Onko tässä mitään tolkkua? - taaperon aikaisista aamuista

Tuo pikkumies - 1 v 8 kk - on nyt ainakin kuukauden verran herännyt kuuden aikaan, mikä muuten olisi ihan ok, mutta

1) uni ei tunnu riittävän, ja aika aamusta jo väsyttää. Joutuu kuitenkin sinnittelemään normaaliin päikkäriaikaan, koska toisille päikkäreille ei enää nukahtaisi.
2) meille tulee pian vauva, joten yöhön olisi ihan kiva saada vähän lisää mittaa, kun kuitenkin pitää heräillä yöllä.

Nyt varmaan viikon ajan tyyppi on herännyt jo puoli kuudelta yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Silloin on yritetty saada poika jatkamaan uniaan, mutta vähän heikolla menestyksellä. Tottui kyllä hyvin nopeasti siihen, että jää vielä hetkeksi rauhassa sänkyyn (10 min - 30 min), mutta sitten taas huutelee. En tiedä, ehtiikö torkahtaa vai ei. Sen jälkeen on saanut aloittaa aamun.
Voiko tällä systeemillä tulla parannusta aamuun? Vai olisiko muita ehdotuksia?

"Kellon siirtämistäkin" ajateltiin itsekkäistä syistä, kun syksyllä sujui aika kivuttomasti. Päikkäreille menon pitkittäminen on hankalaa, yöunille mennyt nyt kahtena iltana vähän myöhemmin, eikä ole kyllä aamu pitkittynyt...

Yöunille tavannut mennä n. klo 20 (herätys siis ennen kuutta...), ja päikkärit nukkunut n. klo 11.30 - 13-14.

Ehdotuksia otetaan vastaan...
 
tjaa..
pistä parina iltana yöunille vähän myöhemmin, niin jos nukkuis sit aamusta vähän pidempään ja näin siirtyis päiväunetki vähä myöhemmälle ja sitä kautta saisit vähä rytmitettyä että nukkuis aamusin pidempään?
 
heili
Alkuperäinen kirjoittaja mia:
Lyhennä päiväunia. Meillä tuon ikäinen lopetti itse päikkärit, siten saatiin aamu venymään 7 asti. Aikaisemmin yöunet olivat 20-05 aina.
meillä myös tyttö lopetti päikkärit tuossa 2v ikäisenä, ja alko yöt sujua paljon paremmin! tosin nyt menee illalla nukkumaan jo joskus ennen 19.00 mutta nukkuu aamusta sit tuonne melkeen 8 asti ja jaksaa hyvin koko päivän sit touhuta.
 
Taaperon mamma
Meillä päikkärit jäivät varhain pois.Vuorokauden unentarve on ollut n.12-13 tuntia eli 19-20 välillä nukkumaan ja kasilta sitten heräilee.Näin ollut jo hyvin pitkään,poju nyt 2,5v.Jos jommasta kummasta päästä rytmi on joustanut,on päivällä niin väsy,että pakko saada jotenkin nukkumaan,mutta säännölliset päikkärit jäivät aikoja sitten.
 
Kuulostaa niin tutulle, meillä 4.5v poika herännyt aina aikasin. Jos koittaa venyttää iltaa, niin aamusta herää entistä aiemmin.
Siihen vaan oli totuttava, että meillä ei juur koskaan nukuta pitkään. Eikä auttanu päiväunien pois jääminen, aamuvirkku mikä aamuvirkku! Pikkuveljensä 1v4kk sitten nukkuukin aamusin niin, että herätellä saa. =)

Meitin poitsu menee vaihtelevasti illalla 19-21 nukkumaan (tosi harvinaista yli 20 jälkeen hereillä) ja silti on hereillä 6 aikaan, joskus harvoin nukkuu seiskaan saakka.
 
minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei mitän päikkäreitä pois, vaan myöhemmin lapsi nukkuun
älä missään nimessä jätä päikkäreitä pois! lapsi väsyy enemmän vain... myöhempään iltaunille ja illat rauhoitat tutut rutiinit jne.

 
vieras
Mellä sama ongelma, mutta ei auta lapsen vieminen myöhemmin nukkumaan, koska lapsi herää joka
aamu silti ennen kuutta. Vaikka on iltoja venytetty jopa 22.n, ei auta. Päiväunia nukkuu 2,5 tuntia ja ajattelin tästä lähtein antaa nukkua vain reilun tunnin. Ilman päikkäreitäkään emme selviäisi mitenkään. Sen vaan olen huomannut, että mitä pitemmät päikkärit -> sitä huonompi unenlaatu yöllä.
 
Kiitos neuvoista! Pitää yrittää siirtää yöunille menoa. Päikkäreiden pois jättämistä tai edes lyhentämistä en pidä meillä järkevänä. Päikkäreiden pituus ei tunnu vaikuttavan yöuniin (yö on yhtä lyhyt riippumatta siitä, nukkuuko päivällä tunnin vai kolme). Yleensä nukkuu sen 1,5 tuntia.

