Onko tavallista että 5v ja 6v pojat eivät uskalla tehdä mitään eivätkä ole kiinnostuneita mistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omituistako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omituistako?

Vieras
Me ollaan vanhan kaverini kanssa koitettu keksiä jotain yhteistä kesälomatekemistä ja reissuja kun on samanikäisiä lapsia mutta kaikki tyssää siihen kun kaverin lapsille mikään ei sovi. Siis äitinsä mielestä, lapsilta ei ole kysytty.

Hvipuistot voidaan suosiolla jättää välistä kun eivät uskalla mennä mihinkään laitteisiin. Uimisesta eivät tykkää kun vesi on kylmää eivätkä kylpylöissä uskalla mennä mihinkäänliukumäkiin. Eläintarhat ja -puistot voidaan jättää myös pois koska eivät välitä eläimistä eikä luonnosta, telttailuretketkään eivät siksi kiinnosta. Olen ehdotellut kaikenlaisia lapsille suunnattuja museoita mutta sama juttu, poikia ei kiinnosta eikä vanhemmat halua reissulle mikä on pelkkää valitusta. Hoplopissakaan eivät viihtyneet kun eivät uskalla laskea liukumäkiä, sama ongelma tavallisissa leikkipuistoissa kun uskaltautuisivat vain pienimpien lasten mäkiin eivätkä niihin kehtaa mennä. Matkustamiset autolla ja junalla ovat pelkkää kiukuttelua. Konserteista eivät välitä, elokuvia eivät jaksa koskaan katsoa loppuun.

Tuntuu omituiselta kun omat 7v, 5v ja 2v on sellaisia ketkä haluaa mennä jokapaikkaan ja lasten mukaan kun reissut suunnittelee niin menevät kivasti.

Nooo...ihan hurjana nyt heitän, että..mitäs jos kysyisitte niiltä lapsilta :)?! Kyllä tuon ikäiset osaavat itse kertoa, mistä tykkäävät ja mikä kiinnostaa.

Ja se tuo äidinkin mielipide voi olla kaikkea muuta kuin objektiivinen ;)....

• Tykkää
Reactions: Jennan unelma
Kyllä meidän (pian 6v) poika on ihan hurjan kiinnostunut kaikista mainitsemistasi asioista! Poika tykkää harrastaa paljon ja mielellään lähtee museoon, puistoihin, eläimiä katsomaan ja kylpylät ovat ihan lemppareita!
Meidän poika on aika rauhallinen ja hiukan arkakin lapsi, mutta on kyllä todella kiinnostunut miltei kaikesta.
Eikä meilläkään muksu uskalla laskea kuin lasten vesiliukumäistä, mutta ei tarvitse uskaltaakaan.

Mullekin on tullut mieleen että ongelma on enemmän aikuisissa kuin lapsissa. Olen miettinyt että jos oma lapseni olisi arka tekemään ja kokeilemaan mitään niin päinvastoin satsaisin siihen että hän saisi mahdollisuuksia kokeilla uusia juttuja, rohkaisisin häntä enkä vaan jättäisi asioita pois.

Eihän lapset nyt kaikkia matkoja ja retkiä kiukuttelematta jaksa mutta tuntuu että tuossa on kaikesta tehty paljon isompia ongelmia. Tekisi mieli kuulla lapsilta itseltään mitä nämä olisivat mieltä lomasuunnitelmista.

Meilläkin juuri tuossa 5 ja 6 vuotiaina lapset on ollut kaikista innokkaimpia kaikkeen. Sitten 10v jälkeen on tullut lopahtamista selvästi ja vaikeutta jo keksiä paikkaa koko perheelle, mutta 6v tyttölle käy aivan kaikki.

Mullekin on tullut mieleen että ongelma on enemmän aikuisissa kuin lapsissa. Olen miettinyt että jos oma lapseni olisi arka tekemään ja kokeilemaan mitään niin päinvastoin satsaisin siihen että hän saisi mahdollisuuksia kokeilla uusia juttuja, rohkaisisin häntä enkä vaan jättäisi asioita pois.

Eihän lapset nyt kaikkia matkoja ja retkiä kiukuttelematta jaksa mutta tuntuu että tuossa on kaikesta tehty paljon isompia ongelmia. Tekisi mieli kuulla lapsilta itseltään mitä nämä olisivat mieltä lomasuunnitelmista.

