Onko täällä ketään lääkäriä paikalla? Tai olisko jonkun mies lääkäri? Tarttis kysyä yhtä juttua...

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miehellä on säären lateraalipuolella hieman malleolin yläpuolella turvotusta, kuumotusta, mustelma ja kipua silloin kun lähtee hetkellisen levon (esim. 15 min jälkeen) kävelemään. Pelaa jalkapalloa ja juoksee lenkkiä n. 2 kertaa viikossa. Sai maanantaina mahdollisesti pelissä iskun juuri edellämainitsemaani kohtaan, mutta mustelma ja muut oireet ilmestyneet vasta nyt. Voisko olla kyse ns. hiusmurtumasta tai vastaavasta?
Siis onko kyseessä ihan varmasti ns. trauman jälkeinen tila kun kirjoitat että mahdollisesti sai iskun? Jos on niin sitten veikaan luukalvon alle tullutta ns. mustelmaa joka yleensä vasta ilmestyy parin päivän päästä ja saattaa olla hyvinkin kipeä.

Hos taas ei mitään traumaa ole tapahtunut niin turvotus, kipu ja kuumotus liittyy myös veritulppaan joko ns. pinnalliseen tai syvempään.....

Eli tää nyt jalkaa nälkemättä ja arvailupohjalta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miehellä on säären lateraalipuolella hieman malleolin yläpuolella turvotusta, kuumotusta, mustelma ja kipua silloin kun lähtee hetkellisen levon (esim. 15 min jälkeen) kävelemään. Pelaa jalkapalloa ja juoksee lenkkiä n. 2 kertaa viikossa. Sai maanantaina mahdollisesti pelissä iskun juuri edellämainitsemaani kohtaan, mutta mustelma ja muut oireet ilmestyneet vasta nyt. Voisko olla kyse ns. hiusmurtumasta tai vastaavasta?
Siis onko kyseessä ihan varmasti ns. trauman jälkeinen tila kun kirjoitat että mahdollisesti sai iskun? Jos on niin sitten veikaan luukalvon alle tullutta ns. mustelmaa joka yleensä vasta ilmestyy parin päivän päästä ja saattaa olla hyvinkin kipeä.

Hos taas ei mitään traumaa ole tapahtunut niin turvotus, kipu ja kuumotus liittyy myös veritulppaan joko ns. pinnalliseen tai syvempään.....

Eli tää nyt jalkaa nälkemättä ja arvailupohjalta.
Tai siis hän sai potkun sääreen, mutta nyt tänään on alkanut kipeytymään, vaikka isku tuli jo maanantaina. Täytyy seurailla ja käydä sitten näyttämässä. Kiitti vastauksesta :flower:
 
omg
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
olette ilmeisesti käyneet jo lääkärillä kun osasit noin hienosti asian ilmaista.. ettekö saaneet diagnoosia?
Ei olla käyty vielä lääkärissä, kun vasta äsken tunti sitten asia huomattiin. Viikonlopun jälkeen mies menee lääkäriin jos vaivat jatkuvat.
Pösilö! Mitä sä esität jotain muka-terminologiaa... olet säälittävä. Ja hei, googlaa hiusmurtuma.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
olette ilmeisesti käyneet jo lääkärillä kun osasit noin hienosti asian ilmaista.. ettekö saaneet diagnoosia?
Ei olla käyty vielä lääkärissä, kun vasta äsken tunti sitten asia huomattiin. Viikonlopun jälkeen mies menee lääkäriin jos vaivat jatkuvat.
Pösilö! Mitä sä esität jotain muka-terminologiaa... olet säälittävä. Ja hei, googlaa hiusmurtuma.
Ai että maallikko ei voi tietää, mitä tarkoittaa malleoli tai lateraalipuoli... ja hiusmurtuman googlasin vähän heikoin tuloksi, joten päätin sit kysyä täältä jos olis ammattilaisia paikalla...
 
sh 2010
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
olette ilmeisesti käyneet jo lääkärillä kun osasit noin hienosti asian ilmaista.. ettekö saaneet diagnoosia?
Ei olla käyty vielä lääkärissä, kun vasta äsken tunti sitten asia huomattiin. Viikonlopun jälkeen mies menee lääkäriin jos vaivat jatkuvat.
Pösilö! Mitä sä esität jotain muka-terminologiaa... olet säälittävä. Ja hei, googlaa hiusmurtuma.
Ai että maallikko ei voi tietää, mitä tarkoittaa malleoli tai lateraalipuoli... ja hiusmurtuman googlasin vähän heikoin tuloksi, joten päätin sit kysyä täältä jos olis ammattilaisia paikalla...
siis tuskin kukaan maallikko ihan muuten vaan tietää mikä on malleoli tai lateraalipuoli,ei meidänkään luokasta tienny kukaan ennen kun asia opetettiin...oot vähän tyhmä joka koittaa esittääviisaampaa....
 
omg
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
olette ilmeisesti käyneet jo lääkärillä kun osasit noin hienosti asian ilmaista.. ettekö saaneet diagnoosia?
Ei olla käyty vielä lääkärissä, kun vasta äsken tunti sitten asia huomattiin. Viikonlopun jälkeen mies menee lääkäriin jos vaivat jatkuvat.
Pösilö! Mitä sä esität jotain muka-terminologiaa... olet säälittävä. Ja hei, googlaa hiusmurtuma.
Ai että maallikko ei voi tietää, mitä tarkoittaa malleoli tai lateraalipuoli... ja hiusmurtuman googlasin vähän heikoin tuloksi, joten päätin sit kysyä täältä jos olis ammattilaisia paikalla...

