Onko tämmöinen normaalia mielestäsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelevä"

Vieras
Onko normaalia mielestäsi että 14-vuotias tyttö nukkuu samassa huoneessa vanhempiensa kanssa? Kyseessä on vähävarainen perhe, joka asuu pienessä 3 h + k jne. asunnossa. Toinen huone on varattu 17-vuotiaalle perheen pojalle, yksi huone on olohuone ja tyttö joutuu jakamaan huoneen isänsä sekä äitinsä kanssa.

kyllä on jos ei kerta kaikkiaan ole muuta mahdollisuutta. Itse olen lähtökohdiltani vastaavasta perheestä enkä osaa pitää tuota mitenkään erikoisena, jos on vaan köyhä niin on. Onneksi olen omille lapsilleni pystynyt antamaan erilaiset lähtöasetelmat.

Odotatko ap että tähän vastataan että ei ole normaalia olla köyhä?

Muuten en voi ymmärtää tätä aloitusta koska ajattelen että aikuinen ihminen ymmärtää että jos ei ole vaihtoehtoja niin on normaalia että huoneissa nukkuu useampi kuin yksi per huone...

• Tykkää
Reactions: rops
On normaalia, jos ei kerran ole tilaa... Olkkarissa nukkuminenkaan ei välttämättä ole vaihtoehto, riippuen asunnosta ja perheen tarpeista. Onkohan lapsi saanut itse vaikuttaa siihen, nukkuuko vanhempien kanssa vai jakaako veljen kanssa huoneen?

On normaalia, jos ei kerran ole tilaa... Olkkarissa nukkuminenkaan ei välttämättä ole vaihtoehto, riippuen asunnosta ja perheen tarpeista. Onkohan lapsi saanut itse vaikuttaa siihen, nukkuuko vanhempien kanssa vai jakaako veljen kanssa huoneen?

Teini-ikäinen tyttö haaveilee omien sanojensa mukaan omasta huoneesta. Sanoo ettei voi kutsua kavereita kylään kun näillä kaikilla on omat huoneet ja heitä ihmetyttää että tyttö nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa. Tyttö on myös kertonut että joskus yöllä herää kun vanhemmat harrastavat seksiä. Hän on kertonut että tilanne ahdistaa häntä paljon.

[QUOTE="terttu";29575161]Mitä ap ehdottaisi ratkaisuksi? Ja onko sinussa rohkeutta sanoa sitä perheelle? Vai kunhan vaan tulit tänne toisten kotioloja levittelee?[/QUOTE]

Minä olen se 14-vuotias tyttö... En vaan kehdannut sanoa mitään kun pelkäsin ettei se ole normaalia.

[QUOTE="Ihmettelevä";29575178]Minä olen se 14-vuotias tyttö... En vaan kehdannut sanoa mitään kun pelkäsin ettei se ole normaalia.[/QUOTE]

Mä jaoin huoneen äitini kanssa 16v. asti kunnes veli muutti kotoa pois.

[QUOTE="Ihmettelevä";29575144]Teini-ikäinen tyttö haaveilee omien sanojensa mukaan omasta huoneesta. Sanoo ettei voi kutsua kavereita kylään kun näillä kaikilla on omat huoneet ja heitä ihmetyttää että tyttö nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa. Tyttö on myös kertonut että joskus yöllä herää kun vanhemmat harrastavat seksiä. Hän on kertonut että tilanne ahdistaa häntä paljon.[/QUOTE]

mitenkähän arvasinkaan että tämän saan lukea seuraavaksi :saint:

Kyllä teinillä pitäisi olla jo oma rauha. Ja niin vanhemmillakin! Siskokset nyt voivat jakaa huonetta pitkäänkin mutta muuten pitää olla omat huoneet. Mä en nukkuis yli vuoden ikäisen lapsen kanssa samassa huoneessa ;) Siinähän kärsis seksielämäkin aika pahasti, meillä ainakin yleensä valot päällä ja monta kertaa viikossa harrastetaan... Jos mahdollista niin vanhemmat sitten olohuoneeseen. Eikö mistään löytyisi isompaa asuntoa? Toisaalta veli voisi jo muuttaa pois, itsekin muutin 16-vuotiaana kun ei muuton yhteydessä jäänyt mulle tilaa.

