onko teillä hyviä kokemuksia kestovaipoista?

  • Viestiketjun aloittaja hönö
  • Ensimmäinen viesti
MaalaisJuntti
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Kokeilin - enkä tykännyt! Vaikka minkälaisia versioita testasin heti vastasyntyneelle ja sitten myöhemmin uudelleen.Kyllä minä ne pestä jaksoin,mutta minusta ne eivät olleet mukavia lapselle! Ekologisen puolen takia olisin niitä halunnut käyttää mutta asetin sitten lapsen mukavuuden etusijalle.Empä itsekään haluaisi sellaiset toppaukset pöksyissä olla jatkuvasti.Ainakin meidän sirolle ja pienikokoiselle neidille kertakäyttövaipat istuivat todella paljon paremmin!Lisäksi yhdestä kokeilumateriaalista (fleece) vauva sai järkyttävän vaippaihottuman mitä ei ole mistään kertiksistä ikinä tullut! Että negatiivisiakin kokemuksia siis on vaikka nämä kestoilijat ne taas varmaan jyrää - osa kun on niin fanaattista porukkaa (ei toki kaikki).
Onhan ne isoja verrattuna kertakäyttösiin.Mut ei meillä lapset ole niitä koskaan vieroksuneet vaikka molempia ovat käyttäneetkin.
Ja ei minullakaan kaikista vaipoista ole hyvää sanottavaa.Kaikkein eniten minua on tympässy se viikkaaminen ja lajittelu kahden vaipatettavan vaipoissa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Kokeilin - enkä tykännyt! Vaikka minkälaisia versioita testasin heti vastasyntyneelle ja sitten myöhemmin uudelleen.Kyllä minä ne pestä jaksoin,mutta minusta ne eivät olleet mukavia lapselle! Ekologisen puolen takia olisin niitä halunnut käyttää mutta asetin sitten lapsen mukavuuden etusijalle.Empä itsekään haluaisi sellaiset toppaukset pöksyissä olla jatkuvasti.Ainakin meidän sirolle ja pienikokoiselle neidille kertakäyttövaipat istuivat todella paljon paremmin!Lisäksi yhdestä kokeilumateriaalista (fleece) vauva sai järkyttävän vaippaihottuman mitä ei ole mistään kertiksistä ikinä tullut! Että negatiivisiakin kokemuksia siis on vaikka nämä kestoilijat ne taas varmaan jyrää - osa kun on niin fanaattista porukkaa (ei toki kaikki).
Niin, ei ne kaikille varmaan sovi. Olen vain niin paljon enemmän tutuilta kuullut näitä epäonnistuneita yrityksiä kun onnistuneita niin siksi kyselinkin että onko jollain ihan oikeasti niitä hyviä kokemuksia, ja kiva että oli niitäkin. Taidan itse kokeilla noita, reissussa varmaan suosiolla kyllä kertikset, mutta jos kotona olisi nuo kestot niin olisi kiva. no, aika näyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Kokeilin - enkä tykännyt! Vaikka minkälaisia versioita testasin heti vastasyntyneelle ja sitten myöhemmin uudelleen.Kyllä minä ne pestä jaksoin,mutta minusta ne eivät olleet mukavia lapselle! Ekologisen puolen takia olisin niitä halunnut käyttää mutta asetin sitten lapsen mukavuuden etusijalle.Empä itsekään haluaisi sellaiset toppaukset pöksyissä olla jatkuvasti.Ainakin meidän sirolle ja pienikokoiselle neidille kertakäyttövaipat istuivat todella paljon paremmin!Lisäksi yhdestä kokeilumateriaalista (fleece) vauva sai järkyttävän vaippaihottuman mitä ei ole mistään kertiksistä ikinä tullut! Että negatiivisiakin kokemuksia siis on vaikka nämä kestoilijat ne taas varmaan jyrää - osa kun on niin fanaattista porukkaa (ei toki kaikki).
Onhan ne isoja verrattuna kertakäyttösiin.Mut ei meillä lapset ole niitä koskaan vieroksuneet vaikka molempia ovat käyttäneetkin.
Ja ei minullakaan kaikista vaipoista ole hyvää sanottavaa.Kaikkein eniten minua on tympässy se viikkaaminen ja lajittelu kahden vaipatettavan vaipoissa.
Eikä ne edes ole isoja, jos käyttää taskuvaippaa ja imuna ohutta bambua tms =)

