Onko taaperon takia vain jatkettava perhekerhossa käymistä vaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äire
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äire

Vieras
itseä on alkanut vähin erin koko touhu nyppiä ( samoiten kävi aikanaan tässä vaiheessa ekankin kanssa )??

Siksi mietin, että onko kerhossa pakko käydä sen takia, että taaperosta tulisi sosiaalinen ja toisten lasten kanssa leikkivä tyyppi. Ekan kanssa kun kerhoilut tässä vaiheessa jätettiin syrjään ja ei silloinkaan ollut pahemmin äitikavereita kenen luona olisimme käyneet, niin eka on aina mieluiten viihtynyt omissa oloissaan + leikeissään. Hänen yksin leikkimistään ollaan sitten joka paikassa ihmetelty ja kummasteltu, niin päiväkodissa, eskarissa kuin nyt koulussakin. Aina todetaan, että " kun hän leikkii mieluiten yksinään, ei itse hakeudu toisten lasten kanssa leikkimään. toisaalta kun häntä joku pyytää leikkiin mukaan, silloin hän saattaa mennä mukaan. "

Itsekään en siis ole aikanaan ollut mikään toisten lasten kanssa leikkijä, vaan parhaimmat leikit leikin yksinäni. Niin en ymmärrä toisaalta tätä nykyajan sosiaalisuusvöyhötystä, että lasten olisi leikittävä ja oltava toistensa kanssa alvariinsa. Minusta taas on parempi, että ihminen viihtyy itsensä kanssa ja pärjää myös itsekseen ilman isoa laumaa ympärillään. Tosin toimeen on tultava muitten kanssa. Se on tietty tärkeä homma. Mutta ei se ole minusta hyvästä, että jos lapsi koko ajan vain tarvitsee kavereita, että saa leikin aikaiseksi, eikä osaa itsekseen leikkiä lainkaan.

Perhekerhossa minua jälleen nyppii se sama homma mikä ekankin aikana. Kun keskustelut toisten äitien kanssa ovat niin pintapuolisia. Monikin äiti rupattelee sujuvasti keskenään ja itse koen jääväni keskustelujen ulkopuolelle. Yksinään aika pitkälti saan paahtaa vilkkaan taaperon perässä kerhon leikkihetken aikana ja syrjästä katselen, kun toiset äidit höpisevät omia juttujaan. Tulee sama tunne kuin ekankin aikana, että tätä samaa juoksemista se on kotonakin, miksi siis ylipäätään vaivauduin tänne kerhoon tulemaan??

Kuitenkin kaipa ne sosiaaliset taidot lähtevät jo näin varhaisesta iästä alkaen ja hiljalleen sitten kehittyvät vuosi vuodelta paremmaksi. Ja jos vain jaksaisin kerhossa nyt käydä, niin jospa taaperon meno toivottavasti jossain vaiheessa rauhoittuisi + hän keskittyisi katselemaan / ehkä "leikkimään" toisten tenavien kanssa. Eikä sitten myöhemmin tulisi sanomista lapsen sosiaalisista taidoista.

No, se olis tärkeää että näytät lapsellesi esimerkkiä. Jos itse et juttele kenenkään kanssa niin lapsen mielestä on ihan ok ettei hänkään puhu/ota kontaktia kehenkään.
Sinäkin varmasti voit oppia uutta jos ryhdyt määrätietoisesti opettelemaan small talkkia. Introvertit ihmiset näyttää ulkopuolisen silmissä usein siltä että niitä ei kiinnosta mennä juttelemaan muiden kanssa, mieti minkälainen sun oma ulosanti on. Tuommoisissa tilanteissa small talk on kuitenkin ihan helppoa: alat vaan kehumaan sen toisen lasta(ompas nätti mekko/tuuhea tukka/taitava rakentaja/hyvä tasapaino jne) kysyt ikää jne ja sitten alat kysyä jostain itsellesi ajankohtaisesta ongelmasta esim miten teillä nukutaan yöt jne.