Puhu vanhemmillesi. Ala myös katsella ammatinvalintaoppaita mihin kouluun haet peruskoulun jälkeen, varsinkin niitä kouluja jotka ovat niin kaukana että joudut/pääset muuttamaan koulun asuntolaan.

Tai sitten hankit poikaystävän jonka luona voit olla yökylässä, enkä tarkoita että pitäisi samaan sänkyyn mennä vaan voit nukkua vierashuoneessa tai yrittää löytää ystävättären jonka luo voi mennä yökylään.

Mutta on tuo ihan normaalia että teini joutuu nukkumaan vanhempien kanssa samassa makuuhuoneessa, mutta jos sinua ahdistaa, niin yritä puhua siitä kotonasi.

Olen yrittänyt jutella vanhempien kanssa, mutta olen saanut vain tyhjiä lupauksia mun äidiltä että muuttaisivat parisänkynsä olkkariin. Käytännössä se ei kuitenkaan onnistu, tiedän sen nyt. Mun vanhemmat ei tunnu välittävän, ja juovat paljon alkoholia. Äitini lupaa kaikenlaista kun on kännissä, enkä usko enää hänen juttujaan. Mua ahdistaa myös se että joskus näen itse eroottisia unia ja herään siihen kun oon "hyppiny" sängyllä ja vanhemmat on heränneet. Mua ahdistaa tosi paljon, ja mua ahdistaa myös näytellä nukkuvaa kun vanhempien sänky alkaa natista. Mun kaverit asuu kaikki omakotitalossa, me asutaan kerrostalossa. Ehkä mä voisin yrittää päästä lukioon toiselle paikkakunnalle mut tiedän ettei mun vanhemmat anna rahaa siihen.

No ei kyllä ole normaalia...

Jos olisin itse se 14-vuotias lapsi, niin siirtyisin olohuoneeseen sohvalle nukkumaan ja varmaankin puhuisin asiasta myös koulukuraattorille, joka voisi sitten ottaa asian puheeksi vanhempien kanssa.

14-vuotias TARVII omaa rauhaa, koska usein siinä iässä jo seksi kiinnostaa ja halutaan tutustua omaan kehoon...

Miten se vähävaraisuus liittyy tähän kuka nukkuu missäkin huoneessa?

Mun lapsuudenkoti oli myös pienehkö kolmio. Mulla ja siskolla oli omat huoneet, vanhemmat nukkui olkkarissa. Ei sillä ratkaisulla ollut mitään tekemistä rahan kanssa.

No ensinnäkin jos susta, ap, itsestäsi tuntuu kiusalliselta nukkua vanhempiesi kanssa samassa huoneessa, niin silloin tilanteelle tulisi tehdä jotain. Toisekseen tuo vielä niukin naukin menisi, jolleivat vanhempasi harrastaisi seksiä samassa huoneessa, missä nukut.

Jos vanhempasi eivät saa aikaiseksi tehdä huonejakoa, voisitko jollain keinoa itse esimerkiksi järjestää itsellesi rauhallisen nurkan olohuoneesta? Siis siirtää sänkysi sinne ja laittaa jotain sermiä/verhoa/kirjahyllyä eteen? Saisit vähän näkösuojaa ja edes jonkin oman tilan itsellesi.

Olen 33v ja en ole koskaan kuullutkaan. Tosin eräs mies kertoi, että n.70-luvulla hän joutui myös samaan tilanteeseen, kuuntelemaan vanhempiensa touhuja, hän oli reilu 10v.
Ja vieläkin häntä ahdisti asia, vaikka oli jo 4-kymppinen.

Mielestäni tuo ei ole tervettä.
Köyhyys ei ole syy. Vuokra-asunto vain hakuun. Tuohon puututaan sossussa. Ne auttavat sinua.

Yhteistyössä