Onko täälläpäin yläasteella jotenkin poikkeuksellisen tiukka poissaolosääntö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Täälläpäin on yläasteella sellainen sääntö, että jos poissaoloja tulee lukuvuoden aikana 100 tuntia tai enemmän niin silloin jää luokalleen, olipa poissaolojen syy mikä tahansa. Samaisella yläasteella jäi yleensä joka vuosi jokaiselta luokalta ainakin yksi oppilas luokalleen syystä tai toisesta. Eräänä vuonna luokalleen jääneitä taisi olla jopa yli 10, ja yläasteella oli kaikkiaan 350-400 oppilasta. Siitä uutisoitiin silloin paikallislehdessäkin, että "Yläasteella poikkeuksellisen paljon luokalle jääneitä".

Mitenkäs muualla?

Enpä ole koskaan kuullut tuollaisesta säännöstä. Kuulostaa omituiselta. Fiksu oppilas voi olla ihan älyttömästi pois ja hallita silti kaikki opetettavat asiat erinomaisesti, yläkoulussa käsitellään niin tajuttoman hitaasti asioita.

[QUOTE="mä";24137170]100 h : 5 h = 20 koulupäivää, eli 4 kokonaista kouluviikkoa

Sääntö kuulostaa hyvältä.[/QUOTE]

Täälläpäin yhden koulupäivän pituus on 6 tuntia eli aamuyhdeksästä iltapäiväkolmeen.

Eikös tuon 100 h saa täyteen olemalla pois pari päivää kuukaudessa? Aika kohtuutonta jättää sen takia luokalleen, varsinkin jos korvaa ne poissaolot jotenkin (näyttää että on tehnyt sne päivän tehtävät tmv).

Kyllähän aika tiukalta kuulostaa, mutta toisaalta ihan hyvä turhien poissaolojen karsimisessa. Mut toisaalta, ite muistan yläaste-ikäisenä sairastuneeni, oliko nut a-virus tms ja lähdin kesken päivän kun kuumetta 39. Ja olin seuraavat 6 kokonaista päivää pois, eli poissaolotunteja tais tulla 40. Ja mulla oli edelleen lämpöä, kun kouluun palasin, ei vaan jaksanut maata enää kotona.
Saati sitten joku vakavampi juttu jos koululaiseen iskee ja jää siksi luokalleen :/

[QUOTE="vieras";24137201]Eikös tuon 100 h saa täyteen olemalla pois pari päivää kuukaudessa? Aika kohtuutonta jättää sen takia luokalleen, varsinkin jos korvaa ne poissaolot jotenkin (näyttää että on tehnyt sne päivän tehtävät tmv).[/QUOTE]

Mikäli korvata aikoo, se vaihtoehto on muuten järjestetty opetus.

Mun lapset ei siis tuollakoulussa pääsisi etenemään luokka-asteelta toiselle , kun ovat jo meidän matkustelujen takia joka vuosi väh. viikon pois , + sairastumisen takia tulevat poissaolot + urheilukilpailujen & leiritysten takia tulevat poissaolot.

Eli jos kyse yläasteesta - polkisivat seitsemättä luokkaa käydä vielä kakskymppisinäkin .....

Hurjaa että sairastelutkin lasketaan tuohon. Itse muistan seiskaluokalla olleeni kuukauden poissa paha keuhkokuumeen vuoksi. Ja kummasti kyllä tylsyyksissä kuumeettomina hetkinä opettelin matikkaa, lueskelin historian kirjaa ym. Outoa, ettei itsenäisellä opiskelulla voisi korvata, jos on ollut sairaana tai suunnitellulla matkalla. Lukio ja Yliopistohan ovat pelkästään sitä itsenäistä opiskelua.

Kyllä minä äitinä nostaisin hulabaloon, jos esimerkiksi lapsi muuten pärjäisi moitteetta, mutta sairastelun takia poissaolot täyttyisi ja meinaisivat jättää luokalle. Eihän tuosta ole muuta kuin haittaa! Eri asia sitten lintsaajat.

