Onko tämä väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Meidän neiti täyttää loppukuusta 11 v ja ollaan sanottu niille vieraille joittenka tiedetään tulevan synttärikahville että etteivät osta neidille mitään vaan antaisivat sen rahana koska neiti tietää ite mitä haluaa itelleen. Ei ton ikänen halua ihan mitä tahansa ja vaikea on muutenkin tuon ikäselle ostaa mitään. Ite meinasin kans antaa sen synttärilahjan rahana, saan just sopivasti rahaa ennen synttäreitä. Pitäiskös ottaa kaikki lahjat vastaan mitä saa vaikkei niin miellyttäisikään vai voiko tosiaan sanoa että antavat rahana että saa tyttö ite ostaa mitä haluaa? Mikä on oikein sitten?

meillä on suvussa ollut aina tapana kysyä vanhemmilta, mitä lapsi tarvitsee ( jos on ihan pieni lapsi ollut) ja sitten vähän isompana on kysytty lapselta/vanhemmilta mitä tarvitsee/haluaa. näin on aina olleet sitten mieleiset lahjat. aina ei isommilta ole kysytty suoraan vaan vanhempien kautta, jotta on jotain yllätystäkin luvassa :)

On vaan tullut mieleen että onko se itsekästä jos pyytää rahaa synttärilahjaksi kun kuitenkaan kaikki ei keksi lahjaa ton ikäselle niin olis helpompaakin sille lahjan antajalle kun ei tarttis pähkäillä mitä ostaa ja kelpaako se vai mahtuuko päälle yms?

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Pitäiskös ottaa kaikki lahjat vastaan mitä saa vaikkei niin miellyttäisikään vai voiko tosiaan sanoa että antavat rahana että saa tyttö ite ostaa mitä haluaa? Mikä on oikein sitten?

On erittäin törkeää olla vastaanottamatta lahjaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä on suvussa ollut aina tapana kysyä vanhemmilta, mitä lapsi tarvitsee ( jos on ihan pieni lapsi ollut) ja sitten vähän isompana on kysytty lapselta/vanhemmilta mitä tarvitsee/haluaa. näin on aina olleet sitten mieleiset lahjat. aina ei isommilta ole kysytty suoraan vaan vanhempien kautta, jotta on jotain yllätystäkin luvassa :)

niin ja jos lapsi/nuori haluaa/tarvitsee rahaa johonkin tiettyyn juttuun,niin tottakai sen toiveen mukaan mennään, eli ei ole väärin pyytää rahaa mielestäni

Mä en kehtais pyytää rahaa. Tai ainakin kertoisin jonkun kohteen, mitä varten sitä pyydetään. Eli vaikka että lapsi tarvitsee uuden pyörän ja rahat menee siihen.

Nyt tulee esim repun osto eteen niin aattelin vähän sitäkin että jos saisi rahana synttärilahjat niin voisi ite ostaa sen repun niin ei tarttis mun laittaa siihen kuin pieni osa elokuun alussa.

Meillä on kaverisynttärit vasta elokuussa kun koulut on alkaneet koska silloin on helpompi järjestää kun kaikki on paikalla. Nyt vain tulisi loppukuusta kummit ja mun ystävät (aikuiset) sekä kummien lapset.

ITSEKÄS ajattelutapa pyytää lahja rahana jotta voi ostaa ITSEÄ miellyttävän lelun,tavaran yms.
Kyllä 11 vuotiaana luulis olevan vielä mukavaa saada yllätyslahjoja.

Oudolta kyllä tuntuu jos ei osaa olla tyytyväinen kavereilta ja muilta saatuihin lahjoihin.

Jos et osaa sanoa mulle mitään fiksusti niin älä tule sitten sanomaan ollenkaan mitään. Tässä oli pointtina se että kun tuon ikäselle neidille on vähän hankala keksiä mitään ostettavaa ja mä en taas halua että tänne tulee enää yhtään lisää roinaa kun sitä on muutenkin ihan tarpeeksi, vaikka suurin osa on jo heitetty roskiin niin vielä sitä on. Jos koulujuttuja ostavat niin ok, lelut saa viedä takasin eikä ton ikänen enää edes leiki leluilla ainakaan meidän neiti, joka on hänen oma valintansa siitä leikkiikö vaiko ei. Enimmäkseen on koneella tai sitten kavereitten luona.

Mä mietin tota itekin ja neidillä olis se seppälän lahjakortti johon voi ladata lisää rahaa mutta saa nyt nähä mitä ite teen. Niinhän mä itekin toivoin viime syksynä rahaa lähinnä 50-vuotispäiväksi mutta sain sellaset 170 e, pyyhkeitä, lasimaljakon, saunatarvikkeita yms.

meillä poitsu täytti 11v ja vieraat tiesivät ,että uutta pyörää varten keräys..
nyt vanhin täyttää 9. päivä 15v. ja mopoon menevät synttärirahat ja rippirahat.kaikille kysyjille ilmoitettu,et raha mieluinen.
eli ihan ok.jos hankkimassa jotain tärkeää itselle. :) mielestäni voi pyytää.

ja silleen lahjakortit oiskin ehkä parempia, ei mee ainakaan rahat ihan hölynpölyyn ja tuu tehtyä ihan heräteostoksia...Ja vois ostaa niillä vaikka sen repun tai kouluun uusia vaatteita.

Kyllä mun mielestä ton ikänen voi jo ihan hyvin esittää toiveeksi rahan. Lahjan antaja sitten itse päättää, ostaako mieluummin lahjan vai antaako rahana. Junnu on jo useamman vuoden ajan toivonut lahjansa rahana, koska sen harrastusmenot ovat suuret eikä juuri kukaan osaa ostaa mitään siihen harrastukseen liittyvää. Lisäksi ne toiveet ovat sen verran kalliita, että vaikka isovanhemmat kyllä kalliita lahjoja ostaisivatkin, junnu ei halua esittää niin kalliita lahjatoiveita. Mieluummin siis rahana, koska sitten voi itse säästää vaikka loput.

Meillä sama juttu 10 ja 8-vuotta täyttävillä.

Haluavat nintendo Wiin, ja siihen pelejä, toiveen raha-avustuksista esitämme siis kaikille kyseleville sukulaisille. Toistaiseksi vastaukset ovatkin olleet helpottuneita, kun ei silloin itse tarvitse miettiä.