onko tämä hyvä häämenu? lisäisitkö tähän jotain tai jättäisitkö jotain pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mites olisi joku kasvisgratiini? Makaronilaatikko? Itse en pidä noista teidän lihavaihtoehdoista vaikka lihaa joskus syönkin. Leikkeleet pois tosiaan. Tuosta alkoholista sen verran, että minusta on ok, joko, että alkoholia on tai sitten alkoton juhla, mutta tuo, että vieraat voi ostaa itse omansa on kyllä minusta aika härskiä.

Heppa! Tässä olisi alustava menu, joka meidän häihin on tulossa. Miltä teistä näyttää? Tekisittekö muutoksia?

ALKUPALAT:
- Vihreä salaatti,
- fetasalaatti (ei oliiveja)
- broileripastasalaatti
- keitetyt perunat
- kermaviilikastike
-kylmäsavulohi
-tummaa ja vaaleaa leipää,
-karjalanpiirakat + munavoi

PÄÄRUOKA:
- Naudan tai härän sisäpaisti
- valkosipulikermaperunat (alkupalojen keitetyt perunat esillä myös)
- punaviinikastike
- Kauden kasvikset.
- Juoma: Kotikalja, mehu, maito, vesi. Viiniä saa jokainen vieras ostaa halutessaan (emme halua tarjota alkoholia, sillä hintaa kertyy muutenkin...)

KAKKUKAHVIT:
- mansikkakermakakku (häät ovat juuri parhaalla mansikkakaudella!)
- tuoreita mansikoita ja valkosuklaata
- pikkuleipiä
- tiikerikakkua
- kahvia, teetä, mehua

ILTAPALA:
- Salaattia (sis. mozarellaa)
- paistettuja muikkuja
- patonkia ja levitettä
- Alkoholitonta ja alkoholillista boolia, mehua ja vettä.

Hyvältä kuulostaa. =) Jos olis mun häät, niin jättäisin karjalanpiirakat pois, broilerpastasalaatin pois (mä henk. koht. inhoan kylmiä pastasalaatteja) ja tilalle vaikka caesar-salaatti tai ihan tomaattisipulisalaatti. Saattaisin myös lisätä lämminsavulohen.

Pääruoka kuulostaa hyvältä, mutta kaikkihan eivät pidä valkosipulista? Mutta toki sitten voi ottaa noita alkupalojen keitettyjä perunoita.. laittaisin myös jonkin kasvisruoan, vaikka ihan kasvisgratiinin, kasvispihvejä tms.

Pikkuleivät jättäisin kakkukahveista pois, niitä tuntuu joka paikassa aina olevan, eikä niitä tunnu oikein kukaan syövän.

Hyvältä kuulostaa häät, vieraana olisin tarjoiluista innoissaan.

Meillä oli aikoinaan kutakuinkin tollanen menyy. Kahvin kanssa tais olla vähän vähemmän tarjottavaa ... en oo enää ihan varma, siitä on niin kauan.
Muoks. Tää oli siis ap:n listasta, tuolla tais olla jo joku muukin lista näytillä.

Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooha:
Mun mielestä pitäis olla muutakin kun karjalanpaisti, jotain siivulihaa tai sitten lihapullia, itte laittasin molempia.
Ja ainakin yhden kalan lisää savukalaa ja vaikka jotain silliä.
Salattejan saa olla ainakin kahta jos ei kolmea.
Ja minä itse, mutta tämä on mun mielipide ja näin tein omissa häissä, lisäisin laatikoita, esim. peruna ja kasvis.

Kahvi pöytään ei paljon muuta tarvita kun kakkua.
Kuivakakut on aiva turhaa, koska on juuri syöty, ei montaa sorttia oteta.
Esimerkki: anopin oli pakko saada leipoo pullia, noh, ne laitettiin pöytään mutta kakku oli ainut keksien lisäksi mitä pöydästä kului.
Konvehdit on hyvä ajatus, niitä kannattaa varata paljon jos on lapsia.

Miellä oli illalla booli ja sahti.
Mutta kaupungissa ei sahtia tunneta joten olut on hyvä.
Jos booli ei oo tujua on hyvä että on teräviä.

Ruokana meillä oli:
Ulkona paistettiin pitkin iltaa pyttipannua.
Ja ruokaa varattiin siten että iltapalaksi jäi
lihapullia kaikkee kalaa, salaattia ja lisäksi tehtiin illaksi nizzansalaatin tyyppinen ruokasa versio.
Suolasta menee paljon!!

