Onko täällä nettikaupan omistajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Itseä kovasti on kauan aikaa kiinnostanut oman nettikaupan perustaminen. Mitä tulee maksamaan aloitus ja paljonko maksaa kuussa? Mitä kannattaa ottaa huomioon alussa? Voiko siihen saada starttirahaa? Jostain luin että aloitus maksaisi n.10 000e.

Kannattaa varmaan ottaa ensimmäiseksi huomioon se, onko liiketoiminnasta mahdollista edes tehdä kannattavaa ja lähteä sitten vasta miettimään käytännön asioita. Mitä myyt, kelle, mihin hintaan, millä katteella, ketkä ovat pahimmat kilpailijat?

Kuulostaa siltä että siellä on taas joku siwan kassatäti-äippä tekemässä nerokasta liiketoimintasuunnitelmaa.

En lastenvaatteita enkä kestovaippoja ym. mitä kauppoja on miljoona. Ollaan kyllä menossa yritysneuvontaan miehen kanssa mutta ajattelin täällä kysellä sellaisilta joilla nettikauppa on näin alkuun...

Minäkin olen joskus miettinyt nettikaupan perustamista. Kilpailua on paljon, pitää tarkkaan miettiä miten mainostaa liikettä, siinä yksin on jo kova työ, että asiakkaat löytävät ne nettisivut, ja tilaavat just teiltä, kun on muita luotettavia liikkeitä netissä. Pitää olla tosi hyvä liikeidea, tai sellainen tuoteryhmä, mikä olisi erilainen mutta mitä ihmiset tarvitsee. Kannattaa ajatella vähän laajemmin, kuin just ne lastenvaatteet tms. Ihmiset kuitenkin tilaavat mieluummin isommalta liikkeeltä, jolla on turvallinen maine, kuin joltain uudelta ja yksittäiseltä nettiputiikilta, joten siinä on aluksi kova työ, ja hyvin harvinaista on, että sen saisi kannattamaan samalla tavalla kuin palkkatyön. Sitä mieltä minä olen, mutta siis jos hyvä liikeidea on, niin sit kannattaa varmaan kokeilla.

Itseasiassa olen itse tarvinnut pitkään näitä tuotteita mitä myisin ja niitä nettikauppoja ei ole montaa eikä marketeissakaan juurikaan myydä näitä tuotteita. Tiedän myös sen että näiden tuotteiden kysyntä lisääntyy kokoajan. Aluksi tarkoituksena saada pientä lisätuloa, ei mikään yritys heti ala tuottamaan niin että saisi sillä leivän pöytään, monta vuotta siinä menee mutta pienestä se on aloitettava...

Jos osaat itse tehdä sivut, ei nettikaupan perustaminen niin paljoa maksa. Jos taas joudut ostamaan nettisivujen teon joltain niin tosiaan, 10 000e on pieni raha.
Kustannuksia tulee sivujen ylläpidosta, ja jos haluaa joitain maksutapa juttuja asiakkaille. Kannattaa myös miettiä miten asiakkaat maksavat tuotteensa... laskulla, postiennakolla, ennakkomaksulla vai teetkö yhteistyötä jonkun rahoitusfirman kanssa (klarna yms...)

Yrityksen perustamiseen voi saada aina starttirahaa. Kannattaa ainakin hakea. Joskus oli ehtona, että piti olla työtön, mutta nykyään sitäkään ehtoa ei taida olla.

Niin ja oletko miettinyt missä säilytät varastoa, hoidat postituksen yms.... ?

Yrityksen perustamiseen voi saada aina starttirahaa. Kannattaa ainakin hakea. Joskus oli ehtona, että piti olla työtön, mutta nykyään sitäkään ehtoa ei taida olla.

Niin ja oletko miettinyt missä säilytät varastoa, hoidat postituksen yms.... ?

Mun mielestä starttirahan edellytyksenä on edelleen se että pitää olla työtön, en ihan varma ole, siitä on jonkun aikaa kun luin siitä tarkemmin. Varastotilaa riittää, postitusta en ole vielä ajatellut sen enempää kun tosiaan on ihan ajatuksen tasolla koko homma. Mutta eiköhän tuolta yritysneuvonnasta saa jonkun verran tietoa ja sieltä yrittäjäkurssilta myös. Se varmasti on tarpeellinen käydä.

[QUOTE="äiti";22909140]Mun mielestä starttirahan edellytyksenä on edelleen se että pitää olla työtön, en ihan varma ole, siitä on jonkun aikaa kun luin siitä tarkemmin. Varastotilaa riittää, postitusta en ole vielä ajatellut sen enempää kun tosiaan on ihan ajatuksen tasolla koko homma. Mutta eiköhän tuolta yritysneuvonnasta saa jonkun verran tietoa ja sieltä yrittäjäkurssilta myös. Se varmasti on tarpeellinen käydä.[/QUOTE]

Postittaminen on Suomessa yllättävän kallista, ellei saa hyvää sopimusta joltain firmalta. Ja postitukseen pitää laskea myös pakkauskulut. Tavaroita ei voi lähetellä ihan muovipusseissa tai kierrätyspahveissa.... ellei se liity jotenkin yrityksesi imagoon ;)
Ja tosiaan kannattaa miettiä sitä maksupuolta. Miten asiakas maksaa tuotteensa. Kuinka paljon olet valmis ottamaan luottotappioita? Tia käyttämään aikaa laskutukseen? Jos esim lähettää ennakkomaksulla, niin ne pankkipalvelut on maksullisia, mutta nopeita. Jos taas laittaa ennakkolaskun ja odottaa että asiakas maksaa ja sitten vasta postittaa niin siinä voi mennä yllättävän paljon aikaa seurantaan. Postiennakolla tai laskulla taas tulee aina takuuvarmasti palautuksia, maksamattomia asiakkaita ja lunastamattomia lähetyksiä....

Yhteistyössä