onko tällaisessa syytä lastensuojeluilmoitukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kerttu"

Vieras
Naapurustossamme on perhe, jossa 4 lasta (kaikki alle kouluikäisiä).

Lapset leikkivät keskenään tiellä ja ympäri naapurustoa. Perheen kuopus (alle 2v, ei puhu vielä) on perheeltä jatkuvasti hukassa. Löydettiin hänet kerran tuosta meidän takapihalta, perhe ei osannut vielä edes kaivata kun vietiin kotiin.. kellokin oli tuolloin 21.30.

Lapset ajavat ilman kypärää (myös mönkijällä pitkin katuja) ja perheen isä kyyditsee lapsia niinikään ilman kypärää moottoripyörällä.

Lapset ulkoiluttavat perheen koiria (2 tosi isoa mustaa koiraa) keskenään. Sanomattakin on selvää, että jos koira päättää lähteä, niin ei sitä tuollainen 4v paljon pitele...

Mietityttää vaan, että onko tää normaalia noissa piireissä (ovat uskovaisia) vai olisiko aikaa ottaa johonkion yhteyttä tuosta "mustalaisleiristä?"

Jos asia sua niin kovasti vaivaa niin mikset ota yhteyttä kyseisen perheen vanhempiin?Joskus voi käyttää maalaisjärkeä eikä aina ensimmäisenä olla kuormittamassa jo ennestäänkin äärirajoilla toimivaa lastensuojelua.

[QUOTE="Kerttu";27132105]

Mietityttää vaan, että onko tää normaalia noissa piireissä (ovat uskovaisia) vai olisiko aikaa ottaa johonkion yhteyttä tuosta "mustalaisleiristä?"[/QUOTE]

No normaalia ainakin täällä meillä Tyrnävällä lestadiolaispiireissä. Olen nähnyt jopa 1-vuotiaan lapsen pukkaavan taaperokärryjä keskellä autotietä ilman, että vanhempia näkyi missään. Täällä mennään meiningillä "herran haltuun". Ihan normisetiltä kuulostaa uskisperheessä, mutta kyllä, tekisin ts-ilmoituksen.

Ollaan oltu yhteydessä vanhempiin. Viimeksi silloin, kun lapset alkoivat käyttää pihaamme omanaan.
Sitä edellisen kerran tuon kuopuksen kotiinpalauttamisen merkeissä. Sanoivat vaan tyyliin "voi,voi miten se nyt silleen, kun ei meillä oo silmiä selässä..
Asutaan vanhalla omakotialueella melko syrjässä, että tuota metsää tässä riittää, mihin tollanen 2v vaahtosammutin aika helposti hukkuu.

Että se siitä maalaisjärjestä, sitä kun ei taida toisesta päästä löytyä.

ihan turhaan tekee lastensuojeluilmoitusta tollaisesta. ei viranomaiset tee mitään, korkeintaan jututtaa vanhempia mutta mikään tuskin muuttuu.
kokemuksesta tiedän että vaikka lapsella on kuinka phaa olla, pelkää vanhempaansa eikä halua tämän luo mennä, vaikka lastensuojelu on tietoinen lapsen oloista ja aiemmista tapahtumista, niin mitään ei tapahdu. kukaan ei auta, kukaan ei puutu. lastensuojelu on perseestä suomessa. mukamas ajetaan lasten etuja, mutta se on kaukana todellisuudesta.
parempi kun ei puutu toisten perheiden asioihin, kun sitä apua ei edes omalle kohdalle saa vaikka lapsi huutaa hätäänsä.

Joo, taidan katkasta välit täsän ryhmärämään nyt ainakin. Mietin sit sitä ilmon tekemistä.

Ehkä ne lapsetkin palautuu taas omaan pihaan, kun lakkaavat saamasta täältä apua (ruokaa ovat meillä syöneet, vessaan olen ulkoleikeistä päästänyt, pieniä haavoja paikkailtu ja kotiin kuljetettu) Jos tää valtaosan mielestä on normaalia, niin ehkä mä olen vaan hysteerinen ja turhan tarkka.

