Onko teidän paikkakunnalla "yksin jätettäviä" kerhoja/puistotätejä tms alle 3v lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Tuli vaan mieleen tuosta toisesta ketjusta, kun melkein kaikki ehdottaa ap:lle lasten laittamista kerhoon tms vauvan syntyessä. Nimittäin eipä meilläpäin ole mitään mihin viedä alle 3v:tä isosisarta edes tunniksi viikossa. Ei ole sukulaisiakaan lähistöllä ja kaverit joko töissä tai vauvan kanssa kotona eli ei meillä ainakaan ole ketään muuta hoitajaa kuin minä edes tilapäisesti (mies töissä). Isompi (juuri 2v) on siis kotona. Jotain muskaria olen ajatellut kysellä kevääksi, josko sinne voisi mennä yhdessä noiden kahden kanssa. Perhekahvilaankaan en ole uskaltanut, koska pienempi on kovin vaativa ja isompi aika päätön tapaus.

Täällä on puisto, jonne saa viedä 1,5v alkaen.
Vaikkei oliskaan niin en silti veis lapsia päiväkotiin jos olisin vauvan kanssa kotona.

Mee vaan rohkeesti sinne perhekahvilaan jos se muuten kiinnostaa, pääset sä sieltä pois lähtemään jos ihan katastrofiksi menee.

Ei oo, ei niitä varmaan oo ku pk-seudulla.

Meille syntyy vauva ku esikko on 2,5v ja saatan pitää sitä jatkossa osa-aikasena pk:ssa ku on sit jo yli puoli vuotta siellä ollu ja sinne ihan hyvin kotiutunut. Jos en ois ehtinyt tässä välissä töihin, niin ois oltu kaikki kotona ja varmaan sit käyty just perhekahvilassa. Mä tykkäsin siitä tosi paljon esikoisen kanssa. Mite nsun esikko on hankala tapaus?Monesti lapset käyttäytyy paremmin noissa perhekerhoissa ku on tohinaa ja uusia leluja. Suosittelen..

Täällä on kaupungin puistotädit, joille voi jättää yli 1½ vuotiaat lapset. Nykyään ovat kuulema tosi täynnä ja paikkoja joutuu jonottamaan. Meillä nuorin aloitti 1 v 8 kk vanhana siellä. Pystyi vähän hoitamaan omia juttuja, kun lapset sai sinne hoitoon joksikin tunniksi, tosin mitään 'ajanvaraus' juttuja oli huono tuon mukaan tehdä, kun huonolla ilmalla puisto on kiinni.

Ei ole. Ei ole mitään kerhoja alle 3-vuotiaille. Ja nekin kerhot alkavat aina syyskuussa ja pitää olla täyttänyt 3 siihen mennessä = meidänkin poika pääsee kerhoon vasta lähes 4-vuotiaana. Onneksi siskostaan on pojalle koko ajan enemmän seuraa...

Pilvin pimein. Ei kerhoja, mutta näitä puistoja on. Lapset ovat niihin tervetulleita siitä asti, kun osaavat kävellä jokseenkin hyvin, eli siinä 1v2kk-1v6kk kieppeillä. Tässä kaupungissa niitä taitaa olla ainakin 10 -15 kpl...

[QUOTE="mona";25124330]Ei oo, ei niitä varmaan oo ku pk-seudulla.

[/QUOTE]
Veikkaisin, että Turussa on laajin puistotätitoiminta, niitä riittää ympäri kaupunkia.

[QUOTE="vieras";25124357]Veikkaisin, että Turussa on laajin puistotätitoiminta, niitä riittää ympäri kaupunkia.[/QUOTE]

Näin. Ja niitä on ollut jo ikuisuuden, mä olin itsekin pienenenä puistossa :D

Tuolla toisessa ketjussa harmittelin, että miksei Tampereella ole puistotätitoimintaa. Jotenkin muutenkin tuntuu että Tampere on monissa asioissa erittäin lapsiepäystävällinen. Olen esim. monissa pienemmissä kaupungeissa törmännyt uskomattoman hienoihin leikkipuistoihin näiden Tampereen hiekkakenttien sijaan. No, tästä urputuksesta pitäsi varmaan tehdä ihan oma ketjunsa. Muita Tampereelta, mielipiteitä?

[QUOTE="mona";25124330]Ei oo, ei niitä varmaan oo ku pk-seudulla.

