Onko tämä raskausajan diabetesta?

• Viestiketjun aloittaja jäin miettimään
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja butukka:
tunnin arvo pitäis raskaana olla alle 7.8 ja paasto alle 5.5...toki noi arvotkin vaihtelee paikkakunnittain mutta näin meillä etelä-pohjanmaalla päin =) mulla myös rask.ajan dibetes...kolmatta kertaa.
Siis onko siellä muka noin tiukat rajat :eek: ? Meillä oli paasto alle 4,8 . 1 tunnin 10. 2 tunnin 8,7.

Alkuperäinen kirjoittaja jäin miettimään:
Tässä vielä tarkemmin pelkkä sokerirasituskoe:

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03093
Niin, kyllä tuossa artikkelin alareunassa puhutaan siitä raskausdm diagnosoinnistakin ja 1 tunnin rasituskoe arvosta... ja sitten puhutaan tästä ei raskaana olevien kriteereistä siinä alussa.

jäin miettimään
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

Niin, kyllä tuossa artikkelin alareunassa puhutaan siitä raskausdm diagnosoinnistakin ja 1 tunnin rasituskoe arvosta... ja sitten puhutaan tästä ei raskaana olevien kriteereistä siinä alussa.
Niin sitä juuri, että raskausaikana se tunnin arvo on tärkeä, mutta siitä ei kuitenkaan puhuta mitään, jos ollaan toteamassa ei-raskaana olevan diabetesta. Siksi mietin, että mitä sen 1 tunnin arvon pitäisi sitten olla, jos ei ole raskaana ja se kuitenkin otetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja butukka:
tunnin arvo pitäis raskaana olla alle 7.8 ja paasto alle 5.5...toki noi arvotkin vaihtelee paikkakunnittain mutta näin meillä etelä-pohjanmaalla päin =) mulla myös rask.ajan dibetes...kolmatta kertaa.
Siis onko siellä muka noin tiukat rajat :eek: ? Meillä oli paasto alle 4,8 . 1 tunnin 10. 2 tunnin 8,7.
kyllä...näin mulle on sanottu.tai itseasias mulle ei oo puhuttukaan mistään kahden tunnin ajoista(muutakun rasitus testeis oli) muuten vain käsketään tarkkailla paastoa ja tunnin arvoa.

Niin sitä juuri, että raskausaikana se tunnin arvo on tärkeä, mutta siitä ei kuitenkaan puhuta mitään, jos ollaan toteamassa ei-raskaana olevan diabetesta. Siksi mietin, että mitä sen 1 tunnin arvon pitäisi sitten olla, jos ei ole raskaana ja se kuitenkin otetaan?
Mulla ei kanssa vissiin hissi mene tänään ihan perille. Nyt vasta tajuan mitä sä kysyt, siit ei raskaana sitä 1 tunnin arvoa. Voin katsoa jos löydän jostain...

Diabeetikkona hihkaisen sivusta että on todella helppoa saada ns. puhtaat pissakokeet. Virtsaan alkaa yleensä erittyä sokeria vasta siinä vaiheessa kun ns. munuaiskynnys ylittyy -eli mikäli verensokeri on alle 10 niin pissa on yleensä "sokeriton" -eli jos minulta kysyttäisiin niin yhtä tyhjän kanssa koko pissan seuranta. Lisäksi pissan saa laimennettua vaikka juomalla reilusti nestettä... Kuitenkin jos verensokerit pyörii jatkuvasti himpun alle 10 niin ei se sikiölle hyvää tee. Jossain on täälläkin joskus väitetty että raskausdiabetes ei voi aiheuttaa samanlaisia riskejä sikiölle kuin D1 mutta se on kyllä potaskaa -viimeisessä diabeteslehdessäkin oli asiasta juttua. Ja sitten tuo tunnin arvo -tarkemman kuvan insuliininerityksestä saa kun sen mittaa, en tiedä onko siinä muuta itua. Itse mittaan aterian jälkeisen arvon 1 tai 1,5 tuntia ruokailusta.