Itselläni on kolme pientä, enkä vois kuvitellakaan meille tuollaista menoa!

kerttu: ite en epäile etteikö aihetta huoleen olis... se vaan on ikävä tosiasia et peli menee näin.... on kaikista paras kun eka huolehtii itsestään, sitten omista lapsistaan sen verran kun suinkin pystyy...

Taidat olla "pettynyt" oikeassa. ehkä sitten vasta tajuavat itse, kun se pienin jonnekin katoaa tai joku setä noukkii nuo heidän tyttönsä auton kyytiin..

Huolehdin siis jatkossa omasta pesueestani vain <3

Mä kyllä ensin puhuisin sen perheen vanhempien kanssa huolestani ja jos se ei tuota tulosta niin sitten voisin harkita ls-ilmoitusta. Mun mielestäni niiden ilmoitusten tekemistä kannattais siinä mielessä harkita vähän tarkemmin kun ne kuormittaa ylityöllistettyä lastensuojelua ja sitte se on pois niiltä lapsilta jotka oikeesti tarvisi sitä apua. Eli jos ap:n naapurin tilanteessa asiaan tulisi muutosta sillä että ap itse puuttuu vähän asiaan, niin säästetään yhteiskunnan varoja. Voithan sä sanoa että harkitset ls-ilmoituksen tekoa jos ei peli muutu.

Älkää ihmiset tehkö niitä lasuja niin herkästi, menkää ja kysykää voitteko jotenkin auttaa tilanteessa. Monta pientä lasta ja vanhemmilla on taatusti kädet täynnä töitä.

[QUOTE="mie vaan";27132254]Älkää ihmiset tehkö niitä lasuja niin herkästi, menkää ja kysykää voitteko jotenkin auttaa tilanteessa. Monta pientä lasta ja vanhemmilla on taatusti kädet täynnä töitä.[/QUOTE]

Näinhän sitä yleensä toimitaan, mutta jos lestoista kyse, ei se auta, koska niitä lapsia vaan tehdään, vaikka entisten kanssa ei pärjätä. Siinä saa tehdä ilmaista työtä vuosikymmenen, jos aikoo alkaa avuks.

Niin siis mähän olen jutellut niiden kanssa, kerroin jo ylempänä. Useampaan otteeseenkin.
Ja juu, ei auttanut. Lastensuojeluilmoituksesta en tosin silloin maininnut.

Mutta kyllä se meno tosiaankin on sellaista, että ennenpitkää jotakin sattuu ja joutuvat sitten ehkä syyniin, ilman mun ilmoitustakin. Täähän asti oon kuitenkin kantanut huolta noista lapsista ja autellut heitä välillä, mutta nyt olen päättäny lopettaa.
Mä en voi stressata muiden lasten turvallisuudesta jatkuvasti, omissakin on huolehdittavaa.

Täytyy vaan sanoo, että aika pellossa moni ilmeisesti elää ja vähät lapsestaan välittää kun tämä koetaan ilmeisesti ihan normaaliksi toiminnaksi? Vai oonko mä nipo, en tiedä enää itsekään :D

Jos lapset ovat vanhemmilta jatkuvasti (lähes päivittäin) hukassa tekisin varmasti ilmoituksen, muihin aloituksessa mainittuihin asioihin yrittäisin puuttua muilla keinoin jos sen tarpeelliseksi kokisin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mie vaan";27132254]Älkää ihmiset tehkö niitä lasuja niin herkästi, menkää ja kysykää voitteko jotenkin auttaa tilanteessa. Monta pientä lasta ja vanhemmilla on taatusti kädet täynnä töitä.[/QUOTE]
Niitä töitäkin voi hieman miettiä. Vanhempieni naapurissa asui juuri tuollainen perhe, missä lapset saivat vaellella keskenään heti siitä saakka, kun liikkeelle pääsivät, eivät vanhemmat sen laumansa perään katselleet, pienet saivat toisten pienien perään katsella.
En tiedä oliko perheestä joku lastensuojeluilmoitus tehty, mutta juorut osasivat kertoa, että lasten vaatteiden silitykseen kyllä löytyi aikaa, kaikki vaatteet olivat viimeisen päälle silitettyjä. Tosin lasten päällä se vaatetus kyllä saattoi olla ihan muuta kuin riittävä, paljain jaloin kuljettiin ulkona pelkässä t-paidassa, kun oli jo oikeasti kylmä.

Tosin lasten päällä se vaatetus kyllä saattoi olla ihan muuta kuin riittävä, paljain jaloin kuljettiin ulkona pelkässä t-paidassa, kun oli jo oikeasti kylmä.[/QUOTE]

niin nämäkin vetävät vielä t-paidassa ja sortseissa, vaikka täällä päin on jo alle 10 asteen lämpötilojakin.. Toissapäivänä otin heidän vanhimman lapsen sisään lämmittelemään kun oli tuossa meidän kulmilla touhuilemassa.

Eivät muuten ole lestadiolaisia, edustavat muuta uskontokuntaa.

No ei tuollainen ole normaalia, tai hämmästelen kyllä jos joku tuota normaalina pitää.

Mutta et SINÄ tosiaan voi kokoaikaa huolehtia toisten lapsista, kai teilläkin nyt joku oma aika ja rauha pitää olla, ilman naapurin lapsia ja jatkuvaa huolta naapurin lapsista.
Vaikka kuinka säälittäisi ne lapset, alat sanomaan niille että menkää omaan pihaan, aina vaan uudestaan ja niinkauan kunnes teidän piha on taas teidän piha. Jos eivät "usko", ota tosissaan, sano niille vanhemmille että haluaisitte olla rauhassa omalla pihalla. Jos eivät nekään TAJUA; päättelisin että älyssä niillä vikaa. Niin ja jos vessahätä iskee, et päästä teille, vaan sanot että mene kotia ja sanot niin kauan että menee, jos päästää housuun, sano että mene kotia, jos ei mene, viet...

Lapsiraukat, sanon ma

[QUOTE="pettynyt";27132166]ihan turhaan tekee lastensuojeluilmoitusta tollaisesta. ei viranomaiset tee mitään, korkeintaan jututtaa vanhempia mutta mikään tuskin muuttuu.
kokemuksesta tiedän että vaikka lapsella on kuinka phaa olla, pelkää vanhempaansa eikä halua tämän luo mennä, vaikka lastensuojelu on tietoinen lapsen oloista ja aiemmista tapahtumista, niin mitään ei tapahdu. kukaan ei auta, kukaan ei puutu. lastensuojelu on perseestä suomessa. mukamas ajetaan lasten etuja, mutta se on kaukana todellisuudesta.
parempi kun ei puutu toisten perheiden asioihin, kun sitä apua ei edes omalle kohdalle saa vaikka lapsi huutaa hätäänsä.[/QUOTE]

joo mä oon samaa mieltä että ls on just sieltä. mutta mä oon sitä mieltä siksi koska aina jankataan sitä lapsen etua, mutta unohdetaan että se mikä on vanhempien etu, on myös lasten etu, koska jaksavat vanhemmat jaksaa huolehtia lasten hyvinvoinnista. ikävä kyllä hyvin monessa kunnassa avohuollon tukitoimet on ihan mitättömiä ja samaa settiä tarjotaan kaikille(vaikka ls-laki muuta sanookin).

No on sanomattakin selvää että jos kyseessä on vaikka pienen paljon valvottavan vauvan äiti, niin ei hän hyödy mitään esim. perhetyöntekijästä joka vaan juttelee ja juo kahvia ja tarkkailee. ja koska kaikkihan tajuaa että perhetyön tarkoitus on isolta osalta tarkkailu, niin tuohan aiheuttaa vaan lisästressiä. KETÄ se auttaa?
ei ketään.

