Onko täällä muita rahan pihistelijöitä kuin mä? Vinkkejä =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elli"

Vieras
Siis oikeasti en ole mikään pihi, mutta tänä vuonna olen joutunut opettelemaan pihistelemään. Miehen kanssa päätettiin että teemme wc-ja keittiörempan ilman velkaa(yht.n.11 000€) ja luovumme tänävuonna kaikesta ylimääräisestä että saamme rahan kasaan.

Olen jo viimekesästä alkaen kerännyt pulloja ja tölkkejä. Asumme koulun läheisyydessä, jossa nuoret viettävät vapaa-aikaansa. heidän jäljiltään käyn pulloja keräämässä. Joskus saalis on ollut kerralla seitsemänkin euroa. Ne rahat menee lyhentämättömänä remppakassaan. Muutoinkin pidän silmät auki pullojen suhteen. Miestä tämä hävettää =)

Kesälomareissu jätettiin suosiolla väliin. Vietämme loman kotosalla.

Lastenvaatteita en ole ostanut uutena yhtään nuoremmalle(2v). Olen hommannut kaikki käytettynä pilkkahintaan. Kaikki on siitejä ja ehjiä JA EDULLISIA.
Vanhemmalle pojalle(9v) joutuu ostamaan uutena kun senikäiselle ei meinaa hyvää käytettyä enää löytyä. Vanhemmalle löydettiin siistikuntoinen pyörä joka maksoi 30€. Nuoremmalle löytyi fillari joka maksoi 15€

Kaupasta ei osteta mitään ylimääräistä kuin aniharvoin. Ei limuja, sipsejä, turhia leluja, vaatteita, kodintarvikkeita tai mitään millä ei tee mitään. Omista vaatteista on ollut tingittävä ja vaatteet tulee käytettyä todella loppuun. Kuitenkin niin että ei (kai) olla ihan ryysyläisiltä näytetty.

Jollain kierolla tavalla mä olen oppinut pitämään tästä pihistelystä. Tässä on jotain jännitystä. Ja ennenkaikkea mä olen ylpeä että keittiöraha on kohta kasassa. (jo keväällä tehtiin se vessaremppa)

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Pihistely on kivaa kun se ei ole pakollista :) näin kesällä se on vieläpä helpompaa kun ilmaista syötävää alkaa kohta löytyä metsästä. Olen reilun vuoden ajan toteuttanut tavaranvähennysprojektia, mihin kuuluu siis myös se etten osta mitään muuta kuin ihan pakollista. Ja kaikki mahdollinen hankitaan sitten käytettynä tai alesta. Kirppismyynnillä olen tienannut kivasti ylimääräistä ja nurkat alkaa pikkuhiljaa tyhjentyä... joka kerta shoppaillessani mietin, tarvitsenko sitä oikeasti ja esim vaatteen pitää sopia yhteen useamman kuin yhden tai kahden jo olemassa olevan vaatteen kanssa.

Hutiostoksia ei ole tullut enää juurikaan, säästöpossussa on useampi satanen (pelkkiä hiluja!) ja säästötilille menee euro joka kerta kun käytän pankkikorttia :)

Exän perhe keräsi aina pulloja vuoden verran. Kyllä se hieman oli itsestä noloa ja exästäkin.. Nolostelu loppu kyllä sitten siihen, kun sen vuoden jälkeen perhe teki taas ulkomaan matkan niillä rahoilla :)

Lapsille kannattaakin kirpparilta vaatteita ostella. Menee niin vähän aikaa ja usein löytää sitten hyväkuntoisina käytettyinä.

Limuja ja sipsejä ei todellakaan tarvi. Turha rahareikä!

Tsemppiä, hyvillä valinnoilla saatte rempparahat kasaan.

Osta lapsille kaikki mahdolliset vaatteet jo etukäteen alennusmyynneitä. Itse olen tehnyt Tarjoustalosta ja Prismasta huippulöytöjä aiempina vuosina. Toki myös muista kaupoista. Osta ruoka-aineita tarjouksista isompi määrä ja pakasta tai säilytä kuivakaapeissa. Sama juttu esim. vessapaperien kanssa.

Tee ruoka aina tarjousten perusteella, äläkä etukäteen tehdyn ruokalistan perusteella. Päivittäisruokakaupaksi kannattaa vaihtaa Lidl.

