Onko täällä ketään joka tietäisi FAKTAA aiheesta lapsen hoitoon vieminen vaikka vanhempi sairaslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin,ei tiedäkään aina,missä on. eikä se yleensä todellakaan kiinnostakaan.
mutta jos lapsi tekee todella pitkää hoitopäivää ympäri vuoden, alkaa sitä pikkuisen miettimään, että missä ne lomat on .
ja se, että vanhemmat ovat lomalla ja lapsi päiväkodissa - sitä tapahtuu myös ihan ns. normaaleissa perheissäkin.

Ok... niin kai sitten. Eipä tosiaan yhtään tuommoista perhettä lähipiiriin kuulu, mutta kai niitäkin sitten on.

[QUOTE="Jenis";26200518]Ok... niin kai sitten. Eipä tosiaan yhtään tuommoista perhettä lähipiiriin kuulu, mutta kai niitäkin sitten on.[/QUOTE]

on niitä.
ei kuulunut munkaan tietoisuuteen ennenkuin aloitin päiväkotiurani. mutta silmät on auenneet kyllä monessa mielessä .
onneksi kuitenkin ,pakko sanoa, suurin osa perheistä on vielä järki päässä :)

Meillähän on niin, että mies vie ja hakee lapset aina hoidosta. Jos olen sairaana, niin lapset kyllä menevät silti hoitoon, mies vie. Koska ei ole pakko hoitaa lapsia kuumeessa ja kipeänä, niin lepään mieluummin. Eri asia, jos olisin kotona vaikka jännetupentulehduksen tai muun sellaisen takia: silloin kyllä pystyy lapsiakin hoitamaan.

Vähän asian sivusta tuli mieleen, kun aikoinaan eräs (todella ärsyttävä, ylpeä ja ilkeä) tuttava ryhtyi leuhkimaan, kuinka hänen tyttärensä ei vie lapsiaan päiväkotiin vaikka on itse sairaana. Että nytkin on ollut jossakin mystisessä taudissa monta viikkoa, jonka seurauksena pyörtyilee ja on aivan kerta kaikkiaan loppu. Mutta hänen 2-vuotiaansa saa olla kotona kun äitikin on!
Teki mieli tehdä lastensuojeluilmoitus. Kuinka pohjattoman typerä voi ihminen olla, jos vaarantaa lapsensa turvallisuuden jonkun typerän ylpeyden takia :kieh:

Mutta joo, normitaudit toki vähän tilanteen mukaankin. Jos vanhempi on aivan kanttuvei, ja lapset pieniä, niin minusta lasten hoitoon vieminen on perusteltua jo ihan turvallisuussyistäkin. Jos taas lapsi on 5, ja äidiltä murtunut pikkuvarvas niin ehkä voi jäädä kotiinkin :)

Kyllä vein 4v pojan hoitoon vaikka itse olin sairaslomalla, oikea käsi paketissa niin eipä täällä kotonakaan mitään sitten voinut oikein tehdä, paitsi ne asiat mitkä onnistui joten kuten vasemmalla kädellä... päivät sitten odotin että mies tulee tekee loput hommat.

Eipä tullut mieleen jättää lasta kotiin, olisi vaan tylsistynyt täällä minun kanssa. Eikä hoidostakaan mitään sanomista tullut.

Jos on tavallisesta perheestä kysymys, niin en mä ainakaan mitään ihmettele, jos vanhemmat on saikulla ja lapsi päiväkodissa. Tottakai. Päivähoitopaikka on mun mielestä lasta varten, ei vanhempaa, joten miksi lapsen oikeus olla päiväkodissa muuttuisi siitä, että iskä tai äiti on kipeänä? Eilenkin käytiin yhden äidin ja lapsen kanssa keskustelu, jossa pohdittiin yhdessä haluaako lapsi tulla perjantaina päiväkotiin, kun äiti on sairaslomalla. Lapsi sanoi, että haluaa tulla, asia fine ja nähdään huomenna.

