Onko täällä ketään joka on opiskellut yliopistossa kahta tutkintoa yhtäaikaa?

08.05.2012
772
0
16
Itse aloitan toisen tutkinnon nyt syksyllä ja mietityttää että maksetaanko lukuvuosimaksu silti vain kerran? Vai molemmista erikseen? (sama yliopisto kyseessä) Entä voiko toiseen koulutusohjelmaan ilmoittautua poissaolevaksi jos toisessa on läsnä, vai onko pakko olla läsnä molemmissa yhtäaikaa? Varmaan ihan tyhmiä kysymyksiä, mutta google ei kertonut vastausta ja haluan tietää vastauksen nopeasti.

Sekin mietityttää että joudunko käymään osan aiemmin käymistäni kursseista toiseen kertaan, esim. kieliopinnot. Tuntuu vähän tyhmältä, muttei kai niitä voi kerran käytynä sisällyttää kahteen tutkintoonkaan. Mutta tästä ehdin kyllä kysellä syksyllä yliopistolta lisää, tuo lukuvuosimaksu ja läsnäolo vaan mietityttää nyt.

En ole tutkintoja samaan aikaan suorittanut vaikka opinto-oikeudet ovat olleet samaan aikaan voimassa. Valmistuin ensin toisesta ja sitten toisesta mutta vaihdoin välillä kyllä tutkinnosta toiseen eli en tehnyt kumpaakaan putkeen vaan vuorotellen. Mun ymmärtääkseni ne opinto-oikeudet kyllä näkyy siellä reksiterissä samaan aikaan. Maksu maksetaan vaan yksinkertaisena. Kieliopinnot voi toiseen hyväksilukea mutta joudut sitten vastaavasti tekemään muita opintoja enemmän eli et voi käyttää samoja opintoviikkoja molempiin tutkintoihin kuin max 30 op. Mutta pakolliset opinnotkin voidaan toisella vastaavalla suoituksella kuitata suoritetuksi. Et voi myöskään tehdä kahta liian samankaltaista (sisällöltään) eri tutkintoihin esim. ylisen kemian kurssia biokemialla ja kemialla vaan vaan toisen ja toinen sitten merkitään toiseen tutkintoon mutta ilman opintopisteitä. En osaa nyt selkeästi ilmaista, kysy opintoneuvojalta.

Näihin vastaukset löytyy kyllä teidän yliopiston sivuilta.

Kun itselläni oli aikoinaan kaksi tutkintoa auki yhtä aikaa, maksoin toiseen täydet maksut ja toiseen osittaiset maksut (terveydenhuoltomaksua ei tarvinnut maksaa). Olivat kuitenkin erilliset yksiköt, joten ei täysin eri asia ja tuosta on jo kaaaaaaaauuuuuan....

Poissaolevaksi ei voi noin vaan ilmoittautua vaan siinä pitää olla pätevä syy. Ja tokihan sitä saa olla toisessa aktiivinen vaikka toisessa on poissa.

Tutkintoihin sopivia opintoja voi hyväksyttää ristiin. Se riippuu ihan vaatimuksista kelpaavatko ne kokonaan vai osittain toiseen tutkintoon. Toki jos vaatimuksena on identtiset kurssivaatimukset, niin sama kurssi kelpaa kumpaakin. Ei sitä silloin keksitä jotain muuta vaatimusta sen tilalle. Toki halutessaanhan voi ehdotella henkilökohtaisia opintosuunnitelmia. Omana aikanani niitä tehtiin tosi paljon, kun kurssit muuttuivat ja välillä ei millään viitsinyt jotain tiettyä kurssia suorittaa. :whistle:

[QUOTE="mmm";26513518] Kieliopinnot voi toiseen hyväksilukea mutta joudut sitten vastaavasti tekemään muita opintoja enemmän eli et voi käyttää samoja opintoviikkoja molempiin tutkintoihin kuin max 30 op. [/QUOTE]
Onko noin nykyään? Minusta kyllä insinöörit ovat aina saaneet paljon enemmän tutkinnostaan hyväksytettyä DI-tutkintoon. Mutta aika varmaan kultaa muistot.

Opiskelin, tai no opiskelen. Yhdestä vaan maksat maksun, molempiin mun muistaakseni tuli sitten sama läsnä/poissa ilmoitus et niitä ei tarvinnut erikseen laittaa. Toisesta valmistuin jo ja toinen on kesken. Ainon tehdä niin, että vaihdan nyt opinto-oikeuteni pelkkään maisteriin enkä enää kandi/maisteri, niin pakollisia, yhteisiä opintoja ei tarvi enää tähän toiseen tutkintoon suorittaa! Ei myöskään sivuaineita, ainoastaan pääaineen kaikki opinnot. Tämä vaihtoehto on siis mahdollinen jos on jo yksi maisteritutkinto. Ihan turhaa käydä ne samat kieliopinnot uudelleen.

Parhaillaan... plus kokopäivätyö ja suurperhe. :p

En osaa vastata kysymyksiisi, sillä opiskelen etänä, alma mater on UK:ssa.

Siis täysin etänä? Sähän kuitenkin asut Suomessa?

Mua kiinnostaisi opiskella kasvatustiedettä, mutta lähimmässä yliopistossa 90km:n päässä ei ole tuota ainetta ja sitten ne muut ovat niin kaukana. Muutto ei ole mahdollista lapsen ja työn takia. Avoimessa aion syksyllä aloittaa suorittamaan kasvatustieteen perusopintoja ja ne ovat täysin etänä.

[QUOTE="Minä";26513649]Siis täysin etänä? Sähän kuitenkin asut Suomessa?

Mua kiinnostaisi opiskella kasvatustiedettä, mutta lähimmässä yliopistossa 90km:n päässä ei ole tuota ainetta ja sitten ne muut ovat niin kaukana. Muutto ei ole mahdollista lapsen ja työn takia. Avoimessa aion syksyllä aloittaa suorittamaan kasvatustieteen perusopintoja ja ne ovat täysin etänä.[/QUOTE]

Täysin etänä. Tentitkin saan tehdä Suomessa.

Yhteistyössä