Onko tässä muka liikaa päivälle ruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Petra"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Petra"

Vieras
20 kg pitäs pudottaa, todella sitkeessä. Lisäksi joka toinen päivä 30 min jumppa, 1 krt vk sali, 2 krt vk kävelylenkki, paljon kävelyä töissä 5 pv vk.

Aamiainen: Omena, joskus ruisleipä.

Lounas: peruna, salaattia paljon, lihakastiketta 2 kauhallista, raejuustoo, maitoa.

Välipala: Maitorahka, mehukeitto, hedelmä.

Päivällinen: Sama ku lounas esim.

Iltapala: 1-2 ruisleipää rasvalla, kinkulla.

Jos nyt äkkiseltään laskee niin noin 1500-1600 kcl, en tajua miksi paino jumii. Oon ollut vieläkin isompi kun nyt, sillon 15 kg lähti 2,5 kk, mutta sillon en liikkunut, en ollut töissä.

Vaihda iltapalasi aamupalan tilalle, välipala iltapalaksi ja aamupala välipalaksi (meni sekavaksi...). Ja perunan voisi jättää pois jommalta kummalta aterialta.

Muoks. mitkä on mitat?

Vaihda iltapalasi aamupalan tilalle, välipala iltapalaksi ja aamupala välipalaksi (meni sekavaksi...). Ja perunan voisi jättää pois jommalta kummalta aterialta.

Muoks. mitkä on mitat?

Aterioiden vaihto ei vaikuta millään tavalla, vaikka söisit kaikki keskellä yötä. Jos et innostunut go fat gosta, älä ihmettele sit. Siellä on ne ruoka-aineet lueteltu millä laihdut jos haluat :)

[QUOTE="minä";25513446]Aterioiden vaihto ei vaikuta millään tavalla, vaikka söisit kaikki keskellä yötä. Jos et innostunut go fat gosta, älä ihmettele sit. Siellä on ne ruoka-aineet lueteltu millä laihdut jos haluat :)[/QUOTE]

Kylläsillä vaan on. Hiilaria kun ei tarvita nukkuessa, mutta rahkalla saa vatsan kätvästi täyteen, ettei tarvitse koko yötä kärvistellä.

Jospa katsoisit sitä go-fat-go:ta uudestaan.. Ainakin mun edellissyksyisessä ruokalistassa hiilarit painottuivat aamupäivään.

[QUOTE="minä";25513446]Aterioiden vaihto ei vaikuta millään tavalla, vaikka söisit kaikki keskellä yötä. Jos et innostunut go fat gosta, älä ihmettele sit. Siellä on ne ruoka-aineet lueteltu millä laihdut jos haluat :)[/QUOTE]

epäilenpä tuota..moni ( itseni mukaan lukien ) on laihtunut ihan normaalisti ja normaalia ruokaa/ruoka-aineita syömällä ja tietenkin liikunta on oleellinen osa laihtumista..

Empä usko että silläkään ruokavaliolla laihdun. Johan sanoin että olen laihtunut 15 kg tuolla ruokavaliolla ennen mutta nyt käyn myös töissä ja liikun. Ehkä jätän liikunnan minimiin josko putoisi.

Sulle joka mittoja kyselit niin 177/95

[QUOTE="Petra";25513457]Empä usko että silläkään ruokavaliolla laihdun. Johan sanoin että olen laihtunut 15 kg tuolla ruokavaliolla ennen mutta nyt käyn myös töissä ja liikun. Ehkä jätän liikunnan minimiin josko putoisi.

Sulle joka mittoja kyselit niin 177/95[/QUOTE]

Kuinka pitkään tämä ruokavalion on nyt kestänyt?

Oletko laihtunut yhtään?

Ai niin, muista juoda vettä tosi paljon. Olen huomannut, että se auttaa laihdutuksessa. Sanoisin ainakin puoltoista litraa, enemmän jos liikut. Ja juo vettä tasaisesti pitkin päivää. Aloita aamu lasillisella vettä.

[QUOTE="Petra";25513457]Empä usko että silläkään ruokavaliolla laihdun. Johan sanoin että olen laihtunut 15 kg tuolla ruokavaliolla ennen mutta nyt käyn myös töissä ja liikun. Ehkä jätän liikunnan minimiin josko putoisi.

