Onko tämä normaalia? pitäskö lähtä päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riikka.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riikka.

Vieras
Mulla on ollut tähän asti todella helppo raskaus (nyt meneillään rv 12+5). Vähän rintojen arkuutta oli alussa ja nyt sitten n. viikon ajan tai vähän reilu on tullut ruskeaa vuotoa, vähän mutta kuitenki niin että pikkuhousunsuojaa pitää käyttää. Huolestuin jo tuosta ruskeasta vuodosta koska se on kestänyt pitempään mitä normaalit menkat kestäisi, eikä vuoto oo tullut mun normi menkkojen aikaankaan. No viimme yönä alkoi sitte yhtäkkiä pahoinvointi ja "pääsin" oksennushommiin. Ja tänään aamusta on ollut vielä heikompi olo mitä yöllä... kävin tuossa kävellen lähikaupassa niin tuntu siltä että voisin pyörtyä matkalle, tosi heikko olo ja siinä rajamailla lentääkö oksennus vai ei. Kakka on ollut hiilenmustaa jo muutaman päivän ajan... lähtisittekö päivystykseen näillä oireilla? vai nauraako ne mut sieltä pihalle?
Huolestuttaa senkin takia kun en oo vielä päässyt kuuntelemaan vauvan sydänääniäkään ollenkaan... vasta torstaina ois ensimmäinen ultra. Niin ja vielä... kuuluisko näillä viikoilla tulla jo jotain "eritettä" rinnoista? Mulla ei oo ainakaan tullut mitään.

Ei kuuluisi rinnoista tulla mitään vuotoa ja yleensä tuollainen tuhruvuoto on harmitonta ja johtuu limakalvojen herkkyydestä. Jos tulee kirkasta verta niin pitäisi alkaa huolestua. Toisilla pahoinvointi voi alkaa tosi myöhään ja kestää vain hetken, mutta ehkä kannattaa soittaa päivystykseen ja kertoa huolestasi. Uskon kuitenkin et kaikki on ok, mut kun tulee yhdellä kertaa niin voi alkaa huolestuttaan. Jos olisin sinä niin koittaisin saada ultran huomiseksi tai sitten saada neuvolasta aikaa et tarkistavat asiat. Itse sain käydä kuunteemassa sydänääniä kun olin aika hysteerinen keskenmenojen vuoksi, mut tossakin on tosi paljon eri käytäntöjä riippuen siitä missä asut.

Ootko koskaan vatsataudista kuullut? Joo pliis älä ainakaan mene sinne päivystkseen tartuttamaan muita.

Raskausoireesi ovat ihan normaaleja. Rinnoista ei KUULU tulla raskauden aikana yhtään mitään. Joillakin tulee, mutta sekin on normaalia.

Lähtisin päivystykseen, katsovat mikä tilanne. Ei voi tehdä tietysti mitään, jos tulisi keskenmeno, mutta ettei ole mitään pahempaa vialla esim. kohdunulkoinen raskaus. Ei kuulu tulla mitään eritettä.

Vuoto voi olla ihan normaalia. Koska on ruskeaa ni voi olla jotain kohtuun jäännyttä joka nyt pukkaa ulos. Voit ainakin soittaa lääkäriin ja kysyä kun on tuota pahaa oloa ja päänsärkyäkin. Mitä eritteitä raskausaikana rinnoista pitäisi tulla??

No tuskinpa nuo oireet nyt ihan päivystyksessä käynnin paikka on. Seuraile ja ota huomenna vaikka neuvolaan yhteyttä jos kerran huolestuttaa. Ootko syönyt rautatabletteja kun uloste mustaa?

Siis onko kaikki oikeasti sitö mieltä että raskaana olevalel ei voi tulal vatsatautia? Mun mielestä nuo oireet viittää juuri siihen. Äkillinen pahoinvointi, oksetaminen, heikko olo, outo uloste, päänsärky... Ei ne liity mitenkään rasauteen. Tuo voutokin VOI olla normaalia, kun on susehtavaa ja niukkaa.

Toki on mahdollista et ap:lla on tuulimunaraskaus, keskenmeno, kohdun ulkoinen jne... mutta nuo isoimmat oireet viittaa vatsatautiin.

Aina sinne päivystykseen voi soittaa, en mä sit sano. Itse en lähtis ilman soittamista.

Joillakin se huono olo voipi tulla ihan yllättäin ja erittäin rajuna, mikäli on keskenmeno tulossa niin sillehän ei noilla viikoilla voi yhtään mitään. Sulla on tulevalla viikolla ultra, joten odottelisin sinne tai huomenna soittaisin äitiysneuvolaan ja kysyisin sieltä mielipidettä, päivystykseen en lähtis odottelemaan.

