Onko täällä meitä köyhempiä???

• Viestiketjun aloittaja "hhh"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="josku";24207034]no en mä nyt 3500 egee kahdelta työssä käyvältä ihmiseltä mieltäis mitenkään hirveen vaivaiseksi tuloksi... verojen jälkeen meinaan.[/QUOTE]

Eli jos esim. mies tienaa n. 3500€/kk ja nainen n. 2500€/kk, niin sun mielestä surkeat tulot?

"josku"
[QUOTE="vieras";24207053]Eli jos esim. mies tienaa n. 3500€/kk ja nainen n. 2500€/kk, niin sun mielestä surkeat tulot?[/QUOTE]

ei ku kaikki täällä valittaa hyvin pienistä tuloista, mun mielestä n.3500 kuussa riittää perheen elättämiseen, riippumatta mitä asumismuotoa fanittaa

"vieras"
[QUOTE="josku";24207072]ei ku kaikki täällä valittaa hyvin pienistä tuloista, mun mielestä n.3500 kuussa riittää perheen elättämiseen, riippumatta mitä asumismuotoa fanittaa[/QUOTE]

Aa... Sori, käsitin väärinpäin. :D

"vieras"
[QUOTE="utelias";24207080]no kuin ihmeessä sulla on varaa ostaa lapsille vaatteita yms. niin ja itsellesi? aika vähän tuolla 200 saa ruokaa.[/QUOTE]

Reilulla 6 eurolla/päivä kyllä tekee täyttävää ruokaa vaikka kuinka paljon!

Kaikki ei tarvitse hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria aamiaiseksi..

mn
[QUOTE="hhh";24204541]Juu ollaan pienituloisia ja lapsia meillä on kaksi. Meille jää kuukaudessa vuokranmaksun ja laskujen jälkeen 1000e ruokaan ja muuhun. Siitä mene 500 ruokaan, bensaan 20e,hygieniaan ehkä 20e ja loput käytetän vaatteisiin, elokuviin yms. Mutta ei ole koskaan varaa lähteä ulkomaille, ei ole varaa ostaa kerralla lasten talvivaatteita esim. ei ole varaa muutenkaan tehdä asioita kuin tarkan suunnittelun jälkeen. Ja ei ole varaa hankkia kolmatta lasta:(Elämme köyhyysrajalla, juuri sen yläpuolella. Lehdestä luin juuri mitä on köyhyysraja 4 henkisellä perheellä.[/QUOTE]

meil jää laskujen jälkeen 650 egee, josta menee lääkkeet 50 egee joka kk, auto 150, ja ruokaan siin jää 450. et on teitä todellakin köyhempiä.

"vieras"
[QUOTE="utelias";24207080]no kuin ihmeessä sulla on varaa ostaa lapsille vaatteita yms. niin ja itsellesi? aika vähän tuolla 200 saa ruokaa.[/QUOTE]

KÖYHÄLLÄ ei todellakaan ole varaa ostaa vaatteitaan kaupoista vaan ne hankitaan ilmaiseksi kierrätyskeskuksista, sukulaisilta/ystäviltä tai roskalavoilta, ehkä jos hyvin käy voi jotain ostaa kirpputoreilta.

KÖYHÄT myös dyykkaavat ruokaa ja hakevat kaikenmahdollisen ruoka-avun. Kalastavat/marjastavat/sienestävät/metsästävät. Keräävät pulloja rahoittaakseen ostoksensa.

Huonekalut myös sukulaisilta/ystäviltä, kierrätyskeskuksista, roskalavoilta. Samoin elektroniikka.

KÖYHÄLLÄ ei todellakaan ole varaa pitää autoa!!!

Voi kun saisikin edes joskus tilille 1000e, eläisin kuin lottovoittaja.

"eedla"
Meillä jää kuussa tonnin verran käteen kaikkien laskujen ja asumismenojen jälkeen enkä oo kyllä ikinä aatellu että oltais jotenkin köyhiä.Meillä jää jopa säästöön rahaa joka kuukausi. Ja matkustellaankin. Ap:lla taitaa olla vaan ongelma rahankäytössä, meneekö rahaa johonkin epäoleellisuuksiin?

