Minne lapset ainoan vanhemman kuoltua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HotZib
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HotZib

Uusi jäsen
03.09.2011
12
0
1
Lappi
Tuli mieleen, että minne lapsi / lapset joutuvat jos käy jotain?
Jos esim minulle sattuisi onnettomuus tms, niin minne lapseni joutuisivat?
Toisen biologinen isä on kuollut, toisen isää ei kiinnosta koko lapsi.

Onko olemassa testamenttia, missä laaditaan mahdolliset sijaisvanhemmat tms?
Esim kummit/isovanhemmat?
Ja missä sellaisen voisi laatia ja miten?

Entä eläimet?
Voiko niitä "testamentata" kellekään??

Ei kellään olisi kokemusta?

Lasten jäätyä orvoksi, vastuu lapsen asioissa siirtyy sosiaaliviranomaisille, joiden kautta lapsille etsitään sijaisperhe jos bioisää ei kiinnosta tai hän ei ole kelvollinen huoltajaksi.

no kyllä todellakin voi tällaisen tilanteen varalle miettiä mahdollisuuden ja kirjata sen ylös. Minulta esim omat vanhempani pyysivät, että jos heille käy jotain ennenkuin nuorimmainen sisaruksista on täysi-ikäinen niin voisinko toimia hänen huoltajana sitten(minulla on myös muita täysiikäisiä sisaruksia)

totta kait olisi vielä tärkeämpää yh:na miettiä kenen haluaisi kasvattavan lapsensa jos itselle kävisi jotain. Olisiko joku lähisukulainen mahdollinen tai miksei vaikka hyvä ystävä perheineen. Ja heidän kanssa voi jutella asiasta, että mitä he sellaisesta tuumisivat.

Minusta kamalin vaihtoehto olisi se, että omat lapset joutuisivat ihan vieraaseen sijaiskotiin sellaisten ihmisten luo joita minä en ole edes koskaan tavannut.

Minusta kamalin vaihtoehto olisi se, että omat lapset joutuisivat ihan vieraaseen sijaiskotiin sellaisten ihmisten luo joita minä en ole edes koskaan tavannut.

Valitettavasti vanhempi ei sitä päätä, mihin hänen lapsensa sijoitetaan. Sosiaalitoimi kyllä kartoittaa läheistuki- ja sukulaisverkoston, mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että lapsi sukulaisiin sijoitetaan.

Lasten jäätyä orvoksi, vastuu lapsen asioissa siirtyy sosiaaliviranomaisille, joiden kautta lapsille etsitään sijaisperhe jos bioisää ei kiinnosta tai hän ei ole kelvollinen huoltajaksi.

Ei suinkaan aina automaattisesti lapsi mene sijaisperheeseen. Myös sukulainen voi hakea lapsen huoltajuuutta ja ellei mitään estettä asialle ole, niin miksei huoltajuutta myönnettäisi =)
Kun mä jäin orvoksi, niin mummostani tuli huoltajani, onneksi ei sentään mihinkään sijaisperheeseen laitettu..

Toki asiasta voi tehdä virallisen paperin, kenen toivoisi ottavan lapset jos itse kuolee yllättäen.

Valitettavasti vanhempi ei sitä päätä, mihin hänen lapsensa sijoitetaan. Sosiaalitoimi kyllä kartoittaa läheistuki- ja sukulaisverkoston, mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että lapsi sukulaisiin sijoitetaan.

tiedän kyllä että se ei ole vanhempien suoranaisesti päätettävissä, mutta en usko että sosiaalitoimi toimisi sen toiveen vastaisestikkaan, mikäli kyseessä on sopivan ikäiset ns. normaaliperheet, jotka muutenkin voisivat toimia sijaisperheenä. Ja etenkin jos lapsella on jo läheinen suhde näihin ihmisiin.

Ei suinkaan aina automaattisesti lapsi mene sijaisperheeseen. Myös sukulainen voi hakea lapsen huoltajuuutta ja ellei mitään estettä asialle ole, niin miksei huoltajuutta myönnettäisi =)
Kun mä jäin orvoksi, niin mummostani tuli huoltajani, onneksi ei sentään mihinkään sijaisperheeseen laitettu..

Toki asiasta voi tehdä virallisen paperin, kenen toivoisi ottavan lapset jos itse kuolee yllättäen.

