Onko tämä nykyään normaali käytäntö päivystyspoleilla ettei tehdä mitään jos ei ole aivan pakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
Minulta repesi polvesta kierukka 1,5 vk sitten. Tk-lääkäri laittoi lähetteen päivystyspolille. Päivystävä ortopedi oli sitä mieltä että ei ole päivystysasia vaikka kierukka on revennyt, pitää hoitaa kiireettömänä. Ei laittanut lähetettä mihinkään, laittoi kaksi viikkoa sairaslomaa ja lähetti kotiin. Sanoi kuitenkin ettei parane itsekseen vaan pitää operoida.

Pyysin soittoajan tk-lääkärille joka sitten laittoi lähetteen eteenpäin. Sairasloma loppuu muutaman päivän päästä eikä ole tullut kutsua mihinkään, täytyy kohta hakea lisää sairaslomaa. Työssäni kävelen noin 10- 12 000 askelta 8 tunnissa, sitä en pysty tekemään kipeällä polvella.

Onko tämä päivystyksissä ihan normaali käytäntö nykyään, että päivystävä lääkäri ei tee mitään jos potilas ei ole kuoleman kielissä, eikä laita lähetettä mihinkään eteenpäin, vaan potilas joutuu uudelleen hakeutumaan terveyskeskuslääkärille, joka hänet on päivystykseen lähettänyt? Näin tein, mutta jotenkin vähän oudolta vaikuttaa, että piti taas palata takaisin alkupisteeseen...

Tuonkaltainen polvileikkaus ei todellakaan ole kiireellinen leikkaus vaan jonoon menee. Jos et töihin pysty niin olet sairaslomalla niin pitkään kunnes saat kutsun leikkaukseen. Useinhan se akuutein vaiva hoituu levolla ja tulehduskipulääkekuurilla jonka jälkeen potilas voi mennä töihin odottamaan leikkausta.

Just näin. Päivystykseen kuuluu potilaat, jotka eivät selviä huomiseen ilman hoitoa. Sinä et ollut sellainen. Tk-lääkärin ei olisi pitänyt laittaa sinua päivystykseen vaan tehdä ns jonolähete.

Virhe tainnut tapahtua siinä vaiheessa, kun ovat tk:sta lähettäneet sinut polille. Päivystyksessä eivät hoida kuin akuutit jutut. Lähetteitä eivät anna paitsi jos sattuu olemaan ylimääräistä aikaa.

Lääkärin nolo moka. Päivystys kuormittui ihan turhaan ja itse joudut odottamaan pidempään. Kannattaa sanoa lääkärillä, ettei toista mokaansa uudelleen. Saikkua joudut hakemaan lisää.

Miehelläni repesi kierukka viime keväänä. Hän jonotti ensin 3kk ortopedille josta sitten laitettiin leikkausjonoon joka on kuulemma 4-5kk. Miehelläni tuo kierukka meni ns itsekseen kun mies kyykistyi jolloin tapaturmavakuutus ei korvaa, muuten oiski menny yksityiselle leikkauttamaan sen :/

Jos sulla on tapaturmavakuutus niin käytä sitä nyt.

[QUOTE="vieras";29151522]Virhe tainnut tapahtua siinä vaiheessa, kun ovat tk:sta lähettäneet sinut polille. Päivystyksessä eivät hoida kuin akuutit jutut. Lähetteitä eivät anna paitsi jos sattuu olemaan ylimääräistä aikaa.[/QUOTE]

Tk-lääkäri olisi voinut kirjottaa sairasloman ja laittaa lähetteen kiireettömänä eteenpäin. Sen mokan takia ap joutui palamaan ns. "lähtöpisteeseen".

[QUOTE="jep";29151532]Lääkärin nolo moka. Päivystys kuormittui ihan turhaan ja itse joudut odottamaan pidempään. Kannattaa sanoa lääkärillä, ettei toista mokaansa uudelleen. Saikkua joudut hakemaan lisää.[/QUOTE]

Meillä ei ole tk:ssa omalääkäriä vaan laittavat kelle on aikoja, en meinaa tuolle lääkärille mennä enää...

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29151515:
Ei siellä tollasia asioita hoideta. Eikö sulla ole työterveyslääkäriä tai tapaturmavakuutusta?

Työterveyslääkärille jonotetaan meillä aina viikkoja, olen tilannut heti silloin vajaa kaksi viikkoa sitten ajan työterveyslääkärille, aika on ensi viikon tiistaina 5.11.

Tapaturma tämä ei ole, kuvissa näkyi että kuluma on syynä kieruka repeämään.

[QUOTE="Vieras";29151536]Miehelläni repesi kierukka viime keväänä. Hän jonotti ensin 3kk ortopedille josta sitten laitettiin leikkausjonoon joka on kuulemma 4-5kk. Miehelläni tuo kierukka meni ns itsekseen kun mies kyykistyi jolloin tapaturmavakuutus ei korvaa, muuten oiski menny yksityiselle leikkauttamaan sen :/

Jos sulla on tapaturmavakuutus niin käytä sitä nyt.[/QUOTE]

Vähän asian sivusta, mutta mä en tajua mitä järkeä tässä on yhteiskunnan kannalta. Ihminen on poissa työelämästä ja maksamasta veroja pahimmillaan koko tuon odotusajan ja yhteiskunta maksaa vielä melkoiset summat sairauspäivärahaa. Pahimmillaan vaivat saattavat vielä paheta sinä aikana.