No TIETENKIN jokainen fiksu, normaali ihminen tietää mitä lateraali yms tarkoittavat, mutta ei sellaisia sanja käytetä puhekielessä, vaan nimenomaan lääkärit käyttävät saneluissaan - edes lääkärit eivät puhekielessä näitä ko termejä käytä.

Tarkoitin, että lopeta esittäminen ja ole ihan oma itsesi vaan. eikö miehesi itse osaa hakea itselleen vai eikö mies saa tehdä mitään itse?
 
omg
No kyllä mä tiedän perustermit, ja olen varma että vähänkään koulutettu ihminen tietää. Suurin osa noista sanoista tulee sitä paitsi latinasta, eli ovat helposti pääteltävissä, vaikken minäkään mitään itse lääketieteestä tiedä.

Mutta ei noita termejä käytetä puhekielessä, sitä tarkoitin!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
No kyllä mä tiedän perustermit, ja olen varma että vähänkään koulutettu ihminen tietää. Suurin osa noista sanoista tulee sitä paitsi latinasta, eli ovat helposti pääteltävissä, vaikken minäkään mitään itse lääketieteestä tiedä.

Mutta ei noita termejä käytetä puhekielessä, sitä tarkoitin!
Sen takia käytin tollasia termejä, että lääkäri tietää heti mitä kohtaa ihmiskehosta tarkoitan. Ja mitä se sua edes liikuttaa? Keskity sä vaan omiin juttuihis.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sh 2010:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
olette ilmeisesti käyneet jo lääkärillä kun osasit noin hienosti asian ilmaista.. ettekö saaneet diagnoosia?
Ei olla käyty vielä lääkärissä, kun vasta äsken tunti sitten asia huomattiin. Viikonlopun jälkeen mies menee lääkäriin jos vaivat jatkuvat.
Pösilö! Mitä sä esität jotain muka-terminologiaa... olet säälittävä. Ja hei, googlaa hiusmurtuma.
Ai että maallikko ei voi tietää, mitä tarkoittaa malleoli tai lateraalipuoli... ja hiusmurtuman googlasin vähän heikoin tuloksi, joten päätin sit kysyä täältä jos olis ammattilaisia paikalla...
siis tuskin kukaan maallikko ihan muuten vaan tietää mikä on malleoli tai lateraalipuoli,ei meidänkään luokasta tienny kukaan ennen kun asia opetettiin...oot vähän tyhmä joka koittaa esittääviisaampaa....
No sen verran voin teille palstamammoille paljastaa, että opiskelen sellaista alaa, jossa kuuluu tietää mikä on lateraalipuoli ja mikä on malleoli... :whistle:

 
voi elämän kevät
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sh 2010:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
olette ilmeisesti käyneet jo lääkärillä kun osasit noin hienosti asian ilmaista.. ettekö saaneet diagnoosia?
Ei olla käyty vielä lääkärissä, kun vasta äsken tunti sitten asia huomattiin. Viikonlopun jälkeen mies menee lääkäriin jos vaivat jatkuvat.
Pösilö! Mitä sä esität jotain muka-terminologiaa... olet säälittävä. Ja hei, googlaa hiusmurtuma.
Ai että maallikko ei voi tietää, mitä tarkoittaa malleoli tai lateraalipuoli... ja hiusmurtuman googlasin vähän heikoin tuloksi, joten päätin sit kysyä täältä jos olis ammattilaisia paikalla...
siis tuskin kukaan maallikko ihan muuten vaan tietää mikä on malleoli tai lateraalipuoli,ei meidänkään luokasta tienny kukaan ennen kun asia opetettiin...oot vähän tyhmä joka koittaa esittääviisaampaa....
No sen verran voin teille palstamammoille paljastaa, että opiskelen sellaista alaa, jossa kuuluu tietää mikä on lateraalipuoli ja mikä on malleoli... :whistle:
No sitten luulis että osaat suunnata tavittaessa lääkäriinkin etkä arvuuttele täällä miehesi vaivoja - ei tää mikään ilmaispalveluklinikka oo eikä selvännäkijöitäkään taida olla nyt paikalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
No kyllä mä tiedän perustermit, ja olen varma että vähänkään koulutettu ihminen tietää. Suurin osa noista sanoista tulee sitä paitsi latinasta, eli ovat helposti pääteltävissä, vaikken minäkään mitään itse lääketieteestä tiedä.

Mutta ei noita termejä käytetä puhekielessä, sitä tarkoitin!
Missä esimerkiksi voisi tulla noi sanat vastaan?en ole kumpaakaan koskaan kuullut...
 
vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja sipe82:
Alkuperäinen kirjoittaja omg:
No kyllä mä tiedän perustermit, ja olen varma että vähänkään koulutettu ihminen tietää. Suurin osa noista sanoista tulee sitä paitsi latinasta, eli ovat helposti pääteltävissä, vaikken minäkään mitään itse lääketieteestä tiedä.

Mutta ei noita termejä käytetä puhekielessä, sitä tarkoitin!
Missä esimerkiksi voisi tulla noi sanat vastaan?en ole kumpaakaan koskaan kuullut...
Mä veikkaan että suurin osa muusta kuin terveydenhuoltoalan koulutuksen saaneista ihmisistä ei tiedä mistä puhutaan. Paitsi tietysti jos on erityistä kiinnostusta asiaa kohtaan ja lukenut itse. Mun mies on tekniikan tohtori ja sille ei sano malleolit, kraniaaliset tai kaudaaliset yhtään mitään suoralta kädeltä. Tai muutkan lääketieteelliset termit. Aina haluaa "selväkielisen" vastineen, biopsiankin aina varmistaa että ai niinku koepala vai? :D
 
juu
ja tuli mieleen jalkapallosta ja tapaturmista että menneinä vuosina eräs erittäin tunnettu reggae laulaja pelasi palleroista kamujen kanssa, satutti isovarpaan, jota ei sen kummemmin heti tutkittu ja kappas siihen kehkeytyi luusyöpä..

ja mie olisin mennyt lekuriin heti kun vaiva ilmeni.. vaikka viikonloppuna päivystykseen..mie olen sen verran viisas.. vaikka en terminologiaa tunnekkaan niin menen lääkäriin aina ja heti jos liikaa koskee..
 
vieras
Mitä ihmettä te kiukkuatte asiallisesta kysymyksestä? En oikein tajua... Miksi ei voisi kysyä? Paikalla oleva lääkäri vastaa, jos katsoo jotain voivansa vastata ja sillä selvä. Kyllä minäkin annan apuja ihan ilman tilinumeroa moniin oman alani juttuihin liittyen tällä palstalla silloin, kun jaksan ja katson voivani jotenkin olla avuksi. Se on ihan vain perusihmisyyttä :).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä ihmettä te kiukkuatte asiallisesta kysymyksestä? En oikein tajua... Miksi ei voisi kysyä? Paikalla oleva lääkäri vastaa, jos katsoo jotain voivansa vastata ja sillä selvä. Kyllä minäkin annan apuja ihan ilman tilinumeroa moniin oman alani juttuihin liittyen tällä palstalla silloin, kun jaksan ja katson voivani jotenkin olla avuksi. Se on ihan vain perusihmisyyttä :).
Niinpä. Kiitos :) Se taitaa vaan näitä mammoja vituttaa kun halusin lääkärin mielipidettä enkä näiden typerien ämmien mielipidettä. Mutta ilmeisesti joka soppaan täytyy lusikkansakkin työntää.
 
vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä ihmettä te kiukkuatte asiallisesta kysymyksestä? En oikein tajua... Miksi ei voisi kysyä? Paikalla oleva lääkäri vastaa, jos katsoo jotain voivansa vastata ja sillä selvä. Kyllä minäkin annan apuja ihan ilman tilinumeroa moniin oman alani juttuihin liittyen tällä palstalla silloin, kun jaksan ja katson voivani jotenkin olla avuksi. Se on ihan vain perusihmisyyttä :).
Niinpä. Kiitos :) Se taitaa vaan näitä mammoja vituttaa kun halusin lääkärin mielipidettä enkä näiden typerien ämmien mielipidettä. Mutta ilmeisesti joka soppaan täytyy lusikkansakkin työntää.
Jos haluat lääkärin mielipiteen niin sehän tuli jo tuolla aiemmin. Eli voi olla että on, voi olla että ei ole. Muuta ei kukaan järkevä lääkäri potilasta näkemättä sano, edes netissä. Samoin tuolla aiemmin tuli jo esiin se, että lääkäreillä ei ole sitä röntgenkatsetta, vaan tarvitaan kuvat ja kliininen tutkimus asian varmistamiseksi.

Ja mitä tulee sun asenteeseen niin onhan se vähän ylimielinen jonka vuoksi todennäköisesti sait vähän ivailua osaksesi. Just tuo että lääketieteellisen sanaston käyttö kuuluu jokaisen vähänkin koulutetun yleissivistykseen jne. Kyllähän se on päivänselvää alalle koulutetulle, mutta vaikka arkkitehdille ei luultavasti kuitenkaan. Mutta täällähän onkin vain typeriä ämmiä kuten itse asian niin kauniisti ilmaiset. Mitä haluat, sv numeron vai että uskot? :LOL:
 

Yhteistyössä