onko täällä lääkäriä, sairaanhoitajaa tai jotain joka osais vastata...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ätiitii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ätiitii

Vieras
Tänään illalla tyttö kaatu ja löi korvan alaosan lasten pöydän nurkkaan. Siitä seuras korvan alueen turpoaminen ja sinerrys, sekä korva meni "hörölle" tietenkin. Menimme päivystykseen, jossa lääkärisetä piikillä puhko korvan seutuville kaks reikää ja yritti imeä verta niiden kautta. Lopuksi laitettiin laastari ja paineside ja me lähdettiin kotiin.

Nyt jäi askarruttamaan eri seikat, joita googlen avulla yritin selvitellä tuloksetta. Siksi tulin siis tänne kaikkitietäväiselle palstalle kyselemään, että voiko tytön korva jäädä hörölle? Tai onko lääkärin "veren imeminen" ihan normaali käytäntö tällaisissa jutuissa? Miten me voidaan muuten auttaa tyttöä?

Ja sit tää pahin: Ennen ku lääkärille menimme, ihmettelin kun tytön korvasta tuli pikkiriikkisen kirkasta nestettä. Sairaalan pihassa tutkin korvaa ja ne nesteet pyyhkiyty mun käteen, mutten hoksannu/muistanu siitä lääkärille kertoa. Nyt googlettaessa luin, että korvasta jos tulee kirkasta nestettä, nii se voi olla aivoselkäydin nestettä... Eli tarviiko mun olla noista huolissaan? ja kuin huolissaan?

Miten yö? Pitääkö mun herätellä tyttöä vähän väliä, vaikkei lääkäri sellasesta mitään sanonu...

Alkuperäinen kirjoittaja ätiitii;27339029:
Tänään illalla tyttö kaatu ja löi korvan alaosan lasten pöydän nurkkaan. Siitä seuras korvan alueen turpoaminen ja sinerrys, sekä korva meni "hörölle" tietenkin. Menimme päivystykseen, jossa lääkärisetä piikillä puhko korvan seutuville kaks reikää ja yritti imeä verta niiden kautta. Lopuksi laitettiin laastari ja paineside ja me lähdettiin kotiin.

Nyt jäi askarruttamaan eri seikat, joita googlen avulla yritin selvitellä tuloksetta. Siksi tulin siis tänne kaikkitietäväiselle palstalle kyselemään, että voiko tytön korva jäädä hörölle? Tai onko lääkärin "veren imeminen" ihan normaali käytäntö tällaisissa jutuissa? Miten me voidaan muuten auttaa tyttöä?

Ja sit tää pahin: Ennen ku lääkärille menimme, ihmettelin kun tytön korvasta tuli pikkiriikkisen kirkasta nestettä. Sairaalan pihassa tutkin korvaa ja ne nesteet pyyhkiyty mun käteen, mutten hoksannu/muistanu siitä lääkärille kertoa. Nyt googlettaessa luin, että korvasta jos tulee kirkasta nestettä, nii se voi olla aivoselkäydin nestettä... Eli tarviiko mun olla noista huolissaan? ja kuin huolissaan?

Miten yö? Pitääkö mun herätellä tyttöä vähän väliä, vaikkei lääkäri sellasesta mitään sanonu...

sinä olet äiti!

[QUOTE="vieras";27339038]http://www.0910023.fi/ soitappas tuonne niin saat jotain vastausta ja mielenrauhaa :)[/QUOTE]

olitko ajatellut minkä alueen asukkaille tämä puhelinnumero on tarkoitettu? Ehkei kaikki kuitenkaan asu siellä kehäkolmosen lähettyvillä, saatikka eteläsuomessa...

Mun poika oli joskus ilmeisesti lyönyt korvansa johonkin. Se alkoi höröttää ja turvota, ja diagnoosina oli korvan rustokalvon tulehdus.

Sai antibiootit, ilman niitä korva voi kuulemma jäädä hörölle/tulla sellaiseksi "kukkakaalikorvaksi". Ja sen estämiseksi tuo veren imeminen on vissiin ihan oikea hoitokeino.

En ole lääkäri enkä hoitaja, mutta terveysalalla kuiteskin. Veikkaisin, että korvalehti on pehmentänyt iskua niin paljon, ettei mitään aivovammaa ole syntynyt. Korvalehti on rustoa, niinkuin tiedät, ja verenvuoto ruston sisään aiheuttaa painetta, mikä aiheuttaa kipua. Siksi veren imeminen - kivun vähentämiseksi. Luulisin, että kudospaine on voinut puskea kudosnestettä myös ihon läpi korvakäytävän/korvalehden iholle. Siis neste on tihkunut ihosta, ei korvan sisältä.

heissulivei, nyt löysinki terveyskirjastosta vastaukset kysymyksiini.. Lääkärit pyrkivät yleensä korvan seudun vamman tyhjentämään verestä... Eli saimme onneksi mahtavaa hoitoa ja minä tietty äitinä seurailen tytön vointia. Sovittiin lääkärin kans, et huomenna takas, jos näyttää siltä että hoitoa lisää tarvitaan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00279

"Tylppä ja hiertävä väkivalta voi aiheuttaa korvalehteen veripahkan, vaikka iho säilyykin ehyenä. Veripahka on syytä hoitaa tyhjentämällä, koska hoitamattomana sen seurauksena voi olla ruston vaurioituminen ja korvalehden muovautuminen epämuotoiseksi."

olitko ajatellut minkä alueen asukkaille tämä puhelinnumero on tarkoitettu? Ehkei kaikki kuitenkaan asu siellä kehäkolmosen lähettyvillä, saatikka eteläsuomessa...

ei varmaan asu ei, en itsekään mutta netistä googlaamalla löytää kyllä oman alueen terveysneuvonnan. tuossa esim.pohjoispohjanmaan sairaanhoitopiirin: Terveysneuvontapuhelimessa, puh. (08) 315 2655, terveydenhuollon ammattilaiset ohjaavat ja neuvovat 24 h/vrk.

[QUOTE="viiraska";27339069]En ole lääkäri enkä hoitaja, mutta terveysalalla kuiteskin. Veikkaisin, että korvalehti on pehmentänyt iskua niin paljon, ettei mitään aivovammaa ole syntynyt. Korvalehti on rustoa, niinkuin tiedät, ja verenvuoto ruston sisään aiheuttaa painetta, mikä aiheuttaa kipua. Siksi veren imeminen - kivun vähentämiseksi. Luulisin, että kudospaine on voinut puskea kudosnestettä myös ihon läpi korvakäytävän/korvalehden iholle. Siis neste on tihkunut ihosta, ei korvan sisältä.[/QUOTE]

Hyvä. Tätä itekin mietin, että se olis kudosnestettä, mut sit kauhistuin ku luin et se vois olla muutakin... Toivottavasti tuo paranis hyvin eikä jäis mitään...

Mä soitan sinne aina! Enkä asu pk-seudulla vaan Turun tienoilla. Ei siä kysellä mistä soittaa. Siä neuvotaan vaan. Eikun on ne kai joskus jonkun kyselyn/koonnin takia kysyny mun postinumeroo, oon sanonu ihan oikeen eikä kukaan oo sanonutkaan että oon soittanu väärään numeroon tai mitään. Ihan vastaisuuden varalle siis, että senkun soitatte vaan. :)

Yhteistyössä