Onko täällä ketään joka olisi tullut raskaaksi reippaasti ylipainoisena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilli"

Vieras
Me yritimme vauvaa muutaman kuukauden ja samalla yritin laskea painoa, mutta monet eri syyt johtivat siihen, että paino vain nousi. Jätin painontarkkailun ja nyt tulin raskaaksi ja olin onnesta soikeana! Harmistus iski tänä aamuna kun kävin vaa'alla; 93 kiloa kun pituutta on 166cm..

Nyt on tuo paino pyörinyt mielessä koko päivän, miten kehtaan mennä neuvolaan, miten saan sen pysymään, ettei se nousisi yhtään, onko se vaarallista vauvalle, raskausdiabetes, jaksaminen, kaikki pyörii mielessä nyt vain painon ympärillä.

Mies on onnensa kukkuloilla, mutta minua vain itkettää tämä paino. En ole IKINÄ painanut näin paljon ja nyt sitten painan, kun ei muutenkaan tarvitsisi ylipainoa olla.

Kertokaahan kokemuksianne, mitä on sanottu neuvolassa, miten olette voinut, kuinka paljon paino nousi jne. Harmittaa ihan vietävästi, haluaisin olla onnellinen raskaudesta ja tietenkin olenkin siitä, mutta..

Olin 85 kg, kun tulin raskaaksi, saman mittainen kun sinä. Raskaus oli todella helppo, minulla ei ollut mitään vaivoja. Söin raskausaikana mielestäni paljon, mutta suht terveellisesti, painoa tuli raskausaikana n. 5kg. Neuvolassa tuota painoa ei kommentoitu muistaakseni mitenkään, se tosin saattoi vaikuttaa asiaan, että "neuvolan täti" oli itse reilusti ylipainoinen. Lapsi oli syntyessään 3,3kg.
Suotta sitä painoasi murehdit. Keskityt nyt vaan siihen, että pidät itsestäsi huolta raskausaikana. Syöt terveellisesti ja liikut. Ja etenkin iloitset raskaudesta!

Olin todella ylipainoinen kolmatta odottaessa. Painoa yli 100kg. Koko raskausaikana ei tullut painoa lisää ollenkaan, vaan laski 5kg. Ihan normaalisti söin. Kaikki arvot hyvät. Vauva syntyi rv 39+3 ja oli 2680g ja 48cm eli hyvin pieni poika :)

Miulla 82kg ja 163,5cm ekassa neuvolassa ja ei ollut minkäänlaista ongelmaa koko raskauden aikana... Ja lapsikin oli ihan normaalikokoinen syntyessään.
Ei siis ollut sokerit tai paineet koholla tms. Ja neuvolassa ei ainakaan huomauteltu mitään. Tosin mulla raskauden ekan puolen vuoden aikana paino laski lähes 10kg... Eli vasta ihan lopussa pääsin tasoihin ja loppujen lopuksi muutaman kilon yli. En siis mitenkään laihduttanut, mutta kärsin niin törkeästä närästyksestä alkuvaiheessa, että oli koko ajan pakko syödä jotain pientä et pysy sisuskalut sisällä... Eli minulla paino laski syömällä :) Paras dietti ikinä!

Minä tulin vielä enemmän ylipainoisena raskaaksi, BMI yli 45. Raskaus meni todella hyvin, vauva oli normaalin kokoinen ja terve. Nyt olen uudelleen raskaana ja BMI edelleen samaa luokkaa. Ensimmäisellä kerralla tulin raskaaksi ehkä 3:sta kierrosta, tällä kertaa heti.

[QUOTE="alma";25808758]Olin 85 kg, kun tulin raskaaksi, saman mittainen kun sinä. Raskaus oli todella helppo, minulla ei ollut mitään vaivoja. Söin raskausaikana mielestäni paljon, mutta suht terveellisesti, painoa tuli raskausaikana n. 5kg. Neuvolassa tuota painoa ei kommentoitu muistaakseni mitenkään, se tosin saattoi vaikuttaa asiaan, että "neuvolan täti" oli itse reilusti ylipainoinen. Lapsi oli syntyessään 3,3kg.
Suotta sitä painoasi murehdit. Keskityt nyt vaan siihen, että pidät itsestäsi huolta raskausaikana. Syöt terveellisesti ja liikut. Ja etenkin iloitset raskaudesta![/QUOTE]

Kiitos lohdutuksesta, piristi mieltä =)

Ehkä tässä on sitäkin järkytystä, että en ole ikinä painanut yli 90 kiloa ja tuo lukema tuntuu jotenkin tosi järkyttävältä..

