Onko täällä ketään, joka ois viriketoiminnan ohjaaja tsm.?

jokapaikan höylä
Joo hei!
Olen viriketoiminnan ohjaaja ja teen n. 100 hengen palvelukodissa työtä mielenterveyskuntoutujien, vanhusten (muistisairaidenkin) ja neurologispohjaisilla diagnooseilla olevien parissa töitä. Työni on erittäin laaja-alainen ja koulutustakin minulta löytyy: lähihoitaja (mielenterveys- ja päihdepuoli), markkinointimerkonomi, artesaani, perhepäivähoitaja. Lisäksi olen opiskellut musiikkia ja laulua, kotitaloutta, viriketoiminnan ohjausta ja tehnyt töitä edellisessä työelämässä 12 vuotta kasityökeskuksessa käsi- ja taideteollisuusohjaajana. Olen ollut kiinnostunut erilaisista käsillä tekemisen alueista aina kovista materiaaleista pehmeisiin. Olen sosiaalinen ja kuulemma huumorintajuinenkin. :) Ohjaan ryhmiä aina puutöistä korttiaskarteluun ja käsitöihin, vedän ruokaryhmiä, erilaisia keskustelu- ja musiikkiryhmiä, liikunta- ja tietovisailujuttuja. Keksin ajankohtaisiin tapahtumiin aiheita ja pidän asukkaat tämän päivän aiheissa kiinni lukemalla lehteä tai vaikkapa kirjaa. Mielikuvitus ja budjetti on rajana. Organisoin tapahtumia ja retkiä. Opetan tietokoneen käyttöä ja käyn välillä toimintaterapian puolellakin, tosin sosiaalinen kuntoutus on alueeni. Pankkikäyntejä, kaupassa käyntejä yms. Lisäksi olen laaturyhmän vetäjänä tällä hetkellä ja kirjaamisryhmän jäsen. Hoitosuunnitelmien teko yhdessä hoitajien kanssa, kun se vaan on mahdollista. Lähihoitajan koulutus saattaa riittää, itse ajattelen niin, että tuo markkinointipuolen koulutuskin tukee työtäni, laatu on tullut myös hoitoalalle ja paikkaa tarvitsee markkinoida ja osata markkinoida. Askarruttajakoulutus on hyvä olla tai hamk:ssa voi opiskella ohjaajaksi (entinen askartelunohjaajaopisto). Lisäksi on suotavaa hyvä hermojen hallintakyky, huumori, tasa-arvoinen kohtelu, rajojen asettaminen tarvittaessa, eettinen arvomaailma jne. Viriketoiminnanohjaajan paikkoja on vähän. En usko, että oppisopimiksella voi kouluttautua suoraan ohjaajaksi vaan lähihoitajaksi kylläkin. Viriketoiminnan ohjaus on lisäpalvelua ja siinä on harvemmin muita työntekijöitä. Minä olen tehnyt tätä työtä kymmenen vuotta ja työkaveria ei ole ollut.
 

Yhteistyössä