Onko tämä ADD, ADHD vai mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Voitteko pliis kertoa, mikä tässä voi olla vian nimi:

1. Olen hyvin särmikäs, tuohdun alta aikayksikön.
2. Olen sosiaalisesti hyvin kömpelö.
3. En koskaan tajua, mitä toiset kenties ajattelevat.
4. En osaa lainkaan eläytyä toisten tunnelmaan.
5. Kuitenkin olen yo hyvin arvosanoin ja minulla on keskiasteen loppututkinto.
6. En juo enkä polta.
7. Minulla on mies ja lapsi.

Kysykää lisää, jos teillekään ei valjennut!

Mullakin joka kohta noista täsmää. Lisäksi tykkään olla yksin, tarvitsen omaa rauhaa ja tykkään että ympärillä on siistiä ja järjestys sekä samankaltaisena toistuva päivärytmi.

Kiitos vastauksistanne! Luin aspergerista ja tein testin, enkä sen mukaan ole suoranaisesti asperger. Oletteko voineet mitenkään muuttaa käytöstänne normaalimpaan suuntaan? Entä onko kokemuksia terapeutin kanssa työskentelemisestä?

Voitteko pliis kertoa, mikä tässä voi olla vian nimi:

1. Olen hyvin särmikäs, tuohdun alta aikayksikön.
2. Olen sosiaalisesti hyvin kömpelö.
3. En koskaan tajua, mitä toiset kenties ajattelevat.
4. En osaa lainkaan eläytyä toisten tunnelmaan.
5. Kuitenkin olen yo hyvin arvosanoin ja minulla on keskiasteen loppututkinto.
6. En juo enkä polta.
7. Minulla on mies ja lapsi.

Kysykää lisää, jos teillekään ei valjennut!
Hmm...as-piirteitä mäkin veikkaisin.
Mut kuinka paljon katsot ihmisten ilmeitä, kehon kieltä?

Mäkään en ole mikään tunteiden tulkki, mutta just se ihmisen käytöksen taakse katselu on kaiken a ja o. Ja kokemuksesta on hyötyä, eli kuk tunnet ihmistä ja sen taustoja + ympäristöä niin ymmärrät häntä parhaiten.
Joku työkaveri tulee äkäisenä huoneeseen ja on vaitonainen. Vaihtoehdot:
- se on väsy
- kipeäksi tulossa
- se on kämmännyt just pahasti ja sitä nolottaa
- sitä ärsyttää jokin työpaikan toimimaton juttu
-se on ottanut just yhteen pomon tai työkaverin kanssa
-mä olen tehnyt jotain tyhmää tai sitä kyllästyttää katella mun naamaa
-sen puoliso on flirttaillut edellisenä päivänä naapurin Mirkulle
-se työkaveri on vaan senluonteinen että mököttää herkästi, joten nou hätä.
Jne.

Hmm...as-piirteitä mäkin veikkaisin.
Mut kuinka paljon katsot ihmisten ilmeitä, kehon kieltä?

Mäkään en ole mikään tunteiden tulkki, mutta just se ihmisen käytöksen taakse katselu on kaiken a ja o. Ja kokemuksesta on hyötyä, eli kuk tunnet ihmistä ja sen taustoja + ympäristöä niin ymmärrät häntä parhaiten.
Joku työkaveri tulee äkäisenä huoneeseen ja on vaitonainen. Vaihtoehdot:
- se on väsy
- kipeäksi tulossa
- se on kämmännyt just pahasti ja sitä nolottaa
- sitä ärsyttää jokin työpaikan toimimaton juttu
-se on ottanut just yhteen pomon tai työkaverin kanssa
-mä olen tehnyt jotain tyhmää tai sitä kyllästyttää katella mun naamaa
-sen puoliso on flirttaillut edellisenä päivänä naapurin Mirkulle
-se työkaveri on vaan senluonteinen että mököttää herkästi, joten nou hätä.
Jne.

Katsos kun mä en _näe_, vaikka kuinka katson. - Onko sulla Asperger?

Katsos kun mä en _näe_, vaikka kuinka katson. - Onko sulla Asperger?
Jankkaamisen perusteella mulla vois olla asperger ja osaan olla aika julma täällä palstalla, mutta en taida olla silti assi. :D

Hmm, siis kumpaako tarkoitat, eli et tunnista ilmeitä/kehon kieltä vai et näe jonkun käytöksen taakse?