Sulle joka mittoja kyselit niin 177/95[/QUOTE]

Sä syöt liian vähän suhteessa painoon ja liikuntaan. Olet säästöliekillä, elimistö käyttää epätoivoisesti kaiken energian mitä saa ja varastoi sen. Eli kuvittelee että on nälänhätä ja nyt pitää varastoida. Suosittelen tutustumaan esim Kiloklubi

[QUOTE="vieras";25513496]Sä syöt liian vähän suhteessa painoon ja liikuntaan. Olet säästöliekillä, elimistö käyttää epätoivoisesti kaiken energian mitä saa ja varastoi sen. Eli kuvittelee että on nälänhätä ja nyt pitää varastoida. Suosittelen tutustumaan esim Kiloklubi[/QUOTE]

Ruveta sitten kiskoon enemmän lounaalla ruokaa.

Syö enemmän aamulla. Energiansaannin tulisi keskittyä aamuun ja päivään. Lisää kasviksia monipuolisesti. En tiedä millaista työtä teet, mutta kävelylenkki sopii joka päivään. Väittävät, että kerran viikossa saliharjoittelusta ei juurikaan ole hyötyä, en tiedä sitten. Kokeile lisätä syömisiäsi joksikin aikaa ja sitten taas vähentää, jos aineenvaihdunta saisi potkua? Huom. en ole mikään asiantuntija, mutta tällaisia itse kokeilisin :)

Onko edellisestä laihdutuksesta aikaa ? Jospa aineenvaihduntasi onkin hidastunut iän myötä. En usko, että kannattaa lisätä ruokaa. Minusta ihan riittävästi tuo määrä.

"jos nyt äkkiseltään laskee.." Ota vaaka avuksi äläkä arvioi, saat ainakin varman kalorimäärän.

Lisäks ihmetyttää peruna ja 2 kauhallista lihakastiketta! Eikö siihen yhteen perunaan riitä puoli kauhallista? Annoskoko kuitenkin kahteen perunaan olis kastiketta 1,5dl.

Lisäks aamusta lounaaseen pitäs pärjätä yhdellä omenalla!? No siinä se sitten selviääkin miks pitää kauhakaupalla ottaa kastiketta, aamiainen ei riitä pitämään kylläisenä lounaaseen ja se kostautuu liian isolla annoskoolla. Muutenkin jos kastike on tehty voihin ja jauhoihin, niin niitä piilokaloreita ilmaantuu.
Vaihda päivällinen muuhun ku samaan mitä oot lounaalla vetänyt. Lounas vois olla kevyempi, esim. ruokaisa salaatti ja päivällinen lihapitonen.

Oletko pitänyt "mässäyspäiviä" ? Itse olen ja silti paino tippunut. Vaikka meniskin säästöliekille, niin kyllä sitä silti laihtuu. Jos ap saa kaloreita päivässä 1500 kaloria, ei silloin pitäisi kyllä mennä säästöliekille.

Ite söin välillä 1000 kaloria päivässä ja laihduin.

Mitä muita ruokia syöt kuin perunaa ja lihakastiketta? Ehdottomasti kannattaa syödä ainakin uunilohta tai muuta kalaa, vihanneksia paljon. Paistijauhelihaa, broilerinfileetä (mausta itse).

Jokainen uskoo siihen mihin haluaa. Mä uskon tähän:

Dieettaaminen - asiat, joilla EI ole merkitystä

Tässä muutama poiminto, tarkemmin (lähteet jne.) löytyy linkistä.

Säästöliekki

Jep. Kyseessä on myytti, ainakin normaalioloissa. Diettaaminen aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumista. Koska kevyempi keho kuluttaa vähemmän energiaa.

Entisillä lihavilla on joskus havaittu olevan n. 3-5% pienempi lepoaineenvaihdunta kuin samankokoisilla henkilöillä, jotka eivät ole olleet lihavia (49). Mutta sitten taas toisaalta, tätä ei todellakaan oel huomattu aina eli painonpudottaneila ja normaalipainoisilla ei ole ollut mitään eroa tai mitään merkittävää eroa lepoaineenvaihdunnassa - melko vahvaa dataa säästöliekkiä vastaan (50-58).

