Onko täällä ketään lestadiolaista tai ex-vl:ää, joka on katsonut "Kielletty hedelmä" -elokuvan? Kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kiinnostunut"

Vieras
Tuli katsottua se taannoin toistamiseen. Itse asun alueella, jossa on erittäin paljon lestadiolaisia. Mutta heidän kanssa on hirvittävän vaikea päästä puheyhteyteen, edes arkipäiviäisistä asioista.

Siispä kysynkin, onko kukaan lestadiolaisuudesta paljon tietävä (siis mielellään vanhoillislestadiolainen tai ex sellainen) katsonut tuota elokuvaa? Onko siinä näyteltävät asiat liioiteltuja, vai onko nuorten (ja muidenkin) elämä juuri kyseisen kaltaista? Päällimmäisenä jäi itsellä mieleen, miten "seudun vanhimmat" miehet pastorin kanssa suurella joukolla painostavat nuoria menemään juuri heidän päättämäänsä suuntaan, suku suurin piirtein valitsee tulevan sulhasen lapselleen ja esim. siinä heinäladon seksikohtauksessa mies syyttää nimen omaan naista, ei niinkään itseään, heikkoudesta/haureudesta. Ja kaikki synnit saadaan anteeksi tunnustamalla ne "Jeesuksen nimessä ja veressä, kaikki synnit anteeksi".

Ketään, kuka katsonut sen esim. netti-tv:stä?

Oli se ehkä joistain kohdin vähän liioiteltu/ vanhanaikainen, mutta ehkä jossain päin Suomea olisi voinut tapahtua. Totta kai sen huomasi, että tekijät eivät ole lestadiolaisia (tietenkään :D)

[QUOTE="vieras";28804238]Mistä tän vois siis katsoa? Löytyykö yle areenasta tms?[/QUOTE]

Se tuli keväällä muistaakseni kakkoselta ja silloin siinä ainakin luki, että katsottavana yle areenasta. En tosin tiedä, onko jo poistunut sieltä.

Olen ex-vl ja olen katsonut ko. leffan. On ensinnäkin elokuvana surkea ja lisäksi kuvaa melko huonosti vl-yhteisöä. Toki suvut ja perheet ja vl-suuntaukset poikkeaa toisistaan, mutta esim. sisaren häätäminen häistä pois on täysin epäuskottavaa. Kyllä mutkin lähisuvun juhliin on yhä kutsuttu. Huono kuvaus val-yhteisöstä.

Riippunee paljon yhteisöstä. Eivät kaikki suomen vl't ole samanlaisia. Nuorena tunsin paikkakunnaltani kaksi "lahkoa", joihin kuului useampia perheitä, ja heillä oli keskenään kuitenkin hieman eri käytännöt. Toisessa porukassa on kaikki menneet 18-20 vuotiaana naimisiin saman uskon kannattajan kanssa, toisessa nuoret aikuiset pyörivät tuolla kapakoissa ja harrasteissa ilman puolisoita. Muutamilla oli kotona telkkari, musiikkia sai kuunnella, leffoissakin käydä... Se on nykyään niin perhekohtaista, mitä sääntöjä noudatetaan. "Oikeita" lestadiolaisia, joita tuossa leffassa oli, ei enää paljon liene.

Olen ex-vl ja olen katsonut ko. leffan. On ensinnäkin elokuvana surkea ja lisäksi kuvaa melko huonosti vl-yhteisöä. Toki suvut ja perheet ja vl-suuntaukset poikkeaa toisistaan, mutta esim. sisaren häätäminen häistä pois on täysin epäuskottavaa. Kyllä mutkin lähisuvun juhliin on yhä kutsuttu. Huono kuvaus val-yhteisöstä.

Ei kai se pyrkinytkään olemaan kuvaus lestadiolaisuudesta, vaan kuvaus itsenäistymisestä ja kokeilusta jota nuori saattaa harrastaa, varsinkin ns. separaatiovaiheessa.

Mun mieleen on jäänyt elokuvan loppu jossa lestadiolaisäiti on tosi häijy tyttärelleen. Käytännössä hylkää tämän. Se oli paha kohta.

Yhteistyössä