Olen luonteeltani pihi. Se on periytynyt äidiltäni. Rahaa meillä olisi, mutten halua tuhlata sitä turhuuksiin. Mielummin säästän aina isomman summan ja sitten ostetaan vaikkapa uusi auto tai tehdään joku remontti. Kannattaa myydä vanhoja lastenvaatteita ja tavaroita pois.

Mä kanssa olen oikeasti alkanut miettiä mitä todella tarvitsen. Ennen saatoin ostaa useamman maton, verhot tms kun en ollutkaan niihin tyytyväinen. Nyt mietin pitkään ja hartaasti ja sitten jos en ole löytänyt just sitä mitä haluan, niin olen jättänyt kokonaan ostamatta. Etten siis osta mitään väliaikajuttuja.

Ruuan kanssa olen tosi tarkka. Ostan sen verran mitä syödään. On ikävää heittää ruokaa roskiin. Meinasin saada slaagin kun kyläilin kaveriperheessä jossa oli siivottu jääkaappia. Muovikassillinen ruokaa roskiin menossa... Joskus joutuu tietysti jotain pois viskaamaan mutta aika hyvin ollaan opittu elämään niin ettei ruokaa pois tarvitse heittää.

mä olen ostanut isommallekin tosiaan alemyynneistä vaatteita. Esim jesper ja Juniorista olen saanut tosi edukkaasti toppavaatteet/vk-vaatteet alemyynnistä. Kun on vaan oikeaan aikaan liikkeellä saattaa saada tosi hyvin. Sukset ja luistimet ostettiin kirpparilta. Ja ne mä jätän nuorempaa odottamaan. Muutoin olen kirpparilla myynyt pieneksi jääneitä vaatteita. Ostan edukkaasti ja kun myyn suurinpiirtein samalla hinnalla ei nuoremman vaatteet maksa meille mitään =)

[QUOTE="elli";28598638]Mä kanssa olen oikeasti alkanut miettiä mitä todella tarvitsen. Ennen saatoin ostaa useamman maton, verhot tms kun en ollutkaan niihin tyytyväinen. Nyt mietin pitkään ja hartaasti ja sitten jos en ole löytänyt just sitä mitä haluan, niin olen jättänyt kokonaan ostamatta. Etten siis osta mitään väliaikajuttuja.

Ruuan kanssa olen tosi tarkka. Ostan sen verran mitä syödään. On ikävää heittää ruokaa roskiin. Meinasin saada slaagin kun kyläilin kaveriperheessä jossa oli siivottu jääkaappia. Muovikassillinen ruokaa roskiin menossa... Joskus joutuu tietysti jotain pois viskaamaan mutta aika hyvin ollaan opittu elämään niin ettei ruokaa pois tarvitse heittää.[/QUOTE]

Tuo ruuan roskiin heittäminen on kamalaa :P viimeksi eilen piti nakata menemään vasta ostetut Lidlin banaanit kun haisivat ihan homeiselle talolle! Mutta verrattuna parin vuoden takaiseen, olemme onnistuneet vähentämään ruuan hukkausta. Ostetaan sen verran kuin tarvitaan ja sellaisia pakkauksia mitkä tulee varmasti käytettyä. Ja vaikka kuin olisi hyviä könttätarjouksia, emme osta jos emme tarvitse.

Itsekkin haluaisin oppia tuon piheyden taidon mutta oikeasti olen niin surkea siinä. Liian usein sorrun ale myynteihin (kuten tänään) vaikka ihan oikeasti olisi parjätty ilmankin. Olen avannut meille tilin, josta rahan saaminen pois vaatii soiton pankkiin niin sinne olen saanut vähän jemmaan rahaa kerättyä.

Miten tuo toimii että aina kun pankkikorttia käyttä menee euro säästötilille? Onko joku tietty pankki jonka kanssa sopimus on? Ei se eke enää kauppalaskussa teksi paljoa, mutta vois kerätä sitä säästoä ;)

No minä olen ollut aina pihi rahan suhteen, mutta mitä enemmän on ikää tullut, sitä vähemmän jaksaa pihistellä. Sen jälkeen kun olen työelämään mennyt, on tuo piheys ollut vaan vanha ja opittu tapa. Koskaan en ole halunnut kirpparilta ostaa mitään ja lapsille emme ole ostaneet juuri mitään käytettyä, alennusmyynneistä tulee kyllä ostettua tavaraa.

