Onko tämä päivystysasia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolantäti:
Usein tuon tyyppisen unettomuuden takana on jonkin asteinen masennus tai stressi. Ihan pelkka muutama unilääke tai nukkuminen ei siihen välttämättä auta, vaan tarvitsisit psyykkistä tukea. Onko teidän kunnassa perhetyötä? Saisiko sieltä keskusteluapua? Tai voitko keskustella miehen kanssa. Kaikenlainen rentoutuminen auttaa, samoin liikunta. Ihan viimeisenä illalla ei tietenkään kannata lähteä kovalle lenkille, mutta jos pääsisit kävelylle iltasella ja sen jälkeen vaikka saunaan. Juot kamomillateetä ja luet hyvää kirjaa. Tiedän, ettei ole maailman helpointa järjestää isossa perheessä, mutta aina voi yrittää. Ja ihan pelkkä rauhoittuminen voi auttaa uniongelmaan hiukan. Laita mies ja lapset mummulaan yhdeksi yöksi, jos se vain on mahdollista, että saat olla rauhassa, nukuit sitten tai et. Suosittelen kuitenkin hakemaan nimenomaan psyykkistä apua jostain suunnasta, jos ei tk.sta niin sitten yksityiseltä.

Epäilen et olis kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa taustalla. On lisäksi rytmihäiriöitä, painonnousua, hormonitoiminta sekaisin (menkat tulee miten sattuu ja kestää 3vkoa), ja pahinpana tämä unettomuus ja siitä seuraava uupumus ja jaksamattomuus.

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Epäilen et olis kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa taustalla. On lisäksi rytmihäiriöitä, painonnousua, hormonitoiminta sekaisin (menkat tulee miten sattuu ja kestää 3vkoa), ja pahinpana tämä unettomuus ja siitä seuraava uupumus ja jaksamattomuus.

tosta listasta ei oo ku rytmihäiriöt sellainen asia mitä päivystyksessä vilkaistaan. eikä sitäkään siellä kovasti tutkita jollei ole tosi paha tilanne vaan ohjataan tk:hon.

soita päivystykseen. ja jos et sinne pääse mene yksityiselle, jos se mitenkään on mahdollista. Jajos multa kysyttäis, niin sanoisin miehelle että nyt eii oo kalastusreissun aika...

Alkuperäinen kirjoittaja sda:
soita päivystykseen. ja jos et sinne pääse mene yksityiselle, jos se mitenkään on mahdollista. Jajos multa kysyttäis, niin sanoisin miehelle että nyt eii oo kalastusreissun aika...

Ei ehkä paras aika ollukaan tuolle kalastusreissulle, mut mies ei oikeesti ikinä käy missään töitten lisäksi. Viime kesänä viimeksi kalallakaan käyny. Olivat jo pitempään suunnitelleet tuota reissua ja tän viikonlopun jälkeen myöhäistä lähtä, kun merellä loppuu rauhotus ja kalat ei sit enää nouse joelle.
Oikeesti puolipakolla pakotin miehen lähtemään, olis jääny kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja sda:

Ei ehkä paras aika ollukaan tuolle kalastusreissulle, mut mies ei oikeesti ikinä käy missään töitten lisäksi. Viime kesänä viimeksi kalallakaan käyny. Olivat jo pitempään suunnitelleet tuota reissua ja tän viikonlopun jälkeen myöhäistä lähtä, kun merellä loppuu rauhotus ja kalat ei sit enää nouse joelle.
Oikeesti puolipakolla pakotin miehen lähtemään, olis jääny kotiin.

Anteeksi, mutta mä en vaan ymmärrä että miksi et anna miehen auttaa ja hoitaa lapsia jos hän kerran itsekin on valmis. Kyllä ihmisen mielenterveys ja nukkuminen on kuitenkin tärkeämpää kuin joku kalastusreissu vaikka siellä olisi käynyt kymmenen vuotta sitten viimeksi. Kukaan ei kuole siihen ettei käy kalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Anteeksi, mutta mä en vaan ymmärrä että miksi et anna miehen auttaa ja hoitaa lapsia jos hän kerran itsekin on valmis. Kyllä ihmisen mielenterveys ja nukkuminen on kuitenkin tärkeämpää kuin joku kalastusreissu vaikka siellä olisi käynyt kymmenen vuotta sitten viimeksi. Kukaan ei kuole siihen ettei käy kalassa.

Tämä tilanne ei muutu miksikään sen vuorokauden aikana, mitä mies on pois. Ei ole kyse siitä ettenkö antais auttaa. Mutta tiedän, että olisin saanu kuulla siitä kauan, kun hän ei pääse mihinkään. Ja oikeesti haluan, et mieskin pääsee joskus jonnekin. Sattu vähän huonoon saumaan, mut onneksi kaks miehen siskoa tuli nyt auttamaan tänne.

Pääsetkö muuten itse koskaan mihinkään? Usein on niin, että mies valittaa, kun ei ole pitkään aikaan päässyt minnekään, mutta kun katsotaan vähän tarkemmin asiaa niin huomataan, että vaimo ei muuten ole päässyt minnekään esikoisen syntymän jälkeen.

Hyvä että sait edes hetkellistä apua! Toivottavasti nuo nukahtamislääkkeet auttaa. Miehelläni ne aiheutti päinvastaista eli pitivät vielä enemmän hereillä :/ .

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Pääsetkö muuten itse koskaan mihinkään? Usein on niin, että mies valittaa, kun ei ole pitkään aikaan päässyt minnekään, mutta kun katsotaan vähän tarkemmin asiaa niin huomataan, että vaimo ei muuten ole päässyt minnekään esikoisen syntymän jälkeen.

Hyvä että sait edes hetkellistä apua! Toivottavasti nuo nukahtamislääkkeet auttaa. Miehelläni ne aiheutti päinvastaista eli pitivät vielä enemmän hereillä :/ .

Oli mulla vielä keväällä joka viikkonen lentopalloharrastus, mut se on nyt kesätauolla. Ja kerran vuodessa on yks perinteinen päivän reissu, et kyllä mä johonkin joskus pääsen.

Pitää vissiin mennä asuntovaunuun nukkumaan, et saa rauhassa nukkua yön. Jospa se lääke auttais.

mulla oli sama tilanne, mies ulkomailla yli puolet viikosta ja 2 lasta kotona. noh, sain nukahtamislääkkeitä tuohon, siitä on yli puoli vuotta ja edelleen en nuku ilman niitä..

tai miestäsi soittamaan puolestasi aikaa lääkäriin. He osaavat olla varmaan jämäkämpänä asian suhteen kuin sinä väsyneenä ja itkuisena. Kyllä viikonkin unettomuus saa jo ihmisen ihan hajalle. Voimia sinne!

Oon kärsiny unettomuudesta jo useamman viikon ajan, mutta tämä viikko on ollut aivan kamala. Ykskään yö ei oo menny hyvin. Lääkäriin on pakko mennä, mut ottaako ne päivystykseen tämmösen takia? Tietty voi soittaa sinne, mut tiiän et rupean itkemään puhelimessa, jos saan yhtään tylyä vastaanottoa. :ashamed:
Viimeyönä nukuin puoli neljästä seitsemään. Muut yöt on ollu vastaavia tällä viikolla ja oon ihan poikki. Päivälläkään en saa unta ja toisaalta en ees pysty nukkumaan, kun on neljä lasta, joista vanhin 8v ja mies töissä aamusta iltaan.

Kyllä mielestäni on päivystysasia, tosin minä katsonkin sitä siitä näkökulmasta että olen myös itse kärsinyt unettomuudesta, joka on erittäin "vammauttavaa".
Yksi vaihtoehto on että varaa yksityiselle aika, pääset varmasti eikä maksa kuitenkaan montaa kymppiä.