Ai että kun pääsis taas järkkäähän häitä :heart: :D

kiitti vinkeistä! eli kaikkea pientä suolaista vielä tuon karjalanpaistin lisäksi. :) :flower:

Ja otathan huomioon myös kasvisruoan ja laktoositooman ruokavalion ym. erityisruokavaliot?. Itse en pidä sianlihasta. Meillä oli häissä täyetettyä kalkkunafilettä, lihapullia, naudanpaistia ja kasvisvaihtoehto. Uudet perunat,Madeira kastike. Alkuruokana oli runsas salaatti -kalapöytä. Monelaista kalaa, salaatteja, sieni-, viher-,mozzarellasalaattia jne. Leipinä oli ruisleipää ja aitoa lapin ohrarieskaa.Kahvipöydässä kakku, pikkuleipiä, leipäjuustoa, kuivakakkua, pullakranssi. Iltapalalla mm. broiskusalaattia, lihapullia, aitoja karjalanpiirakoita ja munavoita. Ruokajuomat olivat alkoholittomia, paitsi alkumalja. Viininystävinä olisimme tykänneet viinistä, mutta meillä oli suuret häät ja ajattelimme, että ruokailu sujuu ilman viiniäkin, kun pöydässä kaikenlisäksi monenmoista ruokaa, ja me tykätään laatuviineistä. Perus noutopöytäviinien sijaa juo mielummin vettä :) Juomana boolia. Uima-allasosastolla, jatkoilla, siideriä, olutta, sipsejä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Hyvältä kuulostaa. =) Jos olis mun häät, niin jättäisin karjalanpiirakat pois, broilerpastasalaatin pois (mä henk. koht. inhoan kylmiä pastasalaatteja) ja tilalle vaikka caesar-salaatti tai ihan tomaattisipulisalaatti. Saattaisin myös lisätä lämminsavulohen.

Pääruoka kuulostaa hyvältä, mutta kaikkihan eivät pidä valkosipulista? Mutta toki sitten voi ottaa noita alkupalojen keitettyjä perunoita.. laittaisin myös jonkin kasvisruoan, vaikka ihan kasvisgratiinin, kasvispihvejä tms.

Pikkuleivät jättäisin kakkukahveista pois, niitä tuntuu joka paikassa aina olevan, eikä niitä tunnu oikein kukaan syövän.

Hyvältä kuulostaa häät, vieraana olisin tarjoiluista innoissaan.

Häihin kuuluu pikkuleivät, sydämet ja nimikirjaimet :)

Miksi aina häissä on tarjolla ne samata safkat? Salaatissa on perus jäävuorisalaattia, tavallisia tomaatteja, kurkkua ja sit jos oikein eksoottiseksi mennään niin fetaa (mutta ei sekään tietenkään aitoa!). Sitten on lohta, keitettyjä perunoita ja joku lihapata. Eikö kukaan keksi mitään vähän hienompaa ja erikoisempaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Häihin kuuluu pikkuleivät, sydämet ja nimikirjaimet :)

Aijaa. :o no miksihän niiden pitää aina olla niitä samoja pahoja pikkuleipiä? :ashamed: Voishan tehdä jotain hyviäkin variaatioita, jos haluaa nimet ja sydämet esille. Vaikka suklaasta, konvehdit tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Mettäsienisalaattia päivällisellä, onhan, onhan? Jukupliut, että juhlat on aina mukavat, jos siellä on mettäsienisalaattia :p Ehkä jottain lämpimiä vihanneksiakin vois olla? Kukkakaaligratiinia tms.

Kahvituksessa oli aika paljon liikaa, se kakku kuiteskin on Se Pääasia.

Iltapala oli hyvä. Meillä muutes oli iltapalana mm. grillattua makkaraa, pikkuisenko meni makkarat kuumille kiville (grillaaja kertoi jonkun tädin syöneen kuusi makkaraa...).

Kauhee nälkä.

Olipa teillä kevyet tarjoilut hääpäivällisellä, jos porukalla iltapallalla oli noin kova nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja häävieras:
Miksi aina häissä on tarjolla ne samata safkat? Salaatissa on perus jäävuorisalaattia, tavallisia tomaatteja, kurkkua ja sit jos oikein eksoottiseksi mennään niin fetaa (mutta ei sekään tietenkään aitoa!). Sitten on lohta, keitettyjä perunoita ja joku lihapata. Eikö kukaan keksi mitään vähän hienompaa ja erikoisempaa?