Jos jonot purettaisiin mahdollisimman lyhyeksi, ihmiset olisivat nopeasti takaisin veronmaksukykyisiä ja pois kuluttamasta suotta sairaspäivärahoja. Onko tämä oikeasti kannattavaa yhteiskunnan varojen käyttöä? Ei ihme, että verorahat eivät tunnu riittävän mihinkään, kun niitä heitetään täysin hukkaan.

[QUOTE="Vieras";29151536]Miehelläni repesi kierukka viime keväänä. Hän jonotti ensin 3kk ortopedille josta sitten laitettiin leikkausjonoon joka on kuulemma 4-5kk. Miehelläni tuo kierukka meni ns itsekseen kun mies kyykistyi jolloin tapaturmavakuutus ei korvaa, muuten oiski menny yksityiselle leikkauttamaan sen :/

Jos sulla on tapaturmavakuutus niin käytä sitä nyt.[/QUOTE]

Joskus voi käyttää niitä aivoja. Vakuutusyhtiöt ovat riistäjiä. Polvi voi mennä jos esim. kompastuu maton reunaan...

[QUOTE="vieras";29151519]On ihan normaalikäytäntö. Tervetuloa tähän todelliseen maailmaan :)[/QUOTE]

Kiitos tyhmästä vastauksestasi, onneksi olen jo saanut asiallisia vastauksia ja minulle on selvinnyt että tämä on terveyskeskuslääkäärin moka että laittoi minut päivystykseen. :-)

Eivät tk-lääkärit osaa itse arvioida vaikeampia ortopedisia ongelmia, joten ihan oikein toimi. Tuli tarkistettua, ettei ole heti leikkausta vaativa asia. Ainut virhe tapahtui siinä, että ortopedi ei kertonut sinulle, että pitää hakea sairaslomaa itse välillä, koska lähetteessä kestää. Heille se on niin itsestäänselvyys, että ei huomannut sanoa sinulle. Päivystävillälääkäeillä ei ole aikaa lähetellä ketään mihinkään, jos ei ole hätätilanne. Monta tuntia paientaan joskus niska limassa hommia ja välillä kiireellä sanellaan sihteerille.

[QUOTE="vieras";29151614]Vähän asian sivusta, mutta mä en tajua mitä järkeä tässä on yhteiskunnan kannalta. Ihminen on poissa työelämästä ja maksamasta veroja pahimmillaan koko tuon odotusajan ja yhteiskunta maksaa vielä melkoiset summat sairauspäivärahaa. Pahimmillaan vaivat saattavat vielä paheta sinä aikana.

Jos jonot purettaisiin mahdollisimman lyhyeksi, ihmiset olisivat nopeasti takaisin veronmaksukykyisiä ja pois kuluttamasta suotta sairaspäivärahoja. Onko tämä oikeasti kannattavaa yhteiskunnan varojen käyttöä? Ei ihme, että verorahat eivät tunnu riittävän mihinkään, kun niitä heitetään täysin hukkaan.[/QUOTE]

Sama tuli minulla mieleen. Minähän tässä myös joudun nyt jonottamaan ehkä kuukausitolkulla leikkausta, ja joudun todennäköisesti olemaan koko ajan sairaslomalla...

[QUOTE="vieras";29151631]Eivät tk-lääkärit osaa itse arvioida vaikeampia ortopedisia ongelmia, joten ihan oikein toimi. Tuli tarkistettua, ettei ole heti leikkausta vaativa asia. Ainut virhe tapahtui siinä, että ortopedi ei kertonut sinulle, että pitää hakea sairaslomaa itse välillä, koska lähetteessä kestää. Heille se on niin itsestäänselvyys, että ei huomannut sanoa sinulle. Päivystävillälääkäeillä ei ole aikaa lähetellä ketään mihinkään, jos ei ole hätätilanne. Monta tuntia paientaan joskus niska limassa hommia ja välillä kiireellä sanellaan sihteerille.[/QUOTE]

Joo nyt ymmärrän. :-) Ensi viikolla haen työterveyslääkäriltä lisää sairaslomaa.

Juu..tuo ei ole välitöntä apua tarvitseva. Paljon enemmän olen huolestunut siitä viime keskiviikkona tapetilla olleesta pakkohoitotapaukseta ja tämän päivän uutisesta lääkärien päihdeongelmista.

Hiukkasen kärjistäen jatkossa voimme siis esittää kaksi kysymystä jos lääkäri vaikuttaa oudolta. 1. Oletko varmasti oikea lääkäri ja 2. Ethän nyt ole nappaillut morfiinia tai kodeiinia.

Olen alan ammattilaisena sitä mieltä, että ihmisten tulisi hankkia sairaskuluvakuutus. Vakuutuksen hinta vaihtelee ihmisen iän ja sukupuolen mukaan. Itse olen 38 ja vuosimaksu 250€. Tuo vakuutus takaa, että saa hoitoa nopeasti tilanteissa, joissa muuten joutuu odottamaan.

Ydtävältäni repesi kierukka lasketellessa. Hänellä on vakuutus. Heti samana päivänä meni yksityiselle ortopedille, joka totesi leikkaustarpeen. Ortopedi haki vakuutusyhtiöltä maksusitoumuksen ja seuraavalla viikolla ystäväni leikattiin.

Olisihan tuo sairauskuluvakuutus paikallaan. Hoitotakuu kun tavallisesti tarkoittaa hoitotakkua. Vain yhden kirjaimen ero, mutta kyllähän kaksi valtiotakin soti melkein kymmenen vuoden ajan yhden ainoan kirjaimen eron takia.

Yhteistyössä