Tosin yövaippapaketista tuli aina iso, mutta eipä lapset öisin minnekään liikukaan :D

Meille ei sopinut se Popolini aio (falskasi ja pojan iho ärtyi), ja muutama fleecepintainen vaippa aiheutti myös pepun punoitusta, polyestermokasta en tykännyt, kuivaliinaneulos tuntui parhaimmalta (ja bambu). Onneksi hutiostokset sai myytyä helposti ja hyvään hintaan Huutiksessa.
 
Hörö


Mä pääsin parhaiten alkuun ko yks tuttava opetti ihan kädestäpitäin et miten homma pelaa.

Samma här. Nii ja monella paikkakunnalla on mahdollista (ja olisko netin kauttakin?) vuokrata aluksi starttipaketti, siinä on erilaisia kestovaippoja setti. Jossain Karjalan suunnalla oli ainakin joku 5 euroa / pari viikkoa-vuokraus. Sillä tavalla ei tarvitse heti itse ostaa kaikkia, vaan voi kokeilla, mitkä vaipat on itselle parhaimmat. Niitä kun on niin paljon erilaisia.

Kaveriperhe käyttää pelkästään taiteltua harsoa lisäimulla + hahtuvavillahousua, meillä on lähinnä marketin all-in-one-mallia ja lisäksi froteisia sisävaippoja + kahdet äitini kutomat hahtuvavillahousut.

Meillä säilytetään kannellisessa ämpärissä kylppärissä likaisia vaippoja, pestään muun pyykin mukana1-3 päivän säilytyksen jälkeen. Säilytysämpärissä ei ole meillä mitään liotusvettä eikä etikkaa. Vaipat pestään pesupähkinöillä ja huuhteluaineena käytän etikkaa tai ruokasoodaa.

Eikä ole huolto hankalaa minusta. On vaikea olla hankkimatta vaippoja lisää, kun jossain näkee kauniita kuoseja tai herkullisen värisiä hahtuvavillalankoja...
 
anita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Kokeilin - enkä tykännyt! Vaikka minkälaisia versioita testasin heti vastasyntyneelle ja sitten myöhemmin uudelleen.Kyllä minä ne pestä jaksoin,mutta minusta ne eivät olleet mukavia lapselle! Ekologisen puolen takia olisin niitä halunnut käyttää mutta asetin sitten lapsen mukavuuden etusijalle.Empä itsekään haluaisi sellaiset toppaukset pöksyissä olla jatkuvasti.Ainakin meidän sirolle ja pienikokoiselle neidille kertakäyttövaipat istuivat todella paljon paremmin!Lisäksi yhdestä kokeilumateriaalista (fleece) vauva sai järkyttävän vaippaihottuman mitä ei ole mistään kertiksistä ikinä tullut! Että negatiivisiakin kokemuksia siis on vaikka nämä kestoilijat ne taas varmaan jyrää - osa kun on niin fanaattista porukkaa (ei toki kaikki).
Niin, ei ne kaikille varmaan sovi. Olen vain niin paljon enemmän tutuilta kuullut näitä epäonnistuneita yrityksiä kun onnistuneita niin siksi kyselinkin että onko jollain ihan oikeasti niitä hyviä kokemuksia, ja kiva että oli niitäkin. Taidan itse kokeilla noita, reissussa varmaan suosiolla kyllä kertikset, mutta jos kotona olisi nuo kestot niin olisi kiva. no, aika näyttää.
Kokeile ihmeessä - itsehän sen sitten parhaiten tietää tykkääkö niistä vai ei! Sellasen vinkin kuitenkin antaisin,että älä osta hirveesti valmiiksi jotain yhtä ja samaa,jos ei käykään.Aika kalliita ovat uutena - minä ainakin jäin kovasti tappiolle niiden kanssa kun eivät sopineetkaan ja paljon olin niitä hamstrannut etukäteen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Minusta ne Kanto-aio.t on ihania :)
Ohut ja istuu hyvin. ja pitää pissatkin hyvin talleesa.
Onko sinulla niitä?
Meillä ei enää kestoilla :'( , jouduin luopumaan siitä kun poika kasvoi isoksi. Noin 105 cm pitkä ja noin 19 kg painava sälli ei helpolla kestovaippaa löydä :/ , eikä käytäkään vaippaa enää kuin öisin (jotkut yöt on vaipatta).

