Onko tämä normaali juuri 5-v täyttänyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja legotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

legotar

Vieras
Ei ikinä kaipaa kavereiden seuraa. Aikuisten seurassa viihtyy ja yleensä jankuttaa kaikki vieraat leikkimään kanssaan. Leikkii yksin todella uppotuneena mielikuvitusrikkaita, monimutkaisia ja hienoja leikkejä, mutta on erittäin tarkka ettei kukaan edes vahingossa siirrä milliäkään mitään hänen leluistaan sivummalle siitä paikasta johon hän on ne asettanut. Säästää kaikki mahdolliset lippulappuset ja lehtiset kaapiinsa ja varastoi ne "tärkeinä papereina", mm kaikki karkkipaperit pitäisi viikata ja laittaa säästöön. Kavereita ei juurikaan päiväkotiryhmässä ole, vaan leikkii muiden leikkiessä sivummalla omaa leikkiään. On motorisesti kömpelö, joten sen vuoksi ei pidä liikunnasta. Rakastaa kuunnella satuja, on erittäin hyvä piirtämään ja tykkää laskea helppoja kertolaskuja (esim 5 kertaa 5 jne). Kärsii ajoittaisista uniongelmista, eli hänellä on unetomuutta, joka saa hänet vetäytymään erilleen toisinaan vielä tavallista enemmän. Jo kolmena kesänä on puhunut lähestulkoon pelkästään ohdakkeista ja ulkona kävellessä pitää jokaista ohdaketta jäädä katsomaan ja ihastelemaan. Talvisaikaan (onneksi!) samanlaista "pakkomiellettä" ei ole. Kaikissa tehtävissä yleensä muistuteltava ja ohjattava, mm pukemisessa muistuteltava: laita pipo ensin ja sitten hanskat, ja sitten kengät. Kenkien pukemisessa joka ikinen päivä kerrattava: avaa ensin nauhat ja laita vasta sitten jalkaan, kun tuskailee ettei kengät mene.

siis mulla ei ole mitään tietoa seuraavista, mutta voisiko olla esim. autismia tai aspergeria? kannattaisi kyysä neuvolasta, koska jos tuon erilaisuuden takana on muutakin kuin erikoinen luonne, niin asia kannattaisi selvittää että siihen osataan suhtautua oikein.

Erilaiselta lapselta kuulostaa, mutta kannattaa keskustella asiantuntevan ihmisen kanssa asiasta. Voihan lapsesi olla vaan hyvin persoonallinen ja maailmaa rikastava tapaus :)

Minä en olisi suuremmin huolissani, nykyään on vaan valloillaan tuo amerikkalainen suosituimmuuskipailu eli kavereita ja harrastuksia pitäisi haalia.Motoorista kehitystä voisi tietysti yrittää vaihvikkaa tukea, kesäisin on varsinkin helppoa liikkua ja touhuta. Tehkää yhdessä ja jos pelkäät sosiaalista syrjäytymistä, niin menkää yhdessä kerhoihin tai puistoihin ja jutelkaa sitten kotiin mennessännekin tapaamistanne ihmisistä - vaikkette vielä olisikaan niin kovin tuttuja. Lapsi "tottuu" heihin ja siitä voi kenties läheisempi tutustuminen alkaa.

Sanoisin, että kyllä tuossa on jotain, esim. Aspergeria tai vastaavaa.

Tässä juuri oman 5-vuotiaani vuoksi selaan Viivi-lomaketta ja aika monta "sopii hyvin"-vastausta löytyy tuosta tekstistäsi.

Jos jotain on, se on hyvä tietää, jotta lapsi saa mahdollisesti tarvitsemansa tuen. Ottaisin asian päiväkodissa puheeksi, saisiko sinne kelton tai vastaavan, ja yhteyttä myös neuvolapsykologiin.

Itse olen hoitanut aspergerista sekä autismista kärsiviä lapsia ja aikuisia enkä kyllä noilla kuvauksilla lähtisi diagnosoimaan tai arvailemaan. Touretten syndrooman tyypilliset ticsit olisi varmaan jo todettu.

Mun mielestä on juuttumista asioihin. Mietityttää tuokin, että omien ikätovereiden seura ei kiinnosta, sosiaaliset taidot? Nämä, sekä järjestelytaipumus ja järjestyksen tärkeys tuo mieleen autismin, tai aspergerin ... Mutta nämähän ovat pelkkiä mielikuvia.
Ei kuulosta lainkaan tavanomaiselta viisivuotiaalta.

Järjestelyntarve kuulunee ahdistuneisuushäiriöön, autismiin pikemminkin totutun järjestyksen säilyttäminen. Neuvola ja tarvittaessa jatkotutkimuspaikat osaavat ottaa näihin kantaa - lapset kun ovat erilaisia niin monista syistä, eivät vain niistä tunnetuista ja muodikkaista.

