Onko täällä kellään oheishuoltajuutta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutzi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mutzi81

Aktiivinen jäsen
03.07.2006
6 059
0
36
Selittäkääs joku viisas mikä se niin kun on? Siis mitä hyötyä siitä on?
Eli onko se niin että esim.mun aviomies voisi saada lasteni oheishuoltajuuden vaikka minulla ja lasten isällä onkin yhteishuoltajuus? Eli siis esim. jos minulle sattuisi jotain niin oheishuoltaja saisi lapset vai biologinen isä? Kyl on monimutkasia asioita!
 
Mun äidillä on esikoisen oheishuoltajuus, meillä ei tosin ole koskaan ollut yhteishuoltajuutta lapsen isän kanssa. Ja sen oheishuoltajuuden hain vain siksi, että jos mulle käy jotain niin biologinen isä ei lasta saa. On tällä hetkellä vankilassa, ja sinne johtaneesta syystä en häntä lapsen lähelle halua....
Tohon en osaa sanoa, mutta luulen että biologinen isä on etusijalla jos jotain tapahtuisi.
Ja kyllä, aviomiehesi voi saada oheishuoltajuuden mutta siihen tarvitaan molempien huoltajien suostumus.
 
Ei PIDÄ olla yksinhuoltaja, oheishuoltajuuden saa vaikka olisi yhteishuoltajuus, silloin vaan tarvitaan molempien suostumus.
Ja vaikka tulisikin joku oheishuoltajaksi, niin biologisen isän oikeudet ja velvollisuudet ei muutu miksikään.
 
paskan marjat, yksinhuoltaja pitää olla jos puoliso meinaa hakea oheishuoltajuutta, ja joka tapauksessa biologista isää kuullaan.... eikä siihen mitään suostumusta tarvita,vaa biol isälle annetaan oikeus tulla kuulluksi. tuomari sen päättää
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Selittäkääs joku viisas mikä se niin kun on? Siis mitä hyötyä siitä on?
Eli onko se niin että esim.mun aviomies voisi saada lasteni oheishuoltajuuden vaikka minulla ja lasten isällä onkin yhteishuoltajuus? Eli siis esim. jos minulle sattuisi jotain niin oheishuoltaja saisi lapset vai biologinen isä? Kyl on monimutkasia asioita!

Kannattaa ihan soittaa sossuun ja kysyä näitä... tosin mun pitäs tehdä sama kans. mulla ex kans yhteishuoltajuus... mutta me molemmat tiedetään et jos mulle sattuu jotain niin hän ei päihdeongelmansa takia voi lapsia ottaa ja heistä huolehtia.
 
Siis: Oheishuoltajuuden voi hakea vaikka on yhteishuoltajuus. Tässä tapauksessa molemmilta huoltajilta kysytään suostumus asiaan.
Jos äidillä (tai isällä) on yksinhuoltajuus, oheishuoltajuuden voi hakea kysymättä toisen biologisen vanhemman kantaa asiaan.
 
vaikka äiti olisi lapsen yksinhuoltaja ja jollekkin muulle henkilölle haetaan oheishuoltajuutta. Biologiselta isältä kysytään lupa, vaikka ei olisi lapsen elämässä ollut mukana. Jos biologinen isä vastustaa asia menee riitaisena oikeuden istuntoon. Tämä on fakta tieto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Selittäkääs joku viisas mikä se niin kun on? Siis mitä hyötyä siitä on?
Eli onko se niin että esim.mun aviomies voisi saada lasteni oheishuoltajuuden vaikka minulla ja lasten isällä onkin yhteishuoltajuus? Eli siis esim. jos minulle sattuisi jotain niin oheishuoltaja saisi lapset vai biologinen isä? Kyl on monimutkasia asioita!

Kannattaisko miettiä näitä ennenkuin pykää lapset ja päätyy uusioperhe- ja avo/avioerokuvioihin 27 -vuotiaana...?!?!?!?
 
Minun mieheni on lapseni oheishuoltaja. Asiassa ei ollut mitään epäselvää, pelkkä kirjallinen hakemus käräjäoikeuteen riitti. Tosin lapsen biologinen isä on kuollut. Sen verran tiedän että ei tarvitse olla yksinhuoltaja saadakseen sen. Yhteishuoltajien vaan täytyy molempien sitä hakea ja perustella miksi se on lapsen parhaaksi. Mutta muistakaa että vaikka on yksinhuotaja ja biologista isää ei ole näkynyt vuosikausiin niin oheishuoltajuudella ei ole mitään merkitystä jos biologinen isä yhtäkkiä haluaa lapsen itselleen. Fakta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nita:
E pidä olla yksinhuoltaja. Ja jos biologinen isä EI ole huoltaja, ei häneltä kysytä mitään.

kyllä muuten kysytään. mun ystävän piti saada lupa myös poikansa isältä vaikka hällä on yksinhuoltajuus. ei oheishuoltajuuksia noin vaan jaella.
 
Jopas sattui. Meillä ollaan nimittäin aloittamassa oheishuoltajuuden hakeminen tänään :heart: Jännittää vähän, että miten pitkä prosessi tulee olemaan ja miten paljon täällä tuppukylässä on moisesta edes tietoa, eli montako kertaa mennään "vikaan" ennen kuin saadaan homma kunnialla päätökseen?!

Ymmärtääkseni oheishuoltajuutta hakiessa kysytään lapsen biologiselta isältä suostumus vaikkei hän lapsen huoltaja olisikaan, eli se pelkkä naisen yksinhuoltajuus ei siis ymmärtääkseni riitä.
 

Yhteistyössä