Itsekin olen pihi ku mikäkii :D
En tykkää kaupoissa pyörimisestä, enkä ole sisustusihminen, joten asunto ehkä on aika ankea, mutta eipähän mene turhia rahoja jatkuviin verho- tai matto-ostoksiin.

Vaatteita ostan harvoin, ja kulutan ne yleensä roskiskuntoon. Ja usein ostan ne tosiaan kirpparilta.

Aina kun tili alkaa näyttämään hyvältä (yli 2000€), niin pistän puolet säästötilille, enkä sen kummemmin ala miettimään mitään heräteostoksia.

Nuorempana olin vielä pihimpi, nyt tulee välillä pistettyä rahaa ravintolaan ym.

Pihistely on kivaa. itse opin sen pitkinä opiskelija vuosiana ja sen jälkeen jatkui kun olin lapsen kanssa kotona. Kaveri oli ihan järkyttynyt kun sain säästettyä jopa kotihoidontuesta! Mut mulla, meillä on menot niin minimissä kuin voi olla, eikä kuitenkaan laske elämänlaatua koska en saa mitään iloa esim shoppailusta. Mä ostan jos on pakko ja silloinkin kierrän eka kirpparit ja vasta sit kauppaan. Mut toisaalta taas jos tartten esim uudet kengät, edelliset olikin 7vuotta vanhat, ni mä ostan ne maksoi mitä maksoi.

Mulla on töissä yleensä eväät, autolla ajetaan vain tarvittava, ruoka tehdään itse, samoin kerätään marjat ja omenat, keitetään mehut. vaatteita ostetaan vain tarpeeseen. en käy kampaajalla, hierojalla, kosmetologilla, pedikyyris, manikyyris, ripsihuollos... en tykkää.

ei ole kalliita harrastuksia, kesällä ulkoillaan omassa puutarhassa, lenkkeillään, hoidetaan puutarhaa, uidaan, käydään kunnan punttiksella mikä todella halpa, tai ilmasilla lentis vuoroilla pelaamassa.

en osta cd levyjä koska en edes kuuntele musiikkia. kirjasto on ahkerassa käytössä. kahviloissa käyn mut keran kaks kuukaudes. käytän nettiä yhteydenpitoon, en puhelinta juurikaan. lapsella ollut aina kestovaipat, itsellä kuukuppi. nekin jo säästää useamman kympin kuuakudessa.

pieneistä uroista syntyy iso virta. Mä olen säästänyt vuodessa 10t vaikka olen vain osa-aika töis ja samalla teen yrityksen piikkiin töit.

• Tykkää
Reactions: tillukas
[QUOTE="huhheijaa";28598806]Tätä pitäisi kyllä hieman valaista, että minkälaiset teidän talouden yhteiset vuositulot on, jos 10000 euroa pystyt säästämään vuoden aikana?[/QUOTE]

ei nyt mitkään ihmeelliset. ja nuo ei liity miehen tuloihin mitenkään. ihan omia rahoja ni on. laitoin yrityksen pystyyn viime kesänä. Ja niitä rahoja mitä sain en käyttänyt laisinkaan vaan säästin kaiken. Sain kotihoidontuen ja lapsilisän ja nillä maksoin omat osuuteni kodin menoista. Riittä aivan hyvin. Syksyllä meni töihin osa-aikaduuniin josta käteen jää tonni. tästä saan helposti laitettua puolet säästöön. näin.

Itsekin olen pihi ku mikäkii :D
En tykkää kaupoissa pyörimisestä, enkä ole sisustusihminen, joten asunto ehkä on aika ankea, mutta eipähän mene turhia rahoja jatkuviin verho- tai matto-ostoksiin.

Vaatteita ostan harvoin, ja kulutan ne yleensä roskiskuntoon. Ja usein ostan ne tosiaan kirpparilta.

Aina kun tili alkaa näyttämään hyvältä (yli 2000€), niin pistän puolet säästötilille, enkä sen kummemmin ala miettimään mitään heräteostoksia.

Nuorempana olin vielä pihimpi, nyt tulee välillä pistettyä rahaa ravintolaan ym.