Mutta jos vielä lisäännyn, niin täytyy laittaa tuo Kanto-nimi muistiin :)

Pojalla toimivat Myllymuksujen ja Lillamamman taskut todella hyvin. Juuri passelin mallisia hänelle, mutta se L/XL- koko jäi jo vuosi sitten pieneksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja anita:
Kokeilin - enkä tykännyt! Vaikka minkälaisia versioita testasin heti vastasyntyneelle ja sitten myöhemmin uudelleen.Kyllä minä ne pestä jaksoin,mutta minusta ne eivät olleet mukavia lapselle! Ekologisen puolen takia olisin niitä halunnut käyttää mutta asetin sitten lapsen mukavuuden etusijalle.Empä itsekään haluaisi sellaiset toppaukset pöksyissä olla jatkuvasti.Ainakin meidän sirolle ja pienikokoiselle neidille kertakäyttövaipat istuivat todella paljon paremmin!Lisäksi yhdestä kokeilumateriaalista (fleece) vauva sai järkyttävän vaippaihottuman mitä ei ole mistään kertiksistä ikinä tullut! Että negatiivisiakin kokemuksia siis on vaikka nämä kestoilijat ne taas varmaan jyrää - osa kun on niin fanaattista porukkaa (ei toki kaikki).
Niin, ei ne kaikille varmaan sovi. Olen vain niin paljon enemmän tutuilta kuullut näitä epäonnistuneita yrityksiä kun onnistuneita niin siksi kyselinkin että onko jollain ihan oikeasti niitä hyviä kokemuksia, ja kiva että oli niitäkin. Taidan itse kokeilla noita, reissussa varmaan suosiolla kyllä kertikset, mutta jos kotona olisi nuo kestot niin olisi kiva. no, aika näyttää.
Kokeile ihmeessä - itsehän sen sitten parhaiten tietää tykkääkö niistä vai ei! Sellasen vinkin kuitenkin antaisin,että älä osta hirveesti valmiiksi jotain yhtä ja samaa,jos ei käykään.Aika kalliita ovat uutena - minä ainakin jäin kovasti tappiolle niiden kanssa kun eivät sopineetkaan ja paljon olin niitä hamstrannut etukäteen!
Minkähän malliset siinä äitiyspakkauksessa tulee nykyään mukana? En ole vielä sitä saanut ja tuo kelan sivu ei mulla avaa just noita vaippakohtia ollenkaan...? Tietääkö joku? Tai onko ollu hyviä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkähän malliset siinä äitiyspakkauksessa tulee nykyään mukana? En ole vielä sitä saanut ja tuo kelan sivu ei mulla avaa just noita vaippakohtia ollenkaan...? Tietääkö joku? Tai onko ollu hyviä?
Taitavat olla niitä ImseVimse- vaippoja ja kuoria.
Kuoret on ainakin parhaita mahdollisia, ne oli mun suosikkeja =). Siitä sisävaipasta, tai ylipäätään vastasyntyneen kestovaipattamisesta, ei mulla ole kokemuksia.
 
maalaisJuntti
Kestovaippasetti vastasyntyneelle, 3-6kg, soft vaippahousu, 100% polyesteri, laminoitu sisäpuolelta polyuretaanilla, tarrakiinnitys + muotoiltu flanellivaippa, 100% puuvilla.
Lisäksi 3 kpl flanellivaippoja/pakkaus.
Sideharsovaipat, 80x80 cm,
100% puuvilla, 4 kpl / pkt.