No sitten tuossa tapauksessa ei voida edes tarjota tukiperhettä,koska se ei olisi hyväksi noin pienelle. Eli tuollaisessa tapauksessa ls voi keskittyä vaan seuraamaan ilmeneekö jotain vakavia ongelmia.

varmaan lastensuojelun tarkoitus on sinänsä hyvä, mutta koska välineenä on isolta osalta ariointi ja seuraaminen niin sehän itseasiassa saattaa huonontaa perheiden jaksamista.

ja sit jos otetaan huostaan lapsi vaikka äidin masennuksen takia, niin mikä järki? jos siis äiti ei oo vaaraksi vauvalle/pienelle lapselle. huostaanoton hinnalla kotiin palkattaisiin hoitaja vaikka 24Tuntia vuorokaudessa kotiin(ja tämäkin tulisi halvemmaksi), tällä tavoin äidillä olisi jaksamista olla lapselle läsnä, tällä tavalla lapsi voisi olla kotona(eikä sais traumoja huostaanotosta) tällä tavalla äidillä olisi mahdollisuus parantua ja luoda toimiva vuorovaikutussuhde.

Mutta se sijaan tarjotaan perhetyötä, 1tunti viikossa, ja täti ei ees tee mitään. ja sit voidaankin todeta että no tilanne ei parantunut, huostaanoton kriteerit täyttyy. ja lopun tiedättekin.

Alkuperäinen kirjoittaja minäää;27132362:
No ei tuollainen ole normaalia, tai hämmästelen kyllä jos joku tuota normaalina pitää.

Mutta et SINÄ tosiaan voi kokoaikaa huolehtia toisten lapsista, kai teilläkin nyt joku oma aika ja rauha pitää olla, ilman naapurin lapsia ja jatkuvaa huolta naapurin lapsista.
Vaikka kuinka säälittäisi ne lapset, alat sanomaan niille että menkää omaan pihaan, aina vaan uudestaan ja niinkauan kunnes teidän piha on taas teidän piha. Jos eivät "usko", ota tosissaan, sano niille vanhemmille että haluaisitte olla rauhassa omalla pihalla. Jos eivät nekään TAJUA; päättelisin että älyssä niillä vikaa. Niin ja jos vessahätä iskee, et päästä teille, vaan sanot että mene kotia ja sanot niin kauan että menee, jos päästää housuun, sano että mene kotia, jos ei mene, viet...

Lapsiraukat, sanon ma

Puhuuhan täällä joku järkeviäkin :)

Tiedän että noin tulisi toimia, mutta tuntuu vaikealta. Piha-asiasta olen vanhemmille puhunutkin (Vetosin siihen, että remontoidaan meidän taloa ja pihassa on vaaranpaikkoja.) Mutta tuo vessaan päästäminen ja ruuan antaminen onkin toinen juttu..
Usein nimittäin käy niin, että lapsi tai useampi niistä on leikkimässä jossakin meidän lähettyvillä/pihan laitamilla ja tihuuttaa jo itkua, kun on niin nälkä. Ole siinä nyt sitten antamatta.
Eikä ole ihan yks tai kaks kertaa, kun oon meidän neidin pöksyt vaihtanut tuolle heidän 4-vuotiaalle, kun on jo pissat vilahtaneet housuun.

Lapsille en olekaan vielä puhunut, en ole raaskinut. Mutta taidanpa koittaa, ehkä ymmärtävätkin.

[QUOTE="madame";27132377]mutta siis ehdottomasti se on herätyksen paikka jos alle 5vuotias kulkee yksin, eli tekisin lastensuojelu ilmoituksen![/QUOTE]

Kulkee yksin mihin?

Minkä ikäiset lapset saavat mielestänne leikkiä omalla pihalla niin että aikuinen ei ole kokoajan siinä vieressä, vaan valvoo leikkimistä esim ikkunasta?

Kyllä meillä 4v on omalla pihalla hiekkalaatikolla ilman aikuista. Osaa tulla ovelle sanomaan jos on joku hätänä, eikä ole kertaakaan lähtenyt pihasta mihinkään. Moneen kertaan on vannotettu että yksin ilman aikuisen lupaa ei ole omalta pihalta asiaa mihinkään, ei edes naapuriin.

Yhteistyössä