Mutta mitä sanotte tuosta aamulla uudestaan nukuttamisesta? Ei ole vielä tepsinyt, mutta onko sen yrittäminen mielekästä?
 
höps'löör'
meillä tuo 6 vee EDELLEEN herää ennen 6 tta tai viimeistään kuudelta ja näin on ollut jo tuosta 2veestä asti.. ei ole auttanut päiväunien siirrot, yö unien siirrot tai mitkään muutkaan.. on vaan tuommonen tapaus et aikasten herää ja herättää koko perheen samalla....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Kuulostaa niin tutulle, meillä 4.5v poika herännyt aina aikasin. Jos koittaa venyttää iltaa, niin aamusta herää entistä aiemmin.
Siihen vaan oli totuttava, että meillä ei juur koskaan nukuta pitkään. Eikä auttanu päiväunien pois jääminen, aamuvirkku mikä aamuvirkku! Pikkuveljensä 1v4kk sitten nukkuukin aamusin niin, että herätellä saa. =)

Meitin poitsu menee vaihtelevasti illalla 19-21 nukkumaan (tosi harvinaista yli 20 jälkeen hereillä) ja silti on hereillä 6 aikaan, joskus harvoin nukkuu seiskaan saakka.
Hei, meillä oli myös tuo kausi kun yritettiin venyttää iltaa ja siitähän oli seurauksena se tosiaan, että heräsi aamulla vaan aikaisemmin. Ja oli päivän kiukkuisempi. Mutta tämä vaatikin aikaa n. pari viikkoa ja kun sitkeästi jatkettiin, pitenivät aamut sitten kertaheitolla pari tuntia (eli n. tunnin alkuperäiseen "tavoitteeseen").

 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja höps'löör':
meillä tuo 6 vee EDELLEEN herää ennen 6 tta tai viimeistään kuudelta ja näin on ollut jo tuosta 2veestä asti.. ei ole auttanut päiväunien siirrot, yö unien siirrot tai mitkään muutkaan.. on vaan tuommonen tapaus et aikasten herää ja herättää koko perheen samalla....
nukkuuko 6v vielä päikkäreitä? :eek:
 
höpsälöörä
kyllä meillä tuo 6vee nukkuu aikas usein viikonloppusin päikät, ihan itse haluaa... myös eskarissa nukkuu kuulemma hetken... ja tuota ei vaikuta kyl yö unien pituuten millään
 
vieras
Meillä sama meininki. Mutta kun yleensä arkisin on tarhapäivä, niin ihan hyvähän se on, ettei tarvite taperoa herätellä aamutoimiin. Jos vain älyää itse mennä ajoissa nukkumaan, niin ihan hyvin menee. Viikonloppuisin on kyllä pitkiä aamuja toisinaan...
 
Moi
Meillä aina ollut sama homma. 3v on koko elämänsä herännyt klo6. Siinä koitettiin aikoinaan kaikki keinot, myöhään nukkumaan ja päiväunet aiemmin (lopetti päiväunet itse, ei vaan kertakaikkiaan enää suostunut nukahtamaan tuossa parin vuoden iässä). Me sit vaan siirrettiin illasta nukkumaanmenoa aiemmaksi ja hän menee 19 aikaan nukkumaan, joskus jopa ennemmin.

Nyt oon ihan sekaisin, kun yhtäkkiä mun lapset nukkuu 8.30 asti! Siis lapset jotka heränneet aina kuudelta, nukkuu noin myöhään. Oon ihan sekaisin tästä muutoksesta. Ja meillä nyt sit lapset nukkuu 19-8.30 :D
 
vieras
Ei meilläkään ole auttanut myöhemmin nukkumaan meno. Lapsi on sitten vain herännyt samaan aikaan aamulla mutta väsyneempänä. Nyt yritetään nauttia siitä, että illalla on omaa aikaa. Aamuthan meidän taapero aloittaa sata lasissa heti. Ei puhettakaan mistään köllöttelystä ;) Lapsi oikein ahdistuu, jos yrittä houkutella vanhempien viereen vaikka kirjaa lukemaan.
 
Meillä kaksi kappaletta aamukukkujia :wave: Kuusi on ihan tavallinen heräämisaika, jouluaattonakin nousivat 6.15. Ja samaan aikaan heräävät, menivätpä unille klo 20 tai klo 22. Pikemminkin jos menevät myöhemmin nukkumaan, on elämä aika kaameeta kun väsypelleinä tappelevat. Ja tuossa iässä meidän kuopus itseasiassa heräsi joka aamu klo 5...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Kuulostaa niin tutulle, meillä 4.5v poika herännyt aina aikasin. Jos koittaa venyttää iltaa, niin aamusta herää entistä aiemmin.
Siihen vaan oli totuttava, että meillä ei juur koskaan nukuta pitkään. Eikä auttanu päiväunien pois jääminen, aamuvirkku mikä aamuvirkku! Pikkuveljensä 1v4kk sitten nukkuukin aamusin niin, että herätellä saa. =)

Meitin poitsu menee vaihtelevasti illalla 19-21 nukkumaan (tosi harvinaista yli 20 jälkeen hereillä) ja silti on hereillä 6 aikaan, joskus harvoin nukkuu seiskaan saakka.
Hei, meillä oli myös tuo kausi kun yritettiin venyttää iltaa ja siitähän oli seurauksena se tosiaan, että heräsi aamulla vaan aikaisemmin. Ja oli päivän kiukkuisempi. Mutta tämä vaatikin aikaa n. pari viikkoa ja kun sitkeästi jatkettiin, pitenivät aamut sitten kertaheitolla pari tuntia (eli n. tunnin alkuperäiseen "tavoitteeseen").
Mä oon niin tottunut jo tähän, etten ala enää väkisin iltoja valvottaan (sitä on tehty monet illat aikanaan). Muutama vuosi sitten meillä herättiin 4-5 aikaan, joten tuo 6-7 on jo hyvin.
Keretään nyt aamusin kerhoon ajoissa, ei tartte hoppuilla aamupalan ja pukemisen kanssa. Pojasta tulee kuulemma isona leipuri, niin ei oo sitten suuri shokki nuo aamuheräämiset ;)
 

Yhteistyössä