Onko täällä ketään joka tietäisi FAKTAA aiheesta lapsen hoitoon vieminen vaikka vanhempi sairaslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettijä

Vieras
Mä kuulin tänään, että lapsi ei saisi olla hoidossa jos vanhempi sairaslomalla (ja siis jos vanhempi kertoo avoimesti olevansa saikulla / toisen olevan saikulla).

Mä olen ite pitänyt lapseni aina kotona kun oon ollu kipee, lähinnä siks et en oo jaksanu lähteä kuskaamaan hoitoon.. Mutta työni puolesta nyt kyselen... Pomo kun ei enää ole tähän aikaan tavoitettavissa ;)
Vai onko paikkakuntakohtaista? :)

Lapsen saa viedä hoiton, jos on itse sairaslomalla. Päiväkodin henkilökunta on jopa kehtotanut minua tuomaan lapsen hoitoon, kiun olen itse ptenut flunssassa kotona; "että saat itse levättyä". Siis, jos maksat hoitopaikasta, saat sitä myös käyttää sopimuksen mukaisesti, eikö?

Vuoropäiväkotiin ei välttämättä saa viedä mutta tavalliseen kyllä, onhan siellä monen työttömänkin lapset joka päivä. Sitä sanotaan subjektiiviseksi päivähoito-oikeudeksi.

Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Lapsi saa olla hoidossa, kun vanhmpi on sairaslomalla. Saa olla hoidossa, vaikka vanhempi olisi muuten vain kotona tai työtön. Tämä on fakta.

Tietoinen olen tuosta subjektiivisesta oikeudesta ja meilläkin muutama lapsi hoidossa vaikka äiti kotona vauvan kanssa.
Mutta tämä tänpäivänen tieto mut yllätti ihan täysin, koska kyllä me ollaan aina vastaanotettu lapset hoitoon ja mä olen ymmärtänyt, että meille henkilökunnalle ei edes kuulu miten se vanhempi päivänsä viettää -kunhan on numero mistä saa hätätapauksessa jonkun kiinni ja kunhan hoitoajoista pidetään kiinni.
Eräs kollega (toisesta talosta) sanoi, että he sanovat aina vanhemmalle, että oikeestaan ei sais tuoda hoitoon jos oot kotona o.O WHAT. Näin oli kuulema meidän pomo ohjeistanu ja mun on nyt pikkasen vaikee uskoo tätä...... :whistle:

saa viedä tavalliseen, vuoropäiväkotiin ei saa. Siihen ei ole yksittäisillä kunnilla, kaupungeilla tai päiväkodeilla mitään nokan koputtamista. sääntöjä voi antaa mutta ei niitä noudattaa tarvitse silloin kun ovat lainvastaisia.

[QUOTE="mites";26199183]eikö tässä maassa ole se surullisen kuuluisa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Vuorohoitoa laki ei tosin koske.[/QUOTE]

Surullisen kuuluisa...? Lapselle on varmasti eduksi olla hoidossa jos vanhemman tilanne on se, ettei kotona ole syystä tai toisesta niin hyvä juuri sillä hetkellä olla.

ainahan ne toivoo ettei mukulaa tuoda jos itse on kotona.
paitsi meidän tarhassa on sanottu että voi sen juniorin tuoda jos on kotona vaikka toisen lapsen/oman sairauden kanssa, ka eipä tuota yhden takia viitti ajella 80km päivässä -.-

Alkuperäinen kirjoittaja miettijä;26199203:
Tietoinen olen tuosta subjektiivisesta oikeudesta ja meilläkin muutama lapsi hoidossa vaikka äiti kotona vauvan kanssa.
Mutta tämä tänpäivänen tieto mut yllätti ihan täysin, koska kyllä me ollaan aina vastaanotettu lapset hoitoon ja mä olen ymmärtänyt, että meille henkilökunnalle ei edes kuulu miten se vanhempi päivänsä viettää -kunhan on numero mistä saa hätätapauksessa jonkun kiinni ja kunhan hoitoajoista pidetään kiinni.
Eräs kollega (toisesta talosta) sanoi, että he sanovat aina vanhemmalle, että oikeestaan ei sais tuoda hoitoon jos oot kotona o.O WHAT. Näin oli kuulema meidän pomo ohjeistanu ja mun on nyt pikkasen vaikee uskoo tätä...... :whistle:

Kollegasi puhuu nyt pötyä, ja he sanovat vanhemmillekin väärin. Suomessa on tosiaan subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ja vaikka tuon olen tiennyt, itse olen aina päiväkodissa kertonut että olen itse sairaslomalla, ja varmistanut että voihan lapsen silti tuoda. Ja ovat sanoneet että ilman muuta voi. Yleensä tuolloin lapsi on ollut hoidossa normaalia lyhyemmän päivän, esim. klo 8-14.

