Onko täällä ketään, joka on aluksi ollut "puolittainen" kasvissyöjä, mutta lopulta kaikki lihajutut on alkaneet ällöttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Draumsyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Draumsyn

Aktiivinen jäsen
31.07.2009
5 320
1
36
Minä oon nyt 2,5 vuotta syönyt vain kalaa, kasviksia, maitotuotteita ja kananmunia. Maitotuotteet ei ole ongelma nytkään, eikä liioin kananmuna. Kananmunaa en ikinä ole syönytkään muuten kuin leivonnaisissa ja jossain laatikkoruoissa, joten se ei inhota yhtään enempää kuin ennenkään.

Mutta se kala... Just söin tonnikalapitsaa ja taas huomasin, että vaikka se on hyvää, niin jotenkin yököttää. Käyköhän tässä oikeasti niin, että kalakin jää ruoastani pois?

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Mulla jotenkin itsestään rupeaa jäämään lihatuotteet pois. Ensin rupes ällöttää joulukinkku, sitten kesällä makkarat ja grilliliha. Nykyisin aika vähän syön lihaa, sekin on yleensä kanaa. Lapsikaaan ei ole niin lihan perään, vain isän riistaruokien.

mä en ainakaa purkki tonnikalaa laske kalaks, sellasta mössöä se on

Se nyt oli vaan esimerkki, kun sitä tuli just äsken syötyä. Ihan kaikki kala, joka on tunnistettavassa muodossa ja maussa, aiheuttaa saman reaktion. Jotkut kalapyörykät, pihvit sun muut ei toistaiseksi kovin vahvaa inhotusta saa aikaan.

Mun esikoisella kävi juuri noin. Ensin luopui punaisesta lihasta, sitten kaikesta muusta lihasta paitsi kalasta. Nykyisin syö kalaa lähinnä mummolassa, koska mutsi ei oikein osaa laittaa pelkkää kasvisruokaa eikä tarvitsekaan vaan kala käy silloin ihan hyvin. Ja syö tyttö joskus meilläkin kalaa, jos muuten tarjoilut menisivät kohtuuttoman hankalaksi.

mä olen entinen kasvissyöjä ja nyt olen taas huomannut, kuinka nautin enemmän kasvisruoasta. Tälläkin viikolla listalla on pelkästään kasvisruokia :p kaotaan nyt, jäänkö taas tälle tielle :D

Mä oon ollut syömättä punaista lihaa nyt muistaakseni 12 vuotta. Kanan jätin pois n. 1,5v. sitten, koska se alkoi ällöttää niin paljon. Kalasta tykkään kyllä niin paljon, että en usko, että se alkaa samalla tavalla inhottaa.

Kyllä on samanlaisia kokemuksia mulla. Aloin jättää punaista liha pois ruokavaliosta jo yläasteiässä, kun ruokalassa oli kasvisvaihtoehto tarjolla. En ole lapsenakaan tykännyt lihasta, esim. jauhelihakastikkeesta nypin vähänkin isommat lihamuruset sivuun. Ennen lukioon menoa lopetin punaisen lihan syömisen kokonaan. Kalaa meillä ei syöty kotona juurikaan, aloin syödä jonkin verran lohta muutettuani omilleni.

Olen nyt 27 ja olen siis vuosia ollut tällainen semivege. Syön maitotuotteita ja kananmunia kuten sinäkin, kalan kanssa olen yrittänyt tsempata, koska haluaisin syödä sitä 2-3 krt/vko, mutta todellisuudessa syön sitä kerran noin 2-3 kuukaudessa. Usein kun ei sitten kuitenkaan tee mieli kalaa... Syön n. 3 keitettyä kananmunaa viikossa. Kehoni tuntuu haluavan aika runsaasti proteiinia. Syön päivittäin n. 250 g maitorahkaa. Lisäksi syön päivittäin erilaisia pähkinöitä ja manteleita. Kananmunat ällöttävät välillä, mutta pidän niitä kuitenkin ruokavaliossani mm. niiden ravintoarvon ja ruokavalion/proteiininlähteiden monipuolisuuden vuoksi ja kyllä ne usein mulle hyvin maistuukin. Lisäksi syön linssejä ja kikherneitä useita kertoja viikossa. No joo, tuossa tuollaista katsausta ruokavaliooni.

Mutta siis lihajutut kyllä ällöttää. En ole syönyt kanaa lainkaan kolmeen vuoteen ja sitäkin ennen satunnaisesti. Kana on juuri tuollainen, johon on kynnys noussut liian korkeaksi. Ällöttää, ei vaan pysty. En tiä, ehkä en enää koskaan syö kanaa.

