E
En tajua
Vieras
Olen joskus kuullut että jos kyse ei ole ensimmäisestä raskaudesta niin alkuvaiheessa voi olla yllättäviä ja ristiriitaisiakin tunteita raskautta kohtaan. No, tämä on toinen raskaus. Mietitty ja soudettu/huovattu jo muutama vuosi. Ensimmäisen synnytys oli RANKKA, johti lapsen tehohoitoon, omaan traumatisoitumiseen ja sairastumiseen. Tuli paljon kaikenlaista hankaluutta joka esti raskautumisen tähän asti. Mietitty plussat ja miinukset ja tehty ratkaisu että tulee jos tulee. Nyt kun tulin raskaaksi olin onnellinen, tuntui että asiat jotenkin loksahtivat paikoilleen ja että näin tämän pitikin mennä. Mutta sitten alkoi pahoinvointi, uupumus ja sen myötä pelko sekä katumus siitä mitä on tullut tehtyä. Tuntuu välillä että kaikki aivan kaatuu päälle. Näen silmissäni miten kaikki menee seuraavassakin synnytyksessä pahasti pieleen, vammaudun, jopa kuolen. Pelkään myös että miehelle tapahtuu jotakin ja miten minä sitten raskaudesta ja synnytyksesta vammautuneena pystyn hoitamaan kahta lasta. Vanhakin olen. En ole koskaan ollut lapsirakas, muiden lapset lähinnä aiheuttavat päänsärkyä ja lievästi etovaa oloa. Oma lapsi on kuitenkin parasta mitä maailmassa on! Nyt pelkään että seuraava lapsi ei tunnukaan maailman ihanimmalta vaan vieraalta eli ts. ällöttävältä. Voiko niin käydä?
Mietin että menevätkö nämä ajatukset ohi. Käyn jo terapeutin kanssa läpi aikaisempia vaiheita ja etukäteen jo mietitty tätä raskauttakin. Silti tämä tuli puun takaa.
Mietin että menevätkö nämä ajatukset ohi. Käyn jo terapeutin kanssa läpi aikaisempia vaiheita ja etukäteen jo mietitty tätä raskauttakin. Silti tämä tuli puun takaa.