Onko tapana että lapsi ostaa äidilleen lyyran kun pääsee ylioppilaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jjjjj"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jjjjj"

Vieras
Äitini haluaa siis sellaisen ja mietin mikä tapana?
Hän ei ostanut lakkiani vaan jouduin kustantamaan sen itse, kuuluuko olla näin? Mitä tekisitte, ihan mielenkiinnosta kyselen. :)

[QUOTE="Eee";26277981]No minä ainakin ostin äidilleni lyyran ja niin ostivat siskoni ja veljenikin. Musta se oli hieno ele.[/QUOTE]

Mutta kustansiko vanhemmat lakin?
Sehän se pointti oli...

[QUOTE="a.p";26278036]Mutta kustansiko vanhemmat lakin?
Sehän se pointti oli...[/QUOTE]

Miten se tähän liittyy? Ennemmin kyse on siitä järjestävätkö vanhemmat juhlat vai eivät?

Meillä ei kukaan ostanut. Kolme ylioppilasta. Äiti ja isä on maksanut kaiken tarvittavan eli sen lukion, lakit, vaatteet jne. Hyvät ja rakkaat vanhemmat.

Me ei varmaan tiedetty tuohon aikaan tuosta tavasta. Tai sitten äiti on sanonut, että älkää höpsikö, mitä hän niillä lyyrilla tekee :)

[QUOTE="vieras";26278051]Miten se tähän liittyy? Ennemmin kyse on siitä järjestävätkö vanhemmat juhlat vai eivät?[/QUOTE]

Niin siis joudun käytännössä kaiken kustantamaan itse, asun omillani joten niin se vaan menee. Ihmettelen vaan miksi mun pitäisi ostaa se lyyra, kun eihän hänkään sitä lakkia tai mitään muutakaan kustanna? Kun eikös se "kuulu" vanhemmille, joten miksi noudattaisin etikettiä jos muutkaan eivät?
Lievästi ärsyttää kun oikein vaaditaan. :D Ei ole kallis juttu, mutta ajatus mietityttää.

itse ostin lakin, koska minunhan se on ja minä sitä käytän, minähän siinä valmistun.

lyyran maksoin minä, mutta äitini sen itse haki/teetti, oli toinen lapsista joka kirjoitti joten joko hankki vanhan tilalle kaksoislyyran tai liitätti uuden lyyran vanhaan kultasepällä. en muista varmaksi, molemmista oli silloin puhetta. jos tuo kolmaskin joskus valmistuu niin saa kuulemma oman äitinsä (siis minun äitini saa oman äitinsä) vanhan 3lyyran rintakorun

Kyllä äitini osti minulle lakin. Itse ostin äidille lyyran. Jos on kaksi ylioppilaslasta niin voi ostaa sellaisen missä on kaksilyyraa tai juottaa kaksi erillistä lyyraa yhteen. Sellanen hakaneulahan siellä takana on jos on kaksi yhdessä.

Kyllä äitini osti minulle lakin. Itse ostin äidille lyyran. Jos on kaksi ylioppilaslasta niin voi ostaa sellaisen missä on kaksilyyraa tai juottaa kaksi erillistä lyyraa yhteen. Sellanen hakaneulahan siellä takana on jos on kaksi yhdessä.

Ok eli perjaatteessa mun ei ole sitä lyyraa kustannettava koska eihän hänkään kustantanut hänelle kuuluvaa...

[QUOTE="a.p";26278064]Niin siis joudun käytännössä kaiken kustantamaan itse, asun omillani joten niin se vaan menee. Ihmettelen vaan miksi mun pitäisi ostaa se lyyra, kun eihän hänkään sitä lakkia tai mitään muutakaan kustanna? Kun eikös se "kuulu" vanhemmille, joten miksi noudattaisin etikettiä jos muutkaan eivät?
Lievästi ärsyttää kun oikein vaaditaan. :D Ei ole kallis juttu, mutta ajatus mietityttää.[/QUOTE]

Ikää sinulla taitaa olla enempi kuin 18 tai 19v? Jos juhlat maksat itse ja asut omillasi voinee tuon lyyran oston sivuuttaa. Odottaako äiti sitä?

[QUOTE="vieras";26278100]Ikää sinulla taitaa olla enempi kuin 18 tai 19v? Jos juhlat maksat itse ja asut omillasi voinee tuon lyyran oston sivuuttaa. Odottaako äiti sitä?[/QUOTE]

Odottaa, mutta en ymmärrä miten minun asiani olisi sitä hnelle hankkia kun ei hänkään osallistu mitenkään juhlakustannuksiin, lakkiin, pukuun tai muuhun, eikä tarvitsekaan. Minun mielestä mun ei nyt vaan KUULU sitä kustantaa.

[QUOTE="vieras";26278100]Ikää sinulla taitaa olla enempi kuin 18 tai 19v? Jos juhlat maksat itse ja asut omillasi voinee tuon lyyran oston sivuuttaa. Odottaako äiti sitä?[/QUOTE]

Ja olen yli 20v kyllä. :)

[QUOTE="a.p";26278093]Ok eli perjaatteessa mun ei ole sitä lyyraa kustannettava koska eihän hänkään kustantanut hänelle kuuluvaa...[/QUOTE]

Minä varmaan tekisin näin. Jos ei olisi rahasta puutetta niin ostaisin äidilleni sen lyyran kylläkin.

Onko äitisi pihi?

Tuntuu että kaikki etikettijutut kuuluu aina mun noudattaa, mutta hän voi sivuuttaa kaiken mistä olisi vähääkään vaivaa hänelle tai lompakolle.

Ja painotan vielä, että se lyyran hinta ei ole se juttu, vaan ajatus.

Periaatteessa kai tuo on tapana. Mutta jos sulla ei ole varaa, niin älä osta. Sano että käytit rahasi jo lakkiin ja juhliin.

Mä kysyin omalta äidiltäni haluaako lyyran kun valmistun ylioppilaaksi, sanoi ettei halua. En sit ostanut turhaan sellaista.

No ei sun sitä lyyraa pakko ole ostaa, jos asenne on tuollainen. Itsekin ostin aikanaan itse sekä lakin että lyyran. Lyyra annetaan kunnianosoitukseksi äidille.

Asenne? Jos olisit minun tilanteessa tuskin itsekään haluaisit sitä innolla ostaa. Kun sulta vaaditaan kaikki, tuhkatkin pesästä, mutta vastaan ei tulla juuri koskaan. Sinulle kuuluu kaikki etiketit mutta hän saa mennä mistä aita on matalin.
Sitten vielä nyökytellään tietävän näköisenä, että kyllähän mammalle kuuluu lyyrat kustantaa ja itse ei kuitenkaan missään nimessä voida auttaa juhla-asioissa, eikä lakissa tai muussakaan. Enkä sitä ole edes pyytämässä, mutta ilmoitti tämän jo ennen kuin edes juhlista oli puhetta.

Vieläkö sitä mieltä että mun asenne on huono?

[QUOTE="eee";26278144]Periaatteessa kai tuo on tapana. Mutta jos sulla ei ole varaa, niin älä osta. Sano että käytit rahasi jo lakkiin ja juhliin.

Mä kysyin omalta äidiltäni haluaako lyyran kun valmistun ylioppilaaksi, sanoi ettei halua. En sit ostanut turhaan sellaista.[/QUOTE]

Kyse on perjaatteista, ei rahasta.

Yhteistyössä