Onko täällä kukaan synnyttänyt kotona?

ohihjvbjkv
en uskaltais kotona synnyttää, paitsi olis just silleen niinkuin joissainn maissa, että sais sen 2 ammattitaitoista kätilöä auttamaan ja sairaala ois lähellä. mutta se ei vaan tahdo suomessa onnistua.
joten turha on sitten mun mielestä ruveta riskeeraamaan ja tyyliin yksin synnyttää.. vaan parempi mennä sairaalaan.
 
"vieras"
[QUOTE="JJJ";27805007]No mutta sen napanuoranhan voi vain "kiepsauttaa" pois siitä kaulan ympäriltä :D[/QUOTE]

Mites kotona huomaat asian ennen kuin on myöhäistä? Kun ei monitorein sitä vauvelia seurata. Mun lapsella laski sykkeet ja syy oli juurikin tuo napanuora. Jos ei oltais huomattu niin eloton lapsi sieltä olis tullu ja siinä vaiheessa on ihan sama, vaikka sen napanuoran voi vaan "kiepsauttaa...".
 
"vieras"
Onneksi ei tarvinnut synnyttää kotona. Esikoinen olisi vammautunut tai kuollut synnytyksessä, kuopus olisi kuollut ja minä siinä samalla. Nyt olen itse elossa ja kumpikin lapsi syntyi terveenä.
 
"Muusi"
Kiitos vastauksista :) Pitää vielä tutustua eri vaihtehtoihin, jos niin onnekkaasti käy, että vauvan saisin. Tekisi melkein mieli soittaa heti tuonne omaan sairaalaan, että millaisia vaihtoehtoja heillä on :D
Hienoa, että olet ajoissa ottamassa asioista selvää. Ja soita vaan sinne sairaalaan, vaikka synnytysosaston ylihoitajalle tai lääkärille. Juttele kätilöiden kanssa, aina kun tulee tilaisuus. Älä alistu pelottelijoihin, peloittelevat he sitten koti- tai sairaalasynnytyksen vaaroista. Tärkein synnyttäessä olette sinä ja vauva, ja voit vaikuttaa paljon synnytyksen kulkuun itse.

Tosiaan Aktiivinen synnytys ry on hyvä paikka kysellä muutenkin luonnollisestä syntymästä. Tietysti voit myös katsoa, järjestävätkö he toimintaa omalla paikkakunnallasi.

Onnea ja menestystä! Toivottavasti saat toivomasi synnytyksen ja vauvasi hyvän syntymän.
 
"vieras"
[QUOTE="Muusi";27806076]Hienoa, että olet ajoissa ottamassa asioista selvää. Ja soita vaan sinne sairaalaan, vaikka synnytysosaston ylihoitajalle tai lääkärille. Juttele kätilöiden kanssa, aina kun tulee tilaisuus. Älä alistu pelottelijoihin, peloittelevat he sitten koti- tai sairaalasynnytyksen vaaroista. Tärkein synnyttäessä olette sinä ja vauva, ja voit vaikuttaa paljon synnytyksen kulkuun itse.

Tosiaan Aktiivinen synnytys ry on hyvä paikka kysellä muutenkin luonnollisestä syntymästä. Tietysti voit myös katsoa, järjestävätkö he toimintaa omalla paikkakunnallasi.

Onnea ja menestystä! Toivottavasti saat toivomasi synnytyksen ja vauvasi hyvän syntymän.[/QUOTE]

Siis varsinaiseen synnytyksen kulkuun ei kyllä itse voi vaikuttaa! Supistukset alkaa kun alkaa ja avautuminen etenee miten etenee, mitään ei synnyttäjä kyllä siinä voi itse tehdä.

Siihen taas voi vaikuttaa, haluaako kipulääkettä ja helpotusta supistuksiin ja jos haluaa, niin minkälaista.

Ja luonnollinen syntymä ei tarkoita automaattisesti kotisynnytystä, sairaalassakin voi synnyttää luonnollisesti. Sairaalasynnytyksen ero on se, että jos jotain tapahtuu, niin apu on lähellä.
 
Onko kotona synnyttäminen muka stressitöntä? Mä uskaltasin väittää ettei synnytys koskaan mitenkään stressitön ole. Kyllä keho siihen kipuun reagoi. Ja ite olisin ainakin stressaantuneempi kotona kun miettisin onko kaikki ok.

Ja ihan tosi, mua inhottas se kun menis sotkuun joka paikka, kuka ne paskat ja veret ja vedet ja limat siivoaa kotona?
 
"Muusi"
[QUOTE="vieras";27806095]Siis varsinaiseen synnytyksen kulkuun ei kyllä itse voi vaikuttaa! Supistukset alkaa kun alkaa ja avautuminen etenee miten etenee, mitään ei synnyttäjä kyllä siinä voi itse tehdä.

Siihen taas voi vaikuttaa, haluaako kipulääkettä ja helpotusta supistuksiin ja jos haluaa, niin minkälaista.

Ja luonnollinen syntymä ei tarkoita automaattisesti kotisynnytystä, sairaalassakin voi synnyttää luonnollisesti. Sairaalasynnytyksen ero on se, että jos jotain tapahtuu, niin apu on lähellä.[/QUOTE]

Monet tuntemani kätilöt sekä itse doulana olen todennut, että naisen pelko pysäyttää usein kohdunsuun avautumisen, ja voi jopa saada sen sulkeutumaan. Eli nainen voi vaikuttaa omaan mieleensä käsittelemällä pelkoaan ja muita tunteita synnytykseen liittyen. Sitä kautta pelko vähenee ja synnytys voi nopeutua.

Joo, ja kipulääkkeilläkin voi vaikuttaa synnytyksen kulkuun, on nimittäin ihan sairaaloissakin tunnettu asia, että epiduraali usein hidastaa supistuksia.

Kyllä itse voi vaikuttaa synnytyksen kulkuun ja vauvan hyvinvointiinkin, ihan silläkin että muista hengittää kunnolla ja syvään supistusten aikana.

Aikaisemmissa viesteissäni olen jo sanonut, että yllättäviä ongelmia tapahtuu synnytyksessä, en siis väitä että kaikkeen voisi itse vaikuttaa. En ole myöskään sairaalavastainen enkä luule ettei siellä voisi synnyttää luonnonmukaisesti. Tämänkin kirjoitin jo aiemmassa viestissäni ketjun alussa.
 
"Muusi"
Onko kotona synnyttäminen muka stressitöntä? Mä uskaltasin väittää ettei synnytys koskaan mitenkään stressitön ole. Kyllä keho siihen kipuun reagoi. Ja ite olisin ainakin stressaantuneempi kotona kun miettisin onko kaikki ok.

Ja ihan tosi, mua inhottas se kun menis sotkuun joka paikka, kuka ne paskat ja veret ja vedet ja limat siivoaa kotona?
Joillekin se voi olla stressittömämpää. Kyllähän jonkinasteinen stressireaktio lähes aina kuuluukin synnytykseen.

Ja jos kotisynnytys ei sovi sinulle, ja kokisit siitä lisää stressiä, sinun ei kannata sitä valita. Joillekin se silti sopii ja he järjestävät ja suunnittelevat sen hyvin, jolloin siivouskaan ei ole ongelma. Ei siinä niin mahdotonta sotkua aina synnykään.
 

Yhteistyössä