Onko täällä ketään jolla on aikuisena diagnosoitu adhd?

• Viestiketjun aloittaja adhd(ko?)
  • Ensimmäinen viesti
adhd(ko?)
Minkälainen prosessi se on ja mistä aloittaa? Marssin vain lääkärille ja sanon epäileväni adhd:tä? :eek: Menin nimittäin lukemaan wikipediasta oireita ja tunnistin itseni todella monesta kohdasta! Olen aina ajatellut vain olevani laiska ja saamaton, mutta ensimmäistä kertaa tuli mieleen että voisiko tämä johtua jostain muusta..

Olen aina ollut huono koulussa, varsinkin matikka on ollut vaikeaa ihan ekaluokalta lähtien. Englanti taas on aina ollut vahvin aineeni. Yläasteella opettaja ihmetteli että miksi kokeet menee aina huonosti vaikka tunneilla osaan ihan hyvin. Monesti kuulin tuon opettajan hihkaisevan yllättyneenä että "ai sä laskit tän näin!".

Ja kuten sanoin, olen aina ajatellut olevani vain laiska kun en saa asioita hoidettua, kaikki jää aina viime tippaan tai jätän kokonaan tekemättä. Pyykit saattaa olla viikon kuivaustelineessä, yleensä siihen kertyy kauhea kasa ja vasta ihan pakon edessä vaatteet eksyy kaappiin.
Olen nyt marraskuusta asti järjestänyt muka meidän asuntoa, hössötän ja hössötän ja silti kaikki jää levälleen. Kylppärissä odottelee neuletakki toista viikkoa että ottaisin siitä kuvan ja lisäisin fb kirppikselle, vaattekaapissa muutama vaate odotellut jo toista vuotta.
En pysty keskittymään niinkään yksinkertaiseen päässälaskuun kuin vaikka 21-7! Otin äsken aikaa ja siihen meni 22 sekuntia ja senkin laskin väärin :D(sain tulokseksi 15). Varsinkin just päässälaskuissa mulla lyö vain päässä tyhjää, en pysty keskittymään kertakaikkiaan ollenkaan, en saa "kiinni" mistään ja iskee paniikki. Tämä oli tosi kivaa kahvilan kassalla.

Lisäksi mulla on todella lyhyt pinna, on asioita jotka saa mut raivostumaan niin että silmissä pimenee. Tällaisia on esim se jos lapsi huitaisee vahingossa kädellä kasvoihin,kolauttaa päänsä leukaani tai päähän ja lisäksi lahkeessa roikkuminen :)D). Lasten kanssa sentään onnistun hillitsemään itseni etten lyö takaisin (hyi miten sairaalta tää kuulostaa!) mutta esim lapsena olen mennyt nyrkit pystyssä päälle jos joku on vaikkapa riidan yhteydessä mua lyönyt.

Ja tosiaan se lahkeessa roikkuminen..kun leivoin esikoisen synttäreille, kuopus konttasi jalkoihin kitisemään ja sen pienen hetken mitä odotin miestä lasta hakemaan, oikeasti STEPPASIN edes takaisin ettei muksu vain saa lahkeesta kiinni :D itseäkin järkyttää miten voin tuollaisenkin asian kokea niin raivostuttavana. Niin ja ihan missä hyvänsä haistankin sellaisen "mummohajuveden" niin mulla alkaa heti kiehumaan.

Oli pakko päästä avautumaan, koska säikähdin ihan hirveästi miten tutulta se wikipedian teksti kuulosti ja kaipaan ulkopuolisten mielipidettä että voinko olla adhd vai vain yksinkertaisesti sekopää. Kaikki tutut on vain nauraneet mulle.
Asia alkais olla ajankohtainen, koska mietin opiskelemaan lähtöä enkä haluaisi siitä samanlaista farssia kuin ammattikoulusta aikoinaan :(

"Marjaana"
Menet siis ihan terveyskeskukseen tai yksityiselle. Pyydät lähetteen (joko neurologille tai psykologille, en tiedä miten aikuisten kanssa edetään). Teet todennäköisesti testejä ja kerrot saman mitä nyt vuodatit. Muistelen että olisi hyvä jos esimerkiksi toinen vanhemmista/ihminen joka tuntenut lapsesta asti kertoo myös lapsuudestasi ja elämästäsi.

Ja siis minulla ei ole adhd:ta, mutta kokemusta on lapsen osalta.

Saattaa olla että asiat ei etene (säästöt ja lääkäreiden tietämys ko aiheesta), mutta jos asia oikeasti vaivaa ja sen haluat selvittää -- mene suoraan yksityiselle ja alan ammattilaiselle. Maksaa enemmän, mutta asiat etenevät nopeammin.

yksadd
Jos olet adhd selvä tapaus, voit päästä julkiselle puolelle tutkimuksiin, mutta noissa julkisissa prosessi on pitkä.Tai sitten etsit käsiisi aikuisiän neuropsykiatriaan erikoistuneen neurologin/psykiatrin – kannattaa ottaa selvää alueesi spesialisteista eikä mennä kenelle tahansa. Mukaan otat jonkun täyttämäsi adhd kyselylomakkeen ja vaikka kirjoittelet ylös olennaiset pointit.

Itse kävin yksityisellä psykiatrilla, käyntejä oli ehkä 4-5, jonka jälkeen sain lääkkeen kokeiluun. Tosin mulla oli useita vuosia masennushistoriaa toisen psykiatrian hoidossa ja se kaikki tieto oli nykyisen lääkärin luettavissa. Kävin myös omasta tahdostani (=lääkäri ei edellyttänyt sitä) neuropsykologisessa tutkimuksessa, joka vahvisti vain diagnoosia.

Tuolta voi kanssa lukea kaikenlaista aiheeseen liittyen:
http://adhd-aikuiset.org/bbs/index.php

Näyttää AD/HD-oireilta. Oletko helposti koukkuuntuva (Ihan kaikkeen)? Kun eteen tulee vastoinkäyminen, masennutko totaalisesti? Etkö saa lähdettyä liikkeelle ennen kuin olet sekoillut ja hakenut jotain... Oletko aina myöhässä? Ja jos olet ajoissa, olet unohtanut jotain... :-D

adhd(ko?)
Mulla saattaa tosiaan ihan ykskaks tulla mieleen että haluan jotain karkkia, ruokaa tms ja se sitten kans vaivaa niin kauan että sitä saa. Lasten kanssa kulkemisessa vihaan sitä että tosiaan AINA jotain jää, vaippa, ruokalappu, pullo..ennen lähtöä kävelen sata kertaa ympäri kämppää.
Pitääköhän juuri oikeasti hakeutua niihin tutkimuksiin :eek:
Mulle tuli muuten tässä pari kk sitten yllätyksenä, että ei ole normaalia että ensimmäinen reaktio esim juuri siihen jos joku vaikka tönäisee niin tönäisen takaisin :eek: mulla on ollut aina näin

Yhteistyössä