Yleensä saikkuni viimeisenä päivänä, esim. tänään, olen jo ollut sen verran paremmassa kunnossa että olen pitänyt lapsen kotona. En kuitenkaan ymmärrä mitä järkeä olisi pitää vilkasta leikki-ikäistä kotona tylsistymässä jos vanhempi makaa 39 asteen kuumeessa, kivempi hänen on päiväkodissa olla. Mies on vienyt lapsen hoitoon silloin kun olen ollut liian sairas häntä hoitamaan, tai tietty toisinpäinkin,jos mies on ollut sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Näinn;26199181:
Siis, jos maksat hoitopaikasta, saat sitä myös käyttää sopimuksen mukaisesti, eikö?

No tottakai! Huhhuh. Ja voi hyvänen aika kuinka sitä hoitopaikkaa todellakin käytetään niin että paukkuu ja rutisee. Kun kerta maksetaankin ja vaikkei maksetakaan.

:(

Vuoropäiväkotiin ei välttämättä saa viedä mutta tavalliseen kyllä, onhan siellä monen työttömänkin lapset joka päivä. Sitä sanotaan subjektiiviseksi päivähoito-oikeudeksi.

Niin ja se voi olla lapsen kehitystä ym. ajatellen todella hyvä asia. Saadaan ehkä ohjattua tiettyyn suuntaan jos vanhemmat ei jaksa, huomataan ongelmat ajoissa jne. Ja tadaa, saadaan sitten ehkä tulevaisuudessa taas yksi "kunnollinen" veronmaksaja lisää kun pyritään ehkäisemään mahdollisia ongelmia ajoissa. Tämä nyt on tietty aika laaja ja ajatustyötä vaativa aihe että ette ehkä tajua, mutta näin on. Ja kuulkaa säästö näkyy suoraan teidänkin rakkaissa veroeuroissanne eli olkaa tyytyväisiä siitä mitä varhemmin asioihin puututaan kuten nyt vaikka tässä subjektiivisessa hoito-oikeudessa.

[QUOTE="Äiti";26199291]Itse en vie milloinkaan lasta hoitoon kun olen kotona. Tein lapset omaksi iloksi, en päiväkodin täyttäjäksi.[/QUOTE]

Hieno juttu. Itsellä sellainen työ, että tuo ei ole mahdollista. Yövuorojen välissä on nukuttava normaalit 7-8h unet ja iltavuoroon mennessä en voi viedä lapsia hoitoon klo 13.30. Tarvitsevat päiväunensa niinäkin päivinä. Ihan omaksi iloksi meilläkin on lapset haluttu. Eli ei kaikki äidit jotka palaavat kotiin vietyään lapset hoitoon ole hankkineet lapsiaan ryhmän täytteeksi.

[QUOTE="Äiti";26199291]Itse en vie milloinkaan lasta hoitoon kun olen kotona. Tein lapset omaksi iloksi, en päiväkodin täyttäjäksi.[/QUOTE]

Onko sinulla sitten jo isot lapset, tai tavallista rauhallisemmat? Meillä tuo 3 v. täyttävä on niin vilkas ja kekseliäs että perään pitää kyllä katsoa koko ajan, enkä siihen esim. yli 39 kuumeessa kyllä aina välttämättä pystyisi. Miksi pitää vaarantaa lapsen/lasten turvallisuus, jos tietää ettei itse ole välttämättä lapsenhoitokunnossa?

Tuntuu vähän oman sädekehän kiillottamiselta tuollainen, ei millään pahalla.

Näin minäkin luulin ja yhdeksän vuotta näin toiminkin kunnes tuli se keuhkokuume...

No bravoo ja halleluja sinä täydellinen äiti ja ihminen!! Minkä kunniamerkin olet saanut? Siis kertakaikkiaan jos ei sua palkita tulevana äitienpäivänä niin jo on ihme! On varmasti mahtavaa olla noin täydellinen!

Psst. idiot...

• Tykkää
Reactions: S. Donald
Näin minäkin luulin ja yhdeksän vuotta näin toiminkin kunnes tuli se keuhkokuume...

joo, on tilanteita jolloin lapsen turvallisuudenkin kannalta on parempi olla muualla kuin puolikuolleen vanhemman konssa kotona neljän seinän sisällä monta päivää. Muistan itse, kun kuopus oli 10kk ja pahimmassa kiipeilyiässä ja olin mahataudissa. Se oli hirveetä. Olisin antanut nuo hoitooon ihan mihin tahansa pariksi päiväksi:)

Niin lapsesta varmasti on kivempaa olla kotona kun äiti on migreenin kourissa, hoippuu ja oksentelee. Ja pitää päätään pimeässä. Ihan varmasti lapsesta paljon mukavampaa kuin se että voisi leikkiä kavereiden kanssa hoidossa...

En ole koskaan kysellyt hoitajalta saanko tuoda lapseni hoitoon vaikka olisin vapaapäivällä. Usein teen silloin kaikkia sellaisia hommia, joita ei pysty tekemään jos lapset pyörii jaloissa. Turha maksaa MLL:n lapsenvahdille kun joka kuukausi maksaa täydet hoitomaksut. Noita vapaahetkiä ehtii pitää vaan liian harvoin...
Myös yhteisiä ylimääräisiä vapaita pidetään lasten kanssa.

Yhteistyössä