Onko tämä teistä normaalia / hyväksi lapselle (1v8kk)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimmu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimmu"

Vieras
- aina ulkona ollessa varotaan tarkasti koskemasta paljailla käsillä maahan (hiekkaan, nurmikkoon tms.) - jos maahan osutaan, kädet pyyhitään heti puhdistuspyyhkeellä
- lapsi syö aina vain samana päivänä (itse)valmistettua ruokaa, eikä koskaan samaa ruokaa useampaa kertaa päivässä
- lapsi ei saa maistaa keksiä, karkkia, limua, jäätelöä, sipsiä tai mitään muutakaan "herkkua" lukuunottamatta hedelmäsmoothieita, jotka nekin siis ihan tuoreita, vasta puristetuista hedelmistä
- lapsi käytetään aina kahdella erikoislääkärillä, ja jos lääkitys/diagnoosi poikkeaa toisistaan, lapsi viedään vielä kolmannelle lääkärille
- lapsi ei saa leikkiä muilla kuin omilla leluillaan

Voisin jatkaa listaa vielä, mutta tässä nyt ensin mieleen tulleet jutut...

toi käsien putsaus heti puhdistuspyyhkeellä on minusta vähän ylihuolehtimista ja samaten toi että vain omilla leluilla saa leikkiä, mutta muuten en nää mitään niin "ihmeellistä".

no, jotkut vaan on tuollaisia...tunnen vastaavanlaisen perheen, lapset tosin jo 4v ja 2v ja syövät vain ja ainoastaan bona ja piltti ruokia ("ne on valmistettu puhtaista raaka-aineista")
lapsia viedään lääkäriin esim. kesällä, kun vartalolta löytyi "paukamia" (jotka kahden erikoislääkärilläkäynnin jälkeen paljastuivat hyttysen puremiksi;)) ja paljon paljon muuta, joka minua ihmetyttää...
Mitään eivät saa tehdä "vapaasti", äiti vahtii kuin haukka jokaista liikettä ja just ulkona "ei saa koskea", "ei saa kiivetä" ei, älä mene", "ei..."
Itse uskon, että ei ole hyväksi lapselle :( melkein pitäisin yhtä pahana kun heitteillejättöä....lapsi ei saa normeeleja kontakteja muihin lapsiin (äiti hoitaa tietenkin kotona luultavasti kouluikään saakka), ei saa kokemuksia ns. normaaleista "kolhuista", mitkä jossain määrin kuuluu lapsen elämään

edellä mainittujen lisäksi tuli mieleen että lapselle ei kehity normaalia immuunipuolustusta, jatkuvasta ylihygieniasta voi kehittyä pahoja allergioita, ja voi olla jopa vaarallista sitten saada se ensimmäinen pöpö kun ei ole mitään vastustuskykyä kehitetty. Puhdistusaineet sisältävät paljon kemikaaleja, joiden vaikutuksista ei tiedetä juurikaan ja ovat usein paljon haitallisempia lapselle kuin "normaalit" bakteerit. muoks: ja kuinka haitallista tuollainen on henkiselle kehitykselle, huh huh.

itse tehty ruoka on mielestäni vain hyvä asia, toi toinen esimerkki kuulostaa kamalalta, että syötetään vain teollista ruokaa :O

ja jos ei lapsi saa itse koskaan leikkiä vapaasti, ei saa kolhuja eikä mitään muutakaan vapautta, niin mistä se lapsi sitten oppii varomaan oikeasti vaarallisia asioita? entäs aikuisena, miten paljon ongelmia tulee lapselle, jolta on aina kaikki kielletty?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Mimmu";22499544]
- lapsi syö aina vain samana päivänä (itse)valmistettua ruokaa, eikä koskaan samaa ruokaa useampaa kertaa päivässä
- lapsi ei saa maistaa keksiä, karkkia, limua, jäätelöä, sipsiä tai mitään muutakaan "herkkua" lukuunottamatta hedelmäsmoothieita, jotka nekin siis ihan tuoreita, vasta puristetuista hedelmistä[/QUOTE]

Näissä ei ainakaan mun mielestä ole mitään pahaa. Itsekin tulen tekemään tulevalle lapselle noin.

Kaikki tehköön niinkuin lapselle paras,enemmän ärsyttää jos kuittaillaan muiden tavoista kasvatta lapsiaan/elää elämäänsä,ihmiset kun on niin erilaisia,eikä se,että joku on erilainen kuin sinä,tarkoita että olis jollain tapaa huonompi...:whistle:

Mikä idea tuo on, että samaa ruokaa ei voi syödä kaksi kertaa päivässä tai seuraavana päivänä? Minusta se on yksinkertaisesti tuhlausta.

Miksi se on tuhlausta? Mä ainakin tykkään syödä vaihtelevasti enkä halua syödä samaa ruokaa useampaan kertaan. Ruokaa teen vain sitä yhtä ateriaa varten eikä sitä jää mitenkään yli joten se ei tuhlaannu.

Ei oo mun mielestäni normaalia/hyväksi lapselle.

