Onko teillä kaikilla yhteinen laina, vai molemmilla oma erikseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nina"

Vieras
Mä en oikein edes ymmärrä miten meillä tilanne meni niin, että molemmilla oma laina. Hullua sinänsä, että tavallaan kaikki on yhteistä, ollaan avioliitossa ilman avioehtoakin etteä loppu peleissä ei ole väliä noilla asioilla.
Yhdessä siis rakennettiin talo, josta tää laina.

Yhteinen asuntolaina, muuta ei ole. Kaikki lainat ja omaisuus on aina ollut yhteistä, samoin tilit ja tulos =) Mua ärsyttäis omat lainat, siis olis vekslaamista ja ainakin op ottaa aina euron kun tililtä lähtee lainaosuus (menee bonuksilla mutta silti).
Joskus kyllä mietitään ettei tää meidän laina enää niin iso ole, kun on vaan 50 tonnia per nuppi...=) yhteensä siis kun on se satasen laina.

Jännä juttu, mutta mä en oo edes ajatellut sellaista tilannetta että meillä olisi yhteinen laina. Ihan selviö kummallekin oli että erilliset. Kumpikin otti haluamansa määrän, omilla ehdoilla, haluamastaan pankista. Meillä on siis eri pankit, eri suuruiset lainat, eri lyhennyksillä ja erilaisilla turvilla. Kumpikin sai ottaa sen, mikä oli omasta mielestä paras.

Ei mulla ainakaan lyhentäminen ole maksullista...

[QUOTE="vieras";22002101]Erilliset lainat ja asunnon omistusosuus 50/50. Myös oma palkka ja omat tilit.[/QUOTE]

Samoin meillä! Tykkään että on omat rahat joita tuhlata ja oma laina jota maksaa :)

Omat lainat, ovat erisuuruiset. Omat tilit, mutta on myös yksi yhteinen tili josta hoidetaan yhteiset laskut ja kaupassa käynnit. Kun olin töissä laitettiin tilille molemmat rahaa, nyt enemmän mies kun olen kotona lapsen kanssa.
Avioehtokin on.

Yhteiset on talolaina ja autorahoitus. Jälkiviisaana pitää todeta, että eka laina omaan asuntoon olisi pitänyt ottaa vain toisen nimiin niin oltais sitten toisen nimellä saatu talolainasta myös "ensiasunnon hyödyt verotuksessa" hyödynnettyä. Mutta eipä ollut kukaan silloin neuvomassa viisaampana.

Aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta tuli tämä idea! Siis että molemmilla voisi olla omat lainat. Ollaan tässä aika varmasti hankkimassa asuntoa, ja automaattisesti on ajateltu että yhteinen laina otettais. Sinäänsä minua on vähän mietityttänyt se, kun itse haluaisin maksaa sen sit nopeasti pois, kun taas mies haluaisi maltillisesti niitä lainoja maksella, niin ongelmia ehkä syntyisi yhteisestä lainasta.

Mutta tuleeko kaksi lainaa jollain tavalla kalliimmaksi? Siis kaikki kulut mitä nyt noilla lainoilla on, niin eikö ne sit tule tuplana? Tosin ne ei ehkä ole niin isoja summia

Lainan nostokulu ja kk-maksu (jos on) tulee varmaan sitten tuplasti jos on omat lainat mutta ei ne tosiaan niin isoja summia oo että sen takia kannattais yhteinen laina ottaa jos erilliset tuntuu muuten paremmilta. Noi kulutkin on aina neuvoteltavissa.

[QUOTE="vieras";22002101]Erilliset lainat ja asunnon omistusosuus 50/50. Myös oma palkka ja omat tilit.[/QUOTE]

Näin on meilläkin, lisäksi avioehto (kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen erossa).

Taloustili on yhteinen, sinne molemmat laittaa kuukausittain saman summan.

Kappas. :) Mulle ei tullut edes mieleen, että otettaisiin erilliset lainat yhteisestä talosta. Meillä on yhteinen talo ja yhteinen laina, jota tosin mies lyhentää, kun mä maksan muita juoksevia menoja. Muuten on omat erilliset tilit ja avioehtokin löytyy. Muuten meillä on omaa omaisuutta kummallakin ja miehellä omia lainoja.

Yhteinen laina ja 50/50 omistussuhteet ja olemme avoliitossa. Yksi tapa tämäkin turvata avopuolison etuja jos jompikumpi kuolee. Tosin sitä eivät meinanneet millään ymmärtää pankissa, kun emme halunneet yhteistä pankkitiliä. Se taas olisi itsestämme tuntunut oudolta.

Aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta tuli tämä idea! Siis että molemmilla voisi olla omat lainat. Ollaan tässä aika varmasti hankkimassa asuntoa, ja automaattisesti on ajateltu että yhteinen laina otettais. Sinäänsä minua on vähän mietityttänyt se, kun itse haluaisin maksaa sen sit nopeasti pois, kun taas mies haluaisi maltillisesti niitä lainoja maksella, niin ongelmia ehkä syntyisi yhteisestä lainasta.

Mutta tuleeko kaksi lainaa jollain tavalla kalliimmaksi? Siis kaikki kulut mitä nyt noilla lainoilla on, niin eikö ne sit tule tuplana? Tosin ne ei ehkä ole niin isoja summia

Tuo on just se syy miks erilliset lainat voi olla tosi hyvä juttu! Ei tarvi sit kinastella siitä, maksetaanko nopeemmin vai hitaammin pois. Ei ne kulut tuplana nyt niin mahdottomia oo, ihan neuvoteltavissa pankin kanssa. Kannattaa ehdottomasti pyytää tarjoukset molemmille erikseen. Pankkien omien sivujen lisäks kannattaa tsekata ne isot vertailupalvelut, kuten Omalaina, Rahoituslaitos ja Sortter. Joskus joku vähän tuntemattomampi, vaikka Lainaaheti.fi tai Kulutusluotto.com, voi yllättää parhaalla diilillä. Tossa on yks hyvä kooste eri vaihtoehdoista https://mistälainaa.fi

Yhteistyössä