Jankkaamisen perusteella mulla vois olla asperger ja osaan olla aika julma täällä palstalla, mutta en taida olla silti assi. :D

Hmm, siis kumpaako tarkoitat, eli et tunnista ilmeitä/kehon kieltä vai et näe jonkun käytöksen taakse?

Kyllä sä tosiaan olet yksi meistä, jotka ei täytä virallisen diagnoosin kriteereitä, mutta aina voi yrittää parantaa käytöstään, sillä olet kuitenkin lievempi tapaus. Esim. tässä et osannut ensiksi kysyä tarkennusta, vaan latelit pitkän pötkyn diibadaabaa onnellisena.

En tunnista kehon kieltä, enkä näe käytöksen taakse.

P.S. Minua rasittaa suunnattomasti asiaan kuulumaton jankutus. Oikeasti. Usko.

Kyllä sä tosiaan olet yksi meistä, jotka ei täytä virallisen diagnoosin kriteereitä, mutta aina voi yrittää parantaa käytöstään, sillä olet kuitenkin lievempi tapaus. Esim. tässä et osannut ensiksi kysyä tarkennusta, vaan latelit pitkän pötkyn diibadaabaa onnellisena.

En tunnista kehon kieltä, enkä näe käytöksen taakse.

P.S. Minua rasittaa suunnattomasti asiaan kuulumaton jankutus. Oikeasti. Usko.
Mitä mä nyt olen jankuttanut? Nuo 2 viestiäni oli ihan erilaiset enkä toistanut niissä itseäni.

Mitä mä nyt olen jankuttanut? Nuo 2 viestiäni oli ihan erilaiset enkä toistanut niissä itseäni.

:D Sä vaivut täysin omaan pölinämaailmaasi, jolla ei ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa, muuten kuin siltä osin, että käyttäydyt kuin asperger. Et lue sisältöä, vaan *vastaat*. Et ymmärrä kommentteja, joita saat - ketjusta toiseen. Et käsitä, mitä sinulta pyydetään.

Ihmisen käytöksen arvioiminen on helpompaa jos on kokemusta erilaisista ihmisistä ja myös erilaisista tilanteista. Mä en parikymmentä vuotta sitten olisi välttämättä kaikkea arvannut mitä ikäiseni nainen (mulla nyt ei ole huikea elämänkokemus, mut jonkin verran) miettii päässään.
Ja itse mietin usein että mitähän minusta vanhemmat ja kokeneemmat tuumailee. He tekevät nopeita analyysejä, eivät takerru parikymppisten ongelmiin, osaavat suhtautua rennosti jne.

Ja kotikasvatuskin ja tausta vaikuttaa. Joku perhe jossa on ollut paljon vuorovaikutusta ja hyviä malleja nähdä elämää, on vähän erilainen kuin jonkun alkkisperheen "kapitalistit saunan taakse"-katsantokanta.

:D Sä vaivut täysin omaan pölinämaailmaasi, jolla ei ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa, muuten kuin siltä osin, että käyttäydyt kuin asperger. Et lue sisältöä, vaan *vastaat*. Et ymmärrä kommentteja, joita saat - ketjusta toiseen. Et käsitä, mitä sinulta pyydetään.
No, kieltämättä mun työkaveri-esimerkki oli semmoinen jota kukaan ei tilannut. :)
Mutta. Esimerkkitapaukseni liittyy erittäin paljon kykyyn lukea tilanteita, se taito joka assilla on huono.

Ensin katotaan mitä ihminen sanoo, kuinka elehtii ja ilmehtii ja sit mietitään että miksi hän teki niin kuin teki, eli käytöksen taustat.

Eli ap:n luettelemat kohdat 2-4.

Aspergerin oireyhtymä ilmenee usein muun muassa:

• erilaisena havainnointina (aistiyliherkkyyttä ja -aliherkkyyttä, ”yksikanavaisuutta”)
  • stressiherkkyytenä
  • unihäiriöinä
  • asiakeskeisyytenä sosiaalisten suhteiden sijaan
  • poikkeavana lahjakkuusrakenteena
  • erityisinä kiinnostuksen kohteina
  • persoonallisuudessa ja sukupuoli-identiteetissä
  • ihmissuhteissa ja seksuaalisuudessa
  • vuorovaikutuksessa ja tunne-elämässä
  • motorisena kömpelyytenä
  • vaikeuksina selvitä opinnoista tai työelämästä

• Mulla tuli mieleen, että mitenkähän ns. normaaleilla, onnistuuko heiltä kaikki tai onnistuuko keneltäkään koskaan? Toisaalta, kuka viitsii koko ajan yrittää analysoida toisten käytöstä, varmaan harva edes tajuaa tehdä sitä.