"alma"
Kaikesta sitä voikin tapella, vaikkapa siitä, kuka on kaikkein köyhin. Tekisi jo mieli heittää kehitysmaa- kortti pöytään...
Mutta oikeasti kyllä tonni kuussa perheen elättämniseen on Suomessa vähän. Sitä ei muuksi muuta se, että joku saa vielä vähemmän.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"vieras"
minä saan kotihoidontukea nettona 450e mies opiskelee ja saa päivärahaa vajaa 600. lapsilisä 100e. asumistuki 230e. yhteensä 1350. Siitä vuokra 526e pois plus muut laskut 200-300 riippuen kuukaudesta. molemmille jää reilu 200e loppukuukaudesta ja siitä pitää ostaa ruuat, vaipat, vaatteet meidän taaperolle, joka kasvaa hirmuista vauhtia ja vaatteet on kohta pieniä. Itselleni en osta mitään ylimääräistä kun pakolliset hygieniatuotteet vain.
Onneksi isovanhemmat auttaa ja tuo välillä vaippapaketteja käydessään, ollaan tosi kiitollisia!
Nyt ollaan saatu vähän vauvakamoja myytyä ja rahat menevät luonnollisesti pojan vaatteisiin yms.

Mut jooo... tiukkaa meinaa tehdä.. ja oma mieliala ei ole koin huipussaan kun hirveästi kiloja lähtenyt imetyksen takia ja sitten täytyy kulkea aivan liian isoissa ja lörpöttävissä vaatteissa. Ois ihan kiva välillä saada itellekkin jotain ostettua, mutta ei!

"alma"
[QUOTE="vieras";24207607]minä saan kotihoidontukea nettona 450e mies opiskelee ja saa päivärahaa vajaa 600. lapsilisä 100e. asumistuki 230e. yhteensä 1350. Siitä vuokra 526e pois plus muut laskut 200-300 riippuen kuukaudesta. molemmille jää reilu 200e loppukuukaudesta ja siitä pitää ostaa ruuat, vaipat, vaatteet meidän taaperolle, joka kasvaa hirmuista vauhtia ja vaatteet on kohta pieniä. Itselleni en osta mitään ylimääräistä kun pakolliset hygieniatuotteet vain.
Onneksi isovanhemmat auttaa ja tuo välillä vaippapaketteja käydessään, ollaan tosi kiitollisia!
Nyt ollaan saatu vähän vauvakamoja myytyä ja rahat menevät luonnollisesti pojan vaatteisiin yms.

Mut jooo... tiukkaa meinaa tehdä.. ja oma mieliala ei ole koin huipussaan kun hirveästi kiloja lähtenyt imetyksen takia ja sitten täytyy kulkea aivan liian isoissa ja lörpöttävissä vaatteissa. Ois ihan kiva välillä saada itellekkin jotain ostettua, mutta ei![/QUOTE]

Mene töihin! Tai lopeta toi ruikutus. Kyllä se kotiin jääminen on ihan oma valinta.

"vieras"
[QUOTE="alma";24207617]Mene töihin! Tai lopeta toi ruikutus. Kyllä se kotiin jääminen on ihan oma valinta.[/QUOTE]

Ilmaisimpä tänne tilanteeni, mutta en siitä koskaan valita kenellekkään! Ei tulisi mieleenikään viedä eroahdistunutta lastani päivähoitoon. Kunhan tilanne rauhoittuu niin sitten kyllä lähdenkin töihin. Mutta etpä sinä lapseton sitä varmaan ymmärtäisi tai sitten olet ihminen joka lähtee melkeimpä heti synnäriltä kotiuduttuaan töihin.. kyllä pienen lapsen paikka on kotona.

"mä"
[QUOTE="vieras";24206853]Mä kun luulin että me ollaan köyhiä! :O Meidän yhteiset nettotulot on pikkasen alle 3000€, mä olen äitiyslomalla ja ensimmäinen lapsi tulossa. Meillä taitaa kans jotain tonni jäädä vuokran ja laskujen jälkeen.[/QUOTE]

Vuokran ja LASKUJEN jälkeen. Kun suuri osa makselee ne laskutkin siitä reippaasti alle tonnin olevasta summasta... nuo laskuthan voi olla mitä tahansa ja voi sisältää kaiken tarpeellisen, jolloin juuri mitään ei tarvitse tuolla tonnilla ostaa.

"alma"
[QUOTE="vieras";24207651]Ilmaisimpä tänne tilanteeni, mutta en siitä koskaan valita kenellekkään! Ei tulisi mieleenikään viedä eroahdistunutta lastani päivähoitoon. Kunhan tilanne rauhoittuu niin sitten kyllä lähdenkin töihin. Mutta etpä sinä lapseton sitä varmaan ymmärtäisi tai sitten olet ihminen joka lähtee melkeimpä heti synnäriltä kotiuduttuaan töihin.. kyllä pienen lapsen paikka on kotona.[/QUOTE]

Kyllä nyt meni pahasti veikkaukset pieleen. Olen itekin kotihoidontuella. Mutta olen järjestänyt elämäni niin, että pystyn silti ostamaan itselleni vaikkapa niitä sopivia vaatteita.