Sijaisperhehän se on mummolakin. Sitä tarkoitin tietenkin, höh.

Mun ymmärtääkseni sosiaaliviranomaiset pyrkivät sijoittamaan lapsen tutulle ihmiselle, jos se vain on mahdollista ja täyttää sos.viranomaisen määrittelemät kriteerit (eli pystyy tarjoamaan lapselle turvallisen kodin jne). Ja varmasti ottavat huomioon vanhempien mahdollisen toiveen, jos sellainen on ollut tiedossa. Esim. ollaan siskon kanssa asiasta joskus puhuttu ja he sanoivat, että ovat ilman muuta valmiita hakemaan tytön huoltajuutta, jos sellaiseen tulee tarvetta. Mä en näe mitään järjellistä syytä, miksi sos.viranomaiset ottaisivat lapsen mieluummin sijaiskotiin, jos hänelle on mahdollista tarjota paikka lähipiiristäkin.

• Tykkää
Reactions: HotZib
OK..
Tuli vastausta puoleen ja toiseen, mutta kiitos kuitenkin :)
Ehkis mie käyn juttelemassa asianajajan kanssa.

En todellakaan nimittäin haluaisi lapsia mihinkään laitokseen, enkä mihinkään vieraaseen sijaiskotiin.. :O

OK..

En todellakaan nimittäin haluaisi lapsia mihinkään laitokseen, enkä mihinkään vieraaseen sijaiskotiin.. :O
Asianajajasta ei valitettavasti ole apua. Jos olet yh ja kuolet, lastesi huoltajuus siirtyy sosiaaliviranomaisille. He sitten päättävät, kenelle lastesi huoltajuus annetaan. Voit tehdä vapaamuotoisen kirjallisen oman tahtosi ilmaisun, mutta olipa se tehty itse tai asianajajan avustuksella, juridisesti sillä paperilla ei ole mitään merkitystä. Sosiaaliviranomaiset voivat sijoittaa lapsesi myös eri perheisiin, jos samaan perheeseen ei voi useampaa laittaa.

Käytännössä sijaisperheistä on huutava pula, joten jos olet sen tahdonilmaisusi tehnyt ja siinä mainitsemasi henkilöt todetaan lapsillesi sopiviksi huoltajiksi, niin se on kunnankin etu, jos voivat lapset ehdottamillesi ihmisille sijoittaa. Mutta mikään automaatio se ei ole.

Tämä asia oli yksi painava syy siihen, miksi aikoinaan halusin exän kanssa yhteishuoltajuuden. Jos olisin kuollut lasteni ollessa alaikäisiä, poika olisi siirtynyt ilman sosiaaliviranomaisia suoraan isälleen. Ja kaikella todennäköisyydellä myös tyttö - vaikkei exä hänen isänsä olekaan - olisi myös saanut asua ja elää ispuolensa kanssa.

Eihän tässä ollut kuin yhdenlaisia vastauksia. Eli lapsen huollosta päättäminen siirtyy sosiaaliviranomaisille, jotka sitten lapsen jonnekin sijoittavat. He voivat sijoittaa hänet sukulaisiin tai sitten ei-sukulaisiin. Joka tapauksessa oli kyse sitten mummolasta, tätilästä, setälästä tai mistä vaan, niin sijoitus se on joka tapauksessa. Eli sijaisperhe, kun oma bioperhe ei mahdollinen.

OK..

Eihän tässä ollut kuin yhdenlaisia vastauksia. Eli lapsen huollosta päättäminen siirtyy sosiaaliviranomaisille, jotka sitten lapsen jonnekin sijoittavat. He voivat sijoittaa hänet sukulaisiin tai sitten ei-sukulaisiin. Joka tapauksessa oli kyse sitten mummolasta, tätilästä, setälästä tai mistä vaan, niin sijoitus se on joka tapauksessa. Eli sijaisperhe, kun oma bioperhe ei mahdollinen.

Asianajajalla ei ole mitään merkitystä asian kanssa.

Ja vaikka lapsi sijaisperheeseen lähtisi, lapsen biologisiin sukulaisiin yritetään mahdollisuuksien mukaan pitää yhteyttä! Etenkin isovanhempiin.

Yhteistyössä