jäin miettimään
Mulla ei kanssa vissiin hissi mene tänään ihan perille. Nyt vasta tajuan mitä sä kysyt, siit ei raskaana sitä 1 tunnin arvoa. Voin katsoa jos löydän jostain...
Juu, eli mitä sen 1 h arvon pitäisi olla kun on ei-raskaana :)

En löydä semmosta 1 tuntia mistään, tilttas konekin välil jo tonne jonnekin Oulun yliopiston sivuille... näin tuol käypähoidoskin tää selostetaan.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=kht00063

Diagnoosi
Diabeteksen diagnoosi perustuu joko plasman glukoosipitoisuuden suurentuneeseen paastoarvoon (vähintään 7 mmol/l) tai glukoosirasituskokeen suurentuneeseen kahden tunnin arvoon (yli 11 mmol/l). Poikkeava tulos on tarkistettava eri päivänä. Jos arvo on 6.1 - 6.9 mmol/l, puhutaan plasman glukoosipitoisuuden suurentuneesta paastoarvosta (impaired fasting glucose, IFG). Jos kahden tunnin arvo on 7.8 mmol/l - 11 mmol/l, puhutaan heikentyneestä glukoosinsiedosta (impaired glucose tolerance, IGT).

jäin miettimään
En löydä semmosta 1 tuntia mistään, tilttas konekin välil jo tonne jonnekin Oulun yliopiston sivuille... näin tuol käypähoidoskin tää selostetaan.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=kht00063

Diagnoosi
Diabeteksen diagnoosi perustuu joko plasman glukoosipitoisuuden suurentuneeseen paastoarvoon (vähintään 7 mmol/l) tai glukoosirasituskokeen suurentuneeseen kahden tunnin arvoon (yli 11 mmol/l). Poikkeava tulos on tarkistettava eri päivänä. Jos arvo on 6.1 - 6.9 mmol/l, puhutaan plasman glukoosipitoisuuden suurentuneesta paastoarvosta (impaired fasting glucose, IFG). Jos kahden tunnin arvo on 7.8 mmol/l - 11 mmol/l, puhutaan heikentyneestä glukoosinsiedosta (impaired glucose tolerance, IGT).
Sitä siis mäkin ihmettelen, kun lääkäri sanoi sen yhden tunnin arvon olevan vähän korkea, mutta ei kuitenkaan ollut alan lääkäri ja kun sitten kuitenkaan mistään en löytänyt tietoa siitä tunnin arvosta. Eli onko sillä tunnin arvolla sitten mitään merkitystä, kun ei ole raskaana? Tietäisikö joku, kenellä on diabetes?

Kysyin henkilöltä joka on toiminut diabeteshoitajana ja homman nimi on se että kun rasitus tehdään niin paastoarvosta näkyy se että mikä on lähtötilanne, tunnin arvosta nähdään se kuinka korkealle liuos nostaa verensokerin (HÄMÄRÄ muistikuva oli hänellä että aiemmin sen arvon olisi kuulunut olla max 11/12 mutta tämän hetken tavoitearvoista ei ole varmaa tietoa) ja kahden tunnin arvo taas otetaan siksi että siinä vaiheessa insuliininerityksen on jo täytynyt käynnistyä ja laskea verensokeri tietylle tasolle. Mikäli näin ei ole käynyt niin sitten on häikkää insuliininerityksessä. Selvensikö yhtään?
Muoks. Tämä siis ns. terveen, ei raskaana olevan sokerirasituksesta.

jäin miettimään
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Kysyin henkilöltä joka on toiminut diabeteshoitajana ja homman nimi on se että kun rasitus tehdään niin paastoarvosta näkyy se että mikä on lähtötilanne, tunnin arvosta nähdään se kuinka korkealle liuos nostaa verensokerin (HÄMÄRÄ muistikuva oli hänellä että aiemmin sen arvon olisi kuulunut olla max 11/12 mutta tämän hetken tavoitearvoista ei ole varmaa tietoa) ja kahden tunnin arvo taas otetaan siksi että siinä vaiheessa insuliininerityksen on jo täytynyt käynnistyä ja laskea verensokeri tietylle tasolle. Mikäli näin ei ole käynyt niin sitten on häikkää insuliininerityksessä. Selvensikö yhtään?
Eli siis, jos mulla oli paasto 5,4, 1 tunnin arvo 8,0 ja kahden tunnin arvo 5,4, niin onko arvot ok vai ei? Siis kävin rasituskokeessa synnytyksen jälkeen.