"mä"
[QUOTE="vieras";24207570]Hassua kun ihmiset alkaa kilpaileen kuka on köyhin :)[/QUOTE]

Ei minusta. On vain hyvä herätellä parempiosaisia huomaamaan, miten heillä oikeasti on talous kunnossa ja jos köyhältä tuntuu niin omat kulutustottumukset syyniin.

"mä"
[QUOTE="vieras";24207405]KÖYHÄLLÄ ei todellakaan ole varaa ostaa vaatteitaan kaupoista vaan ne hankitaan ilmaiseksi kierrätyskeskuksista, sukulaisilta/ystäviltä tai roskalavoilta, ehkä jos hyvin käy voi jotain ostaa kirpputoreilta.[/QUOTE]

Tätä kohtaa en allekirjoita. Löysin juuri kaupasta alesta lapselle paitoja, jotka alennuksen jälkeen maksoivat huimat 0,7e/kpl. Kirppareilta samantapaiset paidat maksavat keskimäärin n. 2e/kpl. Talvella löysin alesta huppari-housu-setin hintaan 5e ja kyseessä kouluikäisen vaatetus (mikä tahansa ei enää kelpaa vaan pitää näyttääkin hyvältä). Kirpparilla taas on kouluikäisen huppareita myynnissä samaan hintaan ilman housuja.

köyhin
Meillä on kuusi lasta ja käteen jää vuokran jälkeen 23 euroa. Yleensä maanantaina ostetaan Kariniemen euron broilerilihapullia, haistellaan niitä koko viikko samalla kun syödään perunoita ja sunnuntaina syödään lihapullat.

ohhohhoo
Mies työtön,kelan peruspäivärahalla ja minulle tulee lasten hoidon tuki ja lapsilisät. Tulot yhteensä 1200€ kuussa eikä todellakaan jää mitään yli, muuta kuin maksamattomia laskuja.
Töitä ettii molemmat. Mutta semmosia 3kk pätkiä vain siunaantunut.

"apuva"
No vastaus kysymykseesi, todellakin on köyhempiä. Täällä on muutenkin aivan outo rahakäsitys. En ole tiennyt että 3500 nettotulot perheessä on keskitason alapuolella. Melko köyhää siis. Suomessa on asiat kyllä sitten todella hyvin, että turhaan sitä lapsiperheiden köyhyydestä vouhkataan. Näyttää olevan keksittyuttu, koska tääälläkin olevat lapsiperheet tienaavat ihan kivasti...näin on asiat, miksi niitä siis muuttamaan.

ulkonainen
[QUOTE="apuva";24207829]No vastaus kysymykseesi, todellakin on köyhempiä. Täällä on muutenkin aivan outo rahakäsitys. En ole tiennyt että 3500 nettotulot perheessä on keskitason alapuolella. Melko köyhää siis. Suomessa on asiat kyllä sitten todella hyvin, että turhaan sitä lapsiperheiden köyhyydestä vouhkataan. Näyttää olevan keksittyuttu, koska tääälläkin olevat lapsiperheet tienaavat ihan kivasti...näin on asiat, miksi niitä siis muuttamaan.[/QUOTE]

En tieda onko Suomessa asiat muka niin hyvin kun tamankin ketjun perusteella ihmisia todellakin elaa koyhyydessa. Voisin sanoa etta taalla Keski-Euroopassa 3000e nettotulot KOKO perheelle olisivat kylla todella pienet ja niin on varmaan Suomessakin.

[QUOTE="vieras";24207607]minä saan kotihoidontukea nettona 450e mies opiskelee ja saa päivärahaa vajaa 600. lapsilisä 100e. asumistuki 230e. yhteensä 1350. Siitä vuokra 526e pois plus muut laskut 200-300 riippuen kuukaudesta. molemmille jää reilu 200e loppukuukaudesta ja siitä pitää ostaa ruuat, vaipat, vaatteet meidän taaperolle, joka kasvaa hirmuista vauhtia ja vaatteet on kohta pieniä. Itselleni en osta mitään ylimääräistä kun pakolliset hygieniatuotteet vain.

Mut jooo... tiukkaa meinaa tehdä.. ja oma mieliala ei ole koin huipussaan kun hirveästi kiloja lähtenyt imetyksen takia ja sitten täytyy kulkea aivan liian isoissa ja lörpöttävissä vaatteissa. Ois ihan kiva välillä saada itellekkin jotain ostettua, mutta ei![/QUOTE]

Kirppikset tuntuu olevan täynnään sekä lasten että aikuisten vaatteita. Samoin nyt aleaikaan ne ei kaupassakaan paljoa maksa -meillä siis näitä hyödynnetään ahkerasti.

Yhteistyössä