Onko täällä ketään, jonka oma äiti pottanut raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Missä iässä sait tietää että poltti kun odotti sinua? Oletko ollut terve? Minkä kokoinen olit syntyessäsi? Poltatko itse? miltä tuntui kun sait tietää asiasta?

:wave: kyllähän se paska joikin..odotusaikana..olin reilu 3kilonen. POltan itse mutta en todellakaan raskaus ja imetysaikana. no miltä tuntui..mitäs luulet? hiton pahalta..sain tietää tossa parivuotta sitten

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä iässä sait tietää että poltti kun odotti sinua? Oletko ollut terve? Minkä kokoinen olit syntyessäsi? Poltatko itse? miltä tuntui kun sait tietää asiasta?

Joskus aikuisiällä luin neuvolakortista. Olen ollut terve, mutta lyhyt. 158 cm, syntyessä 2490 / 47. Olen polttanut, en enää. Tuntui kyllä vähän pahalta.

On polttanut, olen tosi terve.
Yks keuhkoputkentulehdus ollut 15v. Äiti kärsii kyllä nyt keuhkoahtaumataudista :(
Ei mua liikuttanut millään lailla kun kuulin..
Poltan itsekkin.

Polttihan se eikä se koskaan mikä salaisuus ollu. Eikä siis tuntunut mitenkään sen kummemmalta,koska tottakai ajattelin sen olevan ok. ainakin siihen aikaan.
Itse poltan myös.Olen ollut aina tosi terve,teininä sairastin vesirokon,mut sen kummempia tauteja mulla ei oo koskaan ollut. ( joku mahatauti/flunssa ehkä ihan naperona ) Painoin syntyessäni 3800g.

juu,polttihan se mun ja siskoni odotusaikana.molempien syntymäpainot yli 3500 g ja terveitä ollaan oltu..poltin iteki tossa mut molempiin plussiin lopettanu.sain tietää asiasta joskus 15 vuotiaana.

:wave:
49cm ja 2500g ja risat
mulla on allergiaa, eläin, laktoosi, sitrushedelmät, siitepöly, kala...
oon polttanu nuorena itsekkin mutta lopetin viime toukokuussa...
odotus ja imetysaikana en omieni kohdalla polttanut kuten äitini..
niin ja mulla on lukihäiriö..tosin sehän on periytyvä että siihen ei tupakanpoltot vaikuta...mun omalle esikoiselle periytynyt multa taas toi lukihäiriö
niin ja etuajassa synnyin..tai no etu ja etuajassa...38 plus risat...

äitini lopetti tupakan polton kun olin 5v
allergia puhkesi kun olin 6v

Poltti, ja kun yritti lopettaa, meinasi raskaus mennä kesken. Lääkäri sitten kehotti jatkamaan "kuten tähänkin asti" ja määräsi supisteluihin myös tilkan konjakkia iltaisin.
Loppujen lopuksi synnyin hieman yliaikaisena rv 42+ käynnistyksen jälkeen. Syntymäpaino oli 2890g ja pituutta oli 51cm. Korvatulehduskierre alkoi kaksiviikkoisena ja jatkui koko vauva- ja taaperoiän. Siihen aikaan ei vielä putkitettu, mutta puhkottiin senkin edestä...

Äidin raskaudenaikaisesta (ja imetyksen aikaisesta) tupakoinnista olen tiennyt hyvin nuoresta, eikä se ole herättänyt minussa minkäänlaisia reaktioita (äitiäni kohtaan). Itse en ole tupakkaa edes maistanut. Olen tainnut saada osani nikotiinista jo vauvana.

Alkuperäinen kirjoittaja Surkea Noita:
Täältä löytyy.. Ja se joikin. Olen lyhyt ja aivot ei aina toimi niinkuin pitäisi. koulu aina hankalaa.

itseasiassa juu..koulu ei ole sujunut lainkaan :| keskittymisessä aina ollut hankaluuksia..

Aina olen tiennyt ja terve olen ollut, ei allergioita eikä perussairauksia. Panoin 3000g ja olin 50 cm, täsmälleen samankoikoinen oli myös pikkuveljeni. En ole kymmeneen vuoteen polttanut, sitä ennen poltin 14 v.
Eipä tieto oikeastaan hätkäyttänyt, olen sen aina tiennyt. Taisi 60-luvulla olla ihan yleistä raskaana tupakoiminen.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Täältä löytyy.. Ja se joikin. Olen lyhyt ja aivot ei aina toimi niinkuin pitäisi. koulu aina hankalaa.

itseasiassa juu..koulu ei ole sujunut lainkaan :| keskittymisessä aina ollut hankaluuksia..

V****ttaa kun sen takia ei ole tullu luettua ammattia kun ei uskalla.. Itsetunto on myös aika nolla..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Te jotka "puolustelette" äitejänne niin oletteko itse polttaneet raskauden aikana?

Mä en ainakaan puolustellut äitiäni mitenkään. Mä olen vaan aina tiennyt että on polttanut myös raskaana ollessa enkä todellakaan lapsena ole tajunnut,että siinä olisi mitään väärää.
Se oli itsestäänselvää,että mun äiti polttaa ja luulin varmaan että kaikki aiukuiset polttaa. Lapsen logiikalla ei paljon järkeillä aina. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

on polttanut. meillä on poltettu myös sisällä.

olin joku reilu 3kg syntyessäni.

Välillä terveempiä jaksoja välillä ei.

Krooninen virtsatie inf. munuaisista johtuva oli lapsena myös. On muuten sama juttu tutun lapsella ja hänen äiti siis tämä tuttu poltti kun oli raskaana.

Nyt aikuis iällä todettu ADHD ja se on aika yleistä että tulee, se on aiheuttanut monen moista ongelmaa. Jota nyt vanhemmalla iällä on lähdetty selvittämään.
Elämä on todella vaikeaa välillä sen takia.

En todellakaan hyväksy tupakointia raskaus aikana.
Itse aloin polttaan 12v ja lopetin raskauteen 24v yksi vaikeimmista asioista mutta jos hyppää sänkyyn ja tuloksena lapsi täytyy myös sen eteen elämässä tehdä.

Oli niin vaikeesta päästä siitä erooon mutta todellakin jokainen joka oikeesti haluaa pääsee siitä eroon.
Kyse onkin siitä haluaako itse kärsiä vai siirtääkö kärsimyksen moninkertaisena lapseen

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:

se on se ADHD aika todenn'köistä että tupakointi aiheuttaa sen.

Se on kyllä kamalaa että äidit tupakoi raskaana. Mulla moni tuttu polttanut ja lapsilla paljon sairauksia. Oikeastaan lähes tulkonn kenenkään tupakoineen lapsi ei ole täysin terve. Muutamalla on adhd, parilla puhevika tai puheen kehityksen viivästymä(tupakka vakuttaa myös siihen), joillakin jatkuvat korvatulehdukset, astma, allergiat...kamalaa katseltavaa kun lapset sairastaa kovasti ja äidit tuntee tunnontuskia.

Yhteistyössä