Onko tämä eläinsuojelun asia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vastapäätä meitä asuu perhe, jolla on kaksi isohkoa koiraa. Roduista en osaa sanoa, mutta kooltaan sellaisia huskyjen kokoisia.

Eräs päivät kotona oleva perheenjäsen käyttää koirat tarpeillaan tuossa heidän omalla pihallaan - joka oman pihani tavoin on todella pieni miksikään koirien lenkiksi. Muuten koiria ei kuskata sisältä mihinkään.

Tosiaan vastapäätä tässä asutaan ja paljon oleskellaan pihalla (itsekin päivät kotona lasten kanssa) joten tuo koirien kuljetustouhu on tullut nähtyä ja koiran kun itsekin omistan, niin olen oikein alkanut kiinnittää huomiota asiaan. Yötä päivää mä en tietenkään heidän touhujaan kyttää, mutta sen verran, mitä olen tässä asunut ja nähnyt (muutaman vuoden ajan) koirat ovat aina olleet tarpeillaan siellä pihalla.

En usko, että niitä mitenkään muuten kaltoin kohdellaan tms., mutta kyllä tulee mieleen, että saavatko raukat edes kunnolla tehtyä tarpeitaan ja varmaankaan ei liikuntaakaan tule lähellekään tarpeeksi...

En oikein kehtaisi naapurille tästä suullisesti huomauttaa, ajattelee minun olevan ties minkälainen kyylä - enkä riidelläkään haluaisi, monet kun on sellaisia että saattaisivat huomauttamisesta loukkaantuakin, kun eihän asia sillä tavalla kuulu minulle. Mietin, voisinko ilmoittaa eläinsuojeluun tai millä nimellä sitä kutsutaankaan, onko tuossa aihetta sellaiselle..?

Kyllä siinä olisi aihetta eläinsuojeluvalvojalle käydä vähän neuvomassa eläinten oikeanlaista pitämistä. Koirahan tarvitsee säännöllisesto liikuntaa, ja siitä nyt mitä ilmeisimmin on puute.

Mä tekisin jotain, varmaan yrittäisin jutella naapurin kanssa tyyliin "noin isot koirat tarvii varmaan pitkiä lenkkejä" tms. Tosin mun ois helpompi se sanoa kun itellä ei oo koiraa niin voisin heittäytyä vähän tyhmäksi. Kuinka hyvin tunnet perheen? Voisitko pyytää jotain heistä koirien kanssa lenkkikaveriksi? Tai sit vaan se eläinsuojeluilmoitus ... en tiedä mutta jotain pitää tehdä jos asia on niinkuin kerroit.

Meillä on samanlainen naapuri.Kaksi koiraa,joista toinen kultainen noutaja.Ei ikinä viedä lenkille ja ovat omassa pienessä pihassa vaan.Piha täynnä paskaa ja kaksi lasta leikkii siellä...

Voiko olla mahdollista että pakkaavat koirat autoon ja lenkittävät jossakin muualla? Minä teen niin laumalleni, lenkkeilemme siellä missä on tilaa vapaana juosta. Jotkut saattavat lenkittää koiransa myöhäänkin kun muu perhe menee nukkumaan, esim. klo 11.
Empä tiedä onko tässä kyse eläinsuojelurikoksesta.. Nimittäin meillä maalla ajokoirat asustavat pienissä häkeissä ympäri vuoden, ja pois pääsevät vain metsälle esim. jänisjahtiin tai hirvikoirat hirvijahtiin. Tämä ei ole eläinsuojelurikos mikäli häkki täyttää vaativat mitat, mitkä ovat kyllä tosi minimaaliset. Jos nämä koirat siis asuvat sisällä, ei kai se rikos valitettavasti ole vaikka eivät lenkille pääsekkään

Mun mielestä on syytä puuttua sellaisiin asioihin, jotka koskettavat jonkun toisen hyvin/pahoinvointia. Olipa se joku sitten ihminen tai eläin.