Hupsista. Mulla ei tili näytä koskaan tuommoiselta, ei edes tilipäivänä :(

Tosiaan ruualla saa hirveästi säästöjä aikaan. Hävikki nolliin, esim. nahistumassa olevat kasvikset menevät vielä ihan täydestä paistoksissa. Kastikkeessa lihasattumat vähiin, niin kuin äitisi tai mummosi aikanaan teki (200g jauhelihasatsista söi lapsuudessani nelihenkinen perhe kolme päivää). Kotimaisia juureksia ja sesonkikasveja/-hedelmiä suosimalla säästää. Töihin vain omilla, kotitekoisilla eväillä (säästöä helposti 6e/päivä). Omakotiasuja säästää myös helposti vesilaskussa vain sulkemalla hanaa ahkerasti (meillä 4 henkeä, joista edellisen vuoden aikana yksi kestovaipoissa, eli kone pyöri tiuhaan, silti vedenkulutus vain 96 kuutiota/vuosi). Leivo leivät itse. Pakasta marjoja paaaaaaljon. Rahkat ja puurot kuluttavat marjat hyvin ja tulee vitamiineja ilmaiseksi.

Nykyään käyn kaupassa kerran kuussa, vain maitotuotteita ja tuoretavaraa haetaan pari kertaa viikossa täydennykseksi. Kun sillä ainoalla kerralla ostat miljuuna kiloa jauhoja, perunoita, riisiä, pastaa, sokeria, lihaa, kalaa jne, ei kärryihin mahdu heräteostoksia ja rahaa säästyy taas ;)

Itselleni ostan vaatteita vain silloin kun tarvin, poika 12 v tietää jo mitä haluaa ja niistä en tingi muuten kuin että odotellaan aina että tulevat alennukseen. Ruokaa kasvatan itse ja säilön talveksi kaiken mahdollisen, perunat, porkkanat, punajuuret, lantut, nauriit, mansikat, tillit, persiljat, sipulit jne. Omien puskien marjoista mehut ja mustikat, vadelmat ja puolukat noukitaan porukalla niin että iso pakastin on aina täynnä. Leivät ja kaiken muunkin laivon itse ja ruoat alusta alkaen itse, valmista ei osteta. Nämä oikeastaan sen takia että saa terveellisempää kuin että säästön takia.

Meillä on just tuo e-possu, eli euro menee joka korttiostosta säästötilille ja kun tilini saldo on 50e tai alle niin niistä ei enää mene. Nuo summat saa verkkopankista säätää, samoin kuin tuon possun käyttöönotto. Nordea pankin verkkosivuilla ainakin toimii noin.

Oikeestaan muuten koitetaan miettiä tarkkaan mitä tarvitaan ja mitä ei..välillä oon tehnyt ruokalistoja joiden mukaan ostetaan ruuat ettei tulis ylimääräostoksia :)
Kirppari on kans hyvä paikka.

rahan kanssa on sytä olla tarkkana, meillä säästetään mm. ostamalla lapsille vaatteet kirpalta ja alelaareista

ruokaostoksilla katselen tiukasti kilohintoja enkä helpolla mene laimentamalla halvennettujen tuotteiden ansaan, hyödynnän myös usein parastaennenpäiväyksen lähestymisestä jouhtuvia alennuksia

Siinä säästää huomattavasti rahaa, kun tekee ison satsin ruokaa kerralla pakkaseen, tietysti tarjoustuotteista.

Jos jauheliha on tarjouksessa, osta sitä paljon ja tee jättisatsi vaikka jauhelihakiusausta. Jonain viikkona ei tarvitse käydä kaupassa välttämättä ollenkaan, kun on pakkanen täynnä ruokaa. Ja tällätavoin syödään aina edullisempaa, koska tuotteet on niitä tarjoustuotteita. Tietysti tuoreenakin syödään, kun syödään ensin kerran ja laitetaan ne loput pakastimeen.

Meidän sittarissa on ainakin ihan joka päivä jotain uskomattomia tarjouksia, siis tosi halvalla myydään. Limpukkaleipääkin ostin monta pussia, kun tais maksaa vain 1,20e/pussi. Pakastimeen laitoin ja ei tarvitse hetkeen ostaa leipää.

Me ei oikeastaan ostetakkaan muita ruokia kuin tarjouksessa olevia, syödään aina sitä mikä nyt sattuu olemaan tarjouksessa. Poikkeuksena tuotteet, joita tulee aina ostettua

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
Säästäminen kannattaa aloittaa rahasta, koska rahaa on tarkoitus säästää. Se tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että palkka- tai tukipäivänä käyttötililtä menee automaattinen tilisiirto (summa x) pois. Siirron voi tehdä toiselle tilille johon ei ole korttia, jolloin sieltä nostokynnys kasvaa, kun sen joutuu verkkopankissa tekemään. Siirron voi ohjata toiseen pankkiin, jolloin sen saa "piiloon" niin, ettei se näy edes normaalisti käytössä olevan pankin verkkopankissakaan. Kynnys nostamiseen kasvaa taas. Siirron voi tehdä rahastoihin tai ostaa osakkeita, joka on järkevin vaihtoehto. Silloin raha on ikäänkuin kiinni jossain ja siihen ei tule äkkiseltään kajottua, eikä sitä edes saa samantien niin halutessaan.

