Onko täällä oikeesti köyhiä perheitä?

• Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mä en käy ikinä kirpparilla, vaikka oonkin tosi köyhä. Tai siis käyn, mutta en osta mitään. Ostan jostain -70% alesta ja halvemmalla saa mitä just kirpparilta tai esim huutonetistä jne. Ihan sikahintoja pyytävät!

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja c:
En usko että täällä on oikeesti köyhiä. Jos on OIKEESTI köyhä niin ei todellakaan ole varaa mihinkään tietokoneeseen ja internet maksuihin.
näinpä. nettiliittymät maksaa hunajaisesti. sillä saa jo kassin ruokaa
Meillä ei maksa mitään kun se kuuluu vuokraan. =)
Just meinasin sanoa samaa. Ja nettiyhteyden saa alle kympillä kuussa vaikka joutuisi itsekin maksamaan.

eräs
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ollaanko me köyhiä:
8 henkinen perhe.
miehen palkka 1700?/kk.
minä en saa mistään mitään.
lapsilisä.
asuntolainaa maksetaan 1000?/kk + muut laskut ja ruokaan menee aika paljon kanssa.
ostetaan vaatteet alesta ja kirpparilta, mutta jos ei löydy mitä tarvitaan niin sitten uutena.
Köyhillä tuskin on omistusasuntoa ja varaa maksaa sitä. Kyllä nyt on joillain aivan väärä käsitys köyhyydestä. Köyhällä ihmisellä ei ole mitään omaisuutta eikä tuloja.
mutta entäs jos tulot onkin pudonnut asuntokauppojen teon jälkeen ;)
ja köyhyyttäkin on niin monenlaista!

8 henkinen perhe.
miehen palkka 1700?/kk.
lapsilisä.
asuntolainaa maksetaan 1000?/kk + muut laskut ja ruokaan menee aika paljon kanssa.
ostetaan vaatteet alesta ja kirpparilta, mutta jos ei löydy mitä tarvitaan niin sitten uutena.
Köyhillä tuskin on omistusasuntoa ja varaa maksaa sitä. Kyllä nyt on joillain aivan väärä käsitys köyhyydestä. Köyhällä ihmisellä ei ole mitään omaisuutta eikä tuloja.
no on köyhälläkin tuloja. Siis köyhä voi olla vaikka töissäkin olis. Köyhyys lasketaan siitä paljon jää käteen pakollisten menojen jälkeen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
8 henkinen perhe.
miehen palkka 1700?/kk.
lapsilisä.
mutta entäs jos tulot onkin pudonnut asuntokauppojen teon jälkeen ;)
ja köyhyyttäkin on niin monenlaista!
Juu mutta tuolla kirjoittajalla onkin varaa maksaa 1000 euron asuntolainaa. Lisäksi perheessä ilmeisesti 6 lasta, joten mukavat lapsilisät. Ei köyhyyttä ole monenlaista. Köyhä ihminen on sellainen mitä Suomessa ei ole olemassakaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja babyboy:
8 henkinen perhe.
miehen palkka 1700?/kk.
lapsilisä.
no on köyhälläkin tuloja. Siis köyhä voi olla vaikka töissäkin olis. Köyhyys lasketaan siitä paljon jää käteen pakollisten menojen jälkeen.
Ei minun mielestä. Minun mielestä kun Suomessa ei ole köyhiä. Köyhyys on sellaista mitä ei voida oikein käsittääkään. Suomessa voi aina mennä sosiaalitoimistoon ja se on aika luksusta.

Mä olen tehnyt ihan tietoisesti päätöksen että en osta uutena vaatteita, ostan melkein kaikki vaatteet kirpparilta. Uutena ostan alusvatteet ja kengät. Tämän päivän löydöt kirpparilta 20? Reimatecin uudenveroinen haalari, 2kpl bamse paitoja 2?/kpl ja Hello Kitty hupparitakki 5?. Haluan kierrättää mahdollisimman paljon ja säästää luontoa. Ei emme ole köyhiä.

jep
Älä nyt hulluja puhu!

Et voi verrata esim. opiskelijaa, jolla tulot 400e (laina rahaa osa) ja elämiskustannukset solukämpässä, kirppari/saadut vaatteet yms. ja elämiseen jää 100e rahaa sellaiseen, joka tienaa 3000e, mutta on täysin holtiton:pankkilaina 2000e/kk, pikavipit 400e, autolaina+muut laskut esim. sähkö ymsp 500e, jolloin laskujen jälkeen jää rahaa 100e/kk..