Sinulla on varmasti hyvin fiksu ja ihana lapsi. Keskustele pk:n opettajan tai neuvolan terkkarin kanssa huolestasi. Itselläni on vajaa 7v. poika jolla on ilmeisesti aspergerin syndrooma (ei vielä diagnoosia) ja kertomasi kuulostaa varsin tutulta. Mun pojalla myös vaikeuksia sos. tilanteissa, mutta tietää valtavasti joistakin asioista ja on oppinut lukemaan jo 4 vuotiaana yms.

mulla melkein samanlainen ja asperger-lapsi on melko varmasti.
viaraudu siihen, että jatkossa on aika samanlaista, vähän sävy muuttuu ja lapsi oppii, vaikkakin vähän vasten omaa tahtoaan, tulemaan vähä toimeen muitten ikäistensä kanssa.

mun lapsi on ihana ja viisas, mutta erittäin kuluttava. joku määritteli kerran, että asperger lapsen perheessä lapsessa ei periaatteessa ole mitään vikaa, mutta vanhemmat ovat koko ajan kuolemanväsyneitä.

No mä tunnistin tosta sekä itseni että keskimmäisen lapseni. Mulla on diagnosoitu ADHD, pojalle on tehty testit, mutta ei haeta diagnoosia, jollei koulunkäynti sitä jossain vaiheessa edellytä.

Alkuperäinen kirjoittaja legotar:
Ei ikinä kaipaa kavereiden seuraa. Aikuisten seurassa viihtyy ja yleensä jankuttaa kaikki vieraat leikkimään kanssaan. Leikkii yksin todella uppotuneena mielikuvitusrikkaita, monimutkaisia ja hienoja leikkejä, mutta on erittäin tarkka ettei kukaan edes vahingossa siirrä milliäkään mitään hänen leluistaan sivummalle siitä paikasta johon hän on ne asettanut. Säästää kaikki mahdolliset lippulappuset ja lehtiset kaapiinsa ja varastoi ne "tärkeinä papereina", mm kaikki karkkipaperit pitäisi viikata ja laittaa säästöön. Kavereita ei juurikaan päiväkotiryhmässä ole, vaan leikkii muiden leikkiessä sivummalla omaa leikkiään. On motorisesti kömpelö, joten sen vuoksi ei pidä liikunnasta. Rakastaa kuunnella satuja, on erittäin hyvä piirtämään ja tykkää laskea helppoja kertolaskuja (esim 5 kertaa 5 jne). Kärsii ajoittaisista uniongelmista, eli hänellä on unetomuutta, joka saa hänet vetäytymään erilleen toisinaan vielä tavallista enemmän. Jo kolmena kesänä on puhunut lähestulkoon pelkästään ohdakkeista ja ulkona kävellessä pitää jokaista ohdaketta jäädä katsomaan ja ihastelemaan. Talvisaikaan (onneksi!) samanlaista "pakkomiellettä" ei ole. Kaikissa tehtävissä yleensä muistuteltava ja ohjattava, mm pukemisessa muistuteltava: laita pipo ensin ja sitten hanskat, ja sitten kengät. Kenkien pukemisessa joka ikinen päivä kerrattava: avaa ensin nauhat ja laita vasta sitten jalkaan, kun tuskailee ettei kengät mene.

Meillä tytöllä tosi paljon samanlaisia piirteitä, vahvensin tuosta ne mitkä meillä on just samanlaisia. Meillä tyttöö kiinnostaa kauheesti kirjaimet ja numerot, ei kirjoita/lue/laske mutta mielellään esim. busseista kattelee numeroita. Ja ulkona ollessa meillä ei ihastella vaan kauhistellaan, on suunnattoman ötökkäkammoinen. Puheenkehitys on vähän jäljessä ja sosiaalisissa taidoissa on puutteita. Vuorovaikutuksellinen leikki on vielä hakusessa. Tytöllä on omanlaisensa huumorintaju, mahtava kieltämättä :D On erittäin temperamenttinen tyttö sekä oikein aurinkoinen ja valloittava.

Tyttö on nyt 4,5 vuotias. On käynyt psykologin kartoituksessa joka sanoi että joitakin aspergerpiirteitä saattaisi olla. Nyt odotellaan tietoa että onko lisätutkimukset tarpeen. Joka tapauksessa syksyllä vaihtaa pienryhmään jotta saa tarvitsemaansa tukea :)

Kyllähän siitä kannattaa kysellä että onko tarpeellista asiaa tutkia. Ja mikäli ei ole tutkimukset tarpeen, sinä saat mielenrauhan :hug:

Lapseni on ollut päiväkodissa viime kesästä lähtien ja sitä edeltävästi kotihoidossa. Mutta hän on ollut samanlainen ihan vauvasta lähtien - karttanut aina muiden lasten seuraa. Ei ole kyllä harjoiteltu laskemista, vaan hän alkoi pohtimaan noita juttuja ihan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jospa hän on vasta vähän aikaa ollut päiväkodissa ja sitä ennen vaan aikuisten kanssa? mummolla /kotona hoidossa? on sitten harjoitellut laskemista?

Yhteistyössä