Itse kärsin yläasteella niin pahoista kuukautiskivuista että saatoin oksennella eli jouduin olemaan joka kk yhden päivän pois. 60 tuntia niistä. Lisäksi normi flunssat ja mahataudit. Keskiarvoni oli 9,8. Oispa ollut ikävää oll teidän ala-asteella, kun oisin jääny kaks kertaa luokalleni!!!

Lasten poissaoloa koulusta vanhempien järjestämien lomamatkojen vuoksi en hyväksy. Rikkoo oppivelvollisuutta ja antaa oudon mallin tulevaan työelämäänkin: ei sielläkään omia lomia pidetä, vaan lomat sopimuksen mukaan!

[QUOTE="mä";24137170]100 h : 5 h = 20 koulupäivää, eli 4 kokonaista kouluviikkoa

Sääntö kuulostaa hyvältä.[/QUOTE]

Ensinnäkin tuo laskukaavasi ontuu, keskimääräinen koulupäivä kestää 6 tuntia eli tekee vajaat 17 päivää. Meillä esim. keuhkokuumeen aiheuttama poissaolo olisi syönyt tuon lähes täysin. Siitä huolimatta oli yksi luokan parhaista oppilaista.

Lintsaajille kohdalle sääntö sopii.

[QUOTE="outoa";24137609]Keskiarvoni oli 9,8. Oispa ollut ikävää oll teidän ala-asteella, kun oisin jääny kaks kertaa luokalleni!!![/QUOTE]

Tuo onkin kova keskiarvo. Enpäs tiedä, mahtoiko meidän yläasteella olla minun kouluaikanani kellään oppilaalla noin hyvä keskiarvo. Itse sain kerran yläasteen lukuvuoden päätöstilaisuudessa luokkan parhaimman oppilaan stipedin ja minulla oli silloin keskiarvo 8,7. Minulla oli sitten vain oman luokkani paras keskiarvo, ei siis oman vuosiluokkani paras keskiarvo.

Minun kouluaikanani meidän yläasteella eräänä vuonna oli kaikkien 7. luokkien yhteinen keskiarvo 7,7. Kaikkien 8. luokkien keskiarvo oli muistaakseni 7,5. Kaikkien 9. luokkien keskiarvo oli 7,2. Jokaisen vuosiluokan parhaimman luokan keskiarvo oli suurinpiirtein puoli numeroa parempi, kuin nuo kaikkien luokkien keskiarvot. Rehtori oli aina ne keskiarvot laskenut ja sitten luetteli ne lukuvuoden päätöstilaisuudessa. :)

Hurjaa että sairastelutkin lasketaan tuohon. Itse muistan seiskaluokalla olleeni kuukauden poissa paha keuhkokuumeen vuoksi. Ja kummasti kyllä tylsyyksissä kuumeettomina hetkinä opettelin matikkaa, lueskelin historian kirjaa ym. Outoa, ettei itsenäisellä opiskelulla voisi korvata, jos on ollut sairaana tai suunnitellulla matkalla. Lukio ja Yliopistohan ovat pelkästään sitä itsenäistä opiskelua.

Kyllä minä äitinä nostaisin hulabaloon, jos esimerkiksi lapsi muuten pärjäisi moitteetta, mutta sairastelun takia poissaolot täyttyisi ja meinaisivat jättää luokalle. Eihän tuosta ole muuta kuin haittaa! Eri asia sitten lintsaajat.

Sairastelut tosiaan laskettiin ja lasketaan siihen, samaten kuin ulkomaanmatkat, lintsaamiset, pommiinnukkumiset, muut poissaolot, siis KAIKKI poissaolot.

En tiedä, tekikö kukaan valitusta tuollaisesta säännöstä, mutta minulla ei ole tiedossa, että yksikään valitus olisi mennyt läpi. Ei minulla tosin ole tiedossa sekään, onko valituksia tehty lainkaan.

Tästä säännöstä kerrotaan oppilaille jo heti seitsemännen luokan alussa. Opinto-ohjaaja kertoo tuosta säännöstä. Oppilaat ovat joskus kysyneet eri aineiden opettajiltakin, että "Pitääkö paikkaansa, että jos tulee 100 tuntia poissaoloja, niin jää luokalleen?" Opettajat ovat vastanneet aina, että "Kyllä."

Kyseisellä yläasteella on muutenkin aika tiukkoja sääntöjä. Esimerkiksi melkein kaikki opettajat antavat oppilaille kotitehtäviä myös lomien ajaksi, eivät tietenkään kesäloman ajaksi, mutta kaikkien muiden lomien ajaksi antavat.

En oikeasti usko että voi pitää paikkaansa. Jos siis lapsi/nuori sairastuu pahasti tai vaikka loukkaantuu jossakin onnettomuudessa, mutta pystyy kuitenkin tekemään kotitehtävät ym. niin en usko että jätettäisiin luokalle. Jos on paljon niitä selittämättömiä poissaoloja niin silloin tuo on ihan hyvä sääntö! Mutta jos on selvää mistä poissaolot johtuvat ja on hyväksyttävä syy, mutta pysyy kuitenkin opetuksessa kärryillä niin tuskin jätettäisiin luokalle.

Olisi ollut ihan hyvä jos meidän teinin koulussa tuo sääntö olisi ollut.. Olisi oppinut mitä seuraa kun lintsaa tarpeeksi (=olisi jäänyt luokalle), nyt pääsi ilman sanktioita peruskoulun läpi. Tosin nyt sitten opiskelut takkuaa kun niissä onkin läsnäolopakko.. toisin sanoen ei tule varmaan koskaan valmistumaan mihinkään ammattiin.

Hurjalta kuulostaa. Mun ollessani yläasteella luokkakaveri, sellainen ysin keskiarvon tyttö, sairastui rauhaskuumeeseen ja oli ainakin pari kolme viikkoa sen vuoksi pois, suuren osan ajasta sairaalassa. Aika naurettavaa olisi ollut jättää oppilas luokalleen, jolla huonoinkin aine oli 8.

Itse olin samaa tasoa oppilas, ja mulla oli aina poissaolotunteja vähintään puolen sataa. Joku pahempi sairastelupiikki olisi heittänyt mullakin poissaolojen keskiarvon yli sadan. Ja ihan samalla tavalla pärjäsin riippumatta siitä kuinka paljon olin poissa.

[QUOTE="Aapee";24142214]Läsnäolotkin merkitään. Jokaisessa todistuksessa (eli joulutodistuksessa ja kevättodistuskessa) on aina lopussa myös poissaolotuntien määrä.[/QUOTE]

Tiedän että ne merkitään. Mietin vain perustetta miksi poissaolot johtaisivat automaattisesti luokalleen jäämiseen. Kopiksessa oli aikoinaan sääntö että sai olla poissa vain 30%, minusta sääntö oli tarpeeton.

[QUOTE="hmm";24142087]En oikeasti usko että voi pitää paikkaansa. Jos siis lapsi/nuori sairastuu pahasti tai vaikka loukkaantuu jossakin onnettomuudessa, mutta pystyy kuitenkin tekemään kotitehtävät ym. niin en usko että jätettäisiin luokalle. Jos on paljon niitä selittämättömiä poissaoloja niin silloin tuo on ihan hyvä sääntö! Mutta jos on selvää mistä poissaolot johtuvat ja on hyväksyttävä syy, mutta pysyy kuitenkin opetuksessa kärryillä niin tuskin jätettäisiin luokalle.

Olisi ollut ihan hyvä jos meidän teinin koulussa tuo sääntö olisi ollut.. Olisi oppinut mitä seuraa kun lintsaa tarpeeksi (=olisi jäänyt luokalle), nyt pääsi ilman sanktioita peruskoulun läpi. Tosin nyt sitten opiskelut takkuaa kun niissä onkin läsnäolopakko.. toisin sanoen ei tule varmaan koskaan valmistumaan mihinkään ammattiin.[/QUOTE]

Kyllä se vain pitää täälläpäin paikkaansa. Joka vuosi jää useampi oppilas luokalleen, mikä on kyseisen yläasteen oppilasmäärään suhteutettuna paljon.

Koko maassa jää tilastojen mukaan yksi oppilas tuhannesta luokalleen. Täälläpäin luku on kyseisellä yläasteella ainakin kymmenkertainen, eli vähintään yksi oppilas sadasta. Kun joka vuosi jää siis VÄHINTÄÄN kolme oppilasta luokalleen ja oppilaita on kaiken kaikkiaan 350-400, niin tuo yksi sadasta on silloin lähellä.

Silloin ennätysvuonna kun jäi yli 10 oppilasta luokalleen, niin siinäpä saakin sitten laskea, että kuinka monta oppilasta sadasta oppilaasta jäi luokalleen.

He perustelevat luokallejättämisiä sillä, että lain mukaan oppivelvollisuus on suoritettava ja peruskoulussa on läsnäolopakko ja tietty prosentuaalinen osuus opetuksesta on oltava läsnä, ellei sitten ole kotiopetuksessa.

Ap onko kyseessä joku erikoiskoulu, jossa sitten olisi paljon lintsaavia ongelmaoppilaita ja siksi noin tiukkaa? Minun kaaliini ei tuollainen uppoa. Nykyään ihmisiä pitäisi kannustaa pysähtymään arjesta edes pieniksi hetkiksi. Tuohan kannustaa oppilaita sairaana kouluun, mikä rasittaa heidän kehoa ja mieltään, puhumattakaan epidemiavaarasta.

Myöskin turha luokalle jääminen olisi kamala asia oppilaalle joka kuitenkin pärjännyt hyvin lukuvuoden opetusohjelmassa. Olisi kauheaa tuplata oppiaineissa asiat jotka jo osaa. Se varmasti aiheuttaisi turhautumista ja lisää poissaoloja --> valmis kierre.

Ap onko kyseessä joku erikoiskoulu, jossa sitten olisi paljon lintsaavia ongelmaoppilaita ja siksi noin tiukkaa? Minun kaaliini ei tuollainen uppoa. Nykyään ihmisiä pitäisi kannustaa pysähtymään arjesta edes pieniksi hetkiksi. Tuohan kannustaa oppilaita sairaana kouluun, mikä rasittaa heidän kehoa ja mieltään, puhumattakaan epidemiavaarasta.

Myöskin turha luokalle jääminen olisi kamala asia oppilaalle joka kuitenkin pärjännyt hyvin lukuvuoden opetusohjelmassa. Olisi kauheaa tuplata oppiaineissa asiat jotka jo osaa. Se varmasti aiheuttaisi turhautumista ja lisää poissaoloja --> valmis kierre.

Ei ole mikään erityiskoulu, vaan aivan tavallinen yläaste.

Ja koulu on ajatellut, ettei tuo raja tuota tavalliselle oppilaalle mitään ongelmia. Tuolla rajalla halutaan ilmeisesti saada lintsaajat kuriin ja myös tasavertaisuutta oppilaiden välille. Tällä tarkoitan sitä, että kun toiset oppilaat istuvat koulussa ja opiskelevat, niin toiset vain viilettävät vanhempiensa kanssa menemään ulkomailla matkoilla ja silti pääsisivät luokaltaan, niin kuin muutkin. Koulu haluaa yhtenä syynä käyttää ilmeisesti siksi tuota rajaa, että muistutetaan oppilaita, että ne ulkomaanreissut ja muutkin reissut tehdään loma-aikoina ja kouluaikana ollaan koulussa.

Ulkomaanmatkoillekkaan ei koulu myönnä kouluaikana kovin helposti vapaata. Kerrankin eräs seiskaluokkalainen haki lupaa päästä Kiinanmatkalle, kun vanhemmat suunnittelivat matkaa Kiinaan. Matkan oli siis tarkoitus tapahtua loma-ajan ulkopuolella, eli siis kouluaikana. Koulu ei antanut lupaa. Vanhemmat päättivät kuitenkin lähteä matkalleen, joten lapsi jäi sitten Suomeen. Lapsi oleili tämän ajan eräiden lähellä asuvien tuttaviensa luona ja kävi koulussa normaalisti.

Poissaoloja valvotaan kyseisessä koulussa tarkasti. Luokanvalvojalla on oikeus myöntää poissaolo enintään kolmeksi vuorokaudeksi ja tätä pitemmäksi ajaksi poissaolon myöntää rehtori. Kerrankin eräs oppilas oli poissa koulusta viikon sairauden vuoksi. Kun kolme päivää oli kulunut, niin neljäntenä päivänä koulusta soiteltiin jo kotiin, että mikä on, kun oppilas ei tule kouluun.

Yhteistyössä