Ei todellakaa voi laskea siitä paljon jää käteen jonku pakollisten menojen kuten asumisen jälkeen. TOinen voi asua yöt hotellissa ja toinen solukämpässä ja voit arvata kumpi on oikeasti köyhempi.

eräs
Me ollaan varmaan sit toooosi köyhiä :p Surffaillen 15 v. vanhalla kannettavalla jonka sain lahjaksi. Nettiliittymä on naapurin langaton (mitäs ei ole suojannut sitä!!!). Dyykkailen vaatteita roskista, kerrankin löysin kassillisen tosi hyviä vauvanvaatteita omasta roskiksesta, ja möin ne. Tosin piti odottaa iltaan että kehtaa hakea ne sieltä.
Ukko työtön, minä kotihoidon tuella. Kolme lasta. Ei omaisia jotka vois auttaa, taloudellisesti tai hoitamalla lapsia. Mutta meillä menee silti hyvin, ja tiedän ettei tämä ole pysyvää.

vieras
Me kai olemme köyhiä tulojen perusteella. Opiskelija ja hoitovapaalainen, käteen jää vuokran jälkeen 1400e kuudelle. Siitä sitten sähkö ja muut laskut, terveyskulut, ruoat, matkakulut, taloustavarat, vaatteet..

Asuntolainasta ei edes haaveilla, mutta pärjäämme ihan kohtuullisesti ja saamme lähes joka kuukausi rahaa säästöön pikkuisen. Meillä ei käytetä tupakkaa, meikkiä, parturia, lehtitilauksia tai maksullisia harrastuksia. Periaate on että ensin säästetään ja sitten ostetaan.

melkolailla köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Onko oikeasti köyhällä tietokone ja nettiyhteys?
:eek: :headwall: Ei kun leikisti.
Meillä rahat menee kädestä suuhun. Tietokone vanha miehen opintoaikoina ostettu rämisevä jätti joka ostettiin silloin opintolainalla koska kouluttautui atk-alalle.
Netti kuuluu vuokraan. Eli 0e!

eräs
Siis on ihan eri asia verrata kehitysmaan köyhää suomalaiseen köyhään. Tottakai oltaisiin rikkaitta siellä jos meidät siirrettäisiin sinne, mutta satutaan nyt asumaan täällä ja tässä elintasossa, ja täällä vissiin kaikki maksaa aika paljon enemmän kuin tietyissä kehitysmaissa... Eikös köyhyydelle ole joku YK:n asettama raja, jos tulot jäävät tietyn rajan alle, joka taas lasketaan muun väestön keskimääräisen tulon mukaan.

No täältä se löytyikin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Köyhyysraja
ihminen on köyhä tai köyhyysriskin alainen, jos hänen tulonsa ovat 60 prosenttia koko väestön mediaanituloista. Suomessa vuonna 2004 köyhyysrajan alapuolelle jäi 11,3 prosenttia väestöstä. Köyhyysraja oli Suomessa vuonna 2004 n. 1200 euroa kuukaudessa.
Eli taitaa aika moni täälläkin olla köyhyysrajan alapuolella...

8 henkinen perhe.
miehen palkka 1700?/kk.
lapsilisä.
Ei minun mielestä. Minun mielestä kun Suomessa ei ole köyhiä. Köyhyys on sellaista mitä ei voida oikein käsittääkään. Suomessa voi aina mennä sosiaalitoimistoon ja se on aika luksusta.
No nyt ei puhutakaan (tai minä en puhu) mikä kenestäkin tuntuu köyhältä vaan miten valtio sen laskee. Köyhällähän vo olla omistusasuntokin...eihän ihmisen ole tarttenut olla silloin köyhä kun se on hankittu. Eriasia pystyykö sitten enää lainaa maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Älä nyt hulluja puhu!

Et voi verrata esim. opiskelijaa, jolla tulot 400e (laina rahaa osa) ja elämiskustannukset solukämpässä, kirppari/saadut vaatteet yms. ja elämiseen jää 100e rahaa sellaiseen, joka tienaa 3000e, mutta on täysin holtiton:pankkilaina 2000e/kk, pikavipit 400e, autolaina+muut laskut esim. sähkö ymsp 500e, jolloin laskujen jälkeen jää rahaa 100e/kk..

Ei todellakaa voi laskea siitä paljon jää käteen jonku pakollisten menojen kuten asumisen jälkeen. TOinen voi asua yöt hotellissa ja toinen solukämpässä ja voit arvata kumpi on oikeasti köyhempi.
No ei kai sitä jäännyttä rahaa itse lasketa hyvänen aika!!! Jos esim. menet sossuun niin siellä he laskevat ne menot ja katsovat onko oikeutettu rahaan. Pakollisisa menoja ei ole yöpyminen hotellissa tai vipit.

niimut
Alkuperäinen kirjoittaja wii:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
En usko että täällä on oikeesti köyhiä. Jos on OIKEESTI köyhä niin ei todellakaan ole varaa mihinkään tietokoneeseen ja internet maksuihin.
Saahan tietokoneita halavalla kirppareilta, nettiliittymä maksutkaan halvimmillaan kun 20 e.
Jos on oieesti köyhä ei ole edes varaa 20? nettimaksuun.