Oletteko koskaan ihmetelleet sitä, että kun olit opiskelija tai pienempipalkkaisessa työssä, niin silti raha yleensä riitti samaan kuin nyt? Vaikka tulot ovat siis kasvaneet, ei elintaso ole näkyvästi muuttunut. Tämä perustuu siihen, että ihmisellä on tapana mukauttaa elintasonsa suhteessa tuloihinsa. Vähemmällä rahallakin pärjää hyvin, mutta jos enemmän saa niin sekin vain menee johonkin.

Kuukausittainen säästäminen perustuu samaan ideologiaan. Muutaman kuukauden jälkeen et enää edes osaa kaivata sitä puuttuvaa viiskymppistä tai satasta. Tulee tunne että kaiken tarvittavan saa edelleenkin ostettua ihan hyvin ja säästäminen tapahtuukin "ylimääräisestä" rahasta, vaikkei se aluksi ehkä sitä ollutkaan.

Kun rahaa on vähemmän käytössä per kuukausi, niin se ohjaa kulutuskäyttäytymistä automaattisesti. Tilin lähennellessä loppuaan on pakko tarkistaa mitä tarvitsee ostaa ja mitä voi siirtää seuraavalle kuukaudelle. Se ohjaa edullisempiin valintoihin arjen jokapäiväisissä menoissa kauppalaskusta kahvikuppiin.

Lisätienestien hankkiminen on eri asia kuin säästäminen. En väitä etteikö tyhjiä pulloja keräämällä saadut ylimääräiset eurot ole mukavia, mutta 7€ on helpompi säästää, kuin kerätä pulloina. On muutenkin pakko ihmetellä miten henkilö voi joka päivä löytää 7€ arvosta vaikka tölkkejä (46 tölkkiä, eli melkein 2 olutlaatikollista). Tuo määrä tarkoittaa, että vaikka vieressä olisikin teinien suosima kaljoittelupuisto, niin näiden nuorten tulisi siis kuluttaa 322 tölkkiä viikossa. Mikäli juominen ajoittuu pe ja la iltoihin (kuten yleensä), pitäisi per ilta mennä 161 tölkkiä olutta. Aika epätodennäköistä, eikö?

Mikäli tölkit ovat vielä heitelty pitkin ja poikin, niissä on "pohjalimat" tallella jotka on tyhjennettävä... no jos yhden tökin saa löydettyä, poimittua, tyhjennettyä ja kerättyä 30 sekunnissa, niin silloinkin aikaa menee viikossa 2h 40min. Tähän päälle pullojen kiikutus kauppaa (aika x) ja syöttö palautuskoneelle 5s / tölkki = 27min. Jos ajatellaan vielä että kauppaan kävely satojen tölkkien kanssa vie vaikka 15min / suunta, tulee työtunneiksi yhteensä 3h 37min. Tölkeistä saatava "tulo" on 48€, jolloin tuntipalkaksi tulee 13 euroa ja rapiat.

Tämä siis laskettuna optimaalisesti, siinä ei oteta huomioon palautuskoneen tai kassan jonoa, sitä että palautusautomaatti menee ihan joka kerta jumiin/täyteen tuollaisen tölkkimäärän palauttamisesta ja sitä että pullojen kantamiseen, noukkimiseen yms. tarvitaan todennäköisesti jätesäkkejä, muovihanskoja yms. Kaikkein suurimpana muttana on kuitenkin se, että mistä vielä löytää paikan jossa nuoret juovat illassa 161 tölkkiä olutta. Juopot kun kuskaavat kyllä tölkkinsä, no toisaalta niin tekee myös monet nuoret.

Mutta kukin tavallaan... :)

Kiitti tuosta e-possuvinkistä...laitoin moisen itsellenikin käyttöön, kun korttia tulee vingutettua 5-20 kertaa viikossa. Jospa tässä olisi keino, miten mäkin saisin säästettyä? :D

Yhteistyössä