Meille syntyy vauva ku esikko on 2,5v ja saatan pitää sitä jatkossa osa-aikasena pk:ssa ku on sit jo yli puoli vuotta siellä ollu ja sinne ihan hyvin kotiutunut. Jos en ois ehtinyt tässä välissä töihin, niin ois oltu kaikki kotona ja varmaan sit käyty just perhekahvilassa. Mä tykkäsin siitä tosi paljon esikoisen kanssa. Mite nsun esikko on hankala tapaus?Monesti lapset käyttäytyy paremmin noissa perhekerhoissa ku on tohinaa ja uusia leluja. Suosittelen..[/QUOTE]

Esikolla on joku esiuhma, hirveä tahtoja ja sitten vingutaan kovaan ääneen kun jotain ei saa. Kakkonen taas viihtyy vain sylissä. Uloslähteminen on aina huudon takana, kun pienemmän joutuu laskemaan siksi aikaa, että saa isomman puettua, joka taas tuittuilee ties mistä: ei kelpaa nuo kengät tms yhtä turhaa. Mutta joo, taitaa olla pakko tutustua perhekahvilaan kun ulkoilukelit tästä vielä heikkenee. Meillä kun on lähinpään leikkipuistoonkin liian pitkä matka huonolla kelillä kävellä eli sitten kökitään vaan tässä kotosalla. Eikä tuolla leikkipuistossa yleensä sielälkään ole ketään muita, ainakaan siihen aikaan kun me mennään joskus 11 maiassa. Autolla toki pääsee muihin puistoihin. MLL:n hoitajiakaan ei muuten tällä paikkakunnalla ole eli aika suppea on tarjonta kaikin puolin.

Ei ole meilläkään mitään alle 3-vuotiaille. Meillä esikoinen(2v 8kk) oli perhepäivähoidossa ennen kuopuksen syntymää, mutta nyt kun on ollut yli puoli vuotta kotona kanssani niin huomaan ettei poika suostu tekemään enää mitään ilman äitiä. Jos ollaan jossain perhekahvilassa tai puistossa niin lapsi vaan roikkuu minun lahkeessani eikä esim. uskalla mennä muiden lasten kanssa(tai aikuistenkaan, tai edes yksin) leikkimään kun on aina tottunut minun seuraani. Vaikka oli ihan reipas poika pph:lla, kun vaan hoitaja ja hoitolapset kävivät tutuiksi. Voi kun meilläkin olisi joku puistotätisysteemi tms., niin oppisi lapsi vähän sosiaalisuutta...

Meilläkin (Turussa siis) molemmat lapset käyneet puistossa, puistotätien hellässä huomassa. Toinen käy vieläkin, päivittäin parin tunnin ajan, ja tykkää kun hullu puurosta! Tuosta säävarauksesta sen verran, että esim. pikkusade ei vielä puistoa sulje -silloin vaan monet äidit arkailee lapsiaan tuoda, vaikka meillä ainakin juuri nuo sadepäivät ovat olleet lasten lemppareita, kun saa kunnolla lotrata mutakakkuja. (Hyvät varusteet vaan päälle tietty). Ainoastaan pakkasraja on 15 astetta, mikä onkin ihan järkevää.

Kannattaa tiedustella kaupungin / kunnan palveluista, josko sattuisi joku puisto olemaan omassakin kunnassa. Joskus voi joutua tosiaan vähän jonottamaankin, mutta hyvällä säkällä voi lapsi päästä piankin hoitoon.

Ap, ei lapsesi tarvitse mitään kerhoa. Pääsethän itse puuhailemaan hänen kanssaan kun vauva nukkuu ja sitten kun iskä tulee kotiin ja hoitaa vauvaa.
Päivisin menette omalle pihalle, se ON tarpeeksi iso ja kiinnostava noin pienelle. Menet vaan itse mukaan sinne hiekkalaatikoon, teette siileille kakkua ja keräätte oraville käpyjä ja mitä vielä. Kurapuuroa, ojia lätäkköihin, lumiukkoja, lyhtyjä yms. kerää nyt jo kiviä valmiiksi lumiukon silmiksi. laittakaa lintulauta jos saa. Kaivakaa matoja, kerätkää kasveja, kiivetkää puuhun, katsokaa kiikarilla... Opettele itse pyörittämään hulavannetta (meidän lapsilla ei tullut naurusta loppua kun koitin...)

Ja jos kumminkin lapsen johonkin viet, niin usko huviksesi, se ei kiukuttele silloin kun sinä et ole paikalla. On äidin osa ottaa kaikki kiukut vastaan.

[QUOTE="äiti";25124402]Tuolla toisessa ketjussa harmittelin, että miksei Tampereella ole puistotätitoimintaa. Jotenkin muutenkin tuntuu että Tampere on monissa asioissa erittäin lapsiepäystävällinen. Olen esim. monissa pienemmissä kaupungeissa törmännyt uskomattoman hienoihin leikkipuistoihin näiden Tampereen hiekkakenttien sijaan. No, tästä urputuksesta pitäsi varmaan tehdä ihan oma ketjunsa. Muita Tampereelta, mielipiteitä?[/QUOTE]

Samaa mieltä olen... En siihen itse lapsena kiinnittänyt huomiota, mut nyt kun on omia lapsia niin ... aika heikkoa on tosiaan.

Yhteistyössä