onko tämä normaalia matalan verensokerin oireilua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tutina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tutina

Vieras
olen aina syönyt heikosti aamupäivällä ja syönyt varsinaisen ruoan vasta iltapäivällä näläntunteen tullessa. muut syömiset ennen sitä ovat vaihdelleet olemattomasta sokerisiin juomiin (sokerikahviin, mehuun) ja/tai leipään tai kahteen.

ennen ei ole juurikaan ollut tätä ongelmaa mutta nyt olen alkanut kärsimään matalan verensokerin oireista päivittäin - en ole ehtinyt olemaan nälkäinen, mutta yhtäkkiä iskee todella voimakas vapina, tavarat eivät pysy käsissä, olo on sekava ja lievästi huimaava.

Onko tuo ihan terveen, mutta vähän syöneen normaalia oireilua? Onko normaalia sekin, että oireilu on alkanut vasta nyt vaikka syömistavat eivät ole muuttuneet vai voiko olla kyse jostain muusta?

Itselläni kahvi "romahduttaa" verensokerin tuollaiselle tasolle että vapisee ja heikottaa, etenkin pelkästään/makean kanssa se heilahtelu on rajumpaa, jos syön leivän kahvin kanssa niin ei tule yhtä suurta heilahtelua.

voisin yrittää pakottaa itseni syömään aamulla/aamupäivällä säännöllisesti jotain ja katsoa jos ei sen jälkeen tulisi tutinoita :/ jos edelleen jatkuu lie kai asiallista käydä testeissä. lähes jokaisella sukulaisellani on kakkostyypin diabetes mutta olen ajatellut normaalipainoisena olevani siltä turvassa, vaikkei se tietenkään sitä tiedetysti estä..

Ei verensokeri voi laskea liian alas jos keho toimii oikein. Haiman alfasolut erittävät glukakoneja ja yhdessä glukokortikoidien kanssa tekevät glukoosia (verensokeria) elimistön varastoista (ts. proteiineista ja rasvasta). Mikäli verensokeri laskee liikaa, erität liikaa insuliinia (= insulooma) tai sitten et eritä tarpeeksi glukakoneja. Yhtä kaikki, ei normaalia. Kokeile vaikka karpata josko se auttaisi palauttamaan biokemialliset reaktiot kehossasi (alle 50 grammaa HH per päivä muutama viikko).

Yhteistyössä