Onko tässä nyt mitään pahaa? 13-vuotias ja 16-vuotias.

• Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt...
  • Ensimmäinen viesti
Hämmentynyt...
Eli, Poika (16v.) seurustelee tytön (13v.) kanssa. Poika asuu Länsi-Suomessa ja tyttö Itä-Suomessa. Välimatkaa on 400 kilometriä. Tytön vanhemmat hyväksyvät täydellisesti pojan. Pojan äiti ei hyväksy pojan seurustelua. Koska ajattelee noita kahta: Ikäero ja Välimatka. Samaten ajattelee että poika ei ole kypsä! Siis pojasta, joka asuu yksin ja hoitaa elämänsää reippaasti! Ottaa vastuuta ja on kuin nuori aikuinen.
Poika asuu yksin. Opiskelee ammattiopistossa. Ei polta. Ei juo. Ei päihteitä.

Ovat tavanneet kerran.
Ja rakastavat toisiaan enemmän kuin mitään muuta. Todellisesti!
Onko lakia, joka voi tukea äidin päätöstä kieltää tämä suhde?
Ja kuinka se edes onnistuisi...?

voi niitä aikoja
No sänkyyn ei ole asiaa, tyttö on sakkolihaa, mutta luultavasti oikeudessa katsottaisiin tytön toimineen omasta tahdostaan ja nuorten henkisen ikäeron olevan varsin pieni.

Noita teini-ihastuksia "rakastan sinua enemmän kuin mitään muuta" tulee ja menee. Kaukosuhde on hyvin turvallinen tapa alkaa kokeilla siipiään rakkausmaailmassa.

:heart:

vieras
Liian iso ikäero tuossa vaiheessa, 13v on henkisesti ihan eri tasolla kuin 16v. Toinen jo peruskoulun päättänyt kun taas toinen vasta yläasteen alussa. Ihmettelen, mitä 16v poika näkee 13v pikkutytössä, etenkin kun sain ap:n viestistä kuvan, että poika on ikäistään kypsempi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liian iso ikäero tuossa vaiheessa, 13v on henkisesti ihan eri tasolla kuin 16v. Toinen jo peruskoulun päättänyt kun taas toinen vasta yläasteen alussa. Ihmettelen, mitä 16v poika näkee 13v pikkutytössä, etenkin kun sain ap:n viestistä kuvan, että poika on ikäistään kypsempi.
Entäpä jos tyttökin on ikäistään kypsempi?

no, mun mielestä 13-vuotiaan ei tarvitse seurustella 16-vuotiaan kanssa. 13-vuotias on yleensä vasta aloittelemassa sitä murrosiän kipuiluaan eikä takuulla ole mitenkään erityisen kypsä vaikka siltä saattaa vaikuttaa.
Tosin joku puhelimella ja netin välityksellä tapahtuva seurustelu ei kyllä edes ole mitään seurustelua vaikka netissä voi kyllä etenkin webbikameroilla tehdä melkeen mitä vaan. se taas menee jo laittomaksi.

Hämmentynyt
Tyttö on tosi fiksu. Koulu onnistuu järjellä ja osaa pitää asiansa kunnossa. Toisin sanoen henkisesti ihan kuin esim. 16 vuotta. Poika on joutunut hankaluuksiin äitinsä kanssa joka asiasta ja poika päätti lähteä. Onko se sitten kypsää? Mutta sen jälkeen tämä poika onkin kasvanut hurjasti.

vieras
Tyttö on aika nuori seurustelemaan...Laki ei tee mitään, koska poika itsekin alaikäinen, näin luulen. Jospa vaikka olisivat kirjeenvaihdossa ja puhuisivat puhelimessa ja antaisivat ajan kulua vaikkapa 4 v. ja sitten katsoa uudelleen?

vieras
Mä olen sitä mieltä, että vanhempien on ihan turha huolehtia. Välimatka tekee sen, etteivät tapaa ja kohta jompi kumpi löytää uuden.

Eli senkus ovat "suhteessaan" ihan rauhassa sen ajan kun tuon ikäisten kaukosuhde on kestääkseen.

Ohhoh :O
Alkuperäinen kirjoittaja Dumle:
Sairasta!
Mun mielestä ei ole mitään sairasta että yläasteelainen ja vaikka lukiolainen seurustelee :eek: Samoissa porukoissahan tuon ikäiset yleensä kulkevat.
Onko susta sairasta vaikka että 9luokkalainen poika seurustelee 7luokkalaisen tytön kanssa?

palma
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäpä jos tyttökin on ikäistään kypsempi?
Jokainen teini on mielestään keskimääräistä kypsempi, ja monet vanhemmat ajattelee lapsisiaan samoin... Omat lapset ja muiden kakarat -ilmiö sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohhoh :O:
Sairasta!
Mun mielestä ei ole mitään sairasta että yläasteelainen ja vaikka lukiolainen seurustelee :eek: Samoissa porukoissahan tuon ikäiset yleensä kulkevat.
Onko susta sairasta vaikka että 9luokkalainen poika seurustelee 7luokkalaisen tytön kanssa?
Kyllä tuossa iässä 3 vuoden ikäero on erittäin suuri. Toinen on vasta aloittanut yläkoulun ja toinen jo lukio/ammattikouluikäinen. 7-luokkalainen on vielä pieni lapsi, vaikka muuta väittäisi. Kuinkakohan moni tyttö joutuu tahtomattaan seksin harrastamisiin ym. mukaan kun vuosia vanhempi poikaystävä niin haluaa. Ei ole juuri teini-ikään tulleella rohkeutta vastustaa ison ja ihailemansa pojan sanaa. Samoin tuo 9- ja 7-luokkalaisen ikäero on suuri.