Eniten mua ihmetyttää, että mitä ne lapset yleensä sitten tekevät? Jos tykkäävät pelailla lautapelejä tai rakennella legoja niin varmasti löytyy paikkoja, joissa voi näpräillä kaikkea. Heureka mulla tulee ensimmäisenä mieleen paikkana, jossa ei tarvitse olla liikunnallinen eikä olla kiinostunut luonnosta.

Minulla 7v poika ja hän on sellainen,että alkuun arkailee vähän kaikkea. Viedään häntä kuitenkin joka paikkaan ja innostuu kyllä aika nopeasti. Hän on enemmän sellainen rakenteleva, mietiskelevä tapaus. Uiminen järvessä/meressä on hänelle kauhistus. Ulkomailla kyllä ui meressä. Meidän 6v tyttö taas innostuu kaikesta jo heti alkuunsa. Lapset on erilaiisa, mutta se, että saman perheen kaikki lapset on tuollaisia niin siihen varmasti vaikuttaa vanhempien asenne. Niitä ei kiinnosta mikään.

Kuulostaapas ahdistavilta lapsilta. En kyllä lähtisi tuollaisen perheen kanssa edes reissuun. En maksaisi siitä että joutuisin katselemaan nokka nurinpäin olevia kakaroita lomani ajan.

Tässä taas sellaiset vanhemmat joita ei huvita/uskalleta/ pärjätä. Ei voi lähteä edes kauppaan, kun ei ne kuitenkaan ole kunnolla. Minulla on tuollaisia kavereita. Lapsissa ei ole mitään vikaa, mutta vanhemmat vaan viihtyvät kotona kun siellä on niin helppoa. On vaikea matkustaa junalla/lentokonella/laivalla, kamalaa kun joutuu käymään ravintolassa lasten kanssa, joutuu ajamaan autolla lasten kanssa, joutuu vieraaseen kaupunkiin lasten kanssa, joutuu jopa miettimään tekemistä niille ja itse näkemään vaivaa....ei ei ei...me pysytään kotona...on niin paljon mukavampaa ja lapsetkin tykkää ( tosin lapsilta ei kysytä mitään )

Itseäni raivostuttaa nämä ihmiset!!

Alkuperäinen kirjoittaja uöeg;26619042:
Minulla 7v poika ja hän on sellainen,että alkuun arkailee vähän kaikkea. Viedään häntä kuitenkin joka paikkaan ja innostuu kyllä aika nopeasti. Hän on enemmän sellainen rakenteleva, mietiskelevä tapaus. Uiminen järvessä/meressä on hänelle kauhistus. Ulkomailla kyllä ui meressä. Meidän 6v tyttö taas innostuu kaikesta jo heti alkuunsa. Lapset on erilaiisa, mutta se, että saman perheen kaikki lapset on tuollaisia niin siihen varmasti vaikuttaa vanhempien asenne. Niitä ei kiinnosta mikään.

Meilläkin noi kyl saattaa aluksi arkailla, mutta loppupelissä juuri tuossa iässä ovat olleet mukavia, kun ovat olleet niin innokkaita. Sitä lähinnä mietin, että jo jo tossa iässä eivät tee mitään, niin miten sitten kun murkkuiässä, kun ei yleensä enään vanhempien kanssa haluta tehdä mitään.

Jaa..mää aattelin tän vähän pienemmässä mittakaavassa ja meinasin tulla sanomaan että kuulostaa tutulta. Meillä poika 6v ei ikinä keksi mitään tekemistä,kaikki lelut on ihan tylsiä ja ei oo mitään kivaa koskaan ikinä,nari nari :D Mutta kyllä todellakin innostuu huvipuistoista ja retkistä ja eläinpuistoista ja vaikka mistä. Lähinnä tää ongelma on täällä kotona =)

Mä olen äidiltä kysellyt mitä lapset kotona tekevät mutta eivät hänen mukaansa oikein mitään. Tai siis eivät kotonakaan omaa mitään asioita mistä ovat tosissaan kiinnostuneita, leikkivät vaan keskenään jotain ja pihalla naapurin lasten kanssa. Vanhemmat tuntuvat pitävän lapsia hankalina kiukuttelujoina ja vissiin sen takia eivät mielellään lähtisi minnekään näiden kanssa.

Mä en noita lapsia tunne, muutaman kerran vaan kyläilyiden yhteydessä tavannut. Äitinsä on vanha kaverini kouluajoilta ja ollaan pitkästä aikaa alettu pitää yhteyksiä. Olisi vaan ollut kiva viettää aikaa yhdessä ja muistella vanhoja samalla kun lapset saisivat kavereita toisistaan.

Yhteistyössä