[QUOTE="kasvatustiede";26200267]Kasvatustiede ei kyllä oikeasti vielä itsessään anna mitään käsitystä siitä, mikä lapselle on parasta silloin, kun äiti on sairaana kotona. Nimim. kasvatustieteen maisteri...[/QUOTE]

En tiedä missä olet opiskellut, mihin erikoistunut ja milloin, mutta kyllä on huonosti opinnot menneet, jos näin todella asian koet.

nimim. kasvatustieteen maisteri VARHAISKASVATUKSESSA

[QUOTE="Jenis";26201059]Eli mitä ne varhaiskasvatustieteen maisteriopinnot sitten sanovat siitä, missä lapsen on parasta olla kun äiti on sairas?[/QUOTE]

Sitä, että sulla on ymmärrystä siinä tilanteessa, että missä sen lapsen todella on paras silloin olla. Varmasti on tilannekohtaista, mutta luulisi maisterilla (jos siis on lukenut kasvatustiedettä joka käsittelee lapsia, eikä esim. vain aikuiskasvatustiedettä) olevan jonkunlainen käsitys siitä missä lapsen on hyvä olla. Kipeänä tai terveenä.

Hermostuttaa jatkuva koulutuksen alasajo. Kai se johtuu siitä, et tälläsissä paikoissa jengi huutelee et on sitä ja tätä koulutusta enkä siltikään tiedä mitään.

Sitä, että sulla on ymmärrystä siinä tilanteessa, että missä sen lapsen todella on paras silloin olla. Varmasti on tilannekohtaista, mutta luulisi maisterilla (jos siis on lukenut kasvatustiedettä joka käsittelee lapsia, eikä esim. vain aikuiskasvatustiedettä) olevan jonkunlainen käsitys siitä missä lapsen on hyvä olla. Kipeänä tai terveenä.

Hermostuttaa jatkuva koulutuksen alasajo. Kai se johtuu siitä, et tälläsissä paikoissa jengi huutelee et on sitä ja tätä koulutusta enkä siltikään tiedä mitään.

... ja oikeesti jo näistä ketjuista voi päätellä, ettei oikeasti oo koulutusta tai kokemusta yhtään mistään :D En siis tarkoita sua, vaan ylipäänsä. Mulla on kavereita ns. alalla, eikä ne kyllä täällä käy huutelemassa.

Ompas kirjoituksia, en edes kaikkia selaa, mutta meidän paikkakunnalla on ohjeistettu näin (myös vuoropk):

Jos toinen vanhemmista on kotona, niin sillloin lapsen hoidon on sijoituttava 09.00-15.00 väliselle ajalle.
Tietenkin jos nyt aivan konkreettiseti halvaantunut tai paketoitu, niin silloin varmasti jousto erilainen. Mutta flunssan tms potemiseen tuo sääntö on meidän alueella.

[QUOTE="123";26201240]Ompas kirjoituksia, en edes kaikkia selaa, mutta meidän paikkakunnalla on ohjeistettu näin (myös vuoropk):

Jos toinen vanhemmista on kotona, niin sillloin lapsen hoidon on sijoituttava 09.00-15.00 väliselle ajalle.
Tietenkin jos nyt aivan konkreettiseti halvaantunut tai paketoitu, niin silloin varmasti jousto erilainen. Mutta flunssan tms potemiseen tuo sääntö on meidän alueella.[/QUOTE]

No itse asiassa tuommoista sääntöä ei voi olla, paitsi vuoropäiväkodeissa. Siis lain mukaan. Eikä sitä hoitoaikaa nyt jokaisen flunssan takia muutenkaan rukata uusiksi...

Vaikka laki salliikin vanhemmille törkeydet, niin kannattaisi silti ajatella tarkemmin niitä lapsensa hoitoon viemisiä ja hoitoaikoja. Esim. sijaisten puuttuessa ja huonojen sijaisten aikana tekee palveluksen lapselleen kun pitää mahdollisimman lyhyen ajan häntä hoidossa.

Mutta paljonkos tuokaan minäminä vanhempia liikuttaa. Ja tämä ei varsinaisesti liity aloitukseen vaan yleisesti hoito-oikeuden törkeään väärinkäyttöön

Yhteistyössä