Eli siis, jos mulla oli paasto 5,4, 1 tunnin arvo 8,0 ja kahden tunnin arvo 5,4, niin onko arvot ok vai ei? Siis kävin rasituskokeessa synnytyksen jälkeen.
Sama tietolähde toteaa että normaalit arvot, ei häikkää minkäänlaista
=)

jäin miettimään
Sama tietolähde toteaa että normaalit arvot, ei häikkää minkäänlaista
=) [/quote]

Ok, lääkäri kun sanoi, että tunnin arvo olisi liian korkea. Ei tosin ollut alan lääkäri. Siitä asti olen asiaa miettinyt, kun siitä en mistään infoa löytänyt, mutta onneksi se nyt sitten tuli selvitettyä, että arvoni on ok :)

paastoarvon pitäisi olla alle 4.8
1 tunnin arvon alle 10.0
2 tunnin arvon alle 8.7.

Jos yksikin arvoista heittää, niin tulkitaan raskaudenaikaiseksi diabetekseksi.

Ensin kokeillaan ruokavaliohoitoa, jos ei toimi, niin sitten pistoshoito synnytykseen asti.

Jos äidin vs-arvot kohdallaan synnytyksen jälkeen (vieriosastolla), niin seuranta lopetetaan. Vuoden päästä pitäisi tk:n neuvolan ohjelmoida automaattisesti joko pelkkä paastoverensokerimittaus tai glukoosirasituskoe.

RASKAUDENAJAN DIABEETIKOILLE 50 % SUUREMPI RISKI SAIRASTUA TYYPIN 2 DIABETEKSEEN KUIN "TERVEELLÄ" HENKILÖLLÄ
t. D2D-hankelainen

Alkuperäinen kirjoittaja rinsessan äite:
paastoarvon pitäisi olla alle 4.8
1 tunnin arvon alle 10.0
2 tunnin arvon alle 8.7.

Jos yksikin arvoista heittää, niin tulkitaan raskaudenaikaiseksi diabetekseksi.

Ensin kokeillaan ruokavaliohoitoa, jos ei toimi, niin sitten pistoshoito synnytykseen asti.

Jos äidin vs-arvot kohdallaan synnytyksen jälkeen (vieriosastolla), niin seuranta lopetetaan. Vuoden päästä pitäisi tk:n neuvolan ohjelmoida automaattisesti joko pelkkä paastoverensokerimittaus tai glukoosirasituskoe.

RASKAUDENAJAN DIABEETIKOILLE 50 % SUUREMPI RISKI SAIRASTUA TYYPIN 2 DIABETEKSEEN KUIN "TERVEELLÄ" HENKILÖLLÄ
t. D2D-hankelainen
Ja noissa arvoissa mitä kommentoin EI ollut kyse GESTAATIODIABETEKSEN toteamisen raja-arvoista.
=) Raskausaikana raja-arvot ovat luonnollisesti tiukemmat sikiön kehityshäiriöiden ja muiden komplikaatioiden riskin takia.

Mulla oli rasituksessa 2 arvoa ihan viimisillä lukemilla.Sairaalassa lääkäri oli sitä mieltä että on ihan ok, mutta kyllä mulla taisi raskausdiabetes olla, kun vauva viikolla 35+3 syntyessään painoi 3090gr ja joutui sokeritippaan n viikoksi ja sit pääsi kotiin.

Yhteistyössä