Ei kuulosta kovin akuutilta, joten anna päivystyksessä aikasi heille jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Oksentaminen voi johtua raskaudesta tai ykätaudista. Päänsärky ihan mistä vaan, ota lääkettä.

Jos uloste on hiilenmustaa pitäisi AINA käydä lääkärissä (jos tietää että ei ole syönyt esim mustikkaa joka värjää ulosteen)! Hiilenmusta uloste voi kertoa suolistovuodosta ja toi huono olo taas siitä että hb laskenut verenvudon takia. Eli tällaisissa tapauksissa aina lääkärin, oli raskaana tai ei!!!

en lähtisi minäkään.

mulla alko viime raskaudessa rv 11+2 ruskea vuoto eka pyyhkimällä, mutta myös siteeseen tätä kesti joku tovi sen jälkeen alko tulla kirkasta punaista verta jolloin olin jo menettänyt toivon ja luulin että keskenmeno tuli. Tätä ruskeaa/veristä vuotoa tuli yhteensä 9pv. soitin neuvolaan verisen vuodon aikana mutta sanoivat että jos sitä alkaa tuleen paljon ja mahakipuja niin sitten lääkäriin.
Reilu viikon päästä tuosta oli ultra ja ultraajakin huomasi että mulla oli ollut vuotoja koska ultrassa näkyi kans vielä jotain.Mutta säihkähdyksellä selvisin ja nyt tuo on tuollainen touhu-sankari 1v6kk

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;25202810:
Siis onko kaikki oikeasti sitö mieltä että raskaana olevalel ei voi tulal vatsatautia? Mun mielestä nuo oireet viittää juuri siihen. Äkillinen pahoinvointi, oksetaminen, heikko olo, outo uloste, päänsärky... Ei ne liity mitenkään rasauteen. Tuo voutokin VOI olla normaalia, kun on susehtavaa ja niukkaa.

Toki on mahdollista et ap:lla on tuulimunaraskaus, keskenmeno, kohdun ulkoinen jne... mutta nuo isoimmat oireet viittaa vatsatautiin.

Aina sinne päivystykseen voi soittaa, en mä sit sano. Itse en lähtis ilman soittamista.
Niin, että mahdollinen kohdunulkoinen raskaus ei ole syy mennä lääkäriin :O. Kyllä nyt pitäisi ultrata varmuuden vuoksi. Ei ole mikään leikin asia.

Moni kirjottaa että ruskea ja niukka vuoto on normaalia. Voi olla tai sitten ei. Itselläni viimeisin keskenmeno oli juurikin niukkavuotoista ja rusehtavaa..
Eikä vatsakivutkaan ollut normaalia kuukautiskipuja kovempaa.

Viimeksi muokattu:
Jos uloste on hiilenmustaa pitäisi AINA käydä lääkärissä (jos tietää että ei ole syönyt esim mustikkaa joka värjää ulosteen)! Hiilenmusta uloste voi kertoa suolistovuodosta ja toi huono olo taas siitä että hb laskenut verenvudon takia. Eli tällaisissa tapauksissa aina lääkärin, oli raskaana tai ei!!!

Joo toki lääkärissä käynti on varmasti paikallaan mutta eiköhän ehdi ihan normaali vastaanottojen puolellekkin jos vointi ei ole ihan kanttuvei. Eli huomenna yhteyttä neuvolaan/lääkäriin.

[QUOTE="vieras";25202836]Niin, että mahdollinen kohdunulkoinen raskaus ei ole syy mennä lääkäriin :O. Kyllä nyt pitäisi ultrata varmuuden vuoksi. Ei ole mikään leikin asia.[/QUOTE]

No kohdun ulkopuolisessa oireet on kuitenkin vähän erilaiset kun p*skataudissa, vai meinaakko että kaikkien raskaana olevien joilla yllättäen alkaa raskaus- tai vatsataudinoireet pitäis pillit päällä painua päivystykseen, ihan vaan siltä varalta et jos onki kohdun ulkopuolinen raskaus? ...

Luultavasti viatonta, mutta itsellä keskeytyneessä keskenmenossa oli tuhruvuotoa viikon ajan. Lopulta menin ultraan ja vauvanalku oli kuollut mahaan silloin kun tuhru alkoi. Sinulla tietty viikkoja enemmän. Kävisin näytillä varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä