Onko täällä ketään, joka olisi joutunut käyttämän isoja annoksia kortisonia?

• Viestiketjun aloittaja Kortisonipelkoinen
  • Ensimmäinen viesti
Kortisonipelkoinen
Kaipaan nyt kovasti apua kaikilta teiltä.
Mua ahdistaa, koska tiedän että joudun kohta käyttämään pitkän aikaa isoa annosta kortisonia. Ja pelkään jo valmiiksi sen sivuvaikutuksia.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Tuliko kamala olo? ja oliko muita sivuoireita? Ja miten jaksoitte? Olisi kiinnostavaa myös kuulla miksi olette joutuneet syömään tuota kamalaa ainetta?

Tablettejako tarkoitat siis?

Itse jouduin syömään 2tablettia per päivä melkein puolen vuoden ajan. Mitään sivuvaikutuksia en huomannut, vaikka itsekin pelkäsin niitä ensin. Ja erittäin pahan ihottuman vuoksi niitä jouduttiin napsimaan. Ihottuma on ja pysyy, pian taas uusi kierros nuita tabletteja :/

Mulle annettiin suoneen kortisonia basedowin taudin silmäoireiden takia kerta viikkoon 12viikkoa. Kasvot turpos (ei mitenkään muodottomiksi :D) ja se kortisonin maku tuli joka kerta suuhun, otinkin sairaalaan mukaan yleensä jotain pastilleja. Univaikeuksia saattoi olla muutaman yönä hoidon jälkeen. Tosi tylsäähän se oli mutta ei siitä mitään kammoa jäänyt. Miksi sulle annetaan kortisonia?

fsdjkl
Yhdellä läheisellä on nyt vissiin kolmatta viikkoa kortisonit käytössä. Unettomuus on kuulemma selvin sivuvaikutus, ei oo ollut hirveesti mitään pahoinvointia tms. vielä ainakaan. Sillä on kyllä kortisonin rinnalla myös yks toinen vahvempi lääke, joten en tiedä kummasta unettomuus johtuu. Diagnoosina keuhkofibroosi.. Joutuu ilmeisesti ainakin puolitoista vuotta kortisonia ottamaan..

Muilta kortisonikuurilla olleilta oon kuullut, että turvotus taitaa olla se inhottavin sivuvaikutus.

"Piika-äiti"
Kortisoni vaikuttaa ruokahaluun. Isoina annoksina se vaikuttaa todella rajusti jonnekin aivojen kohtaan, jossa kylläisyyden tuntokeskus sijaitsee. Pyydä lääkäriltäsi samalla kun saat reseptin lähete ravintoterapeutille, sillä hän osaa auttaa lääkityksesi ja ruokavaliosi suunnittelemisessa. Sinä tarvitset siihen nimittäin oikeasti apua.

Ystävä lihoi 30 kiloa kun joutui kortisonikuurille aivokasvaimen hoidon tukihoitojen myötä.

No mikä nyt on iso annos?

40mg annoksella yleensä aloitan kuurit... Aika monta vuotta meni kortisonikuurien kanssa ilman sivuoireita, mutta kun ne erään kerran pamahtivat päälle, niin joka kerta sen jälkeen olen arastellut kortisonikuurin aloittamista (vähän liiankin kanssa ehkä).

Sivuvaikutuksia on ollut vuosien varrella jos jonkinlaisia. Kaikista inhottavimmat ovat painon nousu (viikossa tuli 10kg) ja ärtyisyys. Muutaman viikon kuurin jälkeenen saa aamuyöstä nukuttua ja univelka alkaa painaa.. Pienempiä ja harmittomampia sivuvaikutuksia ovat esim. ne, että haavat paranevat hiukan hitaammin, kasvoissa karvoitus lisääntyy (tosin aika hentoisiksi nämä "viikset" onneksi kasvavat ja ne saa nypittyä pois) ja kasvoihin saattaa tulla finnejä, joita ei muulloin olekaan kuin kortisonikuurien aikana.

Eli olo on aika toisaalta kamala, etenkin henkisesti kun osaa jo odottaa kauhulla näitä sivuvaikutuksia. : / Toisaalta kortisoni toimii tehokkaasti ja on joissain tilanteissa korvaamaton täsmälääke hoitamaan kroonista sairauttani (CU) , joka hankaloittaisi elämää sitten muulla tavoin jos sitä ei hoitaisi...

aloittaja
Anteeksi että vastaus kesti. Minulla siis todettiin SLE tauti ja sen aiheuttamaan munuaisvaivaan joudun syömään kimpun lääkkeitä. Yksi niistä on iso annos (lääkäri puhui harvinaisen isosta) kortisonia, tabletteja käsittääkseni.
Pelottaa eniten tuo lihominen ja se että kaikki taudt kai tarttuu helpommin? Tästä viimeisestä en ole varma.
Painan nyt 85 kiloa ja olen vain 170 senttiä pitkä, joten tuntuu että painan nyt jo liikaa.
Ravintoterapeuttia tuskin pääsen tapaamaan, mutta mulla on terveet ruokatottumukset. Ainoa että olen jotenkin saamaton saamaan itseäni liikkeelle.

Miten iso annos?
Itselläni on mennyt muutaman kerran kortisonikuureja, joissa kerran suoneen muistaakseni jotain 60mg, tosin vain joittenkin päivien ajan. Sen jälkeen 40mg alkaneella annoksella, josta pudotusta vaihtelevasti joko 10mg tai 5mg tahdilla. 10mg pudotustahdilla kuuri oli liian lyhyt eikä ehtinyt kunnolla tehota. Viimeisin kuuri 5mg pudotuksella oli tehokkain. Itsellänikin oli aiemmissa kuureissa pahin sivuoire tuo unettomuus, iltaisin ja öisin särki päätä kun väsytti mutta ei saanut unen päästä kiinni. Se onneksi hälveni, kun annos pieneni. Otin ihan unilääkkeeksi joskus muutaman siiderin lyhyellä tahdilla, jotta sain unta. Ensimmäisten kuurien aikana tuli myös todella piristynyt olo, oli ihan ylienerginen superihminen.

Välttelin turvottavia (suolaiset ym) ruokia, sillä neste tosiaan kertyi etenkin naamaan, vaikka painoa ehti tullakin vain muutama kilo. Ne lähtivät myös itsekseen heti pois, kun kortisonikuuri loppui.

Viimeisimmässä kuurissa ei onneksi esiintynyt tuota unettomuuttakaan, ehkä elimistö oli jo sitten sopeutunut lääkkeeseen sen verran, jouduin kuitenkin vuoden aikana kolme kertaa kuurin syömään.

Minulle kortisoni on vaikuttanut edellisessä viestissä mainittuihin finneihin siten, että koko iho on kaikkia mustapäitä myöten kirkastunut puhtaaksi eli ei ole aiheuttanut finnejä, vaan pitänyt ne poissa. Iho tosin tuntui vähän liian rasvoittuneelta.

Ruokailutottumuksia ei kannata kortisonikuurin aikana kovin paljon muuttaa.. Kortisonilla on kuulemma sellainen "sivuvaikutus", että näläntunne lisääntyy ja senkin vuoksi painoa tulee helposti lisää. Turvotusta voi yrittää vähentää juomalla paljon ja välttämällä turhaa suolaa.

aloittaja
Jaahas, aina oppii uutta. Kiitos maranooka ja tietysti kaikki muutkin. Olen vaan niin ulapalla näissä vielä. Mietin vain että on tääkin parempi kuin kuolema.
Mitä kaikkia sivuoireita tuo kamala kortisoni sitten tuokaan tullessaan.

Lisäkokemuksia kaipailen edelleen..

Mies on joutunut sitä pari kertaa syömään leikkauksen jälkeiseen turvotukseen... Mitä muistan niin tuo kasvojen turvotus ja ruokahalun (ja varsinkin makean) lisääntyminen mikä näkyi sitten vähän painossa. Ei kuitenkaan hirveän pitkään syönyt ja kun lopetti niin loppui myös tuo ruuan kaksin käsin vetäminen kuin seinään.

mä olen nyt syönyt reilun puol vuotta kortisonia, paino nousi ihan muutamissa vkoissa 10kg ja hikoilin yöllä kun porsas ja hiki haisee kaamealta, finnit kaupan päälle.. ihan varmasti jotain oireita saat, mutta ota huomioon ne positiiviset asiat mitä sä sen jälkeen pystyt tekemään kun saat kortisonit kohdilleen ja olot myös.. se voittaa ne kivut mennen tullen! :) itse sairastan nivelpsoria, sjögreniä ja fibroa, joten kivut on mun elämää ja otan kyl mielummin ne muutamat kilot ja ylimääräset suihkut sillä hinnalla että pystyn elämään suht normia elämää! :) tsemppiä!!

aloittaja
Tästä vaikean tekee se, ettei mulla ole mitään oireita. Alkuun luultiin munuaisten vajaatoiminnaksi, mutta selvisikin että mulla on SLE. Siksi tämä onkin niin vaikeaa.
Kun ei ole mitään oireita, niin tuntuu että niitä ruvetaan hakemaan purkista :(
Mutta ehkä se että voin ehkä joskus saada vielä lapsen, antaa mulle voimaa.

"Tiina"
Isäni sairasti verisyöpää, johon yhtenä hoitona oli kuukausittain 3 päivän ajan 27 dexametason-kortisonitableettia/pvä eli siis 27x3. En muista enää paljonko se oli milligrammoissa tai grammoissa, joka tapauksessa ihan hurja määrä. Tällä määrällä (kuukausittain siis tuo n. 80 tablettia kolmen päivän aikana) ei tullut vielä kuukasvoja, muutamana yönä univaikeuksia ja muistaakseni jotain raajojen hermopuutoksia tms.

Yhteistyössä