Mut näitähän on. Kerran jäin seuraamaan yliopiston ruokalassa, kun yks tyttö aloitteli ruokailuaan. Veteli ensin puhdistuspyyhkeellä kaikki aterimet ja lasin reunat, sitten omat kätensä.. ja vielä uudella pyyhkeellä aterimet. Hänen seurassaan oleva tyttö oli jo syönyt puolet ruuastaan, ennen kuin tää toinen edes vihdoin aloitti.

Jonkinasteinen pakkomielle kai toi on :(

Ei kuulosta normaalilta, meillä mies kyllä eilen näytti hysteerisen puolensa tyttö 1v 9kk oli mun mukana tallilla, harjasi ja silitteli poneja kun mentiin autoon ja tyttö miehelle esitteli että "yhhyh, hyi kakka" käsiään, joissa oli turvetta yms.. ja naamassa myös. Kauhea tivaaminen mitä tuo on, onko se vaarallista jos joutuu tytön suuhun, jne.. :D

Nuo ruokajutut ovat mielestäni ihan ok. Itse en yksinkertaisesti vain jaksa olla noin tunnollinen ja tarkka, mutta ihan ihalitavaa, että joku jaksaa.
Tuo ylivarovainen puhtausintoilu ulkona on ehkä turhan hysteeristä, ja mielestäni jopa lapselle vahingollista, sillä jos hän elää koko lapsuutensa ylihygieenisessä ympäristössä, ei vastustuskyky kehity mihinkään ja todennäköisesti saa kaikki mahdolliset allergiat, astmat ja normaali flunssakin tulee voimakkaampana kuin niillä, joilla parempi vastustuskyky.

[QUOTE="vieras";22499602]no, jotkut vaan on tuollaisia...tunnen vastaavanlaisen perheen, lapset tosin jo 4v ja 2v ja syövät vain ja ainoastaan bona ja piltti ruokia ("ne on valmistettu puhtaista raaka-aineista")
lapsia viedään lääkäriin esim. kesällä, kun vartalolta löytyi "paukamia" (jotka kahden erikoislääkärilläkäynnin jälkeen paljastuivat hyttysen puremiksi;)) ja paljon paljon muuta, joka minua ihmetyttää...
Mitään eivät saa tehdä "vapaasti", äiti vahtii kuin haukka jokaista liikettä ja just ulkona "ei saa koskea", "ei saa kiivetä" ei, älä mene", "ei..."
Itse uskon, että ei ole hyväksi lapselle :( melkein pitäisin yhtä pahana kun heitteillejättöä....lapsi ei saa normeeleja kontakteja muihin lapsiin (äiti hoitaa tietenkin kotona luultavasti kouluikään saakka), ei saa kokemuksia ns. normaaleista "kolhuista", mitkä jossain määrin kuuluu lapsen elämään[/QUOTE]

kotihoito vaikka sitten kouluikään saakka on vaan hyväksi kunhan harrastetaan ja tavataan muita lapsia jossain.
muuten tuo kaikki kuulostaa aika järkyttävältä. lapsi-parat. kuinka lapsi oppii nauttimaan elämästä noin kontrolloidussa ympäristössä. ja miks ihmeessa ton ikäset lapset syö jotain mauttomia vauvojen mössöruokia :O

Mikä idea tuo on, että samaa ruokaa ei voi syödä kaksi kertaa päivässä tai seuraavana päivänä? Minusta se on yksinkertaisesti tuhlausta.

näin just. mä nään pahana eettisenä ongelmana sen että hyvä ruoka heitetään roskiin. meillä ainakin lapset saa sitten vaikka seuraavana päivänä lounaksi sitä edellisen päivän päivällistä, eikä se johdu siitä etten jaksaisi tehdä uutta vaan mä inhoan laittaa ruokaa roskiin. kahta päivää kauempaa meillä ei samaa ruokaa tarjota

Oishan se ehkä ihan tärkeetä saada hypistellä nurmea,hiekkaa ym.
Itsekin kyl tykkään putsata lapsen kädet jos ne on likaiset,ulkoillessakin.Jos käsiin ruikittais jotain käsidesiä niin en ymmärtäis.

Ruoka tehdään itse?Eihän toi kerro koko totuutta siitä millasta ruokaa sitä tehdään ja mistä.
Jotku nyt ei vain halua puputtaa samaa ruokaa kahta kertaa päiväs + seuraavana päivänä.En näe tuossa mitään pahaa.
Enkä liioin siinä et lapsi ei saa "herkkuja",hänelle herkut ovat jotain muuta.

Joitakin kohtia ymmärrän,joitain en.
Mut en usko et tässäkään ketjussa löytyy yhtään vanhempaa,jonka jokin tekeminen ei ihmetyttäisi muita.
Joku on muuten lähes täydellinen,mut antaa lapsensa matkustaa autossa ilman turvaistuinta.
Toinen tekee asiota vähän niin ja näin,mut ei ikinä tinkisi lapsen turvallisuudesta.
Erillaisia ollaan.On asioita joissa menee välillä liian pitkälle.

Ap, millä tavoin nämä asiat voivat olla pahaksi alle 2 v. lapselle? :D

- lapsi ei saa maistaa keksiä, karkkia, limua, jäätelöä, sipsiä tai mitään muutakaan "herkkua" lukuunottamatta hedelmäsmoothieita, jotka nekin siis ihan tuoreita, vasta puristetuista hedelmistä

Yhteistyössä