Onko teidän lapset olleet ns. vaativia jo näin nuorena? (2kk)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hermostuu heti jos ei ole jotain mielenkiintoista katseltavaa. Täytyy jutella, leikittää, laulaa. Ei hetkeäkään haluaisi olla yksin, huuto tulee. Makaamaan ei halua, vaan on mieluiten pystyssä. Päätään kinkottaa kovasti ylös ja siitäkin hermostuu kun ei jaksa pitää. Taistelee unta vastaan viimeiseen saakka ja nukkumaan meno on nyt jo ihan mahdoton show.
 
"vieras"
Pakko kysyä eniksi, ootko tosissas? "nukkumaan meno on nyt jo ihan mahdoton show."

Onko tämä ensimmäinen lapsi?
Miten niin olenko tosissani? meillä huudetaan tuntikin ennen kuin nukahdetaan. Selvästi taistelee unta vastaan kun silmät lupsuu väkisin kiinni mutta aina kinkottaa itsensä takaisin hereille. Ja en tarkoita että lapsi tekisi niin tahallaan tai pahuuttaan, vaan sitä että tosiaan saa hyssytellä ja hytkyttää ennenkuin nukahtaa. Ei sitä yksinkään voi jättää sänkyyn parkumaan.
 
nooo
Mä pidin vaativana, kun meidän vauva huusi 1 kk -5 kk ikäisenä kaikki illat 3-4 tuntia putkeen. Hiljeni vähäksi aikaa hytkyttäessä (koko ajan piti siis hytkyttää ylös alas, ei taukoja) tai maitoa hörpätessä, mutta muuten huusi kunnes nukahti sit siihen. Siis karjui siinä hytkyvässä sylissä kun käveltiin miehen kanssa ympäri kämppää. :(

Että tunnin nyt seisoo vaikka päällään... vauvat tuppaa huutamaan iltaisin.
 
nooo
Ja lisään vielä, että päivät oli just tuollaisia. Yhtä viihdyttämistä ja showta. Ei viihtynyt lattialla koskaan (siis EI KOSKAAN) ennen kuin lopulta oppi konttaamaan, ja sittenkään ei itsekseen hetkeäkään. Sitterit ym. ei auttaneet yhtään.

Mutta nyt, 3-vuotiaana, on lopulta oppinut leikkimään myös itsekseen. :) Sillä lailla!
 
"vieras"
Noo:lle voin sanoa, että meidän vauva itkee muutenkin koska on koliikkivauva ja tiedän ne 3 tunnin itkumaratonit, mutta silloinkin kun huomaan että ei ole koliikki-itkua niin on muillakin tavoin jotenkin niin vaativa. '

Ja juu, elättelen toivetta ettei olisi vaativa enään isompana, jospa helpottais kun pääsee itse liikkeelle ja istumaan.

aloittaja
 
Onko testattu maitoallergia tai mahdollinen refluksitauti? Monesti koliikin taustalla on joku syy. Mun lasta pidettiin koliikkivauvana ja huusi ekat 5kk, sitten todettiin maitoallergia ja refluksitauti.

Tuo ettei suostu olemaan makuullaan vaan pystössä, kuulostaa ihan refluksilta.
 
Mulla myös ensimmäinen lapsi, tasan 2 kk ja kuulostaa ihan samalta. Koko ajan pitää viihdyttää ja nukuttaminen kestää sen tunnin joka ilta :) Mutta onhan tämä helppo lapsi, ei kuitenkaan itke juuri koskaan (jos viihdytät jatkuvasti). Odotin paljon hankalampaa vauvaa.
 
[QUOTE="vieras";27171630]Miten niin olenko tosissani? meillä huudetaan tuntikin ennen kuin nukahdetaan. Selvästi taistelee unta vastaan kun silmät lupsuu väkisin kiinni mutta aina kinkottaa itsensä takaisin hereille. Ja en tarkoita että lapsi tekisi niin tahallaan tai pahuuttaan, vaan sitä että tosiaan saa hyssytellä ja hytkyttää ennenkuin nukahtaa. Ei sitä yksinkään voi jättää sänkyyn parkumaan.[/QUOTE]

Sitäpä saakin sitten hyssytellä ja hytkyttää jonkin aikaa kun siihen hommaan vauva oppii että näin sitä mennään nukkumaan. Tarkistuttaisin ettei oo koliikkia tms mahavaivoja yms.
 
"vieras"
Sitäpä saakin sitten hyssytellä ja hytkyttää jonkin aikaa kun siihen hommaan vauva oppii että näin sitä mennään nukkumaan. Tarkistuttaisin ettei oo koliikkia tms mahavaivoja yms.
Meillä on koliikkia, mutta usein nuo viimeiset iltaitkut on jo pelkkää väsymysitkua.

Tottakai silloin lohdutan jos toinen itkee! ei noin pieneltä voi vaatia että rauhoittuu itse ja nukahtaa omaan sänkyynsä! ei kyllä edes nuku omassa sängyssä vielä, viereen nukutetaan. Enkä usko että näin pientä vielä voi "lelliä piloille".

aloittaja
 
[QUOTE="vieras";27171792]Meillä on koliikkia, mutta usein nuo viimeiset iltaitkut on jo pelkkää väsymysitkua.

Tottakai silloin lohdutan jos toinen itkee! ei noin pieneltä voi vaatia että rauhoittuu itse ja nukahtaa omaan sänkyynsä! ei kyllä edes nuku omassa sängyssä vielä, viereen nukutetaan. Enkä usko että näin pientä vielä voi "lelliä piloille".

aloittaja[/QUOTE]

Ei voi lelliä piloille. Aivan oikein vastaat toisen tarpeisiin. Näitä opettamiskommentteja heittelee yleensä ne joilla vauva alunperinkin on nukahtanut itse ja ajattelevat sitten että muullatavoin "toimivat" vauvat on lellitty ja opetettu.
 