Ihan ok tuo on. Tuosta kuorivaipasta tykkäsin.Mut jäi aika pian pieneksi.
 
MaalaisJuntti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkähän malliset siinä äitiyspakkauksessa tulee nykyään mukana? En ole vielä sitä saanut ja tuo kelan sivu ei mulla avaa just noita vaippakohtia ollenkaan...? Tietääkö joku? Tai onko ollu hyviä?
Taitavat olla niitä ImseVimse- vaippoja ja kuoria.
Kuoret on ainakin parhaita mahdollisia, ne oli mun suosikkeja =). Siitä sisävaipasta, tai ylipäätään vastasyntyneen kestovaipattamisesta, ei mulla ole kokemuksia.
Vastasyntyneelle on tavalliset harsot kaikkein helpoimpia.
 
Heffalump harmaana
Meillä on hyviä kokemuksia. Esikoisen kanssa mentiin pitkälle kertiksillä (ihan vaippojen pesuongelmien takia, kun kaivosta uhkasi loppua vesi). Oikeastaa vasta kun pottailua ruvettiin harjoittelemaan löysin harkkahousut ja pian vaipatkin muuttuivat kestoiksi. Käytettiin sellasia AIOja joissa ihoa vasten flanelli, niin jäi märän tuntuiseksi ja lapsi oppi nopeasti tunnistamaan pissahädän.
Samalla sitten tuo pienempikin siirtyi kestoihin. Eli vasta syntyneen kanssa kestoilusta mulla ei ole kokemusta. Kestoilla ei peppu punota, toisin kuin kertiksillä helposti. Meidän herkkiksen iholle taas ei sovi coolmax/kuivaliinaneulos, mutta fleece käy hyvin. Meillä lähinnä taskut käytössä ja BerryPlush AIOt (kun ne on niin ihania;) ) En ole jaksanut perehtyä sisävaippa+kuori systeemiin ja tuolle ei voi pukea mitään villaa päälle(ihoa vasten) joten villahousuja meillä ei ole. Kestoista tulee joskus pissit läpi (tai oikeammin yli äyräiden) mutta niin käy kertistenkin kanssa tuolla superpissaajalla.

Esikoinen käyttää vielä yövaippaa ja molemmilla on öisin kertikset käytössä ja nekään ei tahdo pitää... en ole saanut aikaiseksi ruveta kokeilemaan mikä olisi toimiva yövaippa.

Kylä ja kauppareissuilla on aina kestot käytössä. Lyhkäsillä reissuilla (esim pari päivää anopin luona) on myös kestovaipat käytössä, mut kun mennään esim viikoksi mökille jossa ei ole juoksevaa vettä, niin sitten käytetään kertiksiä.

Pesu ei ole musta ollu hankalaa, eikä vaipat pahemmin haisekaan. Meillä ne on ilmavassa korissa vessassa ja n. jokatoinen päivä pesen muun pyykin seassa. Jos on muuten enemmän pyykkiä, niin sit vaipatkin peseytyy joka päivä.
 
kestoilija ekaa kertaa
kaksi lasta mennyt kerttiksillä, nyt kun kolmatta odotin niin ajattelin kokeilla kestoja. Sillä tiellä vielä ollaan, vauva nyt 3,5 kk ja kaksi kertakäyttövaippaa käytetty sairaalasta tulon jälkeen. Lähdin kokeiluun sillä mielellä, että käytän sen verran kun tuntuu hyvältä, en tee asiasta pakkopullaa kellekään, mutta niin vaan on mummotkin kestoja vaihdelleet kun vauva on ollut siellä hoidossa. Eli mun kokemukset on ainakin oikein hyvät vielä.
 

Yhteistyössä