Onko tämä teidän mielestä vitt*ilua? (Erään ihmisen käytöksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerttu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiinnitin kerran huomioon yhden ihmiseen tapaan kutsua ihmisiä ns. pidennetyllä nimellä sen ihan oikean sijaan, esim. topi -> toivo jne. Ihmettelin sitten asiaa ja kysyin syytä. Hän ei kuulemma tykkää lyhenteistä jos jokin nimi on lyhenne toisesta käyttää sitä pidempää versiota, vaikka tuo lyhyempi versio olisikin se oikea ristimänimi. Eli ainakin hänen kohdallaan kyse oli hänen omasta, jonkinlaisesta, inhostaan tietyntyyppisiä nimiä kohtaan.
Maailma on todellakin täynnä erilaisia ihmisiä.

Tuo voi olla toisaalta ihan tahatontakin?.
Eli kyseinen tyyppi ei tiedä sinun nimesi olleen se ennen, vaan se on vain tahtaton lempinimi sinulle.
Minuakin nimitetään ties kuka miksikin. Nimeni on kaikkien aikojen yleisempiä nimiä ja se ehkä houkuttaa ihmisiä keksimään jonkun lempinimen, ja yleensä nämä ihmiset sitten nimittää minua sillä lempinimellä, kukin omallaan.
Siitä tulee ns. tapa ja se tapa tarttuu helposti puolisoon.

Mutta kun asia vaivaa, niin siitä voi suoraan sanoa.

Voi olla niinkin, että tuo tyyppi oikeasti tykkää susta kaverina paljon, ja on siksi keskinyt sulle lempinimen tietämättömänä että siihen liittyy ikäviä muistoja. Kysy häneltä suoraan ja kerro taustat. Minä kallistuisin uskomaan, ettei hän oikeasti tiedä nimen historiaa.

Kysyisin suoraan, "miksi kutsut minua tuolla nimellä?" ei mitenkään töykeään vaan ihan asialliseen sävyyn. Kerro, että nimesi on nykyään aivan virallisesti Kerttu ja haluat sinua kutsuttavan sillä nimellä ja vanha nimesi tuo vain ikäviä asioita mieleen.

Yhteistyössä