Onko täällä ihmisiä jotka lukevat romaaneja?

Miten kaunokirjallisuudessa merkitään vuoropuhelu ajatusviivan kanssa, esim:

Hannu juoksi Liisan perään, ja huusi:
-Odota! Liisa harppoi isompia askeleita, melkein juoksi. -Sanoin odota, jatkoi Hannu ja pudotti salkkunsa maahan.
-Enkä odota! Liisa vastasi ärsyyntyneenä.

Pitääkö tossa välissä painella jotain entteriä ja kun sanoja pysyy samana niin tarvitaanko siinä viivaa, laitetaanko seuraavalle riville? Kun vuoropuhelu päättyy nin jatkuuko juttu seuraavalta riviltä vai heti perään?

vieras
Celestine katsoi vuoroin Tohtoria ja kimaltavaa tuppea, joka suojasi kädentynkää.
"Mitä tuo on tarkoittavinaan?"
"Ei paljon mitään. Kotoa vain on tullut joitakin uutisia, joihin Childe antoi minun tutustua." Trintignant astui kutsua odottamatta huoneen puolelle ja sulki sitten kankaisen välioven.
"Mitä uutisia, Tohtori?"

Noin ne on tuohon yhteen kirjaan merkitty.

Minä varmaan laittaisin eri riveille eli enteriä väliin. Ei siitä mitään pilkuntarkkaa sääntöä taida olla olemassa, mutta niin minä olen omiin kirjoihini tehnyt.

Se, tuleeko kappalejako riippuu siitä, vaihtuuko asiakokonaisuus vai ei. Ei se sinänsä minusta riipu siitä, loppuuko vuoropuhelu.

Ja muista että sitaattiviivan jälkeen tulee välilyönti eli seuraavaa sanaa ei saa kirjoittaa kiinni sitaattiviivaan.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Minä varmaan laittaisin eri riveille eli enteriä väliin. Ei siitä mitään pilkuntarkkaa sääntöä taida olla olemassa, mutta niin minä olen omiin kirjoihini tehnyt.

Se, tuleeko kappalejako riippuu siitä, vaihtuuko asiakokonaisuus vai ei. Ei se sinänsä minusta riipu siitä, loppuuko vuoropuhelu.

Ja muista että sitaattiviivan jälkeen tulee välilyönti eli seuraavaa sanaa ei saa kirjoittaa kiinni sitaattiviivaan.
okei, kiitos. mutta laitanko sitaattiviivaa jos sama puhuja jatkaa? entä tarviiko joka sitaatin jälkeen selittää kuka se on sanonut?

vieras
No ote toisesta kirjasta...

Ukko otti taskustaan ison neulan ja sanoi kuninkaalle: - Vaikka oletkin noin laiha, lyön vetoa, ettet pääse ryömimään tämän neulansilmän läpi.
- Katsotaanpa, enkö muka pääse, sanoi kuningas äkäisesti ja kävi tuumasta toimeen. Hän rupesi mönkimään neulansilmän lävitse, mutta juuttui vatsansa kohdalta kiinni.
- Auttakaa minut pois täältä! sanoi kuningas hoviväellensä. Mutta vaikka koko palvelusväki yksissä tuumin kuningasta koetti neulansilmästä pois vetää, ei hän siitä irronnut.
- Vain yhdellä keinolla pääset tuosta pinteestä....

Yhteistyössä