Mulla ainakin tää netti kuuluu tän opiskelijakämpän vuokraan...
:whistle:

jep
Älä nyt hulluja puhu!

No ei kai sitä jäännyttä rahaa itse lasketa hyvänen aika!!! Jos esim. menet sossuun niin siellä he laskevat ne menot ja katsovat onko oikeutettu rahaan. Pakollisisa menoja ei ole yöpyminen hotellissa tai vipit.
No asuminen hotellissa, asuminen hyvin kalliissa omistusasunnossa jossa velanmaksu 2000e.

Pakollisia menojahan on nimenomaa asuminen, sähkö, vesi ym. laskut (mistä kirjoititkin alkuviestissä)

Sossusta katsovat myös TULOT. Jos sulla on tulot netti tulot 3000e niin ei taatusti saa toimiintukotuloja vain siksi, että on itse söhlinyt omien laskujensa kanssa ja asut esim. ylimääräisen kalliissa vuokra-asunnossa.

iita-mari
no mä en pidä meitä rikkaina vaik onki netti(miehen porukoitten yrityksen ku mä hoidan laskut),omakotitalo(miehen isän) ja meil jää kaikkeen elämiseen alle 400?/kk...siitä maksetaan siis aivan kaikki!

clivia
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
näinpä. nettiliittymät maksaa hunajaisesti. sillä saa jo kassin ruokaa
Jos mokkulankäyttö maksaa kympin kuussa niin ei sillä kympillä kyllä kovin isoo ruokakassillista osteta.

Minäkin ostan paljon vaatteita kirpparilta, varmasti enemmistön, ja miksen ostaisi, kun saa uuden veroista tavaraa edullisesti.

Eiliset löydöt olivat Peak Performancen neulepusero 130 cm 2 euroa, Adiadaksen verkkarihousut 12-vuotiaalle 2,5 euroa ja Nicolas-puuvillapusero 2 euroa. Laadukkaita, siistejä ja kuin uusia vaatteita kaikki.

Mutta köyhiä ei olla mekään. Oli tuolla kirppiksellä myös ihmetyksen aiheita, niin kalliita haalareita, että mulle eivät mukaan lähde! Hinnat 39 euroa, ja 50 euroa.

Älä nyt hulluja puhu!

No asuminen hotellissa, asuminen hyvin kalliissa omistusasunnossa jossa velanmaksu 2000e.

Pakollisia menojahan on nimenomaa asuminen, sähkö, vesi ym. laskut (mistä kirjoititkin alkuviestissä)

Sossusta katsovat myös TULOT. Jos sulla on tulot netti tulot 3000e niin ei taatusti saa toimiintukotuloja vain siksi, että on itse söhlinyt omien laskujensa kanssa ja asut esim. ylimääräisen kalliissa vuokra-asunnossa.
Joo ei varmasti noin paljon tienaava lasketa köyhäksi, mutta alkuperäisessä viestissä oli siis puhe että kyllä köyhäkin voi olla työssä käyvä. Itsellä oli töissä ollessa niin pienet tulot ja mies opiskeli, että olimme valtion laskuopin mukaan köyhyysrajan alla vaikka itsestä ei köyhältä tuntunutkaan.

Rollolainen
Me ollaan virallisesti köyhä perhe.
Tulot ilman lapsilisä noi 1600e. Ruokaa on ja vaatteita ostetaan sitä mukaa kun tarvitaan.
Kuuden hengen talouteen tulee jo iso lovi jos tulee vaikka ylättäviä lääkemenoja miehen lääkkeiden lisäksi.
Autó on seisonnassa ( siitä ei tarvitse silloin maksa vakutuksia tai muutakaan maksua)
Kuljetaan pyörällä tai kävellen ( taksi on joskus halvempi koko porukalle kuin linja-auto)
vuokralla asutaan.
Sossusta emme saa mitään,vaikka pienet tulomme ovatkin.
vuokra meillä on asumistuenkin jälkeen vilä yli 500e ja se on PALJON työttömille, pelkästään mun päiväraha menee vuokraan.
Lapsislistäkin vähenetään joka kuukausi 50e kelaan. Tää 50e olis meille iso raha

Yhteistyössä