Miehelleni on käynyt samoin. Olemme olleet yhdessä 5 vuotta ja hän on toki edelleen sekasyöjä, mutta syö lihaa maksimissaan kerran päivässä, työpaikkalounaalla. Useammin ottaa kuitenkin sielläkin kasvis- tai kalavaihtoehdon. Mies on sanonut, että hänen ei tee enää yhtään mieli pihvejä tms., vaan ainoita liharuokia, joista vielä tykkää, on esim. lihapullat. Mies myös sanoo, että kana on alkanut ällöttää häntä. Meillä ei ole koskaan lihaa kotona ja mies on sanonut, ettei halua enää koskaa valmistaa lihaa.

Miehelle tulee vissiin jotenkin huono olo lihasta. Ja samoin perustein on minunkin ruokavalioni muotoutunut sellaiseksi kuin on: syön sellaista, mistä tulee hyvä olo.

[QUOTE="kala";26797652]Mä oon ollut syömättä punaista lihaa nyt muistaakseni 12 vuotta. Kanan jätin pois n. 1,5v. sitten, koska se alkoi ällöttää niin paljon. Kalasta tykkään kyllä niin paljon, että en usko, että se alkaa samalla tavalla inhottaa.[/QUOTE]

Minäkin luulin, ettei kala voisi ikinä alkaa ällöttää, koska se on niin hyvää. Mutta toisin näköjään kävi.

Taitaa siis olla käymässä niin, että minusta tulee oikea kasvissyöjä. Hankaloittaa vaan elämää entisestään, kun nytkin on välillä vaikea löytää itselleen syötävää tien päällä ollessaan...

muoks. Tai siis ei minusta oikeaa kasvissyöjää tule ikinä, koska ei kai nuo maitotuotteet ja tuo vähäinen kananmunankäyttökään katoamassa ole.

Viimeksi muokattu:
Taitaa siis olla käymässä niin, että minusta tulee oikea kasvissyöjä. Hankaloittaa vaan elämää entisestään, kun nytkin on välillä vaikea löytää itselleen syötävää tien päällä ollessaan...

Kyllä kyllä, tuttua juttua. Ihan turha lähteä mihinkään Itä-Eurooppaan tai Venäjälle. Muutenkin ilmoitan aina ruokavaliokseni lakto-ovo tai jopa vegaani, jos on jotain tilaisuuksia, joihin se pitää etukätee ilmoittaa. Saatan meinaan syödä kotona siivun juustoa leivän päällä, mutta en tosiaan syö kaikkea juustoa. Ja syömäni kalakin on lähinnä kypsennettyä lohta; graavilohta tai tonnikalaa en syö. Eli ruokavalioni on, myönnetään, myös ns. nirsoruokavalio, mutta itsepä siitä "kärsin".

Minäkin luulin, ettei kala voisi ikinä alkaa ällöttää, koska se on niin hyvää. Mutta toisin näköjään kävi.

muoks. Tai siis ei minusta oikeaa kasvissyöjää tule ikinä, koska ei kai nuo maitotuotteet ja tuo vähäinen kananmunankäyttökään katoamassa ole.
Missä se sun tiesi on? Mun esikoiseni reissaa ympäri maailmaa eikä ole kokenut lakto-ovo-vegetarismiaan vielä missään ongelmaksi.

Kyllä kyllä, tuttua juttua. Ihan turha lähteä mihinkään Itä-Eurooppaan tai Venäjälle. Muutenkin ilmoitan aina ruokavaliokseni lakto-ovo tai jopa vegaani, jos on jotain tilaisuuksia, joihin se pitää etukätee ilmoittaa. Saatan meinaan syödä kotona siivun juustoa leivän päällä, mutta en tosiaan syö kaikkea juustoa. Ja syömäni kalakin on lähinnä kypsennettyä lohta; graavilohta tai tonnikalaa en syö. Eli ruokavalioni on, myönnetään, myös ns. nirsoruokavalio, mutta itsepä siitä "kärsin".
Itä-Eurooppa ja Venäjä voivat olla ongelmallisia, mutta noin muutoin matkustelu onnistuu ilman lihaa ja kalaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26797789:
Missä se sun tiesi on? Mun esikoiseni reissaa ympäri maailmaa eikä ole kokenut lakto-ovo-vegetarismiaan vielä missään ongelmaksi.

Ihan täällä Suomessa. Kun ajelee pitkiä matkoja ja meinaa pikaisesti syödä jotain jossain huoltoasemalla, niin usein joutuu nälkäisenä lähtemään pois. Tai syömään jonkin pullan... Meidän keskussairaala on kans paha paikka, jos ei muista ottaa omia eväitä. Ei löydy kyllä niin mitään syötävää.