Hyväksyisitkö myös 6-luokkalaisen seurustelun 8-luokkalaisen kanssa?

Sama
Kyllä tuossa iässä 3 vuoden ikäero on erittäin suuri. Toinen on vasta aloittanut yläkoulun ja toinen jo lukio/ammattikouluikäinen. 7-luokkalainen on vielä pieni lapsi, vaikka muuta väittäisi. Kuinkakohan moni tyttö joutuu tahtomattaan seksin harrastamisiin ym. mukaan kun vuosia vanhempi poikaystävä niin haluaa. Ei ole juuri teini-ikään tulleella rohkeutta vastustaa ison ja ihailemansa pojan sanaa. Samoin tuo 9- ja 7-luokkalaisen ikäero on suuri.

Hyväksyisitkö myös 6-luokkalaisen seurustelun 8-luokkalaisen kanssa?
No 16vuotiaskin on vielä lapsi ja edelleen tuon ikäiset liikkuvat samoissa paikoissa, käyvät samaa koulua, omaavat yhteisen ystäväpiirin jne.
Tiedätkö että USEA seiskaluokkalainen seurustelee jo 18-22vuotiaiden miesten kanssa? Se on sairasta.
Ei nyt sekoiteta ala-astetta ja yläastetta keskenään, elävät vielä erillaisissa tilanteissa täysin.
Jos nyt lähdetään seksistä puhumaan, niin kaikkihan tuon ikäiset sitä ei harrasta ja jotka harrastavat niin voi kuule seiskaluokkalaiset hyppivät jo autojen kyydistä toiseen etsimässä seuraa.
Mutta mä en kuitenkaan näe yhtään sairasta siinä että vaikka nyt 7luokkalainen seurustelee ysiluokkalaisen kanssa, en todellakaan. 2 nuorta murrosikäistä.

Sama
Kyllä se yläaste ja lukio/ammattikoulukin on ihan erilainen elämäntilanne. Ja tuossa iässä ihmiset muuttuvat niin nopeasti että 3 vuotta ja kaksikin on huomattava ero.
No jaa, riippuu. Meillä lukio oli yläasteen kanssa samassa ja ammattikoulu tien toisella puolella. Mutta mä en näe kuitenkaan syvemmin hirveästi eroa onko lapsi yläasteella vai just aloittanut amiksen/lukion. Tämä on niin ihmiskohtainen juttu. Mut alku pointti oli se, että __sairasta__ tuo ei ole mun näkemyksen mukaan. Sairasta on se mitä näen työnipuolesta.

Mä leikin 13 vuotiaana vielä barbeilla! :LOL: Mun mielestä 13v on vielä todella nuori seurustelemaan, mut minkäs sitä tunteilleen voi. Kaipa se on jonkinlaista tunnustelua, miltä seurustelu maistuu - välimatka pilaa suhteen pikemmin kuin tuo ikäero :eek:

love
Löysätkäähän pipoa!! kyl musta on ihanaa.. ymmärrän ehkä siksi, että mulla oli 13v. nä 16v poikaystävä. ei ollu mitään painostuksia puoleen tai toiseen, oltiin niin rakastuneita, ajeltiin prätkällä, hengailtiin kavereiden kans.

Kannattais varmaan luottaa nuorisoonne vähän enemmän! :)

No ei minusta millään lailla mitään outoa!! Nuoria molemmat ja tytönhän ovat kehitykseltään vähän edellä eli varmaan aika lailla samoissa henkisesti! Eikun tsemppiä vaan nuorille. Aika näyttää mihin johtaa! :heart:

hämmentynyt taas
Poika ja tyttö, molemmat ovat aivan käsittämättömän suruissaan! Murehtivat kaiken aikaa mikä tulee olemaan kohtalo. Se ei saa olla mun mielestä noin kova. Olen huomannut kuinka paljon he rakastavat toisiaan. Vaikka onkin välimatkaa, toinen pitää toisesta huolta. Kyselevät JOKA PÄIVÄ kuulumiset, juttelevat elämästä,suunnittelevat kaikkea aivan ihanaa.
Kesällä esimerkiksi on monenlaisia juttuja. Poika on menossa taas sinne ja vanhemmat ovat todella iloisia tytön "löydöstä". Sääntöjä ja rajoja on siellä ollessa. Kuten, he eivät nuku samassa huoneessa. Ja se on ihan oikein! Nuoretkin ovat sen ymmärtäneet ja ovat vain iloisia että saavat kuitenkin päivät olla yhdessä. Olen aina todella onnellinen, kun kuulen pojalta kuinka onnellisia molemmat ovat. Olen kysellyt kaikenlaista ja saanut niistä sen kuvan että tässä ollaan todella tosissaan! He eivät varmasti päästä toisistaaan irti helpolla! :)

Hämmentynyt
En voi uskoa, että kaikkien mielestä nuorella on ensimmäisenä seksi mielessä. Ja seksualisuus on jo huomattavissa (ainakin nykyaikana) jo varsin nuorena. En siis sano, että 13-vuotiaan kuuluisi harrastaa seksiä. Tai ylipäätäänsäkkään edes miettiä sitä. Ei se vaan kuulu vielä siihen. Voihan yhdessä olla ilmankin...?
Ja sanotko, Horuksen silmä, että poika on tytön kanssa vain että saisi seksiä? Jos noin ajattelet, voin sanoa että pahasti meni pieleen! Molemmat RAKASTAVAT toisiaan.. Eikö se ole hyvä juttu, josta pitäisi ajatella hyvää?

Olkaa iloisia että nuoret ovat saaneet toisensa! :)

Yhteistyössä