Ymmärrän kyllä ongelmasi, et varsinaisesti nauti moisista keskusteluista mutta jos haluat päästä syvällisemmälle tasolle jonkun kanssa niin jostain on puhuttava.

Juuri tuollaista small talkia kyllä ylläpidän kerhossa joidenkin äitien kanssa. Mutta siis aika pintapuoliseksi se jää ja sitten nuo äidit alkavat keskenään jotain muita juttuja keskustelemaan.

On meitä sosiaalisesti inkompetentteja muitakin, ainakin mitä tulee mammapiireihin. Lapset on kyllä olleet melko pienestä
hoidossa joten niitä on sosiaalistettu sitä kautta, sopi minulle.

Niin no. Jos luet oman viestisi, niin ehkä huomaat siinä hieman syy-seurauksia?
Kerrot että olet aina tykännyt leikkiä itseksesi, parhaat leikit tuli näin. Ja nyt kakkosen kanssa koet Taas jääväsi porukan ulkopuolelle.

Keskustelutaito on taitoa, joka pitää opetella. Sitä ei opi leikkimällä yksinään.

Murehdit lapsen sosiaalisuutta? Mutta totuushan taitaa olls, että ne taidot pääasiassa opitaan jo vanhemmilta. Sinä juoksentelet perhekerhossa vain lapsen perässä, lapsi ei saa mallia että on mukavaa itsekin osallistua keskusteluun. Lapsi ei näe sinulta esimerkkiä miten olla luonnollisesti vieraiden seurassa. Ei opi kuinka mennään leikkiin mukaan.

Ja on varmasti totta, monikin varmasti kokee että yksin on helpompi tehdä asiat. Kukaan muu ei riko leikkejä. Tai aikuisena voi kokea, että tekee opiskelutyöt mielummin yksin, nii tulee ainakin hyvä. Mutta kun tuo ei ole se pointti. Koulussa tehdään ryhmätöitä sen vuoksi, että opitaan toimimaan ryhmässä. Opitaan selvittämään ongelmia, tukemaan toisia, tekemään kompromisseja, opetellaan johtamaan, opetellaan tekemään toisen tavalla - ja huomataan et hyvähän tästäkin tulee. Harjotellaan toisten kanssa "leikkimistä", keskustelua, toimimista ym ym ym...

Herättääkö mitään ajatuksia?
Olet huolissasi lapsen sosiaalisuudesta, mutta mistä se lapsi mallin saa.....jos vanhemmatkaan ei osaa?

"Sinä juoksentelet perhekerhossa vain lapsen perässä, lapsi ei saa mallia että on mukavaa itsekin osallistua keskusteluun. Lapsi ei näe sinulta esimerkkiä miten olla luonnollisesti vieraiden seurassa. Ei opi kuinka mennään leikkiin mukaan."

Itse koen, että en voi istua jonkun äidin kanssa rupattelemassa niitä näitä, kun taapero painattaa tukka putkella paikasta toiseen. Istuisitko sinä tyytyväisenä tuolissa, kun taaperosi menisi paikasta toiseen eikä yhtään malttaisi keskittyä "leikkimiseen"? Toisekseen kerhossa on nyt monta pientä uutta vauvaa ja oma taaperoni tykkäisi mielellään mennä heihin koskemaan. Siksi minun on myös kuljettava jatkuvasti tenavan perässä ja juttelut muitten äitien kanssa jäävät vähiin.

