Onko täällä puutarhaihmisiä?

Kevätkärpänen puraisi ja pihalla olisi kiva tehdä vaikka mitä. Itse olen vaan vähän sellainen peukalo keskellä kämmentä -tyyppi puutarhassa ja ihailen muiden luomuksia ja aina suunnitelen omaanikin, mutta joka kerta jää vain suunnitelma-asteelle.
Nyt olen jo monta vuotta aikonut tehdä tuohon naapurin rajalle sellaisen istutusrivin. Meillä nimittäin ongelma, että naapurin ja meidän raja on häilyvä, eli meidän nurmikko jatkuu naapurin nurmikkona eikä mitään rajaa ole yhdeltä osalta ollenkaan. Matkaa on ehkä parikymmentä metriä (meillä iso tontti ja kyse on yhden sivun yhdestä osasta).
Mikä olisi hyvä ja erittäin nopea rajakasvi? Olen ajatellut esim. tuijia tms. laittaa muutaman riviin, mutta voiko ne istuttaa ihan tuohon nurmikkoon vai täytyyköhän tehdä kauheasti pohjatöitä? Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä?
 
sen tiedän ainakin että hyvän ja monivuotisen puutarhan takeena on hyvät pohjatyöt.. tuijat kyllä kivat ja helpot ja siitä hyvät että saa jo tänä kesänä rajan ja suojan. itse en omaan pihaan tuijia laittaisi kun on vanha piha jossa vanhat puut, pensaat ja perennat, sellain mummolanpiha :)
 
Angervot on aika nopeakasvuisia ja tyytyvät vähään. Norjanangervosta tykkään eniten, se on upea kukkiessaan, harmi vain kun kukinta on niin alkukesästä ja kestää vähän aikaa.

Sitten mulla on rusopajuangervoa, äidiltä otin taimia enkä tehnyt edes mitään pohjavalmisteluja vaan kaivoin vain kuopan ja iskin taimen siihen ja hyvin lähti kasvamaan. Meillä pihamaa huonoa: hiekkapitoista, vanhaa merenpohjaa kai. Olen vuosien mittaan yrittänyt etsiä kasveja, jotka viihtyisi.

Pihlaja-angervoja myös toin viime kesänä äidiltäni ja näyttävät kasvavan melkein lähes hiekkamaassa..
 
Minun suosikkini olisi marja-aronia, mikäli ei haluta välttämättä tiukkalinjaista aitaa rajalle.

Seuraavaa tietoa Prisman sivuilta:
Marja-aronia
Marja-aronia on monipuolinen pensas - kaunis katsella keväästä syksyyn. Marjatkin ovat käyttökelpoisia.
Marja-aronia on noin 1-3 metrin korkuinen pystykasvuinen pensas. Aitakasviksi hyvin soveltuva marja-aronia kukkii keväällä valkoisin kukin ja syksyllä sen lehdet hehkuvat kauniin punaisina.

Kasvupaikan osalta marja-aronia on melko vaatimaton. Parhaiten pensas tuottaa satoa aurinkoisella paikalla, runsasmultaisessa, hyvin vettä läpäisevässä maassa. Tiukassa savimaassa kasvi menestyy heikosti, samoin liian kuivassa ja hiekkaisessa maassa. Rikkaruohot on hyvä poistaa nuoren taimen kasvualustasta, niin että juurtuminen onnistuu kunnolla.

Hoito
Leikkauksen ja lannoituksen osalta marja-aronia on helppohoitoinen. Vanhoja oksia voi vuosittain poistaa.

Ilman leikkaustakin kasvi tuottaa satoa, tosin satoa saadaan enemmän leikkaamalla oksat 5-7 vuoden välein alas. Leikkuuvuonna satoa on turha odottaa.

Marja-aroniaa lannoitetaan samalla tavalla kuin herukoita. Istutuksen yhteydessä tehtävän peruslannoituksen lisäksi riittää vuosittain kohtuullinen lannoitus.

Marja-aronia ei ole kovin altis tuholaisille. Parhaiten voidaan estää kasville haitalliset tuholaiset valitsemalla terveitä taimia ja niille edullinen kasvupaikka.

Hyötykäyttö
Yhdestä pensaasta tulee satoa jopa 8-10 kiloa. Tertuissa kasvavia marjoja on helppo poimia. Kiiltävän mustat kypsät marjat värjäävät voimakkaasti, joten suojakäsineitä ovat tarpeen.

Tuoreet marjat maistuvat karvailta ja kitkeriltä. Hyytelöihin ja hilloihin marjat sopivat hyvin, koska ne sisältävät runsaasti pektiiniä. Kuivattuja marjoja voi napostella välipalana. Viinin ystävän kannattaa kokeilla marja-aroniaa viinin valmistukseen.

Marjoissa on kohtalaisesti C-vitamiinia, n. 11 mg/100g. Fenoliyhdisteitä marjoissa on runsaasti. Tutkimusten mukaan yhdisteet ehkäisevät verisuonten tukkeutumista ja vaikuttavat edullisesti verenpaineeseen.

Taipuu myös pikku puuksi
Marja-aronian voi myös muotoilla pikku puuksi karsimalla alaoksat pois.

Joskus puutarhakaupoista saattaa löytää pihlajan varteen vartetun aronian. Siinä suoran varren päässä kasvaa aronia viuhkamaisesti. Kasvi tuntuu olevan käytössä kestävä. Omalla pihallani sillä on ikää jo 10 vuotta, ja sinä aikana siitä on kasvanut aikamoinen huiskale.

Koristearonia ja marja-aronia
Toinen tuttu aronia, koristearonia, on hyvin marja-aronian kaltainen. Lajikkeisiin perehtymättömän on jopa vaikea huomata eroa. Myös koristearonia soveltuu aitakasviksi ja sen marjat ovat syötäviä, joskin hiukan marja-aronian marjoja pienempiä eivätkä välttämättä aivan yhtä hyviä. Nimen mukaisesti toinen on jalostettu koristeeksi ja toinen hyötykäyttöön. Hoito ja leikkaus tapahtuu samoin. Muita aronioita ovat mm. puna-aronia ja mustamarja-aronia.

Teksti: Seija Samela
 
Tässä minun suositukseni: tee vapaamuotoinen aidanne. (Ja se nurmikko luonnollisesti pois aidanteen alta).

Vapaamuotoisessa aidanteessa voi olla useita eri lajeja ja vaikkapa pieniä puitakin joukossa. Mun suosikkeja ovat sellaiset pensaat, joita ei tarvitse leikata. Aidanteessa voisi olla jotain isoa angervoa, parit pihasyreenit. Tässä on se etu, että voit yrittää löytää osan puskista syksyllä alesta tai tuttavien puutarhoista. Kaiken ei tarvitse olla samaa lajiketta.

Lajikkeet valitaan sopimaan sun värimaailmaan ja tietysti olosuhteisiin.
 
tuija on hyvä ja nätti itsellä on sitä paljon ruskeat leikkaan keväällä pois
aitana on nätti erilaiset angervot ja myös hanhikit
sekä hernepensaat
sit jos kunnon aitaa haluaa niin
norjanangervo kuusiaita orapihlaja ja onhan näitä
käy puutarha net sivulla sieltä löytyy vinkkejä :flower:
 
Marja-aronia on meille tuttu jo rivariajalta ja nytkin sitä on muutama puska tuossa. Kivan väriset lehdet on syksyllä ja marjat on käyttökelpoisia. Se kasvaakin korkemmaksi eli tulee näköestettä. Suosittelen.
 
mun suosikkejani ovat angervot. koivu-, norjan-, ruusu-, keiju-. jos on tilaa tehdä leveä aita niin joskus tein itse sellaisen että takana oli norjan-angervoa ja edessä koivuangervoa. kukkivat eri aikaan ja ovat nopea kasvuisia ja helppo hoitoisia.
 
Olipa hyvä aloitus. Meillä olen miettinyt vähän samaa juttua, jotain olisi kiva saada rajalle. Meillä tosin aika vettä läpäisemätön savimaa, vanhaa merenpohjaa/joenpohjaa koko pläntti. Ollaan kyllä ajateltu dumpata reilusti multaa niihin kohtiin, missä jotain aletaan yrittää kasvattaa.

Jos siis jollain puutarhaihmisellä :D olisi vinkkiä heittää siitä, mitä meille kannattaisi laittaa... Piha on eteläänpäin, hyvin aurinkoinen, kesällä suorastaan paahteinen. Mitään kovin korkeaa ei haluttaisi, mutta jotain, joka mukavasti rajaisi maat. Tuijaa ei olla ajateltu tuohon, niitä kyllä tontilla muutama on.
 
No, mä olen istuttanu tohon pellon reunaan rajalle tuulen suojaks, ettei pyryttöäis ja tuulis suoraan ulko-ovelle, sireeeniä jo kolmesti ja aina ne on jonkun syyn takia siitä poistuneet.Viimeks ne lähti ku multakasat siirrettiin (siinä oli siis ensin ajettiin lavatolkulla multaa maan täytteeksi joka sitten traktorilla siitä pois siirrettiin) lähti kokonaan pois.Taas pitäis uudet siihen istuttaa mut nyt aattelin olla viisaampi ja oottaa et siinä on ensin betonni ja sitte vasta laitan.Oikein muuta siihen ei voikkaa laittaa ku isinä on metrin päässä (sekää pintaa pitkin että maan alle sama matka) salaojitus.Muuten menee juuret sinne jos on jotain mik ä tekee isoja juuristoja syvemmälle maahan.

Purkkeihin laitan sitten muut tonne ulos ku koskaan ei tiiä mistä kohtaa siellä tehään millonki ja mitä.
Esim lampea pitäis suurentaa, maata tuupata kauemmas vielä jne..

Joskus sitte vuosikymmenien jälkeen ku tossa on noi maansiirtotyöt tehty siinilleen valmiiks ni sitte voi ajatella istutuksia ja muuta... :attn:
 

Yhteistyössä