Vaativan yh
Eipä ole aina vanhemman opettamisesta tai opettamatta jättämisestä kiinni. Oma vauvani ei nukkunut edes laitoksella, jolloin en ollut ehtinyt opettaa mitään huonoja tapoja. Nukkui sitten ainoastaan rinnalle tai ulkona eteenpäin liikkuviin vaunuihin, muuten aina taisteli yliväsyneenä nukahtamista vastaan ja heräili väsyneenä ennen aikojaan. Yöunet oppi nukkumaan 1 v 7 kk ja koko yön joskus 2,5-vuotiaana. Päiväunet jäi pois samaan aikaan... Sylissä vain piti kantaa, joten rintareppu ja myöhemmin rinkka olivat korvaamaton apu päivisin.
 
"vieras"
Meillä oli tuollainen vauva ja nyt on 5-vuotias, jolla on ADHD. Edelleen koko ajan pitäisi olla jotakin menoa, sauhuaa ympäriinsä koko ajan, puhuu puhuu puhuu, hyppii tekemisestä toiseen ja nukahtaminen on edelleen vaikeaa, eikä ole tähän päivään mennessä nukkunut kokonaista yötä heräämättä ainakin kerran.
 
Eipä ole aina vanhemman opettamisesta tai opettamatta jättämisestä kiinni. Oma vauvani ei nukkunut edes laitoksella, jolloin en ollut ehtinyt opettaa mitään huonoja tapoja. Nukkui sitten ainoastaan rinnalle tai ulkona eteenpäin liikkuviin vaunuihin, muuten aina taisteli yliväsyneenä nukahtamista vastaan ja heräili väsyneenä ennen aikojaan. Yöunet oppi nukkumaan 1 v 7 kk ja koko yön joskus 2,5-vuotiaana. Päiväunet jäi pois samaan aikaan... Sylissä vain piti kantaa, joten rintareppu ja myöhemmin rinkka olivat korvaamaton apu päivisin.
Ja mun tosi huonouninen lopetti heräilyt lähes 2v, nyt on kohta 5v ja nyt vasta nukahtaa hyvin kun saa melatoniinia. Koskaan tuo lapsi ei ole menny nukkumaan helpolla ja nukkunu kuten ikätoverinsa. Ja ollaan tutkimuksissa+tukitoimien piirissä. ADHD.ta ei ole mutta neurologista häikkää ja todella vilkas+levoton.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ei voi lelliä piloille. Aivan oikein vastaat toisen tarpeisiin. Näitä opettamiskommentteja heittelee yleensä ne joilla vauva alunperinkin on nukahtanut itse ja ajattelevat sitten että muullatavoin "toimivat" vauvat on lellitty ja opetettu.
Sitä minäkin :) juu, en ainakaan halua uskoa että kenelläkään on sydäntä jättää näin pientä nyyttiä yksin sänkyyn raakkumaan "opettamismielessä". Kyllä ne sit jää ihan itsestään jos jää.

aloittaja
 
"mona"
No meillä kanssa esikoinen oli tollanen vaativa, koko ajan piti olla show päällä. Ei tosin ollut koliikkia eli sylissä oli tyytyväinen, nukkumaan meno oli taistelua unta vastaan. Huono nukkuja oli ja heräilee edelleen, vaikka ikää 3v.

Tää toinen on jo melkein syntymästä asti ollu erilainen. Jos sen laittaa leikkimatolle, niin se vaan tuijottelee leuluja ja jokeltelee..
 
"bbb"
Refluksilta kuulostaa. Kannattaa myös muistaa ettei tuon ikäisellä ole kunnon rytmiä vielä. Eli ei voi olettaakaan, että vauva nukahtaa joka ilta samaan aikaa tms. Miksi nukutat tuon ikäistä tunnin? Vauva ei ehkä vielä halua nukkua?
 
"vieras"
[QUOTE="bbb";27172058]Refluksilta kuulostaa. Kannattaa myös muistaa ettei tuon ikäisellä ole kunnon rytmiä vielä. Eli ei voi olettaakaan, että vauva nukahtaa joka ilta samaan aikaa tms. Miksi nukutat tuon ikäistä tunnin? Vauva ei ehkä vielä halua nukkua?[/QUOTE]

En nukuta, vaan lapsi itkee ja kitisee väsymystä, jolloin tarvii hyssyttelyä ja hytkyttelyä mutta ei silti meinaa nukahtaa. Itkeskelee vaan väsyneenä.

aloittaja
 
[QUOTE="vieras";27172226]En nukuta, vaan lapsi itkee ja kitisee väsymystä, jolloin tarvii hyssyttelyä ja hytkyttelyä mutta ei silti meinaa nukahtaa. Itkeskelee vaan väsyneenä.

aloittaja[/QUOTE]

Mä oon aina ajatellut, että vauvat vaan on sellaisia. Että ne itkee jos niitä väsyttää eikä ne itse osaa oikein nukahtaa. Että itkut vaan kuuluu vauvan iltaan. Välillä itketään vähän enemmän ja välillä vähän vähemmän.

Mut mulla on vaan yks ja se on ollut tuollainen, onkohan silläkin ollut joku refluksi tms? :O

Nyt on kyllä onneksi yksivuotias ihan hyvä nukkuja! Muutenkin viihtyy kuukausi kuukaudelta aina vain paremmin yksinkin, jaksaa jo hyvin pyöritellä kattiloita keittiön lattialla sillä aikaa kun mä syön aamiaista. Uskoisin että toivo ei vielä ole menetetty :)
 

Yhteistyössä