No yleensä sitä valitaan niiltä listoilta mitä pitopalvelut tarjoaa. Toki jotkut pitopalvelut saattavat ottaa myös erikoisempiakin vaihtoehtoja vastaan... mut aika harvassa ne on.

Mun mielestä pitäis olla muutakin kun karjalanpaisti, jotain siivulihaa tai sitten lihapullia, itte laittasin molempia.
Ja ainakin yhden kalan lisää savukalaa ja vaikka jotain silliä.
Salattejan saa olla ainakin kahta jos ei kolmea.
Ja minä itse, mutta tämä on mun mielipide ja näin tein omissa häissä, lisäisin laatikoita, esim. peruna ja kasvis.

Kahvi pöytään ei paljon muuta tarvita kun kakkua.
Kuivakakut on aiva turhaa, koska on juuri syöty, ei montaa sorttia oteta.
Esimerkki: anopin oli pakko saada leipoo pullia, noh, ne laitettiin pöytään mutta kakku oli ainut keksien lisäksi mitä pöydästä kului.
Konvehdit on hyvä ajatus, niitä kannattaa varata paljon jos on lapsia.

Miellä oli illalla booli ja sahti.
Mutta kaupungissa ei sahtia tunneta joten olut on hyvä.
Jos booli ei oo tujua on hyvä että on teräviä.

Ruokana meillä oli:
Ulkona paistettiin pitkin iltaa pyttipannua.
Ja ruokaa varattiin siten että iltapalaksi jäi
lihapullia kaikkee kalaa, salaattia ja lisäksi tehtiin illaksi nizzansalaatin tyyppinen ruokasa versio.
Suolasta menee paljon!!

Ai että kun pääsis taas järkkäähän häitä :heart: :D

kiitti vinkeistä! eli kaikkea pientä suolaista vielä tuon karjalanpaistin lisäksi. :) :flower:

Ollappa hyvä, mä aina oon onnesta soikeena kun saan hää/juhlajärjestelyista puhua. Sitä kun aikalailla tuli tehtyä kun 400:n hengen häitä sunnitteli :)

mitääh?!?!? 400 vierasta? oliko ne teidän omat häät? :D miten hoituivat?
meille tulee n. 80 vierasta, minä olen jo siitä määrästä ihan kauhusta kankeana. :ashamed:
Omat oli ja ihanat. Nyt odottelen että sisko menis vihille, tulee ainakin samanlaiset. Meillä juhlitaan kunnolla jos kerran

:laugh:
Ei se ollut edes kova homma, viimenen viikko vähä kiristi ja raskaus, mutta hyvin sujui ja ehkä se autaa asiaa kun kaikki rippijuhlista myöten on aina ollu isoo ja kaikes joutunu oleen mukana mitä on järkätty. Ite tehtiin häihin kaikki. Mutta tarjoilijat palkattiin, eli saatiin kaikki rauhas juhlia, kunnes aamu koitti ja alkoi siivous :whistle:

täytyy sulle kyllä hattua nostaa! varmaan oli ihan ruokahäät? ja juu, mahtoi olla ihana siivo seuraavana aamuna "huomenlahjana" :whistle:

Eihän itse tarvi siivota, meillä paikan hintaan kuului tarjoilu yöhön saakka ja siivous.

noita sipsejä ajateltiin lapsille konvehtien ja limpparin lisäksi :)

ja olen ottanut teistä oppia, meille tulee myös lämmin kasvisvaihtoehto päivälliselle. sekä muuta pientä suolaista. :p

allergisia ei ole. ollaan muutenkin vähän niinkuin ajateltu tuo menu sukulaistemme maun mukaan :)

Miellä oli lapsille leikkkipaikka, jossa limsaa ja sipsejä, ilmapalloja, vidoita, piirustuspaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Meillä on vajaan 3 viikon päästä häät. Ja tarjoillaan jotain tällästä:

Alkumaljat

maito
vesi
kotikalja
tumma leipä
vaalea leipä
margariini
juusto
paria salaattia
savukalaa
lihaa
lihapyöryköitä
ruskea kastike
keitetyt kasvikset
keitetyt perunat
kasvislaatikko
En muista tuliko muuta...Anoppi näistä enempi tietää

Kahvit ja muuta asiaan kuuluvat juomat
Hääkakku
keksit

Booli (alkoholiton myös)

Iltapalalle lihaa, yms. mitä ruualta jäänyt
sämpylöitä
Salaattia
Ja jotain? Mutta ei ihmeellisiä

Niin ja kaikki katsottu sillain, että gluteeniton, kasvissyöjä ja maidotonkin saa.