Muuten sinulla on oikein ajatuksia herättäviä ajatuksia, kiitokset niistä vvvbb!!

meillä ekan kanssa jäi kanssa noi käynnit vauvvakahvilassa yms avopk.ssa vähiin kun en jaksanut muita mammoja...useimmat istuvat ja juoruuvat ilman että edes seuraavat mitä muksu tekee...myöhemmin ryhmään tulleena ja muita en siellä tuntenut, yritin tehdä tuttavuutta mutta turhaan...ei niihin piireihin oikein taho sitten enää ulkopuolisena päästä jos ei oo ihan elohiiri. eka muksu nyt 8v ja kaipaas euraa ja kavereita, on sosiaalinen ja reipas, menevä tapaus. saa kaverita melko helpolla. tokan kanssa yritin kanssa käydä tuolla ja taas tyssäsi. no2 tykkää leikkiä yksin mitä 1.muksu ei ole koskaan tehnyt, kakkosen vaikeampi saada kaverita...on kyllä tempperamenttinen luonne.

Ei, kerhoissa ei ole pakko käydä. Pieni lapsi tarvitsee rakastavan perheen. Siinä perheen kesken koetut sosiaaliset tilanteet on tarpeeksi. Nyt kun vielä sisarkin perheessä, niin jakamista ja toisen huomioimista saa ihan kotonakin treenata.
Pidä yhteyttä omiin ystäviisi, tapaa heitä ja heidän lapsiaan (myös siis ystäviä, joilla ei ole lapsia,heh) ja lastesi isovanhempia. Pidä siis lasten sosiaaliset suhteet rikkaina, mutta omien fiilisten mukaan. Ei siis siten, että joka päivä tai edes joka viikko tarvitsee ketään nähdä. Toimi niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Ole hyvä äiti, osaat kyllä! :)

Äiti kahdelle. Kun ei täällä kovin häävisti sisarusten väliset jutut aina tahdo luonnata. Välillä isompi (pian 10v) kohtelee todella kehnostikin pienempäänsä ja toisinaan malttaa rakentaa pienelle tornin minkä pieni saa hujauttaa nuriten.

Vanhempiini pidän melko tiivistä yhteyttä. Omia kavereita minulla ei ole. Tosin jonkin sortin yhteyttä pidän yhteen läheiseen sukulaiseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30302618:
Itse koen, että en voi istua jonkun äidin kanssa rupattelemassa niitä näitä, kun taapero painattaa tukka putkella paikasta toiseen. Istuisitko sinä tyytyväisenä tuolissa, kun taaperosi menisi paikasta toiseen eikä yhtään malttaisi keskittyä "leikkimiseen"? Toisekseen kerhossa on nyt monta pientä uutta vauvaa ja oma taaperoni tykkäisi mielellään mennä heihin koskemaan. Siksi minun on myös kuljettava jatkuvasti tenavan perässä ja juttelut muitten äitien kanssa jäävät vähiin.

Ehkä sun pitäisi rentoutua hieman. Ellei taaperosi tee mitään vaarallista tai hajota paikkoja, niin ei sun tarvitse sen perässä juosta. Yleisesti perhekerhot on aika turvallisia siinä mielessä ettei siellä ole mitään lasivaaseja tms. Joten anna taaperosi vähän tutkia paikkoja ihan itse. Kykenet varmasti pitämään häntä silmällä samalla kun juttelet muitten äitien kanssa, ja jos tilanne alkaa näyttää siltä että sua tarvitaan (lapsi on menossa pihalle, tunkemassa pikkulegoja suuhunsa , tökkimässä vauvan silmää) niin puutu siinä vaiheessa. Vauvaan koskeminen ei varmaankaan ole vaarallista jos os tehdä sen kauniisti, siinäkin voi opastaa sanallisesti.

Viimeksi muokattu:
No ei ole pakko käydä. En käy itsekään. Kerran viikossa eräs harrastus meillä. Ja eipä nuo 1- 1 1/2 vuotiaat siellä juurikaan toisiaan kaipaa vaan touhuilevat omiaan ja äidit yrittävät saada lapset keskittymään sen hetken toimintaan. Varmaan talven mittaan tilanne muuttuu. Mutta ainakaan nämä alle 1 1/2 vuotiaat ei "seuraa" sinänsä tarte, itse tutkivat maailmaa :) enemmän ne kerhot on äitien sosiaalisia tilanteita...

Yhteistyössä