Onko täällä erityisopettajia - miten eroaa erityisLUOKANopettajasta?

• Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Olen tässä pohtinut erilaisia vaihtoehtoja opettajan uralle. Minulla on nyt takana opettajan pedaopinnot eli opettajan pätevyys on olemassa. Mutta tällä hetkellä minulla ei ole aineenopettajanpätevyyttä esim. lukioon, sillä pitäisi olla toisesta opetettavasta aineesta syventävät opinnot (itsellä vain psykologia aineopintoina).

Yhtenä vaihtoehtona olen miettynyt tuota erityisopettajan pätevyyttä, mutta jotenkin itselle on jäänyt hieman epäselväksi, mitä erityisopettaja kouluissa sitten oikeastaan tekee? Jos siis kysymys ei ole erityisLUOKANopettajasta. Jos ajatellaan vaikka yläkoulun erityisopettajaa?

Tällä hetkellä on erityisopettajan työ muuttumassa. Perinteisesti se on ollut sitä, että erityisope on ottanut luokasta yhden tai useamman oppilaan harjoittelemaan esim. äidinkielt tai matikkaa. Tai luokasta on voitu poistaa hankala oppilas erityisopettajalle. Nykyään etsitään uusia toimintatapoja esim. samanaikaisopettaminen on yksi mahdollisuus. Eli luokassa voi olla yhtä aikaa luokan/aineenopettaja ja erityisopettaja.

"a p"
Tällä hetkellä on erityisopettajan työ muuttumassa. Perinteisesti se on ollut sitä, että erityisope on ottanut luokasta yhden tai useamman oppilaan harjoittelemaan esim. äidinkielt tai matikkaa. Tai luokasta on voitu poistaa hankala oppilas erityisopettajalle. Nykyään etsitään uusia toimintatapoja esim. samanaikaisopettaminen on yksi mahdollisuus. Eli luokassa voi olla yhtä aikaa luokan/aineenopettaja ja erityisopettaja.
Mutta edelleen minulle on epäselvää, MITÄ se erityisopettaja tekee, kun taustalla ei ole luokanopettajan pätevyyttä (monialaiset) eikä aineenhallintaa? Tukee lapsen/nuoren oppimista?

"vieras"
Yläkoulun opettajan hommista en niin teidä, mutta alakoulussa hän testaa aika ajoin kaikki oppilaat, antaa yksilö/pienryhmäopetusta lisätukea tarvitseville oppilaille jossain aineessa, pitää puheharjoituksia s ja r-vikaisille lähinnä, jotka eivät pääse puheterapiaan

Totahh
Erityisopettaja ennenkaikkea opettaa, samanaikaisopetusta, yksilöopetusta tms. Lisäksi konsultoi, tekee seuloja yms. Opiskeluihin sisältyy myös ainedidaktiikkaa, vaikkei monialaisia opiskellakaan (ei ole luokanopettaja).

Aloin miettimään asiaa ja varsinkin tuota, että jos opettajalla ei ole minkään aineen opettajan pätevyyttä. Meillä 8lk poika käy suuren osan kieltentunneista erityisopettajan luona. Ymmärtääkseni erityiopettaja tekee pojalle tuntisuunnitelmat ja kokeetkin hän tekee yleisopetuksen kokeen pohjalta. Sitä vain mietin, että aika haastavaa se on, jos ja kun ei ole itse aineiden opettaja. Ja ei kait kukaan voisikaan joka aineen taitaja ollakaan.

[QUOTE="a p";25729060]Mutta edelleen minulle on epäselvää, MITÄ se erityisopettaja tekee, kun taustalla ei ole luokanopettajan pätevyyttä (monialaiset) eikä aineenhallintaa? Tukee lapsen/nuoren oppimista?[/QUOTE]

Niin, tukee oppimista esimerkiksi erilaisilla opetusmenetemillä, erilaisella opetusmateriaalilla tai etenemisvauhdilla. Tai miettii yhdessä vanhempien ja opettajien kanssa, että pystyykö oppilas opiskelemaan kaikki asiat vai pitääkö tehdä henkilökohtainen oppimissuunnitelma tai tarvitseeko jotain erityisiä apuvälineitä. Tärkeänä osana on myös oppilashuollollinen työ eli olla yhtenä aikuisena miettimässä, mitä muuta tukea nuori tarvitsee elämäänsä että nuori voisi hyvin ja saisi käytyä koulua jne.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä