Onko täällä opettajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi ope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi ope

Vieras
Kiinnostaisi tietää, kuinka moni pysyy opehommissa pitkän kesäloman vuoksi?

Mulla painaa kesäloma aika paljon vaa'assa, enkä ole vielä ollut siitä valmis luopumaan. Silti uranvaihto käy mielessä usein. Oon loppulukukaudesta aina niin poikki. En haluaisi arvioida lapsia ja koen jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta. Ikinä ei ehdi kohdata lapsia kunnolla ja kauheesti pitäisi lasten ehtiä oppia vuoden aikana. Koen myös, että vanhemmat odottavat opettajilta ihan hirveästi, samoin yhteiskunta.
Olen pikkupaikkakunnalla opettajana. Ystäväni asuu sillä paikkakunnalla (onneksi minä en!) ja kertoo, miten paljon opettajista ja koulusta juoruillaan... Viihdyn kuitenkin lasten parissa ja koen olevani hyvä opettaja. Kun voisi vain opettaa ilman kaikkea muuta työhön liittyvää.Ja sitten on tämä joka keväinen lahjojen tuonti. Se on tuntunut mukavalta kiitokselta siihen asti, kun rupesin lukemaan näitä kaikkia kirjoituksia siitä, että miksi ihmeessä opettajille annetaan lahjoja.

Kertoo varmaan jotain, että heinäkuun puolessa välissä mietin tälläisiä juttuja...

jos vain mahdollista lähteä Helsinkiin ja jos yhtään kiinnostaa, suosittelen steinerpedagogiikan opiskelemista Snellman-korkeakoulussa. Sopisi tosi hyvin sulle! Ei numeroarviointeja ja yksilöllisyyttä kunnioittavaa touhua. Itse olen löytänyt taas sen alkusyyn omalle työlleni, kun hakeuduin steinerpedagogiikan pariin. Työ on tyydyttävää ja inspiroivaa. Steinerpuolella on myös vanhempien ja opettajan suhde ihan toista luokkaa, kuin peruskoulun puolella!

Voimia sulle, teet äärettömän tärkeää ja hienoa työtä :)

Alkuperäinen kirjoittaja R.S.:
jos vain mahdollista lähteä Helsinkiin ja jos yhtään kiinnostaa, suosittelen steinerpedagogiikan opiskelemista Snellman-korkeakoulussa. Sopisi tosi hyvin sulle! Ei numeroarviointeja ja yksilöllisyyttä kunnioittavaa touhua. Itse olen löytänyt taas sen alkusyyn omalle työlleni, kun hakeuduin steinerpedagogiikan pariin. Työ on tyydyttävää ja inspiroivaa. Steinerpuolella on myös vanhempien ja opettajan suhde ihan toista luokkaa, kuin peruskoulun puolella!

Voimia sulle, teet äärettömän tärkeää ja hienoa työtä :)

Kiitos tästä ideasta! Steiner-kouluissa tuntuu olevan moni asia kohdallaan, jotenkin pehmeämpää. Antroposifinen ajatusmaailma ei kuitenkaan oikein sovi mun maailmankuvaani ja niihin kuvioihin ei varmaan oteta mukaan, jos ei diggaile Rudolf Steinerin hengentieteellisiä näkemyksiä :) Voimia sulle kans!

ehdottomasti kannattaa pysyä hommissa pitkän loman takia..
onhan se sellanen palkanlisä, että harvoilla on..
ja kun esim. ala-asteella, niin kyllä lyhyt päivä houkutteli tosi paljon.
samoin syys - joulu - ja talvilomat, antaahan ne tosi paljon..
siis oikeasti; töissä 9-14 joka pvä, pitkät lomat ja vielä täydellä palkalla reilu 2kk kesällä.
Miksi valittaisin..
Alkuperäinen kirjoittaja Yksi ope:

Alkuperäinen kirjoittaja opsukka:
ehdottomasti kannattaa pysyä hommissa pitkän loman takia..
onhan se sellanen palkanlisä, että harvoilla on..
ja kun esim. ala-asteella, niin kyllä lyhyt päivä houkutteli tosi paljon.
samoin syys - joulu - ja talvilomat, antaahan ne tosi paljon..
siis oikeasti; töissä 9-14 joka pvä, pitkät lomat ja vielä täydellä palkalla reilu 2kk kesällä.
Miksi valittaisin..

Millä sä pääset lähtemään kahdelta? Ehkä munkin pitäis :), mutta väännän kaikenlaisia hojkseja ja muita sen jälkeen, kun oon miettinyt seuraavan päivän kasaan. Pitäisi nyt vaan nauttia tästä lomasta eikä miettiä, miten taas seuraavan vuoden jaksaa kuunnella, miksi Ottoville ei ole tehnyt läksyjä, kun oli liian väsynyt illalla harrastusten jälkeen...

kuule- teillä on asiat hyvin..
kehtaat ruikuttaa...
lomaile nyt juma..ta ja tuuleta pää kunnolla
Pääset paljon helpommalla verratuna muihin ammatteihin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Millä sä pääset lähtemään kahdelta? Ehkä munkin pitäis :), mutta väännän kaikenlaisia hojkseja ja muita sen jälkeen, kun oon miettinyt seuraavan päivän kasaan. Pitäisi nyt vaan nauttia tästä lomasta eikä miettiä, miten taas seuraavan vuoden jaksaa kuunnella, miksi Ottoville ei ole tehnyt läksyjä, kun oli liian väsynyt illalla harrastusten jälkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja opsukka:
kuule- teillä on asiat hyvin..
kehtaat ruikuttaa...
lomaile nyt juma..ta ja tuuleta pää kunnolla
Pääset paljon helpommalla verratuna muihin ammatteihin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ai sorry, luulin, että olet kans ope. En ymmärtänyt ironiaa, kun kerta kysyin muiden opettajien fiiliksiä. Et taida oikein tietää, mitä kaikkea opettajan hommaan kuuluu, mutta siihen on kyllä totuttu, ei ollut uutinen.

Itse olen lastentarhanopettaja, mutta aloin jo ennen valmistumista sekä sen jälkeen tehdä luokanopettajan töitä. Täytyypi sanoa suoraan, että pääsen "helpommalla" luokanopetöissä kuin LTO-töissä, ja kyllä tämä pitkä kesäloma on plussaa:) Rankka työ vaatii pitkä kesäloman.

Taitaakin olla vaikein kohta tuo antroposofia monelle. Olen kuullut kyllä, ettei kaikki steineropettajat ole antroposofeja. Eli kyllä sieltä koulutuksesta voi itselle poimia pelkän pedagogiikankin, Steiner painottaakin ajattelemaan omilla aivoilla. Kaikkea ei kuulu hyväksyä automaattisesti, vaan kriittisyyttä pitää olla. Se tässä onkin niin huojentavaa, mitään ei tyrkytetä totuuksina, kyseessä on yhden ihmisen filosofia.

Alkuperäiseen kysymykseen: Aivan varmasti pitkät lomat vaikuttavat opettajan pestissä pysymiseen! Tunnen moniakin opettajia, jotka ovat uupuneita, mutta lomien takia pysyvät alalla (etenkin jos heillä itsellään on pieniä lapsia kotona)

Väsynyt olen, kyllä... Tosin tähän ammattiin opiskelin vasta "aikuisena", sitä ennen olin pitkään 3-vuorotyössä (olen hoitotyön opettaja) ja siinäkin oli ne omat säätönsä, sellaista rääkättyä juoksutusta, vähän väkeä ja hirveän paljon työtä, ihmishenget koko ajan vastuulla... Sinänsä olen tähän nykyiseen tyytyväinen. Entisestä työstä tosin irtautui, kun sulki työmaan oven. Tästä ei...

Eli monena keväänä olen miettinyt, jaksaako tätä tosiaan vielä 25 vuotta...

Tsemppiä ja nautitaan viimeisistä lomapäivistä!:)

Mä oon aineenopena kansalaisopistolla ja kyllä oon erittäin tyytyväinen! Lomaa 3kk kesällä ja joulukuussa-tammikuussa kans 1kk. Mutta tykkään kyllä hommastani kuin hullu puurosta eli tekisin siitä huolimatta, onko pitkät lomat vai ei. Mulla on unelmatyö ja -työpaikka :)

Alkuperäinen kirjoittaja LTO-LO:
Itse olen lastentarhanopettaja, mutta aloin jo ennen valmistumista sekä sen jälkeen tehdä luokanopettajan töitä. Täytyypi sanoa suoraan, että pääsen "helpommalla" luokanopetöissä kuin LTO-töissä, ja kyllä tämä pitkä kesäloma on plussaa:) Rankka työ vaatii pitkä kesäloman.

Oho - omalla kohdalla päinvastoin, olen tehnyt sijaisuuksia lastentarhassa, ja sanoisin että kymmenen kertaa helpompaa (tosin myös tylsempää) se työ siellä oli. Ehkä tähän vaikuttaa myös se tekeekö sijaisuuksia vai onko ihan vakituisesti töissä... Ja itse en ole luokanopettaja vaan aineenopettaja.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja LTO-LO:

Oho - omalla kohdalla päinvastoin, olen tehnyt sijaisuuksia lastentarhassa, ja sanoisin että kymmenen kertaa helpompaa (tosin myös tylsempää) se työ siellä oli. Ehkä tähän vaikuttaa myös se tekeekö sijaisuuksia vai onko ihan vakituisesti töissä... Ja itse en ole luokanopettaja vaan aineenopettaja.

ei ollut tarkoitus tulla silmäniskua tuonne... miksi tämä palsta laittaa silmäniskuja kun yrittää vain laittaa sulut kiinni?!

Alkuperäinen kirjoittaja ope kans:
Mä oon aineenopena kansalaisopistolla ja kyllä oon erittäin tyytyväinen! Lomaa 3kk kesällä ja joulukuussa-tammikuussa kans 1kk. Mutta tykkään kyllä hommastani kuin hullu puurosta eli tekisin siitä huolimatta, onko pitkät lomat vai ei. Mulla on unelmatyö ja -työpaikka :)

Ihanaa, että olet noin tyytyväinen!

Yhteistyössä