Tosin on paljon dataa, että säästöliekkiä voi tapahtua, mutta sen vaikutus ei ole todellakaan niin suuri kuin yleisesti luullaan ja se vain ehkä hidastaa laihduttamista, ei ikin pysäytä sitä ja 'keho ei polta rasvaa, koska se on säästöliekillä'. Tämä on uhka, jos näännyttää itseään puolisen vuotta parilla sadalla kalorilla. Sitä kovin moni tällä foorumilla tuskin tekee. Suurin säästöliekki on tainnut olla juuri henkilöillä, joita näännytettiin puolisen vuotta. Heidän rasvaprosenttinsa laski johonkin viiden paikkeille tai alle ja aineenvaihdunta hidastui joku 30-40%. Melko merkittävä hidastuminen, mutta ei silti stoppaa laihduttamista. Termodynamiikan lait pätevät säästöliekissäkin. Varmaan kuuluisin säästöliekki tutkimus on Ancel Keysin tekemä tutkimus joskus 1940-luvulla. Aineenvaihdunta hidastui merkittävästi, mutta vain puolet tästä tuli säästöliekin kautta - toinen puoli hidastumisesta johtui yksinkertaisesti siitä, että kevyempi keho kuluttaa vähemmän energiaa.

Säästöliekkiä, eli ylimääräistä aineenvaihdunnan hidastumista, mitä kevyempi keho tuo tullessaan, on havaittu useasti, mutta vaikutus ei ole mitenkään suuri, kuten useasti jo mainittu. Eräässä tutkimuksessa kulutuksen laskun havaittiin olevan 6% yli mitä sen olisi pitänyt olla tai lepoaineenvaihdunta
hidastui noin 100 kalorin verran 10% painonpudotukseen tai lasku on muuten vain niin pieni, että sillä ei ole merkitystä (59-68).

Ja on myös dataa sen puolesta, että säästöliekkiä ei tapahtuisi ollenkaan (69-73). Säästöliekkiä nimittäin näyttäisi tapahtuvan (merkittävissä määrin) vain silloin kun todella näännytettään ihmistä kuoliaaksi tai ollaan vuosia kalorivajeessa (74).

Iltasyöminen

Iltasyömistä, varsinkin hiilihydraattien, on jo pitkään pidetty lihottavana tekijänä. Tosin täysin ilman perusteita. Iltasyöminen ei lihota sen enempää kuin syöminen minään muuna aikana.

Monet väittävät, että hiilihydraatit illalla lihottavat, koska ne estävät yöllisen kasvuhormonipiikin erityksen. Mutta unohtava, mainita sen että kasvuhormonin suhteen tulee jälkipiikki (41). Sitten on väitteitä, että koska illalla tulee liikuttua vähemmän, nin silloin ei kannata syödä niin paljoa. Mutta jos kalorien määrä on sama syökö aamu - tai iltapainoitteisesti, on iltapainoitteisella ruokavaliolla oltu kalorivajeessa aamulla ja iltasyöminen pelkästään tasapainottaa tätä vajetta verrattuna aamulla syömiseen. Lopputulos on sama, rasvaa kerätään ja poltetaan enemmän vain eri aikaan. Ja kun suuri osa ihmisistä istuu pulpetiin tai tietokoneen takana pitkin päivää, niin eipä usein aamulla/päivällä sen enempää tule liikuttua.

Jos taas tulee aikaisemmin päivällä liikuttua enemmän, niin kalorien ajoittaminen niihin hetkiin *voi* tuoda apua kehonkoostumuksen suhteen. Mutta silloinkaan vaikutus ei tule iltasyömisen huonoudesta vaan siitä, että syödään paljon kuin treenit eivät ole lähellä. Eli samat tilanne pätisi toisinpäin. Ja useimmat vielä treenaavat illalla, joten senkin takia on hyvä syödä illalla, että maksimoitaisiin palautuminen.

On myös tutkittu, että tuoko identtisellä kalorimäärällä, ilta - tai aamupainoitteinen syöminen apua diettaamisen suhteen (42, 43). Toisessa ei huomattu mitään eroja. Toisessa aamupainoitteisella laihduttiin hieman enemmän, mutta ei merkittävästi. Mutta aamupainoitteisella myös lihasta lähti merkittävästi enemmän, tuoden iltapainoitteiselle syömisen jopa edun.

Miksi sitten monet laihtuvat usein helposti jättäessään iltapalan pois/vähemmälle? No kalorimäärä laskee. Sama vanha virsi.

Käytäntöön - mikäli runsas iltasyöminen sopii päivän kaloritavoitteeseen ja on vielä, vaikka treenattukkin illalla, voi illalla syödä vallan mainiosti runsaastikin. Kalorit sisään - kalorit ulos. Henkilökohtaiset mieltymykset ovat tärkein seikka.

Ateriatiheys

Usein syömisen on usein väitetty kiihdyttävän aineenvaihduntaa ja pitävän kehon pois katabolisesta tilasta. Eli ideaalia olisi tämän käsityksen mukaan syödä vähintään 6-7 kertaa päivässä 2-3 tunnin välein.

Usein syömisen ei ole kuitenkaan havaittu kiihdyttävän aineenvaihduntaa lukuisissa tutkimuksissa (87-92). Sama todettiin eräässä viime vuonna tehdyssä tarkassa, kontrolloidussa tutkimuksessa, jossa mitattiin myös kehonkoostumusta (93).

Itse asiassa usein syöminen ei ole missään tutkimuksessa osoittautunut isokalorisessa tilassa paremmaksi kuin harvoin syöminen. Sama tietenkin päinvastoin. Vain yhdessä tutkimuksessa on saatu erilaisia tuloksia
eri ateriatiheyksien välillä, mutta se johtuikin kyseisen tutkimuksen huonosta suunnittelusta, eikä mistään yksityisestä, maagisesta ateriavälistä.

Ja yhdessäkän tutkimuksessa, jossa on mitattu energiankulutusta, ei ole huomattu mitään merkitystä usein vs. harvoin syömisellä.

Normaalin aterian imeytyminen on kesken vielä 5 tuntia aterian jälkeen (94). Eli normaalin aterian imeytymiseen menee yli viisi tuntia. Eli ei tarvitse pelätä, että alle viiden tunnin ateriavälit aiheuttaisivat kataboliaa. Pidemmät ateriavälit voivat lisätä proteiinidegredaatiota, mutta proteiinisynteesi kiihtyy
taas sitten kuin syödään. Mikäli proteiinin saanti on runsasta, voi selvitä hyvinkin parilla tai kolmella aterialla päivässä ja saavuttaa hyviä tuloksia ja niin onkin tehty. Mutta varmaan sopivana ateriavälinä voisi pitää juuri tuota viittää tuntia. Pidemmät ateriavälit eivät *ehkä* ole enää optimaalisia.

[QUOTE="vieras";25513555]"jos nyt äkkiseltään laskee.." Ota vaaka avuksi äläkä arvioi, saat ainakin varman kalorimäärän.

Lisäks ihmetyttää peruna ja 2 kauhallista lihakastiketta! Eikö siihen yhteen perunaan riitä puoli kauhallista? Annoskoko kuitenkin kahteen perunaan olis kastiketta 1,5dl.

Lisäks aamusta lounaaseen pitäs pärjätä yhdellä omenalla!? No siinä se sitten selviääkin miks pitää kauhakaupalla ottaa kastiketta, aamiainen ei riitä pitämään kylläisenä lounaaseen ja se kostautuu liian isolla annoskoolla. Muutenkin jos kastike on tehty voihin ja jauhoihin, niin niitä piilokaloreita ilmaantuu.
Vaihda päivällinen muuhun ku samaan mitä oot lounaalla vetänyt. Lounas vois olla kevyempi, esim. ruokaisa salaatti ja päivällinen lihapitonen.[/QUOTE]

Vaikka siinä ois 2 kauhallista kastiketta, ni ei se kyllä iso ole vaikka luulis :D Oon koittanu kerran tota salaattia lounaalla, en jaksanu sillä. Työpäivä, salilla aamulla ni nälkä oli jo 1,5 h päästä. Koitan aamupalaa pienentää josko se auttaisi putoon, mutta ehkä ei.

[QUOTE="vieras";25513587]Mitä muita ruokia syöt kuin perunaa ja lihakastiketta? Ehdottomasti kannattaa syödä ainakin uunilohta tai muuta kalaa, vihanneksia paljon. Paistijauhelihaa, broilerinfileetä (mausta itse).[/QUOTE]

Maustamatonta kanaa, paistijauhelihaa, maustankin itse.

Sulle joka mässypv kysyit niin kerran vk pidän, syön vapaammin.

[QUOTE="Petra";25513629]Maustamatonta kanaa, paistijauhelihaa, maustankin itse.

Sulle joka mässypv kysyit niin kerran vk pidän, syön vapaammin.[/QUOTE]

Ensinnäkään en luottaisi mututuntumaan. Siis varsinkaan silloin, jos ruokavalion pitäisi mutun mukaan olla kohdillaan, mutta laihtumista ei taoahtdu. Laske ne kalorit tarkasti, jotte tiedät paljonko kaloreita OIKEASTI safkasta saat.

Mitä se vapaammin käytännössä tarkoittaa?

Kerran viikossa vapaammin mässyämälläkin kun voi (jopa melko helposti) syödä ne viikon aikana kertyneet miinuskalorit täyteen.

Yhteistyössä