Tietääkö kukaan faktatietoa, että onko se vauvalle vaaraksi jos laihduttaa syömällä terveellisesti muutaman kilon alkuraskaudesta?

ei haittaa vaikka paino vähän tippuis, monesti raskausdiabetesruokavalio on sen verran tiukka että jos sitä noudattaa pilkulleen niin paino vähän laskee.
mä painoin selvästi yli 100kg ekassa raskaudessa, tosin oon sua pidempi. paino laski raskauspahoinvoinnin ansiosta tasaisesti reilu puoleen väliin, pysyi sitten melko lailla ennallaan raskauden loppuun saakka, vaikka pahoinvointi oli jo helpottanut. mitään diabetesta tai verenpaineongelmia tms ei ollu missään vaiheessa.

Ihanaa kun muillakin kokemuksia ja hyviä sellaisia!

En tiedä miksi stressaan nyt valtavasti, liittyisiköhän tähän alkuraskauteen.. Itken muutenkin joka asiaa..

S.donald; sanottiinko sulle neuvolassa mitään siitä kun paino tippui? Kun senhän sanotaan liuottavan rasvoista jotain myrkkyä vauvaan.. Mutta toisaaltahan toiset oksentaa ja laihtuu valtavasti, enkä ole koskaan kuullut että kenenkään vauvalle olisi käynyt huonosti näiden myrkkyjen takia..

ei oo vaarallista. Mulle laskettii ekassa raskaudessa 1600kcal ruokavalio, jota noudatin ja laihduin raskausaikana 4kiloa. painoa tuli kyllä 6kiloa, mutta synnärille jäi kymmenen.. Kaikki sielä neuvoloissa vaan kehu ja oli, että hyvä ku oot pysyny tossa dietissä jne :O :D

Ja ekassa raskaudessa oli raskausdiabetes, mut seuraavassa ja sitäseuraavassa ei ollut. Tai ei ainaka testeissä näkynyt vaikka ne seuraavat vauvat olikin sit aika isoja. Eka oli 3770g toka 4770g ja kolmas 4300g. Eikä ylipainosta ollu raskausaikana mitään tuntuvaa haittaa..

Kiitos kokemuksista, mukava kuulla, että on "saanut" laihduttaa =) Mulla on nimittäin niin, että syön ruokaa terveellisesti ja olisin varmaan ihanne kokoinen, jos en söisi muuta kuin oikeat ateriat mitä syön, mutta nyt oon syöny niiden lisäksi ihan sikana kaikkea hyväskää, yhdellä viikolla meni esim. tiistaina iso lakupussi, torstaina suklaalevy, viikonloppuna miehen kanssa puoliksi kaks sipsipussia ja muutama suklaapatukka. Eikä ollu edes pahin viikko!

Plussaamisen jälkeen päätin, että enään en herkuttele! Jos oikein hillitön makeanhimo iskee, niin voin ostaa pienen suklaan tms. mutta tuon älyttömän ahmimisen lopetan!

ei oo vaarallista. Mulle laskettii ekassa raskaudessa 1600kcal ruokavalio, jota noudatin ja laihduin raskausaikana 4kiloa. painoa tuli kyllä 6kiloa, mutta synnärille jäi kymmenen.. Kaikki sielä neuvoloissa vaan kehu ja oli, että hyvä ku oot pysyny tossa dietissä jne :O :D

Niin meinasin vielä kommentoida, että 1600 kcal tuntuu tosi vähältä! Pysyitkö siinä ja eikö tullut huono olo?

Mulla pituutta 163cm ja painoa oli 103kg, kun tulin raskaaksi ja heti ensimmäisestä kierrosta. neuvolassa todettiin, että olen hyvin ylipainoinen ja kysyttiin haluaisinko puhua ravitsemusterapeutin kanssa, mutta ei muuta. Painoa tuli n. 6kg ja kun pääsin kotiin synnäriltä oli paino alle tuon lähtöpainon. Raskausdiabetestä varten tehtiin ne sokerirasitukset, mutta arvot olivat hyvät. verenpaineenkaan kanssa ei ollut ongelmia. eikä muutenkaan mitään.

Niin meinasin vielä kommentoida, että 1600 kcal tuntuu tosi vähältä! Pysyitkö siinä ja eikö tullut huono olo?

Pysyin, eikä tullu huono olo. Piti vaan kattoo mitä syö, että ei tullu nälkäkään. Pitkii hiilareita ja niin :) Ohjeet sain 1400kcal, mutta siihen sano vaan, et kun olen raskaana niin vois siihen vielä pari sataa kaloria lisätä. Siks toi 1600kcal. Ja siis samanverran syön nyttenki, tai vähä vähemmä. Just tein kalorilaskurin ni tänää menny 1551kcal. ja ihan normaalisti olen voinu syödä :)

Yhteistyössä