Tuo perhe on jäänyt vähän sellaiseksi etäiseksi. Muutama sana ollaan vaihdettu postilaatikoilla ja aina tervehditään toisiamme, mutta sen kummempia "kaveruksia" ei olla. Välit on siis positiivisesti neutraalit, jos tällaista ilmaisua voi käyttää.

Mamatsu, onko noille teidän naapureille kukaan huomauttanut tuosta hommasta? Tai onko kukaan muu huomauttanut naapurilleen vastaavasta, ja kuinka on reagoitu?

Mielelläni kyllä jotain tekisin, olen vain sellainen arkajalka että pelkään sitä toisen reaktiota niin, etten tahtoisi millään mennä itse sanomaan.

No ei toi kyllä oo eläinsuojelun asia, jos saavat ruokaa ja pääsevät tarpeilleen päivittäin ja muutenkaan ei ole kaltoin kohtelua(lyömistä tms).. Ikäväähän toi on jos eivät pikkurista pihaa pitemälle pääse.. MUTTA ootko varma että eivät käytä koiria pidemmällä lenkeillä sellaisiin aikoihin, että et vaan huomaa? Esim itse käyn koirieni kanssa päivisin vain pienen pissatus lenkin ja iltaisin lapsen mentyä nukkumaan jne eli klo 22--> lähden yleensä pidemmäle lenkille.. Mies käyttää koirat aamulla ennen duuniin lähtöä noin klo 5 aamulla noin 1,5 tunnin lenkillä.. Joten voisin kuvitella että joku meidänkin naapuri varmaan voisi luulla että koirat ei meillä pääse kun pienelle kusilenkille kerran päivässä vaikka todellisuudessa käyvätkin pari kertaa päivässä irtijuoksemassa useampia tunteja.

[QUOTE="vieras";26188310]Voiko olla mahdollista että pakkaavat koirat autoon ja lenkittävät jossakin muualla? Minä teen niin laumalleni, lenkkeilemme siellä missä on tilaa vapaana juosta. Jotkut saattavat lenkittää koiransa myöhäänkin kun muu perhe menee nukkumaan, esim. klo 11.
Empä tiedä onko tässä kyse eläinsuojelurikoksesta.. Nimittäin meillä maalla ajokoirat asustavat pienissä häkeissä ympäri vuoden, ja pois pääsevät vain metsälle esim. jänisjahtiin tai hirvikoirat hirvijahtiin. Tämä ei ole eläinsuojelurikos mikäli häkki täyttää vaativat mitat, mitkä ovat kyllä tosi minimaaliset. Jos nämä koirat siis asuvat sisällä, ei kai se rikos valitettavasti ole vaikka eivät lenkille pääsekkään[/QUOTE]

En tietenkään voi sataprosenttisella varmuudella sanoa, etteivätkö voisi jossain muuallakin koiria käyttää, mutta luulisi kuitenkin että kolmessa vuodessa olisin ehtinyt sen koirien autoon pakkaamisenkin nähdä... Siis kun tuo talo on tosiaan sillä tavalla suoralla näköetäisyydellä tässä, että jos keittiön tai olohuoneen ikkunoista katsoo pihalle niin näkee suoraan heidän pihalleen tai samaten jos tuossa pihalla tai terassilla oleilee. Vannomaan en siis mene, mutta kuten sanottu, niin kertaakaan en ole nähnyt... Tuota meidänkin koiraa tulee ulkoilutettua aamusta iltamyöhälle asti säännöllisin väliajoin, tuntuu hassulta ettei noita koiria näy missään muualla kuin tuossa naapurin pihalla, kun muiden naapureiden koiria kuitenkin lähes päivittäin näkyilee...

En tiedä, pitäisikö sitten jollekin eläinsuojeluvalvojalle soittaa, kaipa hän osaa sanoa ja päättää, puuttuuko asiaan vai ei? Vai onko ihan ylireagointia?

[QUOTE="vieras";26188310]Nimittäin meillä maalla ajokoirat asustavat pienissä häkeissä ympäri vuoden, ja pois pääsevät vain metsälle esim. jänisjahtiin tai hirvikoirat hirvijahtiin. [/QUOTE]

Pois aiheesta, mut miten teidän koirat pysyy kunnossa?? Siis miten ne jaksaa alkukauden, jos ne ei pääse yhtään treenaamaan??
Terveisin hirvikoirallinen...

