Onko tämä yksityinen vuokranantaja huijari vai ei? Kannattaako vuokrata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apuva"

Vieras
Heippa!

Näin eilen tori.fi:ssä mielenkiintoisen asunnon ja sovittiin tämän tyypin kanssa että mennään sitä katsomaan. Ihana kämppä, korkeintaan vähän nuhjuinen. Innostui kun kuuli että avomieheni on puuseppä ja raksa-alalla, voisi toisin sanoen fiksailla paikkoja. Tämä herra haluaa tehdä vuokrasopimuksen äkkiä, ja hetken kun pohdiskeltiin, niin sovittiin vuokratakuuksi 600 euroa. Hän ehdotti että tulisimme huomenna tekemään sopimuksen, ja toisin sen 600:n takuuvuokran käteisenä ja saan siitä sitten kuitin.

Onko tämä ihan ok menetelmä, tämä käteisenä takuuvuokran antaminen, jos siitä saa kuitin? Vai haiskahtaako tämä?

Entä mitä muuta pitäisi yksityisen kanssa ottaa huomioon sopparia tehdessä?
Miten se pitäisi soppariin merkitä, ettei vuokranantaja voi päättömästi ruveta korottelemaan vuokraa?

Kiitos!

Mä oon maksanut käteisellä vuonna 2001, kun muutin yksityisen vuokraamaan. Oon sellaisestakin kuulut, että joku esiintyy asunnon omistajana, saa takuun + mahdollisesti ekan kuun vuokran, ja häippäisee, eikä oikeasti olekaan asunnon omistaja...

Exäni kommuunikämpässä vuokranantaja halusi jokaiselta myös vuokratakuun käteisellä. Kun poismuuton aika tuli, kävi ilmi että vuokraisäntä olikin käyttänyt vuokratakuut omiin menoihinsa eikä ollut varaa maksaa takuita takaisin.

Kannatan erillisen vuokravakuustilin avaamista jossa vakuus on panttina ja siihen ei vuokranantaja tai vuokralainen pääse käsiksi ilman että a) toinen osapuoli on siitä tietoinen, b) siihen on hyvä syy (esim. asunnolle tapahtuneet vahingot).

Alkuperäinen kirjoittaja älä haksahda;29685165:
Exäni kommuunikämpässä vuokranantaja halusi jokaiselta myös vuokratakuun käteisellä. Kun poismuuton aika tuli, kävi ilmi että vuokraisäntä olikin käyttänyt vuokratakuut omiin menoihinsa eikä ollut varaa maksaa takuita takaisin.

Kannatan erillisen vuokravakuustilin avaamista jossa vakuus on panttina ja siihen ei vuokranantaja tai vuokralainen pääse käsiksi ilman että a) toinen osapuoli on siitä tietoinen, b) siihen on hyvä syy (esim. asunnolle tapahtuneet vahingot).

Tällainen tili oli minullakin aikoinaan vuokraisännän kanssa. Avaimen luovutuksen jälkeen kävin lopettamassa tilin, jonne oli kuuteen vuoteen kertynyt ihan kivat korot :)

[QUOTE="Nimetön";29685197]Jos ois huijari, niin kenen sä kämppä yleensä on, kun on kerta sinne avaimilla päässyt sisään?[/QUOTE]

No tämänhän se huijari varmaan kertookin: D

[QUOTE="Vieras.";29685216]No tämänhän se huijari varmaan kertookin: D[/QUOTE]

No en sitä tarkottanut (tai sitä, että se sanois "Nyt mennään sen ja sen asuntoon sisälle, ei ole mun asunto oikeesti."). Ajattelin, jos joku tietäisi! Tai jos sellasia on jäänyt kiinni.

Jos se oli vaikka entinen vuokralainen, joka oli irtisanonut kämpän maaliskuun loppuun. On jo kantanut kamansa pois ja nyt näyttää tyhjää kämppää muutaman kerran ja saa vuokratakuut käteisellä. Sitten häippäsee.

Voihan se olla vaikka joku alivuokralainenkin.

Vaatiko se tarkistaa sun luottotietosi? Nähdä voimassaolevan kotivakuutuksen?

Toki on hyvin mahdollista että tyyppi on ihan aito vuokranantaja eikä hommassa ole mitään vikaa, mutta testailisin kyllä itse tuossa kohtaa tilannetta ainakin alkuun ehdottamalla vuokravakuustilin avaamista.

Takuuvuokra kannattaa ottaa yhteiselle tilille, ei käteisenä. Ja täytätte virallisen vuokrasopimuksen, joka vuokranantajalla täytyy olla mukanaan. Siinä on kohta vuokrankorotuksestakin.

Jos sulla on tunne, että kyseessä on huijari, soita taloyhtiön isännöitsijälle ihan heti ja tarkista kuka sen asunnon omistaa.

Rempoista pitää tehdä myös sopimus, mitä maksaa ja miten se maksetaan: rahana vai vuokranalennuksena. Ja kuka maksaa materiaalikulut.

Ei vaikuta oikein fiksulta hommalta. Ei ihme, jos olet sitä ainoana katsastamassa.

Joo sekin mua ihmetytti kun ei ollut kiinnostunut luottotiedoista tai halusta tarkistaa sitä, vaikka kuulemma edellinen vuokralainen potkittiin pois maksamattomien vuokrien takia.
Mistä voin löytää talonyhtiön isännöitsijän ja tämän nron? Voisin tehdä heti soiton!

olen huomenna menossa kirjoittaa vuokrasopimusta ja pyytää myös käteistä. vuokra todella halpa ja keittiö kuin uusittu. huonekalutkin vielä kämpässä. onko sama henkilö kyseessä? etunimi täsmää. vähän rähjäinen n. keski-ikäinen mies.

[QUOTE="Apuva";29685445]
Mistä voin löytää talonyhtiön isännöitsijän ja tämän nron? Voisin tehdä heti soiton![/QUOTE]

Rappukäytävän ilmoitustaululta, samassa on yleensä huoltoyhtiön numero yms tietoja.

Vanha ketju, joka tuli vastaan. Olipa hyvä, että olitte tulleet kertomaan kyseessä olleen huijari (ja toivon mukaan tehneet myös rikosilmoituksen).

Itse olen kylläkin asunnon omistaja ja vuokraan asuntoja eteenpäin. Nyt vain itse asun ulkomailla, ja eksyin tälle palstalle, koska itseäni epäillyttää, saankohan omaa takuuvuokraani takaisin ;)

Yhteistyössä