Mulla myös sama ruokavalio kuin aloittajalla ja samaa ällötystä on tullut kalan suhteen. Lähinnä sen takia kun olen lukenut kuinka likasia järvet/meret on nykyisin. Onneksi kala ei sinänsä terveiden kannalta ole mitenkään välttämätöntä, samat tärkeät rasvahapot saa kylmäpuristetusta rypsiöljystäkin.

Kyllä kyllä, tuttua juttua. Ihan turha lähteä mihinkään Itä-Eurooppaan tai Venäjälle.

Kyllä sielläkin on kasvisravintoloita, kannattaa vaan selvittää etukäteen, missä ne ovat. Tuskin mistään muustakaan paikasta löydät kasvisravintoloita ihan noin vaan sattumalta. Itse googlaan aina etukäteen netistä. Olen tosin matkustellut lähinnä kaupungeissa, mutta kyllä Itä-Euroopan varsinkin isommista kaupungeista on yleensä löytynyt aina vähintään yksi kasvisravintola. Yllättäen Tallinnassa ei taida olla, mutta muualta olen aina löytänyt. Ja jos maitotuotteet ja kananmuna käyvät, niin kyllähän sitten aina jotain löytää!

Ihan täällä Suomessa. Kun ajelee pitkiä matkoja ja meinaa pikaisesti syödä jotain jossain huoltoasemalla, niin usein joutuu nälkäisenä lähtemään pois. Tai syömään jonkin pullan... Meidän keskussairaala on kans paha paikka, jos ei muista ottaa omia eväitä. Ei löydy kyllä niin mitään syötävää.

No huoltoasemilta ja jostain pikkukaupunkien lounauspaikoista ei välttämättä mitään löydykään. Olen minäkin törmännyt sellaiseen, että suomalaisessa ravintolassa ei ole ollut YHTÄÄN kasvisruokaa. Mutta kun sen tietää, niin ei yritäkään syödä missään huoltsikalla. Hätätilassa voi ostaa kaupasta jotain ja etsiä jonkun oikean ravintolan seuraavasta kaupungista tms.

Aloittajan kysymykseen: itselläni alkoi aikoinaan kasvissyönti juuri noin. Aluksi alkoi punainen liha ällöttää ja ensin yritin vaan poimia pois kaikki lihapalat. Sitten jätin pois ensin lihan ja kanan, myöhemmin myös kalan.

Mä oon huomannut tässä vuosien myötä, että oon pikkuhiljaa karsinut tiedostamatta paljon lihatuotteita pois ruokavaliosta. En syö pihvejä, paitsi jotain pihviä hampurilaisen välissä. En joulukinkkua. En oikeastaan sikaa muutenkaan, paitsi jossain leikkeleissä ja jos esim. kylässä ruuassa on sika-nauta-jauhelihaa niin kyllä mä syön, mutten ite osta. Nakit ja makkara menee. Karjalanpaisti ei.
Kanasta kelpaa vaan joku tietynlainen ruoka ja kana varmaan lihoista ällöttää eniten.

Kala ei toistaiseksi ällötä.

Mä en syö kalaa ollenkaan, lihaa vain jauhettuna tai makkarassa. Kana menee, mut en kyll nauti :D Jauhettuna sekin ihan ok. Kokolihapihvejä en syö.

Näillä mennään, kokonaan kasvissyöjäksi en halua, tääkin jo sen verran hankalaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26797891:
No huoltoasemilta ja jostain pikkukaupunkien lounauspaikoista ei välttämättä mitään löydykään. Olen minäkin törmännyt sellaiseen, että suomalaisessa ravintolassa ei ole ollut YHTÄÄN kasvisruokaa. Mutta kun sen tietää, niin ei yritäkään syödä missään huoltsikalla. Hätätilassa voi ostaa kaupasta jotain ja etsiä jonkun oikean ravintolan seuraavasta kaupungista tms.

Se vaan on vähän vaikeaa, jos on jossain linja-autossa eikä voi itse valita, missä pysähtyy... Mutta itsepä olen tieni valinnut. :)

Mä olen huomannut että mua kanssa ällöttää nykyään liha. Grillimakkarat oli ennen herkkua mutta nykyään pala meinaa tulla ylös väkisinkin. Pihvien kanssa on alkanut käymään samoin. Kana on jotenkin kumista ja jotenkin oudosti mun päässä likaista?!?

En mitenkään pyri kasvissyöjäksi mutta alkaa tuntumaan siltä että siihen tämä on menossa. Olis huomattavasti helpompaa vaan tykätä ja syödä. Varsinkin tämä kesä on ollut kamalaa kun joka mökillä tota makkaraa, lihaa ja kanaa. Tekis mieli kieltäytyä mutta pelkään etten osaa tätä selittää niille niin ettei kukaan loukkaannu.

Niinpä. Tai ranskalaiset. Burp. Täytetyissä leivissäkin on aina vähintään juustoa.

Yhteistyössä