Voihan olla että perheellä on hyvä syy lenkittää koirat esim. myöhään illalla/aikaisin aamulla. Meillä asusti heikkohermoinen dobberi, jonka kanssa ei kertakaikkiaan pystynyt lenkkeilemään ihmisten ilmoilla --> Lenkitettiin keskellä metsää tai öisin.

lopultakin tässä maassa on miljoonittain eläimiä pikkukopeissa koko ikänsä. Eläinsuojelu taas on tukossa, kun huolestuvaiset mutta täydellisen tietämättömät ihmiset soittavat kun näkevät hevosen makuulla tarhassa kevätauringossa nokosilla.

Nuo koirat taitavat siinä kokonaisuudessa olla kuitenkin onnellisemmasta päästä otuksia, joten pidättele sentimentaalisuutta. Minä kysyisin lenkkikaveria siellä postilaatikolla. Jos osaat yhtään kouluttaa koiraa, niin varaudu ja tarjoudu auttamaan, koska voi olla kysymys siitä, että koirat eivät pääse lenkille koska niiden kanssa ei pärjätä siellä.

Meillä myös on kolme isoa koiraa jotka pakataan autoon ja mennään metsään lenkille. Todella harvoin viitsin kävellä pitkin pyöräteitä niiden kanssa. Vanhimmalla koirista on selkävaivoja joten sen kanssa aina välillä tallustellaan kotinurkkia ympäri.

Yksi naapureista jo huolestuneena kyseli, että "Teitä ei paljon lenkillä näy" Ystävällisesti selitin miten meillä koirat kyllä saavat lenkkeilyä vähintään kolme kertaa päivässä, mutta ei kotinurkissa. Ja tosiaankin lapset käyttävät ne äkkiä pissalla läheisellä pellolla koulusta tulon jälkeen.

Jaa-a, eihän tuollanen tietenkään hyväksi oo koiralle, mutta ei varmaan kyllä riko lakia, jos kerta metsästyskoiriakin saa pitää häkissä ympäri vuoden. Ja voihan oikeesti olla että käyvät vaan sillain että ette oo huomanneet.

Pyydä naapureita joskus lenkkiseuraksi?

Jaa-a, eihän tuollanen tietenkään hyväksi oo koiralle, mutta ei varmaan kyllä riko lakia, jos kerta metsästyskoiriakin saa pitää häkissä ympäri vuoden. Ja voihan oikeesti olla että käyvät vaan sillain että ette oo huomanneet.

Pyydä naapureita joskus lenkkiseuraksi?

No mä just sen lain luin, valitettavasti en pysty linkittään kun oon kännykällä netissä.
Siinä kuitenkin sanotaan että eläinlajin liikunnantarpeen tyydyttämisestä on huolehdittava riittävästi.

Voithan sä joskus ihmetellä naapurille että miksiköhän tässä pihalla haisee niin voimakkaasti virtsa ja ulosteet :)
Voit myös joskus ehdottaa että mä voisin tulla joskus mukaan kun lähdet koirien kanssa ulos lenkille.
Kyselet missä päin käytte? Onko siellä hyviä reittejä kun olet ajatellut aloittaa lenkkeilyn jne. jne.

No en mä usko, että naapurisi vie niitä lenkille lainkaan. Mä tässä juttelin yhden koiranulkoiluttajan kanssa ja hän kertoi kahdesta koirasta, jotka eivät pääse lenkille melkein koskaan. Pihassa vaan aina. Ja valitettavasti tunnen perheen ja totta se on, etteivät koirat pääse lenkille. Ja siis pointti on, että hän ei edes tunne perhettä, mutta tiesi koska on itse nähnyt asian laidan.

Tiedän myöskin, että koirat eivät ole sosiaalisia, siis häiriöitä luonteessa. Mutta se ei ole koirien vika, vaan omistajien, jotka eivät vie koiriaan lenkille.