Toisaalta, kuka viitsii koko ajan yrittää analysoida toisten käytöstä, varmaan harva edes tajuaa tehdä sitä.

Ei kai sitä miettimällä kukaan mieti koko ajan, vaan se on semmoista vaistomaista "siinä sivussa"-havainnointia.
Itse huomaan että suurin osa ihmisistä muuttaa heti käytöstään sen mukaan olenko iloinen, vaitonainen, nopea vai rauhallinen. Eli mukautuvat mun käytökseen.

Just olin yhdessä palaverissa jossa eräs henkilöistä käyttäytyi töykeästi. Muut yrittivät sovitella sanansa sen mukaan (eli miettivät ihmisen taustatilannetta) tai vaikenivat.
Mäkin pyrin samaan.

Ks siis, jokainen terve ihminen asseilee välillä.

Aspergerin oireyhtymä ilmenee usein muun muassa:

• erilaisena havainnointina (aistiyliherkkyyttä ja -aliherkkyyttä, ”yksikanavaisuutta”)
  • stressiherkkyytenä
  • unihäiriöinä
  • asiakeskeisyytenä sosiaalisten suhteiden sijaan
  • poikkeavana lahjakkuusrakenteena
  • erityisinä kiinnostuksen kohteina
  • persoonallisuudessa ja sukupuoli-identiteetissä
  • ihmissuhteissa ja seksuaalisuudessa
  • vuorovaikutuksessa ja tunne-elämässä
  • motorisena kömpelyytenä
  • vaikeuksina selvitä opinnoista tai työelämästä

• Laitan nyt nämä uudestaan, vaikka ketju meni pilalle tuon yhden häirikön takia taas.

Sitten, kun alan esim. suvun hautajaisten jälkeen itsekseni hävetä käytöstäni, huomaan vähitellen muiden hölmöilyjä, ja tämä lohduttaa, vaikkakin olen myös huolestunut heidänkin puolestaan.

Mieheni on myös jonkin sortin Asperger, ei siis diagnosoitu virallisesti. Töiden jälkeen hän harrastaa omalla koneellaan hiljaa tuntikausia putkeen.

ap

Sinä olet sinä, sinulla on omanlaisesi temperamentti, ja siinä se. Ei kaikkea tarvitse lokerioida nimikkeiden alle, ja kun selvästi kykenet hankkimaan tutkinnon ja ylläpitämään pitkää parisuhdetta, ei noita kirjainyhdistelmiä kannata edes miettiä. Diagnooseja mietitään vasta silloin, kun eläminen tässä yhteiskunnassa ei oikein onnistu ilman.

Meillä kaikilla on luonteenpiirteitä, jotka eivät istu nykyajan ihanteisiin, mutta niissä yleensä tulee mukana jokin hyväkin ominaisuus. Esim. minä en kykene rutiineihin, mutta pärjään yllättävissä ja uusissa tilanteissa sitten huomattavasti paremmin kuin ne, jotka ovat rutiineissa hyviä.

Ei meidän kenenkään ole tarkoitus tietää, mitä muut ajattelevat, elleivät he itse kerro sitä meille. Ajatustenlukua ei vielä ole olemassa. Muiden tunnelmaan eläytymättömyydessäkin on hyvät puolensa, ei siitä tulisi mitään, jos pappi itkisi joka hautajaisissa, tms, usein on hyvä pystyä pitämään pää kylmänä ja ajatukset objektiivisina. Sosiaalinen kömpelyys ei juurikaan haittaa, elleivät muut tee siitä ongelmaa, ja jos tekevät, käyttäytyvät hekin silloin huonosti. Äkkipikaisuudesta yleensä pystyy opettelemaan pois, jos kovasti haluaa. Sitä minullekin 4-vuotiaasta asti opetettiin, mutta tajusin vasta 10 vuotta myöhemmin, että äkkipikaisuus on minulle oikeasti haitallista, joten vasta sitten oikeasti opettelin hillitsemään sitä.

• Tykkää
Reactions: Missäonjatkot

Yhteistyössä