Oikein herkullinen tuo teidän lista. Mä jättäsin pois noita kahvitarjottavia. Esim. pullaa, keksiä ja kuivakakkua menee tosi vähän. Ja iltapalaan ei tarvitse kamalasti panostaa, jos porukka jo juo silloin. Tarpeeksi teidän listassa on ehdottomasti.

Korvaa tuo ruskeakastike esim. punaviinikastike, madeirakastike. Ruskekastike ei sovi juhliin.

Alkuperäinen kirjoittaja häät -10:
Heppa! Tässä olisi alustava menu, joka meidän häihin on tulossa. Miltä teistä näyttää? Tekisittekö muutoksia?

ALKUPALAT:
- Vihreä salaatti,
- broileripastasalaatti
- keitetyt perunat
- kermaviilikastike
-kylmäsavulohi

PÄÄRUOKA:
- punaviinikastike
- Kauden kasvikset.
- Juoma: Kotikalja, mehu, maito, vesi. Viiniä saa jokainen vieras ostaa halutessaan (emme halua tarjota alkoholia, sillä hintaa kertyy muutenkin...)

KAKKUKAHVIT:
- pikkuleipiä
- tiikerikakkua
- kahvia, teetä, mehua

ILTAPALA:
- paistettuja muikkuja
- patonkia ja levitettä

Ihanalta kuulostaa :) Muikut on ihania, meillä oli loimusiikaa.

ALKUPALAT:
- Vihreä salaatti,

Miksi ei oliiveja? Edes viereen tarjolle?

- broileripastasalaatti
- keitetyt perunat
- kermaviilikastike
-kylmäsavulohi

PÄÄRUOKA:
- punaviinikastike
- Kauden kasvikset.

Tarjoaisin viiniä.

KAKKUKAHVIT:
- pikkuleipiä
- tiikerikakkua

tiikerikakku pois; ei tarvita

- kahvia, teetä, mehua

Lisäisin konjakkia ja likööriä kahvin kanssa.

ILTAPALA:
- paistettuja muikkuja
- patonkia ja levitettä

Lisäisin olutta ja siideriä, viiniäkin. Entäpä lapset; onko paikalla iltapalan aikaan lapsia? Jos on, niin lisäisin ehkäpä nakkeja/lihapullia tms. lapsia varten.

Eli muuten on hyvät tarjoilut, mielestäni. Melkolailla samanlaiset kuin meillä oli aikanaan. Juomapuolta lisäisin kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja häävieras:

Keksii varmaankin, mutta monet pitävät fetasalaatista, lohesta ja perunasta, lihasta. :)

Mä panostaisin pitkään 3 ruokalajin illalliseen tyyliin Välimeren buffet, en suomalaiseen pitopöytään. Laittaisin siis kunnon 3 ruokalajin buffetin, mutta en erillisiä iltapaloja. Mutta nää on niin mielipidekysymyksiä, laitatte sellaisen, mikä itsestä hyvältä tuntuu.

Ja mä kaipaan viinejä (mieluummin kuin booleja/olutta) illallisen kanssa.

Mutta oikeesti, turha kysellä mielipiteitä, kun jokainen laittaa sellaiset tarjoilut, mistä itse tykkää ja vieraatkin varmaan tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Dr Vanilja:
Mä panostaisin pitkään 3 ruokalajin illalliseen tyyliin Välimeren buffet, en suomalaiseen pitopöytään. Laittaisin siis kunnon 3 ruokalajin buffetin, mutta en erillisiä iltapaloja. Mutta nää on niin mielipidekysymyksiä, laitatte sellaisen, mikä itsestä hyvältä tuntuu.

Ja mä kaipaan viinejä (mieluummin kuin booleja/olutta) illallisen kanssa.

Mutta oikeesti, turha kysellä mielipiteitä, kun jokainen laittaa sellaiset tarjoilut, mistä itse tykkää ja vieraatkin varmaan tykkää.

Talvihäihin tuo sopii hyvin, kesähäissä ns. perinne seivovat noutopöydät sopii paremmin ja voi sitä perinteistä notopöytääkin muunnella, meilläkin oli italialais vaikutusta mukana ja toki niitä paikkakunnan perinne herkkuja.

Hiukan yllätyksetöntä ja persoonatonta perussettiä mutta hyvä menu ei siinä mitään. Varmasti vieraille maistuu kun ei ole mitään tavallisuudesta poikkeavaa tarjolla.

Yhteistyössä